Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
quote:suzyqfive schreef op 17 november 2015 @ 20:21:

Wij zijn op school erg bezig met de overgang van Bo naar VO. Sommige basisscholen doen nauwelijks iets om ze op het VO voor te bereiden. En plannen is iets wat jongeren gewoon nauwelijks beheersen. Je kan niet verwachten dat ze dat al kunnen. De meeste jongeren kunnen niet zo ver vooruit kijken. Die leven in het nu.

Hier ook. Waar wij als brugklasteam daarnaast tegenaan lopen is dat de ene school al heel veel doet aan huiswerk en plannen en de andere school helemaal niets. We hebben speciale studielessen om kinderen te wijzen op het belang van plannen, hoe je precies een werkstuk maakt en hoe je woordjes leert. En dat is hard nodig, want ik merk zelfs mijn bovenbouwklassen dat ze vaak niet weten hoe ze moeten leren.

Echter, ook van ons willen de kids het vaak niet aannemen. Ze nemen snel genoegen met dingen, lezen vragen niet goed genoeg, en hun antwoorden zijn incompleet. Het kost vaak wel een paar onvoldoendes voor ze echt geloven dat wat ze doen niet goed genoeg is. Daarom hebben wij het eerste rapport (eind november) afgeschaft.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ook hier is dit herkenbaar. Zelf heb ik pas leren leren toen ik al 2 of 3 jaar onderweg was in het MBO, na te zijn afgezakt van brugklas Havo-Vwo en Havo-met de hakken over de sloot. Nooit enige huiswerkbegeleiding gehad van mijn ouders of school.

Ik zou graag willen dat mijn kinderen eerder leren leren. Ik probeer onze oudste (sinds dit schooljaar op het VO) daarom te helpen bij het plannen en organiseren van zijn huiswerk. Maar ik krijg eigenlijk ook wel een punthoofd van het elke keer weer te moeten zeggen dat hij er wat aan moet doen.

En ik vind ook dat er wel veel tijd in gaat zitten om uit te zoeken hoe alles werkt. School gebruikt Somtoday voor het huiswerk (net zoiets als Magister geloof ik). Daarnaast hebben ze intranet, schoolmail, It'slearning (geen idéé wat daar de bedoeling van is!) én digitale lesmethodes van de uitgeverijen, die het huiswerk 'leuker' zouden moeten maken. En er is amper sprake van een koppeling tussen de diverse systemen. Ik wordt er helemaal gestoord van: overal is weer een andere gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig. En dat dan in tweevoud, want zoonlief heeft een account nodig, maar ik als ouder ook...

Vandaag bezig geweest met WRTS, ben er pas sinds gisteren mee bekend. De woordenlijst voor Engels was vrij vlot gevonden. Dus vandaag kijken of Frans er ook bij kan. Blijkt er een nieuwe editie van de lesmethode te zijn, waarvan er nog geen woordenlijsten online staan. Kan ik kiezen: of als Gekke Henkie de woordenlijsten invoeren (nou echt niet, dat doet brugpiepert dan maar lekker zelf) óf via de digitale leeromgeving van de uitgever inloggen. Veel zoeken en het resultaat is dat ik niet ingelogd kom. Ruim een uur verkloot dus...

Wat moet je daar nou mee?

Sorry, 't gaat eigenlijk helemaal niet over mijn puber. Ik vraag me af of hij al wel pubert trouwens. Hij is best wel meegaand, vindt alles wel best. Meisjes en kapsels zijn nog steeds niet echt niet interessant. Hij heeft wel een geweldige humor, ik kan zo met en om hem lachen!
Bij zoon op school werken ze ook met Somtoday. En hoe duidelijk Somtoday ik ook vind gemaakt/opgezet, het is voor zoon iets abstracts. Gewoon een online agenda waar hij per dag inkijkt maar niet registreert dat hij bijv. een toets op vrijdag heeft. De planning moet hij alsnog zelf doen en daar schort het vnl aan. Dus visualiseer ik dat thuis d.m.v. een soort van planbord. En dan terugplannen tot op de dag waarop hij er aan moet beginnen.

Het is wat werk alleen als dat de oplossing is voor betere cijfers, dan vind ik dat prima.
Krijg motto niet verwijderd :-)
quote:Hamzter schreef op 17 november 2015 @ 21:30:

Ook hier is dit herkenbaar. Zelf heb ik pas leren leren toen ik al 2 of 3 jaar onderweg was in het MBO, na te zijn afgezakt van brugklas Havo-Vwo en Havo-met de hakken over de sloot. Nooit enige huiswerkbegeleiding gehad van mijn ouders of school.

Ik zou graag willen dat mijn kinderen eerder leren leren. Ik probeer onze oudste (sinds dit schooljaar op het VO) daarom te helpen bij het plannen en organiseren van zijn huiswerk. Maar ik krijg eigenlijk ook wel een punthoofd van het elke keer weer te moeten zeggen dat hij er wat aan moet doen.

En ik vind ook dat er wel veel tijd in gaat zitten om uit te zoeken hoe alles werkt. School gebruikt Somtoday voor het huiswerk (net zoiets als Magister geloof ik). Daarnaast hebben ze intranet, schoolmail, It'slearning (geen idéé wat daar de bedoeling van is!) én digitale lesmethodes van de uitgeverijen, die het huiswerk 'leuker' zouden moeten maken. En er is amper sprake van een koppeling tussen de diverse systemen. Ik wordt er helemaal gestoord van: overal is weer een andere gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig. En dat dan in tweevoud, want zoonlief heeft een account nodig, maar ik als ouder ook...

Vandaag bezig geweest met WRTS, ben er pas sinds gisteren mee bekend. De woordenlijst voor Engels was vrij vlot gevonden. Dus vandaag kijken of Frans er ook bij kan. Blijkt er een nieuwe editie van de lesmethode te zijn, waarvan er nog geen woordenlijsten online staan. Kan ik kiezen: of als Gekke Henkie de woordenlijsten invoeren (nou echt niet, dat doet brugpiepert dan maar lekker zelf) óf via de digitale leeromgeving van de uitgever inloggen. Veel zoeken en het resultaat is dat ik niet ingelogd kom. Ruim een uur verkloot dus...

Wat moet je daar nou mee?

Sorry, 't gaat eigenlijk helemaal niet over mijn puber. Ik vraag me af of hij al wel pubert trouwens. Hij is best wel meegaand, vindt alles wel best. Meisjes en kapsels zijn nog steeds niet echt niet interessant. Hij heeft wel een geweldige humor, ik kan zo met en om hem lachen! Ja, en dan heb jij er al als volwassene moeite mee, laat staan een puber die nog wel wat andere dingen aan zijn hoofd heeft. Laat ik nog maar even buiten beschouwing dat de gemiddelde docent op het voortgezet onderwijs helemaal niets heeft met digitale leeromgeving, zelfs nog niet zo lang geleden van een docente van net 25 gehoord dat die toch liever een papieren agenda hanteerde in plaats van huis/toetswerk op Magister zetten.
tvp

Zelf en puber van 14
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Om 9 uur een huiswerkcontrole bij pubert gedaan. Helft niet gemaakt. Het is nu af en hij mag naar bed. En dat naar aanleiding van dit topic. Hier geen geld voor 275 euro in de maand huiswerkbegeleiding. Het komt dus op mij neer. Lange adem de komende jaren
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Dertigmin schreef op 17 november 2015 @ 21:51:

Om 9 uur een huiswerkcontrole bij pubert gedaan. Helft niet gemaakt. Het is nu af en hij mag naar bed. En dat naar aanleiding van dit topic. Hier geen geld voor 275 euro in de maand huiswerkbegeleiding. Het komt dus op mij neer. Lange adem de komende jarenMag hij naar bed n.a.v. dit topic of was het topic de aanleiding voor controle ?
Dit topic was de aanleiding voor controle. Daar ging zijn vrije tijd
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Huiswerk máken is hier niet zo´n probleem. Nou hebben wij, wat dat aangaat, ontzettend veel geluk, Caat heeft namelijk de eerste jaren in Duitsland op school gezeten. En dagelijks huiswerk was er vanaf de eerste dag in groep 3. Halverwege groep 5 is ze naar een Nederlandse basisschool gegaan en daar had ze weliswaar minder huiswerk maar wel meer schooluren. Dagelijks huiswerk zat er toen al zo ingeramd dat ze dat meteen weer oppakte toen ze naar de middelbare ging.

Maar leren, dat is toch wel een heel ander verhaal. Je leert gewoon het meest van herhaling als het gaat om woordjes en je leert ook ontzettend veel in de les, als je de moeite neemt om op te letten. Dat merken we nu met geschiedenis, sinds dit jaar heeft ze een jonge vent die het zo goed overbrengt dat ze de achten binnenhaalt zonder in het boek te kijken. Stiekem hoop ik dus dat ze deze docent volgend jaar weer heeft, dat scheelt een hoop gedoe .

En ja, het scheelt ook dat ze zélf openstaat voor hulp en dat ik ontzettend goed ben in het verzinnen van de meest idiote ezelsbruggetjes. Dan zaten we aan de Franse woordjes en lag ze soms in een stuip, maar haalde vervolgens wel een zeven ofzo. Samen lachen tijdens het leren werkte in elk geval veel beter dan boos worden.

Ook een pluspunt, van school uit; als ze hun huiswerk niet maken krijgen ze strafwerk. En bij de meeste docenten bestaat dat uit het zoveel keer overschrijven van bladzijde weet ik veel, maar stomtoevallig is dat dan altijd iets waar over twee of drie weken een toets over gegeven wordt. Dus hoewel de kinderen het zien als strafwerk, hebben ze er uiteindelijk nog best voordeel van. En klasgenoten ook, want zo solidair zijn ze dan wel weer, meestal delen ze het met een paar .

Doen ze trouwens ook met huiswerk. Dan maakt ieder een deel, maakt daarvan een foto en stuurt die foto door naar de rest, die het dan overschrijven. Maar goed, dat vind ik niet zo´n punt.

Minder geslaagd is dan weer dat diezelfde foto´s ook gebruikt worden bij toetsen. Dat die docenten dát nog steeds niet in de gaten hebben, verbaast mij nog steeds.
quote:Dertigmin schreef op 17 november 2015 @ 21:51:

Om 9 uur een huiswerkcontrole bij pubert gedaan. Helft niet gemaakt. Het is nu af en hij mag naar bed. En dat naar aanleiding van dit topic. Hier geen geld voor 275 euro in de maand huiswerkbegeleiding. Het komt dus op mij neer. Lange adem de komende jaren

Jemig! Dat is nogal een aanzienlijk bedrag. Voor veel mensen is dit al onbetaalbaar. En dan zul je maar 2 pubers hebben.

Met mijn zoon gaat het na een dip beter. Groot deel van de boosheid/frustratie's en onmacht zijn weg/ verminderd.

Alles bij elkaar was gewoon té veel. Tja en de makkelijkste uitweg is om dan boos te worden.

Hij is van school af. Hij volgt nu een thuisstudie. De school... Geen goed woord meer voor over. Helaas zoals je vaker hoort veel mooie beloftes maar als het moet gebeuren dan zijn er allemaal regels en procedures waarom het niet kan. Oja ook een mooie; als u dat wil moet even met de decaan contact opnemen. Dat kunt u op maandag en woensdag doen. Uiteraard is die beste man geheel onbereikbaar. En moest ik het maar mailen. Na een werk krijg je een kort of een antwoord waar je totaal niets mee kan terug.

Hij was in eerste instantie zo blij dat hij naar school kon. En dan is het zo'n dikke tegenvaller. En niet 1 ding waar de school niet in meewerkt. Het was een combinatie van dingen waarom wij zeiden we houden hem wel thuis.

Gelukkig een goede leerplichtambtenaar die ook alles begreep en meedacht. Zijn duidelijke afspraken gemaakt. Zolang wij ons aan de afspraken houden heeft hij vrijstelling van de leerplicht.

Voor zijn gevoel hebben we echt een last van zijn schouders gehaald. Hij kan zich gaan richten op wat nu belangrijk is: revalidatie.

Uiteraard hebben we afspraken met hem gemaakt. Het is echt niet lang leve de vrijheid en mama brengt je wel naar het ziekenhuis.

De afspraak is dat hij een thuisstudie doet waar hij later ook wat aan heeft. Dat hij bij blijft op schema. En dat hij ons op de hoogte houd van zijn studie, revalidatie en hoe hij met hem gaat.

(Echt noway dat weer een boze puber wil!)

Oja, verplicht met je moeder mee boodschappen doen. ( Dit was ons 'ding' al. )

Krijg een beetje het idee dat hij zich nu meer openstelt omdat ik niet meer hem verplicht naar school te gaan waar hij zo'n hekel aan had. We hebben samen met hem een keus gemaakt. (Welke studie heeft hij zelf uitgekozen met wat advies. ) Hij verteld nu meer dan als je hem vraagt hoe het was. De standaard antwoorden van leuk/oke/kut zijn veranderd in waarom hij het zo ervaren heeft.

Wat hem ook een stuk vrijheid heeft terug gegeven is eigen geld. Hij krijgt per maand een X bedrag gestort. Hij mag daarmee doen en laten wat hij wil. Voor hem heel fijn dat hij niet meer om iets hoeft te vragen.

Kortom het gaat goed met hem.
Dat is fijn WDB.

Ik heb ook de ervaring dat je je kind gewoon serieus moet nemen. Het zijn jong-volwassenen die echt wel enig idee hebben over hoe het anders zou kunnen, over mogelijkheden, over de wereld. Ze laten het niet altijd zien, maar er zit heus genoeg verstand tussen de oren.

Ik ging zelf als 16-jarige fulltime aan het werk, tegen de tijd dat ik 22 was, had ik dus al 6 jaar werkervaring. Dat een dertiger dan denkt; daar heb je die snotneus weer, tja, dat kan zijn, maar die snotneus wist heus wel waar ze mee bezig was. Die les aan mezelf heb ik tot op de dag van vandaag onthouden, Caat mag altijd vragen/in discussie en ze krijgt altijd een serieus antwoord. Ik heb ook nooit gezegd dat ze iets niet kon. Hooguit dat het mij moeilijk leek maar probeer het maar en we zien wel hoever je komt.
Volgens mij heb jij een heel leuk en makkelijk kind Casa

Huiswerk... pfff. De planning zit er nu wel in hier bij beide, maar dat heeft ook wel wat zweet ( mijne) gekost. Vooral voor de brugklasser, ze heeft nooit wat gedaan en moet nu idd léren leren. Ze heeft het wel erg naar d'r zin en doet overal aan mee buiten de schooluren om, wiskunde groepje, scheikunde groepje, bridge, katholieke groep . in Frankrijk geen godsdienst les op school zelf, want religie vrij, maar dit is privé school en dan kan je dus op woensdag ochtend 2 uur godsdienst les volgen. Dus ipv in d'r nest te blijven liggen, want vrij, gaat ze er uit eigen keuze heen. Komt dus elke dag laat thuis, en begint meteen aan d'r huiswerk. Echt fijn, want puberzoon..tsja, achter de vodden aanzitten idd. Herinneren, herinneren, herinneren...Ik ben dat verder ook niet gewoon hoor, mijn ouders vroegen nooit of ik wel huiswerk deed, overhoorden ook niet. Ook hier doen ze beiden hun huiswerk beneden aan de eettafel, terwijl ik kook (of de kleinere kinderen help met bouwen van lego oid )

Wel net een email van de scheikunde leraar aan alle ouders van de klas van puberzoon; dat de onverwachtte SO zo ontzettend slecht gemaakt is terwijl het écht herhaling was van de les ervoor. Even checken ... nee, puber heeft een 8.5. Heb hem dus gefeliciteerd, en de herkansing is morgen, hij zit nu ijverig de lessen door te lezen, hij wil nog hoger

Enige dingetje wel: deuren. Waarom doet niemand ooit een deur achter zijn kont dicht? Fiets in garage zetten, deur openlaten. Deur uit naar school, voordeur staat nog open. Echt elke dag. Waarom?!
Tja mijn zoon heeft ook een hele periode gehad dat hij dacht dat we magische deuren hadden die vanzelf dicht gingen.

Zijn leguaan is een keer aan de wandel gegaan. (Godzijdank was het zomer!)

Nou toen was er wel even paniek. Daarna heb ik de regel ingevoerd dat als zijn kamer deur niet gesloten is er vrije toegang is. De combinatie van het avontuur van de leguaan en de vrije toegang hebben wel gezorgd dat hij nu altijd deuren sluit!

Onze buurvrouw die zag de leguaan lopen. En belde de politie dat er een soort draak over straat liep. 2 jaar lang heeft ze mij kwaad aangekeken. Want dat beest was zoooooò gevaarlijk.
WDB, 'een soort van draak'.

Zoon hier is ziek. Gisteren al. En wat vindt hij het dan ongezellig als ik niet thuis ben (werk). Ja, kan ik me goed voorstellen. Gisteravond sporten afgezegd. Anders was ik ook weer een deel van de avond weg. Hij is tenslotte pas een 14-jarige, geen volwassene.

Vandaag eerder naar huis gegaan en ja, ik zie hem opknappen (puur omdat ik weer thuis ben dan).

Verder voelt 'ie zich natuurlijk vooral 'klote'
Krijg motto niet verwijderd :-)
een gevaarlijke leguaan . Die beesten eten toch alleen blaadjes en een insect hier en daar?
We zitten aan tafel en ik mopper voor de zoveelste keer dat ze kinderen niet dooreten. Altijd hetzelfde liedje, het maakt onderhand niet meer uit wat ik op tafel zet. Dus ik brom dat ik binnen 10 minuten mijn bord leeg heb. Zegt de oudste (11): "wil je nou een sticker?".

Ach, de oudste 11... wacht maar, over twee jaar is altijd alles op. Dan eten ze het zo uit de pan. En uit de kasten. En uit alle verstopplekjes. Waar je vervolgens alleen nog de verpakkingen vindt .
Ik zit te eten, verslik me, vreslijk hoesten. Jongste heeft EHBO-diploma en vraagt: 'Heimlich? Hoest één keer voor ja, hoest twee keer voor nee!'

Gelukkig heb ik het overleeft.
quote:mamaonbekend schreef op 18 november 2015 @ 17:46:

We zitten aan tafel en ik mopper voor de zoveelste keer dat ze kinderen niet dooreten. Altijd hetzelfde liedje, het maakt onderhand niet meer uit wat ik op tafel zet. Dus ik brom dat ik binnen 10 minuten mijn bord leeg heb. Zegt de oudste (11): "wil je nou een sticker?".

Tja hier is alles altijd binnen tien minuten op, ook ongezellig. Geniet er toch even van!
Tassencontrole blijkt te werken.

Maar merk wel dat ze hier heel erg moe zijn en onbeperkt honger hebben.

En dan niet in mijn broccoli.
quote:Zusenzoo schreef op 18 november 2015 @ 18:35:

Tassencontrole blijkt te werken.

Maar merk wel dat ze hier heel erg moe zijn en onbeperkt honger hebben.

En dan niet in mijn broccoli.Is jouw broccoli niet lekker dan? De mijne wel, alles hier weer schoon op. Alle yoghurt en vla ook weer op, en de aardappels.
Dat van die deuren is inderdaad een dingetje. Maar volgens puberzoon ook logisch. Hij is ten slotte in het ziekenhuis geboren en daar gaan de deuren automatisch open en dicht. Dus ja, van jongs af aan gewend dat leer je niet meer af.

Gisteren 10 minuten gesprek op school gehad. Zat hij vorig jaar nog tot en met het puntje van zijn hoofd weggedoken in de kraag van zijn jas, dit jaar bleek hij zowaar een nek te hebben. Nu waren de cijfers vorig jaar ook om te huilen (VWO laptoponderwijs) dit jaar dikke prima (afgestroomd naar havo en godzijdank weer gewoon boeken).

Heb 2 pubers in huis. Zoon 15, dochter 12 en ik geniet. Grote mond, check. Onduidelijk gebrom, check. Korte lontjes, check. Maar je kunt nu met ze praten, lachen, ze ontwikkelen een leuk gevoel voor humor en zitten niet meer overal aan met hun vingers.

Nog even een toevoeging. Alleen zo jammer dat die lintworm die ze bij zich dragen pas 's avonds om 9 uur wakker wordt. Je wilt niet weten wat er dan nog allemaal naar binnen geschoven moet worden. Maar mijn heerlijk bereidde maaltijd laten ze dan weer behoorlijk links liggen.
Dat is oneerlijk

Dat heb ik niet gedaan! (liefst met woedetranen)

Slordig (dingen vergeten)

en als je het dan uitlegt, toch nog boos blijven...

Ik controleer huiswerk ook gewoon. Als ik het idee heb dat ze er met de pet naar gegooid heeft, zeg ik dat ook gewoon en dan doet ze het maar overnieuw. Dat gaat ze waarschijnlijk binnenkort niet meer doen, maar dat zien we dan wel weer. Pubertijd is toch een tijd dat ze niet goed na kunnen denken, dus dan doe ik dat maar

Verder probeer ik haar wel zelf te laten nadenken als er dingen zijn. Wat denk jij? Hoe zou jij dat oplossen? En dan denkt ze wel na. Ik was zelf erg teruggetrokken tijdens de pubertijd omdat mijn ouders echt totaal geen aandacht voor mij en mijn zus hadden (overdag en in avond alleen, op vakantie, en gewoon nooit interessevragen) dus ik ben blij dat ik niet zo'n band heb als met mijn ouders.
Nee, mijn kookkunsten zijn te goor.

Ik heb ook weinig snoep in huis. Serieus.

Op vrijdag haal ik chips voor het weekend en soms wat snoep of koek.

Maar als ik meer haal, dan gaat dat ook gewoon op. Net als frisdrank.

Koop ik dus niet.

Soms heeel soms, verstop ik een blikje cola voor mezelf.

Want als ik gewoon een fles koop, is ie op voor ik hem gezien heb.

En ik heb dat wel vrijgelaten eerst.

Dus de koek en frisdrank enz gewoon doordeweeks in de kast zetten, maar het gaat gewoon op.

En we zijn allemaal hier geen slanke dennen.

Nu dus gewoon brood, fruit of rauwkost of tosti of een eitje uit school.

En gisteren was echt te gek.

Jongste maakte een tosti, vervolgens 5 stukken fruit eten en nog meer willen....
quote:fietsie schreef op 18 november 2015 @ 18:28:

[...]

Tja hier is alles altijd binnen tien minuten op, ook ongezellig. Geniet er toch even van!Nou...genieten . Nee, het is echt niet altijd gezellig. Maar ach, straks (vr)eten ze de oren van je hoofd. Zeggen ze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven