Malariapillen
woensdag 2 december 2015 om 19:35
Over een maand ga ik 1,5 week op vakantie naar een gebied waar malaria voorkomt. Ik ga niet in een resort zitten, maar zit in cottages, vlak naast het strand. Verder ga ik daar veel aan island hopping doen. Nu twijfel ik over het innemen van malariapillen. Ik zal mij hoe dan ook goed sprayen met DEET 40%.
Een aantal mensen in mijn omgeving zijn namelijk na het innemen van malariapillen flink ziek geweest. Zo ziek, dat ze amper nog wat konden ondernemen op vakantie. Maar ja, aan de andere kant wil je ook geen malaria oplopen
Hebben jullie ook ooit voor dit dilemma gestaan en wat is hier uit gekomen?
Een aantal mensen in mijn omgeving zijn namelijk na het innemen van malariapillen flink ziek geweest. Zo ziek, dat ze amper nog wat konden ondernemen op vakantie. Maar ja, aan de andere kant wil je ook geen malaria oplopen
Hebben jullie ook ooit voor dit dilemma gestaan en wat is hier uit gekomen?
woensdag 9 december 2015 om 23:49
Iedereen moet zelf de afweging maken. Laat je echter niet bang maken over de bijwerkingen - die kunnen voorkomen, maar lang niet bij iedereen.
Het klopt dat malaria niet voorkomen kan worden, maar het geeft je wel extra tijd en zwakt de symptomen af. Malarone heeft veel minder bijwerkingen dan larium - hallucinaties staan niet vermeld.
Mijn punt is: er staan veel vervelende verhalen over malariatabletten op internet, ga daar niet te veel op af. Malaria komt veel voor op de wereld en kan je je leven kosten. Zonder tabletten is de ziekte razendsnel. Ga naar de GGD voor goed advies.
Als je verzekerd bent, krijg je de kosten weer vergoed. Of kijk even op Marktplaats: reizigers bieden daar hun overgebleven tabletten aan.
Het klopt dat malaria niet voorkomen kan worden, maar het geeft je wel extra tijd en zwakt de symptomen af. Malarone heeft veel minder bijwerkingen dan larium - hallucinaties staan niet vermeld.
Mijn punt is: er staan veel vervelende verhalen over malariatabletten op internet, ga daar niet te veel op af. Malaria komt veel voor op de wereld en kan je je leven kosten. Zonder tabletten is de ziekte razendsnel. Ga naar de GGD voor goed advies.
Als je verzekerd bent, krijg je de kosten weer vergoed. Of kijk even op Marktplaats: reizigers bieden daar hun overgebleven tabletten aan.
donderdag 10 december 2015 om 10:21
Ik heb goede ervaringen met doxycycline. Ik ging onverwacht naar een malariagebied en op reis was dat de enige malariapil die ik zonder recept in Azie kon kopen (paar dollar voor een maand pillen). De enige bijwerking die ik heb gehad was dat ik de eerste paar dagen gevoeliger was voor de zon, maar gelukkig was dat snel over. Het lijkt me niet een medicijn dat je maanden lang moet slikken, maar een paar weken kan vast geen kwaad, ik zou het de volgende keer weer kiezen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 10 december 2015 om 11:20
Ik wil beslist geen Lariam. Heb wel een paar keer paludrine en nivaquine geslikt. Zonder bijwerkingen. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen (kleding, Deet, klamboe) toch erg door muggen gestoken toen we met uren vertraging op een regenachtig vliegveld in Kenia op de terugvlucht moesten wachten. Precies op het randje tussen broek en schoenen had ik wel 20 muggenbulten. Ik vraag me nog altijd of of ik er zonder profylaxe malaria van zou hebben gekregen.
vrijdag 11 december 2015 om 14:19
Bijwerkingen zoals hallucineren, vreemde dromen ed horen bij Lariam. Die krijg je over het algemeen alleen voorgeschreven voor langer verblijf. Voor 1,5 week krijg je waarschijnlijk Malarone, daar heb ik nog nooit bijwerkingen over gehoord. Bovendien begin je voor aanvang van je reis al met slikken, dus als je er last van krijgt, kun je altijd nog contact opnemen met GGD of huisarts voor advies.
Laat je voorlichten door de GGD, daar moet je toch heen voor je inentingen. Ik zou maar zorgen dat je ze bij je hebt. Mocht je echt last krijgen van bijwerkingen, dan kun je altijd ter plekke stoppen. En als je dan wel Malaria krijgt, heb je voor de eerste hulp alvast wat bij je.
Ik zou in waterrijk gebied in elk geval niet zomaar de Malariapillen laten staan.
Laat je voorlichten door de GGD, daar moet je toch heen voor je inentingen. Ik zou maar zorgen dat je ze bij je hebt. Mocht je echt last krijgen van bijwerkingen, dan kun je altijd ter plekke stoppen. En als je dan wel Malaria krijgt, heb je voor de eerste hulp alvast wat bij je.
Ik zou in waterrijk gebied in elk geval niet zomaar de Malariapillen laten staan.