Geld & Recht alle pijlers

Tips voor budgetbeheer?

04-12-2015 19:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

ik verdien niet zo veel maar ook niet weinig. Na aftrek van alle vaste jaarlijkse en maandelijkse kosten heb ik ongeveer 800 euro over per maand. toch kom ik niet rond. ik heb nooit echt geleerd om budget bij te houden of te plannen en ben op zoek naar handige tips om meer overzicht te krijgen. dat mis ik nu, zeker als ik dingen met mijn kredietkaart koop (vergeet ik dat aankopen van vorige maand er af gaan etc en dat is dan toch altijd meer dan ik me herinner... )

ik zoek wel werkbare tips, dus liefst op papier en niet digitaal.

wat doen jullie? werken jullie met een pot cash geld per week? schrijven jullie alles op? ik geef niet veel geld uit aan uit eten gaan edm en ik koop nu al bijna alles tweedehands, maar ik vind wel van mezelf dat ik teveel kleren koop of op zoek ga naar interessante koopjes. daar wil ik graag van af, dus kom maar op met die tips!

dank je wel en alvast een fijn weekend!
Jezelf budgetten geven en 'potjes' opstellen.

Dus in je begroting opnemen dat je bijvoorbeeld 100 euro per maand spaart voor kleding. Ik weet dat je bij Rabobank internetbankieren ook echt potjes kunt aanmaken, je kunt het ook in een excel bestandje doen. Dan kun je dus na 2 maanden 200 euro aan kleding uitgeven, meer niet en op is op.

Met boodschappen kun je dat ook doen. Stel dat je 75 euro per week uitgeeft, dan pin je dat bedrag contant en op is op.

Succes!
Uitrekenen wat je wekelijks kan en wil besteden aan boodschappen/kleding. Dat pinnen en pinpas verder thuis laten.

En knip je creditkaart door als je er niet mee om kan gaan.
800 euro overhebben is wel heel veel. Ben je een big spender? Koop je alles waar korting op zit of alle mode items?
Heel simpel: een kasboek bijhouden. Schrijf eens een maand lang alles op wat je uitgeeft. Verdeel het in vaste lasten, boodschappen en overige. Dat overige kun je ook nog onderverdelen in verschillende uitgaven, zoals kleding of cosmetica of huishoudelijke zaken.

Je ziet precies waar je geld naartoe gaat en kunt dan kijken waar je op kunt besparen.

Niet meer met je creditcard kopen, dan kost je alleen maar meer geld.
Zou je 800 per maand moeten over houden of per jaar...of weet je het zelf ook niet?

Reken je wel goed? Want 800 per maand en niet weten waar het heen gaat is wel erg veel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom zijn digitale tips niet werkbaar? Vaak werkbaarder dan op papier..maar goed.

Zoals al gezegd. Potjes maken en niet meer met je creditcard kopen. Als je al een aankoop met je creditcard doet, dan noteren.

Ik ben ook vaak chaotisch dus sommige maanden gaat het goed en sommige maanden wat minder. Maar als ik op m'n geld moet en wil letten dan maak ik inderdaad potjes.

Dus om een fictief voorbeeldje te geven, ik noteer dan in een excel spreadsheet:

boodschappen $300 ---> als ik dan $100 heb besteed noteer ik dat en dat ik nog $200 over heb

kleding $200 -->zelfde principe

uitgaan $100 --> zelfde principe

Vrij eenvoudig te doen. Vaak als mensen het bijhouden komen ze erachter dat bijvoorbeeld elke dag 5 euro besteden aan een koffie en wat lekkers op het treinstation...lijkt weinig op het moment van uitgeven zelf, maar is toch weer zo'n 100 per maand.
Creditcard wegdoen (ik gebruik het alleen op vakantie buiten europa)

Ik koop nooit iets wat ik niet op dat moment kan betalen.

Reken uit wat er gebeurt met die 800 euro

Hoeveel je uitgeeft aan boodschappen, tanken etc heb je een gezin? Heb je schulden

Vind het beetje vaag getypt
Je pint dus heel veel?

Ga er dan eens een avondje voor zitten, en noteer alle kosten. Begin eens met lijstjes te maken; Boodschappen, kleding, snacks buitenhuis, gadgets etc. En ga eerst eens kijken waar die 800 euro per maand heen gaat. Ik vind dat echt een groot bedrag als je geen idee hebt waar het heen gaat.

Daarna kan je ook makkelijk beslissen wat je wel niet wilt uitgeven. Elke dag naar de Starbucks op het station is natuurlijk hartstikke leuk, en door die pinpas merk je niet eens dat je daar elke dag zo'n 5 euro aan uitgeeft. Door zo'n overzicht merk je pas hoeveel je uitgeeft, en waar het naar toe gaat.

Als je dat eenmaal weet is het potjes-idee van voorgangers een perfect plan! En inderdaad zoveel mogelijk die pinpas thuis laten. Wil je kleding shoppen? Bepaal met jezelf een bepaald bedrag en neem dit contant mee. Is het op? Jammer dan, volgende keer beter. Met je pinpas kun je wel een richting bedrag in je hoofd hebben, maar daar ga je dan toch overheen.

Succes!
je kijkt naar je afschriften en dan bedenk je of het een noodzakelijke uitgave was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je weet zelf al waar het probleem ligt: teveel met je creditcard kopen, teveel ingaan op "koopjes". Dus dan weet je toch waar je aan moet werken? Discipline!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Stoppen met kleren kopen, simpel.
Creditcard alleen gebruiken in het buitenland.

Voor de rest: je salaris komt binnen zoveel % zet je op de spaarrekening, de rest pin je en dat gebruik je totdat je volgende salaris is gestort.

Zo simpel is het.
Als je de 24e van de maand je salaris krijgt, dan de 25e van de maand bijvoorbeeld 300,- automatisch overboeken naar je spaarrekening. Dan heb je nog 500,- over om van te leven etc. Dan et je vanzelf beter op wat je uitgeeft.

En bijhouden hoeveel je waaraan uit geeft. Maar dat is een open deur gezien de vorige tips.
Alle vaste lasten gaan automatisch van de rekening bij ons. Ook gaat er elke maand een vast bedrag naar de spaarrekening van ons zoontje.

Per week pinnen wij een vast bedrag, en daar moeten wij het dan een week mee doen (ja, inclusief de boodschappen en benzine).

Is het op: jammer. Is er wat over: naar de spaarrekening.

Tot nu toe is er elke maand rond de 100 euro over. Dus dat is wel mooi sparen.

Een ander spaarpotje zijn de energiekosten. Wij betalen elke maand eigenlijk teveel, omdat wij ons maandbedrag verhogen. Nu betalen we 35 euro per maand 'teveel'. Maar zo krijgen we wel altijd een X bedrag weer terug.
Geef je creditcard in bewaring bij je ouders ofzo, zodat je niet in de verleiding komt om hem te gebruiken.

Koop niet-noodzakelijke dingen met uitstel: slaap er een nacht over en als je het dan nog Ontzettend Erg Nodig hebt, koop je het.

Open een spaarrekening bij een andere bank waar je meer moeite voor moet doen om geld terug te storten naar je eigen rekening, en stort automatisch bijv 100,- zodra je salaris binnen komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij moeten op dit moment (en de komende jaren) heel erg bezuinigen om te kunnen sparen voor een voor ons belangrijk doel. Normaal gesproken is er geld genoeg, maar gaat het ook op. Ik heb voor ons als gezin een excel-bestand voor deze maand gemaakt en daarin zijn potjes onderverdeel met budget. Ik ga hier voor de hele maand bijhouden wat er dagelijks uitgegeven wordt en wat er binnenkomt. Wat meer werk, maar hopelijk ook met heel overzicht.
Even tijdelijk alles opschrijven en alle bonnetjes bewaren. Na een paar maanden heb je dan wel redelijk goed zicht op waar je je geld aan uitgeeft.
TO ik wil je digicoach wel worden .

Ik ben een echte 'cijfernerd' (opvoeding), ik wil er best even naar kijken en je adviseren.

PB me ff als je interesse hebt.
quote:buurenbuur schreef op 04 december 2015 @ 20:16:

Als je de 24e van de maand je salaris krijgt, dan de 25e van de maand bijvoorbeeld 300,- automatisch overboeken naar je spaarrekening. Dan heb je nog 500,- over om van te leven etc. Dan et je vanzelf beter op wat je uitgeeft.

En bijhouden hoeveel je waaraan uit geeft. Maar dat is een open deur gezien de vorige tips.Zo doe ik het. Ben vaak zowat blut met nog 14 dagen te gaan tot volgende salaris. Maar spaar als een tierelier.
Ik was elke maand 200 gulden "kwijt".

Door een kasboek bij te houden ontdekte ik dat dat bedrag naar mijn rijlessen ging.

Als mijn salaris binnenkomt zet ik een bedrag opzij. Ik houd 150 euro van de rest apart in een portemonneetje en dat is mijn "zakgeld" dat ik niet voor mezelf hoef te verantwoorden. Massage, sushi, whatever.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dat is een goed idee, een kasboek, zo krijg je overzicht.

Ook een idee: van afgelopen maanden even je bankafschriften nakijken en opschrijven en optellen. (Ook de losse pinbedragen)

En het klinkt heel zeikerig maar denk bij aankopen goed na of je het nodig hebt.

Waar het (ook bij mij in het verleden) vaak misgaat is de kleinere bedragen.

Iets van 7,50 is niet veel maar dat kan toch aardig oplopen als je dat een aantal x per week doet...
quote:Zelatrice schreef op 04 december 2015 @ 21:44:

TO ik wil je digicoach wel worden .

Ik ben een echte 'cijfernerd' (opvoeding), ik wil er best even naar kijken en je adviseren.

PB me ff als je interesse hebt.Er is maar 1 echte cijfernerd......
dank je wel voor de goeie tips!

ik werk wel al met potjes (bv 60 euro per week max voor boodschappen) maar het loopt vooral fout met extra kosten achteraf. zoals de kredietkaart (ik neem de tips in acht) maar ook bvb medische kosten. die lopen de laatste idd erg op en die rekeningen komen pas veel later waardoor ik niet goed weet hoeveel het gaat kosten en het niet genoeg inplan en mijn budgetten dan niet meer kloppen etc. verder heb ik geen gezin en gaat de 8oo euro over het geld dat ik per maand heb voor eten, kleding, uitjes etc. gasrekeningen, verzekeringen etc zijn er al uitgehaald.

maar mijn vraag is of jullie dan ook alles cash betalen? ik koop idd veel online (bvb boodschappen of boeken) of doe veel bankoverschrijvingen zoals de dokters- en ziekenhuisrekeningen. hoe houden jullie dat dan allemaal bij? vullen jullie dat systematisch in in exceltabellen edm?

is er dan een soort handig systeem? kom toch maar op met de digitips want dat idd allemaal op papier bijhouden lijkt me ingewikkeld.

en sorry als het vaag is, maar stel dan gerust wat vragen bij.
Als je weet dat je gebruik het gemaakt van zorg, zet dan wat extra geld opzij (het liefst je hele eigen risico) zodat je het meteen kan betalen.

Betaal alles af met je creditcard en laat hem dan inderdaad bij je ouders.

Ik betaal bijna niks cash, vind het teveel gedoe en moet vaak betaald parkeren.

Maar laat een bedrag op mijn rekening staan en daar doe ik het mee.

In jou geval zou ik wel alles pinnen, omdat je het overzicht kwijt bent

Als je alleen bent kan je zeker 350 euro sparen in de maand kan nog wel meer.

Hoeveel ben je kwijt aan boodschappen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven