Geld & Recht alle pijlers

Ik wil besparen

14-12-2015 08:21 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn goede voornemen is om in 2016 meer te gaan sparen.

Wij zijn 2 verdieners, man fulltime, ik parttime en we hebben 2 kinderen, 1 van 3 jaar en 1 van 1,5.

Wij hebben niks te klagen en ik moet eerlijk zeggen dat we nooit echt letten op wat we uitgeven.

Dit moet maar eens afgelopen zijn!

Onze verzekeringen e.d zijn pas nog helemaal bekeken of het goedkoper kan.

We hebben 1 tijdschrift abonnement die wil ik graag houden.

Verder steunen we goede doelen en die wil ik ook niet opzeggen.

Het gaat mij dus meer om tips met betrekking tot bijv boodschappen doen.

En boeken jullie iedere maand automatisch geld over?
Wat zijn je uitgaven? Anders is het nogal lastig te zien of je kan bespraren en vooral waarop. Verder is het handig om iedere maand een vast bedrag te sparen, en dat automatisch over te schrijven
Wordt flexitariër. Een paar dagen in de week geen vlees is goed voor milieu en gezondheid maar ook voor je portemonnee.
Boodschappen consequent doen bij de Lidl en de Aldi. Het is even wennen, want ze hebben niet de bekende merken, maar het scheelt echt scheppen met geld!

Mocht je toch iets bij bijvoorbeeld AH willen halen, doe dan eerst je boodschappen bij de Lidl/Aldi, dan voor het ene artikel naar de AH....
Het makkelijkeste is er te besparen op zowel je water gas licht

Asl je apparatuur lamepn e.d. aan vervanging toe zijn

(ok 1e aanschaf iets duurder maar scheeld wel of je 4 maal 50watt heb aanstaan in je huiskamer of 4 keer 4-8watt (zelfde licht opbrengst) en zelfde met apparatuur.

Maar wat voor ons veel scheelde en ook echt opvalt is gewoon boodschappen geld vaststellen.

Bijvoorbeeld 100euro in de week, dat Cash ophalen en daar alle boodschappen van doen.

Dus je boodschappen niet meer pinnen

(en rondje markt kan het nodige in je portomonee schelen i.v.m. groenten fruit etc

s6
Ik heb de bonnetjes opgespaard van een maand en heb een overzicht gemaakt van wat wij het meest nodig hebben qua boodschappen. Op die vaste benidigheden besparen wij nu en ik kijk ook naar eigenmrk producten. Ik koop lang houdbare dingen nu groter in en in de aanbieding. Bijvoorbeeld luiers, wasmiddel, toiletpapier en blikken soep. Ik kijk nu eerst de folders via de reclamefolder app wat er in de aanbieding is voordat ik een weekmenu maak. Dat doe ik meestal op zondag. Op maandag ben ik vrij en doe ik dan boodschappen of 's avonds als DG-man thuis is. Ik neem altijd het lijstje nu mee (deed ik voor besparen eigenlijk nooit en ik kocht bijna dagelijks boodschappen). Verder hebben wij wel wat goede doelen opgezegd omdat we deze al jaren steunden of zijn minder gaan geven dan voorheen wij sparen maandelijks via automatisch overschrijven en extra geld (eindejaarauutkering bijvoorbeeld ) schrijf ik apart over en zet het opzij.

Succes met jullie besparing. Op een gegeven moment wordt het echt leuk
Only dead fish go with the flow
vaak zijn het de uitgaven buiten de boodschappen om, die flink op tellen.

Een koffie of iets lekker onderweg, lunchen op je werk ipv brood meenemen, regelmatig in de stad zomaar wat hebbedingetjes meenemen, tijdschriften etc etc.

In dit soort dingen gaat heel veel geld zitten en daar is heel makkelijk en snel op te besparen.
Ik noteer sinds een maand of 8 alles wat er in en uit gaat. Een rij vaste lasten en een rij uitgaven heb ik in een schema.

Dus:

100,- VVE 3,95 Action (shampoo)

42,- Ziggo 26,95 Lidl

Ik doe het ook nog op datum. Alle vaste lasten die betaald zijn, markeer ik. Mijn bedoeling is om in de vakantie, in de eerste week van januari alle uitgaven in 2015 eens goed onder de loep te nemen. Het is ook heel handig omdat ik in één oogopslag zie welke rekeningen er nog komen en hoe zich dat verhoudt tot wat er nog op de rekening staat.

Daarnaast heb ik een boodschappenrekening en een vaste lasten rekening. Dit moet ik nog een beetje finetunen, maar het uiteindelijke idee is dat ik als ik door bovenstaande in januari echt helder heb wat we aan boodschappen uitgeven ik dat budget + cadeautjes + verzorging op die rekening zet en we dat daarmee betalen.

Omdat ik het over een langere periode heb bijgehouden is mijn inschatting straks aardig betrouwbaar.
Hallo?!
Wij geven inderdaad te veel geld uit aan de boodschappen.

Ik doe bijna dagelijks boodschappen en neem dan toch altijd weer iets extra's mee.

Even de folders kijken en een heel week menu samen stellen is een goede tip.

Ook even ergens buiten de deur koffie drinken tikt hier aan.

Wat hierboven is genoemd doen wij ook vaak, even de stad in en van die hebbedingetjes kopen.
Als je zoveel uitgeeft, heb je daar dan nog wel plezier van? Uitgaven waar je minder plezier van hebt zou ik schrappen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sparen als vaste last zien en dus direct na ontvangst loon overmaken naar spaarrekening.

Budget per week vaststellen voor boodschappen en dat na ontvangst loon van rekening halen (maandbedrag) en per week in je portemonnee doen.

Rigoureus stoppen met de extra's als kopje koffie hier, gebakjes bij de koffie, even lunch broodje halen. En als je dat toch wil, doe het dan van je boodschappenbudget.

Houd je inkomsten en uitgaven bij.

Maak een doelstelling. Bijvoorbeeld ik wil dit jaar zoveel sparen. Of dit bedrag moet ik minimaal op mijn spaarrekening hebben.
Waarschijnlijk maken je gebruik van luiers, B merk kiezen ( kruitvat, lidl luiers) of anders online maanddozen bestellen via bol of wekhamp
Gadgets verouderen heel snel. De allerduurste, allermodernste smartphone is na een halfjaar alweer een ouderwets ding wat veel minder waard is.
Dus je wilt besparen maar je kunt zelf niets verzinnen wat je kwijt wilt?

Goede doelen is tegenwoordig een industrie met dikverdiende directeuren ik zou daar heel kritisch op zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niemand bewondert een ander vanwege zijn spullen. Bijna niemand is het eens met wat jij thuis hebt staan. Ik zou dus besparen op spullen waarmee je indruk wil maken en je geld besteden aan dat wat je leven echt prettiger maakt.
Ik geef geld aan 2 goede doelen, kika en de dierenbescherming.

Luiers hebben we van AH eigen merk, maar wellicht is bijv Kruidvat nog wel goedkoper?

Tuurlijk kan ik zelf verzinnen dat eigen merk luiers goedkoper zijn dan pampers maar ik ben benieuwd hoe andere mensen geld besparen en daarom heb ik dit topic geopend.

Ik heb inderdaad de nieuwste iPhone maar moet zeggen dat we verder rijden in een bijna 10 jaar oude auto.

Als ik goed nadenk gaat er ook vaak geld naar kleding en accessoires voor in huis. Die spullen heb ik trouwens niet om indruk te maken op andere (wat een rare opmerking hierboven)

Allemaal dingen die helemaal niet nodig zijn en daarom wil ik hier verandering in brengen.

Boodschappen wekelijks ga ik voortaan doen dat is een goede tips, ook ga ik bij de bank aangeven dat ik maandelijks een vast gedrag wil gaan sparen.

Dit doen we al wel voor de kinderen trouwens..

We hebben hier een Lidl, die switch zal ik ook eens maken en kijken of dat bevalt.
Lees bezuinig/ bespaarblogs. Bv zuinigaan.nl daar lees je heel veel tips.
Prrrr, mauw miawwwww.
Om te kunnen bezuinigen op je uitgaven, moet je eerst weten wat je uitgeeft. Bewaar alle bonnetjes en schrijf op wat je uitgeeft. Houdt hiervoor een kasboek bij. Je kunt dan goed zien aan wat voor zinnige en onzinnige zaken je geld uitgeeft. Schrijf echt elke cent die eruit gaat op.

Als je een overzicht hebt, weet je ook voor jezelf waar je kunt besparen.

Kijk kritisch naar je uitgaven, heb je iets gedaan met je aankopen? Of verdwijnt het in de kast?
Wij moesten ook flink besparen. Ondanks prima banen, hielden we met 3 kinderen weinig over om wat leuks te doen en er werd te weinig gespaard. We hebben vanaf 1 april goedkopere opvang en we hebben een huis gekocht, dat waren voor ons de grootste lasten die nu dalen.

Verder hebben wij abonnementen (behalve sport en zwemles) en de goede doelen juist wel opgezegd. Goedkoper internet, weekmenu's maken voor de boodschappen etc.
quote:Flitsss schreef op 14 december 2015 @ 09:27:

Ik geef geld aan 2 goede doelen, kika en de dierenbescherming.

Luiers hebben we van AH eigen merk, maar wellicht is bijv Kruidvat nog wel goedkoper?

Tuurlijk kan ik zelf verzinnen dat eigen merk luiers goedkoper zijn dan pampers maar ik ben benieuwd hoe andere mensen geld besparen en daarom heb ik dit topic geopend.

Ik heb inderdaad de nieuwste iPhone maar moet zeggen dat we verder rijden in een bijna 10 jaar oude auto.

Als ik goed nadenk gaat er ook vaak geld naar kleding en accessoires voor in huis. Die spullen heb ik trouwens niet om indruk te maken op andere (wat een rare opmerking hierboven)

Allemaal dingen die helemaal niet nodig zijn en daarom wil ik hier verandering in brengen.

Boodschappen wekelijks ga ik voortaan doen dat is een goede tips, ook ga ik bij de bank aangeven dat ik maandelijks een vast gedrag wil gaan sparen.

Dit doen we al wel voor de kinderen trouwens..

We hebben hier een Lidl, die switch zal ik ook eens maken en kijken of dat bevalt.Dat kun je meestal gewoon regelen via online bankieren of hoe dat bij jouw bank heet.
quote:Dahlia74 schreef op 14 december 2015 @ 09:30:

Om te kunnen bezuinigen op je uitgaven, moet je eerst weten wat je uitgeeft. Bewaar alle bonnetjes en schrijf op wat je uitgeeft. Houdt hiervoor een kasboek bij. Je kunt dan goed zien aan wat voor zinnige en onzinnige zaken je geld uitgeeft. Schrijf echt elke cent die eruit gaat op.

Als je een overzicht hebt, weet je ook voor jezelf waar je kunt besparen.

Kijk kritisch naar je uitgaven, heb je iets gedaan met je aankopen? Of verdwijnt het in de kast?

Hoeft niet, je kunt ook kijken naar wat er binnenkomt en dan dat bedrag verdelen over de verschillende doelen. Budget voor vaste lasten (die moet je dan wel weten) en dan een budget voor boodschappen, kleding, vertier en vermaak etc.

Om het echt te kunnen uitrekenen, kun je het beste een jaaroverzicht maken, niet alle vaste lasten komen elke maand namelijk.
Tweedehands kleding? Vooral voor je kinderen is dat een uitkomst. Vaak ruilen moeder onderling ook kleding. Op marktplaats kun je zoeken op mooie merken en er is altijd wel iemand die een te klein pakje of jasje cadeau heeft gekregen.
Als het nog nieuw is vind ik tweedehands kleding prima maar als het gedragen is dan is dat niet iets waar mijn voorkeur heen gaat om te besparen.

Het is niet dat ik het niet kan betalen maar ik wil bewuster om gaan met geld.

Ik koop 2x per jaar winter en zomer kleding voor de kinderen en tussendoor als ik tegen iets leuks aan loop.

Klinkt misschien wat verwend maar dan kan ik beter besparen op andere dingen zoals de boodschappen.

Een grote kostenpost is ook het kinderdagverblijf voor 2 dagen in de week.

Tot de zomer pastte mijn moeder altijd op maar gezien haar leeftijd is dat niet meer mogelijk en was er geen ander alternatief dan het kinderdagverblijf.

Na de zomer gaat de oudste naar de basisschool dus dan besparen we daar alweer iets op.
Stap je al jaarlijks over van energieleverancier, dat is hier een grote besparing.
quote:Flitsss schreef op 14 december 2015 @ 10:12:

Als het nog nieuw is vind ik tweedehands kleding prima maar als het gedragen is dan is dat niet iets waar mijn voorkeur heen gaat om te besparen.

Het is niet dat ik het niet kan betalen maar ik wil bewuster om gaan met geld.

Ik koop 2x per jaar winter en zomer kleding voor de kinderen en tussendoor als ik tegen iets leuks aan loop.

Klinkt misschien wat verwend maar dan kan ik beter besparen op andere dingen zoals de boodschappen.

Een grote kostenpost is ook het kinderdagverblijf voor 2 dagen in de week.

Tot de zomer pastte mijn moeder altijd op maar gezien haar leeftijd is dat niet meer mogelijk en was er geen ander alternatief dan het kinderdagverblijf.

Na de zomer gaat de oudste naar de basisschool dus dan besparen we daar alweer iets op.Dat snap ik dus niet; je wil niet besparen op kleding, maar wel op eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven