Geld & Recht alle pijlers

tweedehands auto probleem

10-12-2015 12:41 76 berichten
Stel, je koopt een tweedehandse auto, voor een aanzienlijk bedrag.

Na 6 maanden blijkt dat er iets niet in orde is, de reparatie kost ongeveer de helft van het bedrag dat je voor de auto hebt betaald, is het dan vreemd om de verkoper daarover te bellen en heb je dan überhaupt een poot om op te staan?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen poot om op te staan en ja dat is dus raar.

Indien je van een particulier hebt gekocht heb je garantie tot de drempel.
Dan had je een auto bij een garage met bijvoorbeeld 6 maanden Bovag garantie moeten kopen.
heb je bij een particulier gekocht? Zoja... Kan je niets eisen...

Bij een professionele verkoper heb je recht op een kosteloze herstelling.
Hij komt van een garage.
quote:Jc2 schreef op 10 december 2015 @ 12:43:

heb je bij een particulier gekocht? Zoja... Kan je niets eisen...

Bij een professionele verkoper heb je recht op een kosteloze herstelling.Ook als hij tweedehands is?
Over welk probleem gaat het precies?
Je kan altijd bellen, maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet.

Je koopt het product zoals deze wordt aangeboden. Heb je een aankoopkeuring laten doen?

Na 6 maanden lijkt het mij lastig om aan te tonen dat de auto een verborgen gebrek had en dat de oude eigenaar dit wist. Ik zou contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij een garage hangt er ervanaf hoe jij de auto hebt gekocht voor wat betreft afspraken over garantie enz.
quote:pomona-struik schreef op 10 december 2015 @ 12:44:

[...]

Ook als hij tweedehands is?

In belgie is de wettelijke garantie 2 jaar.

In nederland dacht ik 6 maanden? Mogelijk kan iemand dit bevestigen?
Ik had hem ter reparatie dan sowieso naar die garage gebracht. Wij hebben ook zoiets. Nieuwe 2e hands auto gekocht in april (bij de dealer van dat merk). Begin november wil hij zo ineens niet meer starten, accu laad niet goed op. Bij de koop is er een nieuwe accu opgekomen. Komen ze aan met, ja u rijd te veel korte ritjes. Dan is het wel gek dat hij na een rit van 20 km en 10-15 minuten stilstaan ineens niet meer wil starten. Bovendien ken ik genoeg mensen in mijn omgeving die veel korte ritjes rijden en deze problemen niet hebben, ja toen de accu er al 7-8 jaar opzat, maar niet met een nieuwe accu
quote:Jc2 schreef op 10 december 2015 @ 12:45:

Over welk probleem gaat het precies?Een technische mankement in het systeem, hierdoor moet dr versnellingsbak vervangen worden. Ze kan nog wel rijden maar alleen in veilige modus. Ze is vandaag uitgelezen en de reparatie gaat 2300 euro kosten. Voor de auto heb ik 5500 betaald.
quote:pomona-struik schreef op 10 december 2015 @ 12:44:

Hij komt van een garage.

Bovag aangesloten?

Stuur anders een PM

Ik werk in een garage, misschien kan ik je helpen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Korte ritjes is funest voor iedere auto.

Minimaal 1x per maand een uur onafgebroken 120km/uur rijden om je accu goed te houden en je motor schoon te rijden.

Nee in NL heb je geen 6 maanden garantie op tweedehands artikelen.
quote:Jc2 schreef op 10 december 2015 @ 12:47:

[...]

In belgie is de wettelijke garantie 2 jaar.

In nederland dacht ik 6 maanden? Mogelijk kan iemand dit bevestigen?6 maanden voor nieuw idd. Voor 2ehands, dat wat met de verkoper is afgesproken, meestal 3-6 maanden. Maar het kan wel degelijk een gebrek zijn wat nu naar boven komt, maar wat de auto al had toen TO hem kocht, en dan kan de verkoper wel voor reparatie opdraaien. Sommige dingen die niet werken heb je in de zomer nu eenmaal geen last van, maar die gebruik je in de winter wel vaker.
quote:pomona-struik schreef op 10 december 2015 @ 12:49:

[...]

Een technische mankement in het systeem, hierdoor moet dr versnellingsbak vervangen worden. Ze kan nog wel rijden maar alleen in veilige modus.

Sowieso teruggaan naar de verkoper...

Maar als ik me niet vergis heb je in gans de EU 2 jaar garantie op een tweedehandsauto... Tenzij anders afgesproken

na 6 maanden moet jij wel bewijzen dat het mankement aanwezig was op het ogenblik van de verkoop.

een expert kan de wagen nakijken...
quote:wilma36 schreef op 10 december 2015 @ 12:47:

Ik had hem ter reparatie dan sowieso naar die garage gebracht. Wij hebben ook zoiets. Nieuwe 2e hands auto gekocht in april (bij de dealer van dat merk). Begin november wil hij zo ineens niet meer starten, accu laad niet goed op. Bij de koop is er een nieuwe accu opgekomen. Komen ze aan met, ja u rijd te veel korte ritjes. Dan is het wel gek dat hij na een rit van 20 km en 10-15 minuten stilstaan ineens niet meer wil starten. Bovendien ken ik genoeg mensen in mijn omgeving die veel korte ritjes rijden en deze problemen niet hebben, ja toen de accu er al 7-8 jaar opzat, maar niet met een nieuwe accudan ligt het waarschijnlijk aan de dynamo, helaas kan zo'n ding snel kuren vertonen, draaiend onderdeel, dus dat hoet in april niet met opzet vergeten zijn
quote:hollebollegijs schreef op 10 december 2015 @ 12:49:

[...]

Bovag aangesloten?

Stuur anders een PM

Ik werk in een garage, misschien kan ik je helpen.Aardig van je maar ze staat al bij de Audi garage.
Jc2 het is geen nieuwe auto maar een tweedehands.

Op tweedehands heb je ook volgens de EU geen 2 jaar garantie.

Zou wat zijn zeg, koop ik een auto van 20 jaar oud, moet een garage mij daar nog 2 jaar garantie op geven.
quote:groenebroek schreef op 10 december 2015 @ 12:53:

Jc2 het is geen nieuwe auto maar een tweedehands.

Op tweedehands heb je ook volgens de EU geen 2 jaar garantie.

Zou wat zijn zeg, koop ik een auto van 20 jaar oud, moet een garage mij daar nog 2 jaar garantie op geven.

Ja is niet zo gek hoor. In belgie is dit zo. Als je de wagen koopt bij een professionele verkoper.

Hij kan onderling wel afspreken om die garantie te verlagen naar minimum 1 jaar.
Ik ga de man gewoon bellen, nee heb ik, ja kan ik krijgen.
quote:pomona-struik schreef op 10 december 2015 @ 12:55:

Ik ga de man gewoon bellen, nee heb ik, ja kan ik krijgen.Zo is het
Is het een probleem met de DSG bak? Zoek maar eens op diverse autofora. Je kunt vragen om coulance, echter zijn de Audi dealers en vooral ook de importeur daar niet zo happig op.

Wat is de leeftijd en km-stand van de auto? De klacht is niet gemeld binnen de 6 maanden garantie termijn? Als dit inderdaad niet het geval is, dan mag je hopen op enige coulance.
Garantietermijn hangt overigens af van de aanschafprijs van de auto. In het geval van TO heeft zij recht op 6 maanden garantie.

De minimale aanschafprijs voor Bovag garantie dient EUR 4500 te zijn of minimaal 35% van de nieuwprijs van de auto.
quote:groenebroek schreef op 10 december 2015 @ 12:50:

Korte ritjes is funest voor iedere auto.

Minimaal 1x per maand een uur onafgebroken 120km/uur rijden om je accu goed te houden en je motor schoon te rijden.Dan moet je naar de racebaan, want waar kan je hier nog een uur onafgebroken 120 km per uur rijden? Behalve om 2 uur 's nacht misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven