Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld en aflossen

30-11-2015 15:07 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zijn mijn vriend en ik niet de enigen met een flinke studieschuld. Beide nooit in de problemen geweest met de afbetalingen. We betalen elke maand netjes een vast bedrag af. We willen graag gaan kopen en zijn van plan onze schulden (buiten studieschuld om geen andere schulden) eerst grotendeels versneld af te lossen zodat een eigen huis steeds meer binnen bereik komt.

Nu ben ik erg benieuwd hoe dit bij anderen in dezelfde sitauatie gaat. Los je versneld af? Heb je ondanks je schuld wel een huis kunnen kopen? Ons plan is, eerst een groot deel versneld aflossen en dan pas een huis gaan kopen. We zijn serieus met een huis bezig geweest maar kwamen tot de conclusie dat dit echt een financiele strop zou gaan worden.

Ik ben begin 30 en het lijkt soms wel alsof mijn leven on hold staat door mijn studieschuld. In mijn omgeving lijkt het wel alsof ik de enige ben die hiermee worstelt. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van anderen die deze situatie herkennen. Hoe ga jij hiermee om?
Heb altijd het minimale afgelost. Rente die je betaalt is zelfs lager als wat je ontvangt op een spaarrekening, en zeker lager als wanneer je verstandig investeert. Ook lager dan hypotheekrente, dus geld aflossen en daarna weer teruglenen in de vorm van een duurdere hypotheek klinkt niet als een logische stap.

Maar dan moet je geen maximale hypotheek willen inderdaad, want dan is aflossen soms beter. Heb je echt maximale hypotheek nodig?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik had niet zo'n grote schuld en man geen.

Dus los het minimale bedrag per maand af en gewoon een huis gekocht.

Misschien domme vraag hoor, maar kun je geen huis kopen als jullie beiden het minimale bedrag per maand afbetalen?
Veel hangt natuurlijk af van over welke bedragen je spreekt.

Er is een verschil tussen bijvoorbeeld een schuld van 5.000 euro of een gezamenlijke schuld van 50.000 euro.

En ook afhankelijk van welk bedrag je elke maand aflost.
Gezamenlijke schuld van boven 50 met drie nullen erachter. Auch!!! Bij mij noodzaak bij mijn vriend toentertijd niet maar je kunt de tijd niet terug draaien. We zouden denk ik wel een huis kunnen kopen. Verdienen beide goed en lossen nu af wat DUO ons qua bedrag minimaal verplicht. Ik heb geen idee wat nu wijsheid is.
Het is zeker wel mogelijk om met een studieschuld een huis te kopen. Ga gewoon eens vrijblijvend praten met een adviseur wat er mogelijk is en voor welk bedrag jullie een huis kunnen kopen en wat de maandlasten daarbij zijn. Houd hierbij ook rekening met de toekomst. Wil je kinderen, meestal krijg je dan minder inkomen. Lukt het jullie nu om te sparen?
Ik had wel een redelijk hoge schuld (rond de 20.000) en ben na 1 jaar werken begonnen met versneld aflossen.

Het eerste jaar werken had ik hoge kosten aan een nieuw (huur)huis en alles op een rijtje krijgen daarna begonnen met aflossen. Nu is het een jaar later en het afgelopen jaar heb ik bijna 4000 euro afgelost.

Voelt erg fijn, mijn plan is om het nu in de komende 3 jaar af te lossen, voordat we beginnen aan kinderen en een koophuis.

Niet dat het nodig is maar ik wil gewoon van die schuld af.

Vriend heeft geen studieschuld meer (was erg laag), daardoor kan hij nu heel veel meer sparen dan ik, maar dat is dan maar zo. Ik wil graag zelf mijn schuld afbetalen en niet dat hij me daarmee helpt (al is dat indirect natuurlijk wel zo als we ooit samen een huis kopen en deels met 'zijn' spaargeld financieren).
We kunnen nu ondanks onze schulden zeer ruim sparen omdat we een boven modaal inkomen hebben en in een goedkoop huurhuis wonen. Maar ndanks onze gezonde financiele situatie zie ik een koophuis niet snel gebeuren op deze manier. Een financieeladviseur kost ook bakken met geld volgens mij.
Ben je verplicht om je schuld te benoemen bij het afnemen van een hypotheek? Ik dacht dat je deze kon verzwijgen....
Je bent verplicht het te noemen, maar ze kunnen het niet controleren bij het bkr. Verzwijgen op eigen risico.
Je kunt hem niet meer verzwijgen ivm bankafschriften die je moet laten zien bij aanvraag van de hypotheek. We willen hem ook niet verzwijgen!
Hier ook hoge schuld en desondanks een huis gekocht (in 2008, toen mocht namelijk alles). Daardoor altijd minimale bedrag afgelost, tot vorig jaar. Nu heb ik een jaar hard gespaard en een bonus gekregen en ga ik begin januari de hele schuld in 1 keer aflossen. Spaargeld rendeert nu toch niet, en ik wil van die maandelijkse betalingen af.
Matroesjka heeft gelijk. Overigens geloof ik dat ze het wel willen gaan veranderen, maar dat weet ik even niet zeker. Ik denk dat het aan je persoonlijke situatie ligt, maar ken genoeg mensen die met een studieschuld gewoon royaal kunnen kopen.
Ik zou gewoon een maandelijks plaatje maken met inkomsten en uitgaven, rekening houdend met evt kinderen etc in de toekomst. Dan zie je vanzelf hoeveel je aan woonlasten op kan brengen en kan je onderzoelen hoeveel hypotheek je kan krijgen voor dat maandbedrag en of je daar een huis maar jullie wensen voor kan kopen.

Studieschuld aflossen is hier gewoon een standaard maandelijkse post.

Spaargeld is natuurlijk altijd fijn als je een huis koopt, dan kan je altijd beslissen wat fijner is: studieschuld aflossen of eigen geld in het huis stoppen.
quote:matroesjka_ schreef op 30 november 2015 @ 15:30:

Je bent verplicht het te noemen, maar ze kunnen het niet controleren bij het bkr. Verzwijgen op eigen risico.Vrijwel alle banken eisen tegenwoordig dat je ofwel een verklaring van DUO overhandigt met daarop je studieschuld, of dat je een machtiging voor hen invult om het op te vragen. Gewoon je mond houden kon een paar jaar geleden nog, maar nu echt niet meer.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:pinkyandthebrain schreef op 30 november 2015 @ 15:33:

Je kunt hem niet meer verzwijgen ivm bankafschriften die je moet laten zien bij aanvraag van de hypotheek. We willen hem ook niet verzwijgen!Ik zeg niet dat verzwijgen slim is maar als je de hypotheek niet bij je eigen bank afsluit hoeven ze je bankafschriften niet te zien.
quote:handigmetgeld schreef op 30 november 2015 @ 15:37:

[...]

Vrijwel alle banken eisen tegenwoordig dat je ofwel een verklaring van DUO overhandigt met daarop je studieschuld, of dat je een machtiging voor hen invult om het op te vragen. Gewoon je mond houden kon een paar jaar geleden nog, maar nu echt niet meer.Ah dar wist ik niet, dan gaat mijn laatste post niet op (2 jaar geleden een huis gekocht)
Wij hebben samen een vergelijkbare schuld. Onze overweging is als volgt:

Wij sparen zo veel mogelijk. Gedeeltelijk gezamenlijk en gedeeltelijk voor ons zelf. Voor ons zelf sparen we zodat we altijd aan onze gezamenlijke verplichtingen kunnen voldoen en altijd ons minimale deel kunnen inleggen op de gezamenlijke rekening en dat er ruimte is voor persoonlijke onverwachte uitgaven (voor mij nu zorgkosten bijvoorbeeld).

Gezamenlijk sparen we voor later/c.q aankoop van een huis. Wij willen graag zoveel mogelijk geld sparen en zo min mogelijk aflossen want:

- Je mag een steeds minder groot bedrag lenen van de bank (was dit jaar nog 104%, wordt 103% en gaat terug naar 100%), dat betekent dat je een steeds groter deel zelf moet opbrengen

- In onze regio zijn huizen duur. Door een huis te kopen en daarin te investeren (uitbouw, opbouw, dagkappelen etc) is er meer mogelijk, maar dat vraagt eigen geld

- De voorwaarden voor af betalen van de studieschuld zijn optimaal. Zeker nu je een aantal jaar mag pauzeren. Dat levert de mogelijkheid op om orde op zaken te stellen en dan verder af te betalen mocht de financiele shit de fan raken.

- In onze regio zijn huizen duur, ook als we één van de leningen aflossen lukt kopen op één salaris niet

- Je studieschuld mag je aftrekken van je vermogen, dus het duurt nog wel even voor je vermogensbelasting moet betalen

- Op dit moment is extra aflossen onvoordelig omdat we minder rente betalen dan we krijgen (wel even goed zoeken naar een rekening met goede rente wij hebben nu 1,2%, niet bijster veel, maar meer dan we aan rente betalen (0,81 en 0,59 geloof ik)
Van de Rabo website;

Hypotheekmanager Theo Harms: “De eventuele studieschuld heeft relatief beperkt invloed op het maximale hypotheekbedrag. De hypotheekrente is laag en de huizenprijzen klimmen voorzichtig uit het dal. Daarmee komt een eigen huis voor veel starters binnen handbereik. Ook voor starters met een studieschuld.”
ik zou je toch aanraden met een adviseur te gaan praten. de eerste keer is sowieso altijd gratis en het kan je dus ook veel geld schelen op termijn.

mijn adviseur raadde mij aan om mijn schuld te verzwijgen. als ik hier eerlijk over was geweest was het bedrag wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen zowat gehalveerd. terwijl, als je reëel kijkt naar de maandelijkse aflossing van de hypotheek en de maandelijkse afbetaling van mijn studieschuld, ik dit wel degelijk gewoon kon bekostigen.
Owh, en bij elk onderwerp dat gaat over studieschuld en afbetalen moet ik altijd denken aan de regeling middeling inkomen, heb jij dat al eens gedaan? Dat kan de moeite zijn.

Zie deze link
Tegenwoordig moet je bankafschriften overhandigen en ik wil niet liegen. Iets met karma zeg maar haha. Ik ga denk ik toch maar met mijn vriend om tafel om ons voor te laten lichten door een financieel adviseur.
quote:Muurbloempje92 schreef op 30 november 2015 @ 15:47:

Van de Rabo website;

Hypotheekmanager Theo Harms: “De eventuele studieschuld heeft relatief beperkt invloed op het maximale hypotheekbedrag. De hypotheekrente is laag en de huizenprijzen klimmen voorzichtig uit het dal. Daarmee komt een eigen huis voor veel starters binnen handbereik. Ook voor starters met een studieschuld.”Wat een gelul. Studieschuld heeft dikke invloed.
quote:pitaaya schreef op 30 november 2015 @ 15:49:

ik zou je toch aanraden met een adviseur te gaan praten. de eerste keer is sowieso altijd gratis en het kan je dus ook veel geld schelen op termijn.

mijn adviseur raadde mij aan om mijn schuld te verzwijgen. als ik hier eerlijk over was geweest was het bedrag wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen zowat gehalveerd. terwijl, als je reëel kijkt naar de maandelijkse aflossing van de hypotheek en de maandelijkse afbetaling van mijn studieschuld, ik dit wel degelijk gewoon kon bekostigen.Hoe lang geleden heb je gekocht?
quote:matroesjka_ schreef op 30 november 2015 @ 16:08:

[...]

Hoe lang geleden heb je gekocht?dat gesprek met mijn adviseur was vorig jaar zomer. het zou dus inderdaad kunnen dat er inmiddels dingen veranderd zijn. daarom raad ik ook zeker aan om niet op mijn advies te varen maar met iemand te gaan praten die er écht verstand van heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven