Hebben jullie wel eens 'last' van het forum?

07-10-2008 21:11 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje vaag, deze vraag. Maar ik vraag me af of jullie weleens negatieve dingen ondervinden door het forum (of internet in het algemeen).

Ik merk bij mezelf dat ik altijd een tikkie naief was wat betreft mensen en relaties en dergelijke. Ik dacht er eigenlijk nooit over na dat mensen iets vonden van wat ik deed, en ik dacht eigenlijk ook niet dat mensen zomaar negatief over mij zouden kunnen denken(zonder dat ik ze naar behandeld heb zeg maar). Want ik dacht en denk zelf niet zoveel over wat anderen doen, in het dagelijks leven, en ik dacht altijd dat dat voor iedereen gold. (al merk ik ook dat ik hier ongenuanceerder ben dan ' thuis' )

Maar door het forum schrik ik af en toe omdat ik zie hoe hard mensen zijn voor elkaar. Dat ze over álles een mening hebben en elkaar keihard afrekenen als de ander het anders doet, maar wél graag achter de rug van de ander. Of wél keihard commentaar geven op een ander, zonder dat recht in zijn gezicht te doen.

Ik bedoel dan dingen als wel of niet geven van borstvoeding, wel of niet werken, hoe je je gedraagt bij je schoonfamilie, wat je van je schoonmoeder vindt, hoe mensen naar jou en je partner kijken in gezelschap, hoe je beoordeeld wordt op je eigenschappen en persoonlijkheid.

Ik lees hier soms zulke harde oordelen over andere mensen dat ik merk dat ik in het dagelijks leven sneller denk 'maar stel nou dat ze dat ook over mij zeggen'. Ik probeer me daar niet door te laten weerhouden, maar ik vind het jammer dat ik minder onbevangen ben in sociale relaties hierdoor.

Dan heb ik bijvoorbeeld zin om een vage kennis waar ik graag wat beter bevriend mee zou zijn te bellen om wat leuks te gaan doen, maar dan denk ik ´jeetje, straks vind ze me enorm opdringerig en zit ze niet op me te wachten´.

Het komt er dus op neer dat ik eigenlijk door het forum en de dingen die ik hier lees anders naar mensen om mij heen ga kijken, omdat je hier leest en hoort wat normaal gesproken ´stiekem´ gezegd of gedacht wordt.

Hebben jullie dat ook, of ben ik de enige?
quote:Eowynn_ schreef op 07 oktober 2008 @ 22:00:

Goldielocks, maar daar ben ik dan ook voor opgeleid, om mijn eigen gedrag onder de loep te nemen

Waarvoor ben je dan opgeleid als ik vragen mag?
@Noyo: wat vond je van EB? Irritant of intrigerend?
Dat is precies wat ik bedoel: dan halen ze er iets anders uit en gaat het opeens over andere dingen. En dat is prima als het om een algemene discussie gaat waarbij steeds meer nieuwe, frisse blikken komen.

Maar als iemand om hulp vraagt voor een specifiek iets, dan vind ik het egoistisch om er dan 'zelf iets uit te willen halen'. Dat heeft niks met helpen of adviseren te maken, maar met lekker je oordelen spuien. Schrijf dan niet iets in het kader van 'iemand helpen', maar open dan een topic waar je zelf iets ter discussie stelt ofzo. Dan is het helemaal oke.
Mocht EB willen, dat hij intrigerend was. Daar waren zijn postings te dom, te stereotyp en te doorzichtig voor. De discussie niet waard.
Ik haal veel positiviteit uit het forum, er zitten echt ongelooflijk wijze mensen bij die dingen kunnen zeggen waar je echt wat aan hebt.

Soms heb ik er ook last van, omdat ik vind dat er te snel geoordeeld kan worden op een botte manier. En natuurlijk, als je je tekst op een forum zet moet je er niet vanuit gaan dat mensen precies zo reageren als je wilt, maar weten dat je alles kunt verwachten. Wel vind ik dat sommige personen dat ook als excuus gebruiken om botte dingen te kunnen zeggen. Dat wordt dan 'confronterend' genoemd, maar in mijn optiek wordt er dan eerder 'geconfronteerd' om eens lekker ongezouten en hard te kunnen oordelen dan omdat dat goed zou zijn voor de TO. Er wordt snel geconfronteerd op basis van ideeen die de ander vormt die niet eerst getoetst worden. Je weet altijd maar een deel van het verhaal, namelijk datgene dat de TO typt. En sommigen denken daar gerust allerlei harde uitspraken over te kunnen doen die niet kloppen. Als blijkt dat het niet klopt, wordt dan gezegd dat TO maar vollediger moet zijn. Terwijl je ook zelf vragen ter verduidelijking kunt stellen, lijkt mij dan..
En toch is dat niet helemaal wat ik bedoel, hoe het er op het forum aan toegaat. Het gaat mij er meer om welke invloed dat heeft op je 'normale' bestaan.
Oke, nou daar kan ik kort over zijn: helemaal niks.
Nee, hier ook niet.

Ben daar te nuchter voor, denk ik.

Hoogstens dat ik soms op een idee wordt gebracht, over iets waar ik het bestaan niet van wist. Wat ik met een pompoen kan doen, of lekkere recepten. Of dat iedereen lyrisch was over Griekenland, dan brengt me dat op ideeen. Maar ik twijfel niet over mijn eigen principes, laat me ook niet van de wijs brengen.
quote:Eowynn_ schreef op 09 oktober 2008 @ 10:56:

En toch is dat niet helemaal wat ik bedoel, hoe het er op het forum aan toegaat. Het gaat mij er meer om welke invloed dat heeft op je 'normale' bestaan.

Voor mij eigenlijk vooral positieve invloed. Dat mensen akelig, manipulatief en krengerig kunnen doen was me duidelijk. Dat ze ook aardig, vriendelijk, confronterend op een goede manier kunnen zijn, ook. Dus wat dat betreft verrast het forum me zelden.

Ik heb wel geleerd hier om me meer te uiten. Om een beetje ruimte te maken voor mijzelf want dat kon ik dus echt niet en wilde ik wel graag leren. Dan opgevangen te worden door vriendelijke, warme, betrokken mensen, die ervaring had ik echt nodig. Dat het mag. Ik kon altijd prima praten en luisteren met/naar anderen over hun problemen. Maar voordat ik zelf wat vertelde, poeh hee, ik moest me schamen dat ik dat vroeg van een ander (het is zo krom).

Hier schrijven heeft me echt daarbij geholpen. Ben ook opener geworden daardoor naar de mensen om me heen. Laat het eerder zien wanneer ik erdoorheen zit en effe een arm om mijn schouder nodig heb ipv me te verstoppen om alleen mijn wonden te likken.

Dus... positief hier .
Wat je geeft, krijg je terug felicia!
Julus.

Eigenlijk hetzelfde wat Felicia zegt: vooral positief. Ik heb geleerd dat je ook kunt vragen. En dat je dan nog reacties krijgt ook!

Dat vind ik best bijzonder.
@Korenwolf: mmm...EB heeft mij altijd juist enorm geholpen. Hij was zelfs bereid om per mail dingen extra toe te lichten, en daar heb ik altijd enorm veel van geleerd. Ik zag hem echt als een mentor. Jammer dat hij er niet meer is i.m.o.

Maar ik denk dat jij tot het grotere kamp behoort. Hij was niet bij iedereen geliefd.
Jij zult vast wel een nieuwe mentor hier vinden.
World of Warcraft: Legion
quote:Geleerd schreef op 09 oktober 2008 @ 14:16:

Maar ik denk dat jij tot het grotere kamp behoort. Het is te zien dat hij je mentor is! Moet je trouwens niet zeggen 'het plebs' in plaats van 'het grotere kamp'?
Ik ben het met je eens.

Ik vind het soms BELACHELIJK hoe keihard mensen kunnen oordelen. Heel vaak lezen ze het verhaal niet eens goed, valt me op. Ik stoor mij daar zeker aan! Reageer dan niet, denk ik dan!
Forum of real-life: van fatsoen is nog nooit iemand gestorven (volgens mij is dit niet helemaal de juiste vorm van zeggen maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven