Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Sterkte alvast voor dinsdag Krokussie!

Ik ben persoonlijk heel blij met de opbeurende woorden hier op het forum. Na de eerste schrik had ik veel behoefte aan wat positieve (en ervarings) berichten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je door je kinderwens nog onzekerder bent, over alles wat er nu gaat gebeuren.

Ik heb 2 kinderen dus gelukkig speelt het bij mij niet meer.

Leave en Zwangerblog, heel veel sterkte. Het is idd niet niks.

Hova, heb je nog veel last?
Krokussie, heel veel sterkte voor dinsdag, meid! Ik hoop dat de ingreep bij jou net zoveel mee gaat vallen als bij mij! Hou je taai!

gj, hier gaat alles goed: ik voel me prima! Ik vloei nog wel steeds licht, maar dat is eigenlijk het enige! Nou nog een goede uitslag

Nog 1,5 week geloof ik, en dan weet jij ook meer he? Hoop dat het meevalt!
Bedankt voor jullie lieve reacties.

Ik vind het heel spannend, maar reken er stiekem wel op dat het mee gaat vallen dinsdag.

Ik laat van me horen!
Zo, vandaag was het zover. Vanmorgen om half 9 werd ik geholpen. Om kwart over 7 liep ik het ziekenhuis in en alles ging prima en op tijd. Vanmiddag om 2 uur was ik weer thuis.

Het doet geen pijn. Een beetje opgeblazen en wee gevoel, maar dat kan ik geen pijn noemen.

Alleen mijn lijf is nog suf van de narcose, dus ik blijf maar een beetje hangen. Lekker een beetje suffen op de bank. Zal morgen wel weer wat beter zijn.

Ik heb op 6 okt. een afspraak voor de uitslag, is dat niet tegelijk met jou Hova?

Dat is het volgende spannende....

Vooralsnog lijkt de operatie behoorlijk mee te vallen.
Fijn dat het zo goed gegaan is Krokussie! Hoe voel je je nu?

Nu maar wachten op de uitslag....... Bah, ik haat wachten

Voor mij schiet het al op. Dinsdag hoor ik meer, bibber,bibber.

Kunnen jullie me vertellen hoeveel tijd ik na de operatie ongeveer moet inplannen dat ik niks kan/mag doen?

Ik heb nl best een drukke maand voor de boeg. Oa Euro Disney en Marco Borsato. Eigenlijk wil ik die dingen niet afzeggen, maar aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk "geholpen" worden......

Misschien kan ik er dan enigszins rekening mee houden.
He Krokussie, gelukkig viel het mee! Ik had dat ook de eerste dagen; duf en moe, maar dat gaat na een paar dagen langzaam aan over!

Inderdaad; ik heb mijn uitslag-afspraak ook 6 oktober!! Dan zit er bij jou wel weinig tijd tussen ingreep en uitslag! Lekker, hoef je niet zo lang te wachten!! Erg spannend inderdaad; ik merk dat ik hoe dichterbij 6 oktober komt, ik steeds meer kriebels krijg. Als het maar goed zit...

Gj, tegen mij hadden ze gezegd dat ik de eerste week rustig aan moest doen. Geen tillen of andere inspannende dingen, alleen 'licht huishoudelijke' dingen mocht ik doen. Ik heb helemaal geen pijn of zoiets gehad, maar heb wel gemerkt dat ik die eerste week erg moe was: de eerste paar dagen heb ik ook 's middags een paar uur geslapen en de hele week lag ik elke dag vroeg in bed!

Ik werd op vrijdag geopereerd. De maandag en dinsdag werk ik eigenlijk, maar dat heb ik die week niet gedaan. De donderdag daarop heb ik wel voor het eerst weer paardgereden. Dat ging op zich goed, maar ik was best wel uitgeput daarna.

Dus meteen dezelfde week EuroDisney is misschien niet zo handig Lastig, want dat is natuurlijk superleuk!!

Groetjes,

Hova
ps: GJ, zwemmen en in bad mag je niet tot het bloeden gestopt is (is bij mij nog steeds niet gestopt, drie weken verder nu...). En sexen mag pas na 6 weken
Hmmm, 6 weken niet sexen??? Mag ik manlief wel ff voorbereiden, hihi. Nouja hij heeft 2 periodes na de bevalling ook overleefd

Nou, ik weet natuurlijk nog niet eens precies wat er gaat gebeuren, maar dan probeer ik het in ieder geval uit te stellen tot na 1 november. Das op zich ook nog maar 5 weken, dus ik denk dat dat wel kan. Zal dinsdag wel ff overleggen met de gyn.

Groetjes!
Weer even bijgelezen..

Heb afgelopen maandag mijn tweede controle uitstrijkje gehad ( vorige was pap 1 na een lis behandeling vorig jaar oktober voor pap 3a cin1 )

Volgens de gyn is pap 1 én 2 goed en hoef ik dan pas over een jaar een laatste controle uitstrijkje te laten maken voor ik dan weer het bevolkingsonderzoek in mag..

Toch wel weer erg spannend, die twee weken voor de uitslag...
Kat, dat lijkt me ook: dat die uitslagen van de uitstrijkjes spannend blijven! Zeker tot je weer in het 'normale' 5-jaar-circuit zit denk ik!! Ik duim voor je dat het weer pap1 is!! (Ik heb trouwens ook altijd begrepen dat pap2 gewoon goed is, alleen wat onrustige cellen zijn er dan geloof ik.)

Gj, tja het is te overleven, hoor! Maar gezellig is anders .

Ik denk dat het best 5 weken uit te stellen is, want volgens mij waren er op dit forum ook al meiden die sowieso al zo lang op de wachtlijst voor hun ingreep stonden. Maar nog even afwachten; misschien hoeft er nog wel helemaal niet sbij jou te gebeuren!!

Ik duim ook voor jou voor morgen!!

Groetjes,

Hova
Hoi,

Net weer terug uit het ziekenhuis. Het is niet goed, het was zelfs al beginnende kanker. De gyn had dat zelf eigenlijk ook niet verwacht.

Ze gaan nu een stuk van mn baarmoedermond weghalen, ik sta op de wachtlijst.

Pfff, best even schrikken!

Nu dus wachten (wéér wachten) op een oproep.

Bedankt voor het duimen. Ik hoop dat mijn duimen voor jullie goede uitslag helpt!

Groetjes, GJ
@GJ, Jeetje meid, that sucks...
Shit Gj, dat is schrikken zeg!! Nu is de angst weer helemaal bij je terug natuurlijk!

En nu alweer wachten... Wat een ellende, meid!!

Ze zijn er gelukkig wel op tijd bij (dat is dan tenminste een voordeel van die ellendige uitstrijkjes ), maar dat is een schrale troost natuurlijk.

Ik hoop heel hard (durf bijna niet meer voor je te duimen ) dat je snel aan de beurt bent!! En dat je in de tussentijd nog even je gedachten kunt verzetten in Eurodisney!!

Dikke !

Groetjes,

Hova

ps. Ik word nu wel erg zenuwachtig voor maandag moet ik zeggen...
Weet je wat het nu vooral is ?

Ik heb geen vertrouwen meer in alles wat er gezegd wordt, en in mn eigen lichaam.....

Het eerste uitstrijkje bij de huisarts zei ze : "Ik zie verder geen bijzonderheden" maar het bleek dus wel pap 3b te zijn. En de gyn zei ook "Het is een klein oppervlak, dus het valt mee" En nu heeft hij het over kanker!!!

En het feit dat ik helemaal geen klachten heb is ook zo ****. Stel je voor dat ik geen uitstijkje had laten maken. Pfffffffff

Maargoed, ik probeer mn gedachten even te verzetten en ga vooral héél erg genieten van Eurodisney.

Hova , Krokussie en Kat, bij jullie is de uitslag vast helemaal goed! Daar gaan we voor!
Ja, nog even het weekeinde door en dan krijgen Hova en ik in elk geval maandag de uitslag van de conisatie.

Laten we duimen dat het meevalt

GJ, geniet lekker in Eurodisney!
Kan het me helemaal voorstellen gj, dat dat vertrouwen helemaal weg is!! Ik had al eerder verhalen gelezen van vrouwen bij wie voor de conisatie gezegd werd: het valt wel mee, klein gebied, 'slechts pap zoveel', maar daarna was het ineens andere koek. Bij mij werd ook gezegd dat het maar een klein gebied was, maar ik ben er ook pas gerust op als ik weer (een paar keer) op pap1 zit.

En inderdaad, dat je geen klachten hebt... Gelukkig heb je wel een uitstrijkje laten maken!! Stel je voor; er zijn vrouwen die het gewoon niet laten doen omdat ze zo'n hekel hebben aan het laten maken van een uitstrijkje!!

Wanneer ga je naar Eurodisney? Vooral genieten daar he!!! Lekker nergens anders aan denken en heerlijk in alle achtbanen en sprookjesritten!!! Heeeeeel veel plezier!!!

Krokussie, ik duim mee... Ben jij ook zo zenuwachtig??

Groetjes,

Lida
Ik ga "pas" in de herfstvakantie,(20 oktober) maar heb er echt onwijs veel zin in. Lekker 4 dagen met vrienden en de kids slenteren door het park!

15 oktober ga ik met mn moeder en mn zus naar Ciske de Rat, ook zo leuk! En de 17de gaan we naar Marco Borsato. De 19de ben ik ook nog eens jarig, haha, dus ik heb iig genoeg afleiding!

Kan me voorstellen dat jullie zenuwachtig zijn voor de uitslag. Lijkt me elke keer weer spannend hoor, de komende tijd.
Moest vandaag op controle bij de chirurg ( operatie beide liezen afgelopen juli ) en ben meteen even door gelopen naar gynaecologie om te vragen of ze toevallig mijn uitslag al hadden ( mocht anders maandag bellen.)

Nou die hadden ze, pap 2...half jaar geleden nog 1 en daarvoor steeds 3a, vorig jaar lis gehad.

Volgens gyn helemaal niks aan de hand, waarschijnlijk kleine ontsteking ( fijn hè, die röntgenogen...) maar het zit me helemaal niet lekker..

Mag over een jaar pas terugkomen want pap 2 is tegenwoordig ook goed, terwijl ik hier 3 jaar geleden voor door werd gestuurd door mijn huisarts...
Hoi gj: jij hebt een heleboel leuke dingen binnenkort in ieder geval!! Leuk: naar Marco Borsato: dat staat ook nog steeds hoog op mijn verlanglijstje!!!

Kat, vervelend dat het nu pap2 was, maar ik heb inderdaad ook begrepen dat dat een goede uitslag is omdat cellen om diverse redenen (zoals een ontsteking bijvoorbeeld) wat onrustig kunnen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat jij veel liever die pap1 had gehad en dat je nu toch weer onrustig wordt! En dan moet je ook nog weer een jaar wachten... Balen, meid!

Ik ben morgenochtend gelijk om half 10 al aan de beurt. Maak me best wel een beetje zorgen, maar goed, we wachten het maar af. Misschien (hopelijk!!) is alles goed eruit gehaald en is het nu afwachten tot het volgende uitstrijkje (weer wachten: bleh....).

Groetjes,

Hova
@Hova,

Succes vandaag !!!

Thanx Kat! Ik ben alweer terug!

Op zich was de uitslag goed: de cellen zaten vrij oppervlakkig en waren niet kwaadaardig, alleen onrustig. Het is alleen zo dat hij niet zeker weet of alle cellen weg zijn gehaald, want op 1 klein plekje was de snijrand niet helemaal schoon.

Maar omdat de onrustige cellen op zich geen reden voor paniek zijn, heeft de gyn besloten daar nu verder niets aan te doen.

Dus... ik moet over een half jaar terug voor een uitstrijkje om dan te bekijken of er eventeel nog een stukje weggehaald moet worden.

Niet helemaal de uitsslag waar ik op gehoopt had (hoopte natuurlijk dat alles helemaal weg was), maar goed, toch voor nu wel positief in ieder geval. Hoop dat ik het nu een beetje van me af kan zetten, tot over een half jaar in ieder geval En hopen dat mijn lichaam over een half jaar de misschien overgebleven onrustige cellen zelf al heeft 'weggewerkt' :-)

Krokussie, weet jij al iets?

Groetjes,

Hova
hallo

heb een half jaartje geleden hier ook gepost. had een uitstrijkje gedaan en het was pap 3a.

nu, een half jaar later me 2e uitstrijkje gehad en het was weer helemaal goed. pap 1.

wilde ik even laten weten voor alle mensen die zich zorgen maken als ze pap 3a hebben, want het kan dus ook gewoon weer goed komen...
Ook ik heb de uitslag gehad: als het goed is, is het weg!

Ben er heel blij mee en ook eindelijk gerustgesteld. De arts vertelde me dat de cellen dus oppervlakkig zaten en niet dieper zaten. De randen zijn blijkbaar schoon.

Ik moet over 2 maanden een nieuw uitstrijkje laten maken. De arts vertelde me wel dat er kans is dat ik het opnieuw krijg, maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig ben ik blij!

Tja, Hova, voor jou vervelend dat er nog een klein stukje niet goed was. Ik hoop inderdaad maar dat het 'vanzelf' zo goedkomt.

Bedankt voor alle lieve reacties
Hoi allemaal,

Hier nog 1 die ook in deze medische mallemolen zit.

2 jaar geleden schreef ik mee op het vorige pap-topic. In 2006 had ik na het uitstrijkje van het bevolkingsonderzoek eerst pap3a, door de gyn naar huis gestuurd met de mededeling, niks aan de hand, kom over een half jaar maar terug. Na een half jaar terug bleek het goed mis te zijn, pap4 CIN 3 met CIS carcinoma in de plaveiselcellen. Daarna een conisatie gehad en de uitslag was snijvlakken onrustig maar vrij.

Daarna elke 3 maanden onder controle geweest en daarna altijd pap2 gehad. In augustus weer uitstrijkje gehad, pap2 waarbij de patholoog vond dat er nader onderzoek nodig was. Gyn wilde het toch nog 3 maanden aankijken. Dus deze maand mag ik weer terug. Gyn heeft aangegeven dat mijn lichaam het nu echt moet hebben opgeruimd anders moet ik weer een conisatie. Al met al zit ik al 2,5 jaar in de pap-molen en moet ik eigenlijk elke 3 maanden op controle. Dus 4 x per jaar de stress van de uitslag enz.

Dus ik kan me iedereen zijn stress hier zo goed voorstellen. Het is ook allemaal niet niks. Maar gelukkig zijn er wel heel veel positieve berichten hier en dat doet echt goed om te lezen. Fijn om hier even van me af te schrijven. Ik wil mijn omgeving er ook niet meer mee lastig vallen elke keer.

Iedereen veel sterkte gewenst en voor de mensen met een goed uitslag; GEFELICITEERD!!!

Isa
Allereerst Krokussie , gefeliciteerd met de goede uitslag. En weer een uitstrijkje over 2 maanden lijkt me alleen maar fijn voor de zekerheid.

Hova, toch wel balen dat het niet helemaal schoon was..... Vind je een half jaar wachten niet errug lang? Aan de andere kant laten ze je niet zomaar wachten. Als ze het niet zouden vertrouwen, zouden ze meteen wel ingrijpen.

Kat, voor jou geldt eigenlijk hetzelfde, al vind ik een jaar wachten eigenlijk absurd! (zeker omdat je al een keer behnadeld bent)

Isa, pfffff wat een tijd heb jij al achter de rug met uitslagen en wachten. Bah.Hopelijk is je uitstrijkje deze maand goed en hoef je niet weer geopereerd te worden.....

En het is idd fijn om af en toe wat neer te kunnen zetten hier. We zitten toch allemaal in het zelfde schuitje, dus je hoeft ook niet steeds van alles uit te leggen.

Groetjes, GJ

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven