Slijm in keel
zondag 13 december 2015 om 15:59
Sorry alvast voor het misschien ietwat onsmakelijke onderwerp.
Ik heb vaak last van slijm in m'n keel. In de holtes daar zegmaar. Ik kan dit niet ophoesten, als ik dat probeer hoor je alleen maar een droge hoest. Enige manier om het een beetje weg te krijgen is om het weg te slikken, maar daardoor word ik misselijk. Bovendien is het binnen een paar minuten weer terug.
Heb er van de huisarts neusspray voor gehad, maar dat werkt niet. Verder kan de huisarts er niks mee.
Iemand tips?
Ik heb vaak last van slijm in m'n keel. In de holtes daar zegmaar. Ik kan dit niet ophoesten, als ik dat probeer hoor je alleen maar een droge hoest. Enige manier om het een beetje weg te krijgen is om het weg te slikken, maar daardoor word ik misselijk. Bovendien is het binnen een paar minuten weer terug.
Heb er van de huisarts neusspray voor gehad, maar dat werkt niet. Verder kan de huisarts er niks mee.
Iemand tips?
zondag 13 december 2015 om 16:10
Hier heb ik ook al hele lang last van, ben er zelfs voor naar de kno-arts geweest. Zij bevestigde dat mijn neusslijmvlies chronisch ontstoken was en dat mijn amandelen niet goed verwijderd zijn.
Inmiddels heb ik, dankzij zalfjes en druppels, geen ontstoken neusslijmvlies meer. Mijn amandelen laat ik voor wat ze zijn, maar daar komt dat slijm ook niet vandaan.
Door de jaren heen heb ik ontdekt dat bepaalde voeding de slijmproductie verergert. Melk en cola zijn bij mij grote veroorzakers, maar ook als ik die laat staan is het probleem niet helemaal verholpen.
Ik ben dus ook heel benieuwd of iemand hier de oplossing heeft!
Inmiddels heb ik, dankzij zalfjes en druppels, geen ontstoken neusslijmvlies meer. Mijn amandelen laat ik voor wat ze zijn, maar daar komt dat slijm ook niet vandaan.
Door de jaren heen heb ik ontdekt dat bepaalde voeding de slijmproductie verergert. Melk en cola zijn bij mij grote veroorzakers, maar ook als ik die laat staan is het probleem niet helemaal verholpen.
Ik ben dus ook heel benieuwd of iemand hier de oplossing heeft!
zondag 13 december 2015 om 16:17
@Enora, ja snap dat het onduidelijk is, is ook een beetje lastig te omschrijven. Het voelt zegmaar of het helemaal achterin m'n keel zit, inderdaad rond m'n huig maar dan nog iets verder naar achter, zo voelt het. Neusspray die ik heb gekregen is flixonase, ontstekingsremmend.
Heb ook tijdelijk (i.o.m. arts) een hogere dosering gebruikt dan aanbevolen, maar ook dit hielp niet echt.
Heb ook tijdelijk (i.o.m. arts) een hogere dosering gebruikt dan aanbevolen, maar ook dit hielp niet echt.
zondag 13 december 2015 om 17:25
Een neusdouche met zoutwater. Google maar eens op nose potty of nasedouche. In veel landen wordt spoelen met zout water geadviseerd voordat je met (duurdere) neussprays gaat werken. Met een nose potty komt het zoute water ook echt in alle holtes. In het begin even raar en gek gevoel, maar het werkt wel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 13 december 2015 om 20:06
zondag 13 december 2015 om 20:19
Kan ook psychisch zijn. Dan wil je iets voorlezen en prompt moet je voortdurend kuchen; zitten en ladingen slijm in je keel. Of je moet doodstil zijn en dan moet je juist kuchen. Of je stem die je kwijtraakt als je naar een ontroerende film hebt zitten kijken. Of je hebt griep en haast dwangmatig lig je je keel rauw te hoesten. Of bedoel je dat niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 13 december 2015 om 20:37
He daar heb ik ook al een jaar last van, ik weet precies wat je bedoelt: net boven de huig, helemaal achter in de neusholte. Niet op de normale verkoudheidsplaats zeg maar. En maar slikken. Het liefst zou ik telkens mijn keel schrapen, maar volgens mijn zanglerares zorgt dat juist voor irritatie waardoor de slijmproductie verergert. Zoutspray helpt niet, dat komt terecht op de slijmvliezen die verdikt zijn als ik gewoon verkouden ben. De ene dag is het trouwens veel erger dan de andere dag. Melkproducten probeer ik te vermijden, vervang ik door sojamelk of aangezuurde melk (karnemelk, yoghurt) maar veel effect merk ik daar niet van. Ook dagen dat ik wel loos ga met koffie-verkeerd merk ik eigenlijk niet dat het erger wordt.
Die nose potty moet ik maar eens proberen.
Die nose potty moet ik maar eens proberen.
zondag 13 december 2015 om 20:50
zondag 13 december 2015 om 21:25
@beeldig Flixonase capsules? Die ken ik niet. Kan ik die gewoon kopen? Of heb ik een recept nodig? (Als ik ernaar google kan ik alleen de neusspray vinden)
@retrostar psychisch slijm aanmaken heb ik nog nooit van gehoord. Maar heb niet het idee dat dat bij mij het geval is.
Wel 'fijn' om te lezen dat ik niet de enige hiermee ben. Mensen in m'n omgeving kijken me vaak aan alsof ze water zien branden als ik het vertel
@retrostar psychisch slijm aanmaken heb ik nog nooit van gehoord. Maar heb niet het idee dat dat bij mij het geval is.
Wel 'fijn' om te lezen dat ik niet de enige hiermee ben. Mensen in m'n omgeving kijken me vaak aan alsof ze water zien branden als ik het vertel
zondag 13 december 2015 om 21:36
Sorry, ampullen is het juiste woord, niet capsules.
Het ziet er zo uit:
Ik moet ze van de KNO-arts gebruiken in de neusdouche, in zoutoplossing.
Ik zou gewoon een doorverwijzing naar een KNO-arts vragen aan de huisarts. Die weet hier meer over dan de huisarts. Mijn (goede, zorgvuldige) huisarts kwam niet verder dan neusspray (in mijn geval voor terugkerende bijholte-ontstekingen), terwijl de KNO-arts me dit voorschreef. En dit komt dieper in je holtes, ook achterin, wat uiteindelijk ook zorgt voor minder slijm in mijn keel.
Het ziet er zo uit:
Ik moet ze van de KNO-arts gebruiken in de neusdouche, in zoutoplossing.
Ik zou gewoon een doorverwijzing naar een KNO-arts vragen aan de huisarts. Die weet hier meer over dan de huisarts. Mijn (goede, zorgvuldige) huisarts kwam niet verder dan neusspray (in mijn geval voor terugkerende bijholte-ontstekingen), terwijl de KNO-arts me dit voorschreef. En dit komt dieper in je holtes, ook achterin, wat uiteindelijk ook zorgt voor minder slijm in mijn keel.
zondag 13 december 2015 om 21:38
En alle flixonase is op recept inderdaad. Het was meer dat als de huisarts neusspray voorschrijft, er misschien ook een andere toedieningsvorm voorgeschreven kan worden. Het middel is hetzelfde, de werking is hetzelfde, alleen door gebruik in een neusdouche spoel je je holtes beter schoon. Wat in mijn geval ook het probleem dat jij omschrijft oploste. Neusspray komt nooit zo diep in je holtes als spoelen, vertelde de KNO-arts me.