Hoe kom ik hier ooit uit?

08-10-2008 19:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal proberen om het zo kort en bondig te omschrijven, hoop dat het duidelijk genoeg zal zijn.

Ik heb bijna 7 jaar een relatie gehad waarvan ik 4 jaar getrouwd was. Het werkte niet, ik was niet gelukkig en ben bij hem weggegaan. Terug naar mijn ouders....

Dit is nu 2,5 jaar geleden. 1,5 jaar geleden officieel gescheiden. Voor de echtscheiding is ons huis opnieuw getaxeerd (later kwam ik er achter dat dit op basis van de executie waarde was gedaan). Hij zou in het huis blijven wonen. We hielden een schuld over en omdat ik niet wilde dat hij in de problemen zou komen heb ik hem op dat moment al de helft van het verschil tussen de hypotheek en de executie waarde gegeven. Ook al stond de hypotheek ook nog op mijn naam.

Ik heb een lange reis gemaakt vlak na de scheiding. Heb mijn vader gemachtigd voor mijn financiele zaken, zodat hij als hij een hypotheek rond had naar de notaris kon gaan en de zaken kon regelen. Een klein jaar later kom ik terug. Niks geregeld... Hij moest nog kijken of hij een hypotheek kon krijgen...

Uiteindelijk heeft hij na heel veel gezeik en gesjor het huis te koop gezet in juni, voor verdomme (sorry) 25.000 euro meer dan waar ik hem de helft voor hem betaald!!

Na mijn reis ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen... Ik kon niet anders, ik had het geld dat ik aan mijn ex had gegeven van mijn vader geleend en betaal elke maand 1000 euro terug.

Krijg ik van het weekend een brief van het incasso buro. Meneer heeft de hypotheek niet betaald! Ik heb het incassoburo gebeld en kreeg de mededeling als hij het vandaag niet overmaakt wordt er loonbeslag gelegd ook op mijn salaris! Ik heb hem gebeld en hij zei dat hij het meteen zou overmaken zei ook nog vertrouw me nou... VERTROUW JE NOU??? Ik word echt zo langzamerhand gek...

Ik weet het.. Het kan altijd erger...! Ik zou bijvoorbeeld ook nog zwanger kunnen zijn van een onbekende en te ver heen zijn voor een abortus... Of zo iets... Maar ik zie het echt ff niet meer zitten. Hoe kom ik hier ooit nog uit????

Ik probeer positief te blijven... De boel te relativeren... Het komt vanzelf goed... Het kost tijd.. Ik heb super lieve ouders, echte schatten! Lieve vrienden. Iedereen in mijn omgeving is op dit moment gezond.

Heeft iemand ook in zo’n situatie gezeten? Hoe heb je het aangepakt en hoe blijf je positief? Ik weet het echt ff niet meer!

Bedankt voor het lezen...

Kapara
Wat dacht je van een advocaat in de armen nemen ?
Zeker doen,wat een eikel zeg
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Ik zou even naar de rechtswinkel gaan om uit te zoeken in hoeverre jij nog aansprakelijk bent voor schuld mbt de hypotheek.

Volgens mij is het zo, dat als jij kan aantonen dat je hem de helft van het verschil hebt betaald als afkoop (wat heb je bij de overschrijving gezet voor tekst?) plus een taxatierapport, dan zou je weleens daar onderuit kunnen komen.

Maar een jurist kan je daar vast meer over vertellen.
Rechtswinkel doet niet in echtscheidings bemiddeling... Uiteindelijk komen al deze problemen voort uit een echtscheiding. Ik heb al informatie ingewonnen bij een advocaat. Het huis moet verkocht worden, tot die tijd ben ik nog verantwoordelijk voor de hypotheek. Omdat hij de hypotheek niet alleen op zijn eigen naam kan dragen. Ik heb hem het geld (hoe stom kan een mens zijn?) contant gegeven. Hem wel een zelf opgesteld contractje laten tekenen dat ik hem op die en die datum het verschil tussen de hoogte van de hypotheek en de taxatie heb gegeven.

Plus er staat in het echtscheidingsconvenant dat ik de plicht of het recht heb op de helft van de winst of schuld op het moment van overdracht van het huis. Dus dat is ook nog is zo dom van mij... ik had dat geld helemaal niet hoeven geven!! En nu moet ik nog maar zien dat ik de helft ervan weer terug krijg. Want hij is het er niet mee eens... Dus het wordt sowieso wel advocaten kwestie, maar kan dus pas stappen ondernemen op moment dat hij na de overdracht zijn plicht niet na komt.

En wanneer het huis verkocht zal worden in deze economische malaise..?
wat vervelend voor je Kapara. Echt een rotsituatie. Jij dacht lief te zijn en daar heeft hij mooi misbruik van gemaakt.

Geen financiele afspraken meer met hem maken zonder dit zwart op wit te doen. En aan de slag om dingen te regelen die je nu al aan het doen bent. Maar dat zie je ook al in volgens mij.

Kan jij niet in dat huis gaan wonen? Jij betaald immers de hypotheek.

Misschien kan je met zijn ouders praten zodat hij ziet dat hij jou geld verschuldigd is.

Sterkte..
Even juridisch: zolang je niet naar de notaris bent geweest om ervoor te zorgen dat de hypotheek en het eigendom van het huis volledig op zijn naam staat, ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. En dus mag de bank (of het incassobureau namens de bank) bij jou aankloppen. Ook als je al een bedrag hebt betaald.

Als hij zo laks is, zou ik maar snel zorgen dat je alles officieel afwikkelt, je kunt maar van zo iemand af zijn. En daar heb je waarschijnlijk inderdaad een advocaat bij nodig als ik dat zo lees.

Succes!
Tsja.................... ik denk dat je al een paar cruciale, onherstelbare fouten gemaakt hebt. Deze scheiding zal je hoe dan ook nog meer geld gaan kosten.

Waarom ga jij niet terug in het huis wonen?

Hij heeft er een zooitje van gemaakt, hypotheek niet betaald etc.

Maar ja, een jaar er tussenuit gaan en dan maar verwachten dat alles gewoon netjes afgehandeld gaat worden.........

Hem zo'n bedrag in contanten geven (waarom eigenlijk?)....
Ik zou in het huis gaan wonen en hem eruit schoppen. Hij betaalt immers niet. Verder uiteraard je rechtsbijstand inschakelen om een en ander zsm officieel te regelen.
Juridische hulp inschakelen en die je goed laten adviseren.

Want zo kom je er niet meer uit. Je hebt een paar belangrijke zaken vergeten te regelen, en met goed vertrouwen ben je in deze zaak niet verder gekomen, dus daar moet je denk ik ook maar mee stoppen, voor je nog erger in de problemen komt.
Dit heb ik tijdens mijn echtscheiding (ook al ging het om een lening en niet om een hypotheek) anders aangepakt.

* De bank ging er niet mee accoord dat mijn naam van het contract ging

* In het convenant stond een verdeling van lasten en baten, waarbij deze lening aan hem werd toebedeeld

* Er stond (in juridische termen) in het convenant dat áls de bank bij mij 'aan zou kloppen' omdat hij niet betaalde, dat ik dan het bedrag aan de bank verschuldigd zou zijn, maar dat ik het met het convenant in de hand terug kon vorderen bij mijn ex en zelfs loonbeslag bij mijn ex kon laten leggen via een deurwaarder.

Jij hebt hier nu helaas niets meer aan, maar een goede advocaat zou jou hierin geholpen hebben... Staat er niets over vermeld in het convenant met betrekking tot de boedelscheiding?

Sterkte, groetjes,

Carrrie.
Bedankt voor jullie reacties!

@ Liselotte: Ik wil daar niet wonen... Al zit ik er wel over te denken om alle sloten te laten vervangen.. Hij zei gisteren dat hij zijn stiefvader om geld ging vragen (zijn moeder is vorig jaar overleden dus misschien kan hij aanspraak maken op zijn kindsdeel?)

@ Coravanmora: Ik wil er ook zo snel mogelijk van af! Maar hij krijgt dus op zijn salaris de hypotheek niet rond. Het zal dus verkocht moeten worden.

@Pom: ik heb idd fouten gemaakt maar ja ik vertrouwde hem. Ik had geen reden om hem te wantrouwen. Tijdens ons huwelijk is hij altijd een hele goeie man voor mij geweest. Hij maakt er alleen sindsdien een puinhoop van! En sleurt mij daarin mee.

@Elninio: Rechtsbijstand verzekering bemiddelt ook niet in echtscheidingsconflicten. Dat heb ik allemaal al nagevraagd.

@Carrie: ik zal de convenant ff goed doorlezen. Er staat wel in dat ik vanaf maand x in 2006 niet meer verantwoordelijk ben voor het afdragen van de hypotheek.

We hebben destijds alles samen bij dezelfde advocaat geregeld. Ik was toen oke, wilde er zo snel mogelijk van af zijn. Voelde me schuldig omdat ik bij hem was weggegaan. Ik was degene die alle problemen had veroorzaakt. Daardoor kon ik op dat moment ook niet zakelijk denken.

We hebben een paar weken geleden afgesproken (voordat dit incasso verhaal aan de gang was) om over de meerwaarde, die naar mijn mening gedeeld moet worden, te praten. Hij was het daar dus niet mee eens en stelde voor om weer naar diezelfde advocaat te gaan, die dan zou kunnen bemiddelen. Is opzich niets mis mee, maar ik ben wel van plan me aan het echtscheidingsconvenant te houden.

Of zal ik nu toch maar naar een andere advocaat gaan? Dat gaat natuurlijk meer geld kosten en kan een erg langslepend verhaal worden. Die advocaat die mij een paar maanden geleden heeft geadviseerd zei dat ik erg sterk stond en als ik in het gelijk gesteld word dat hij dan voor de proces kosten opdraait. Maar zeggen alle advocaten dat niet?
Hij is het niet met je eens dus des te meer reden om zelf een advocaat in de arm te nemen die JOUW belangen behartigt. En zorg zo snel mogelijk dat je onder die hoofdeljke aansprakelijkheid uitkomt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven