Flexibele rooster gehandicaptenzorg
dinsdag 15 december 2015 om 22:19
Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven, want ik kan het nergens in de cao vinden.
Mijn manager wil ons 20 procent minder inroosteren, zodat we in de zomer zelf de vakanties mede-collega's kunnen opvangen. Dan hoeft degene geen invallers in te huren.
Ik kan nergens vinden over of dit mag. En hoe dit dan in de vakantie periode moet.
Ik werk bv 24 uur...en ik ben niet van plan om ineens 36 uur te gaan werken.
Alvast bedankt voor het meedenken...
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven, want ik kan het nergens in de cao vinden.
Mijn manager wil ons 20 procent minder inroosteren, zodat we in de zomer zelf de vakanties mede-collega's kunnen opvangen. Dan hoeft degene geen invallers in te huren.
Ik kan nergens vinden over of dit mag. En hoe dit dan in de vakantie periode moet.
Ik werk bv 24 uur...en ik ben niet van plan om ineens 36 uur te gaan werken.
Alvast bedankt voor het meedenken...
Dag niet gelachen.....
dinsdag 15 december 2015 om 22:25
dinsdag 15 december 2015 om 22:27
Het zou kunnen zijn dat er gewerkt wordt volgens het JUS, dat staat voor jaar uren systematiek.
Dit vind ik in een samenvatting uit de cao gehandicaptenzorg 2014-2015:
Jaarurensystematiek als uitgangspunt
Met de jaarurensystematiek (JUS) zijn werktijd, vrije tijd en verlof in balans en op maat te plannen. Een jaarurensystematiek gaat uit van een totaal aantal werkuren op jaarbasis. Ten minste eens per jaar maak je met je werkgever afspraken over de verdeling van de uren over het jaar. Als jouw wensen niet overeenkomen met het belang van de instelling, dan gaat het instellingsbelang voor. Concrete inplanning blijft gewoon plaatsvinden via het bekende rooster.
Dit vind ik in een samenvatting uit de cao gehandicaptenzorg 2014-2015:
Jaarurensystematiek als uitgangspunt
Met de jaarurensystematiek (JUS) zijn werktijd, vrije tijd en verlof in balans en op maat te plannen. Een jaarurensystematiek gaat uit van een totaal aantal werkuren op jaarbasis. Ten minste eens per jaar maak je met je werkgever afspraken over de verdeling van de uren over het jaar. Als jouw wensen niet overeenkomen met het belang van de instelling, dan gaat het instellingsbelang voor. Concrete inplanning blijft gewoon plaatsvinden via het bekende rooster.
dinsdag 15 december 2015 om 22:50
Oké alvast bedankt voor de reacties.
Ik had de cao gelezen en het JUS uren systematiek doorgenomen.
Ik weet dat we jaarlijks een aantal uur moeten werken. Bij mij gaat het er voornamelijk om dat ik in de zomer niet ineens 36 uur per week krijg, omdat dat goed uitkomt voor het rooster.
A.s donderdag hebben we een vergadering en ik ga aangeven of wij ook niet een min/ max aantal uren kunnen opgeven per week. Dat vind ik wel een goede tip.
Lievelia worden de uren bij jullie vast in het rooster gezet? Want ik heb geen zin in werkopdrachten in de zomer...
Wij hebben een dochtertje en mijn vriend werkt ook onregelmatig . Dus ik maak iedere maand een rooster voor bij ons thuis. Vandaar al mijn vragen
Ik had de cao gelezen en het JUS uren systematiek doorgenomen.
Ik weet dat we jaarlijks een aantal uur moeten werken. Bij mij gaat het er voornamelijk om dat ik in de zomer niet ineens 36 uur per week krijg, omdat dat goed uitkomt voor het rooster.
A.s donderdag hebben we een vergadering en ik ga aangeven of wij ook niet een min/ max aantal uren kunnen opgeven per week. Dat vind ik wel een goede tip.
Lievelia worden de uren bij jullie vast in het rooster gezet? Want ik heb geen zin in werkopdrachten in de zomer...
Wij hebben een dochtertje en mijn vriend werkt ook onregelmatig . Dus ik maak iedere maand een rooster voor bij ons thuis. Vandaar al mijn vragen
Dag niet gelachen.....
dinsdag 15 december 2015 om 23:11
Werkopdrachten kunnen niet altijd voorkomen worden lijkt mij. Maar als rooster uit is kan alleen met goede reden dus dingen gewijzigd worden.
Wij draaien ook min uren. Gelukkig is binnen onzeorganisatie geregeld dat bij overuren je in moet vallen op andere woningen. En bij gaten in rooster komt iemand van andere woning, waar over is, invallen.
Volgens Jus zou ik dit jaar niet meer hoeven werken. Ik zit al aan mijn uren.
Maar ik snap wel dat je het niet ziet zitten om dan ineens veel meer te moeten werken.
Wij draaien ook min uren. Gelukkig is binnen onzeorganisatie geregeld dat bij overuren je in moet vallen op andere woningen. En bij gaten in rooster komt iemand van andere woning, waar over is, invallen.
Volgens Jus zou ik dit jaar niet meer hoeven werken. Ik zit al aan mijn uren.
Maar ik snap wel dat je het niet ziet zitten om dan ineens veel meer te moeten werken.
dinsdag 15 december 2015 om 23:18
Waarom werkte het niet bij jullie, schaapje 1991?
Ik snap zijn bedoeling wel, qua rooster... De minuren zijn bekend ..20 procent , maar over de Max uren hoor ik niks. Dat vind ik belangrijk ... Als dat ook 20 procent is, vind ik t geen probleem ... Maar ik kan daar niks over vinden in de cao qua min Max uren, qua percentages
Ik snap zijn bedoeling wel, qua rooster... De minuren zijn bekend ..20 procent , maar over de Max uren hoor ik niks. Dat vind ik belangrijk ... Als dat ook 20 procent is, vind ik t geen probleem ... Maar ik kan daar niks over vinden in de cao qua min Max uren, qua percentages
Dag niet gelachen.....
dinsdag 15 december 2015 om 23:30
Het mag inderdaad wel. Bij ons doen ze het in principe niet, zou er niet blij van worden. Ze hadden me laatst in een week ingeroosterd voor 34 uur terwijl ik 16 werk. Daar ben ik achteraan gegaan, ik werk niet voor niks maar 16 u/w, trek 34 uur echt niet in combi met thuis. Gelukkig snapte mijn leidinggevende dat en kon ik wat overuren inzetten.
woensdag 16 december 2015 om 08:52
Ik werkte normaal gesproken 28 uur per week. Omdat wij een jaar rooster kregen, betekende dat dat ik 20 procent minder was ingeroosterd en ik dat ik iets van 500/600 uur niet ingeroosterd was, die uren bij elkaar moest 'scharrelen'. Mijn collega's waren meer ingeroosterd dan die volledige 20 procent, wat voor mij betekende dat ik het afgelopen jaar enorm flexibel moest zijn. Terwijl de bedoeling was van een jaar rooster dat je rooster stabieler was en je weet waar je aan toe bent. Ik moest met ziekte komen, invallen op andere woningen. Ik vond het echt heel vervelend, voor mijn gevoel had ik nooit rust. Het is namelijk wel je eigen verantwoordelijkheid dat je aan je uren komt
Gelukkig is het nu anders, worden volledig ingeroosterd, geen flexibele schil.meer, en krijgen een vaste flexer om alles mee op te kunnen vangen.
Gelukkig is het nu anders, worden volledig ingeroosterd, geen flexibele schil.meer, en krijgen een vaste flexer om alles mee op te kunnen vangen.
woensdag 16 december 2015 om 09:47
Ik ben benieuwd hoe onze teammanager dit wilt gaan invullen.
Ons hele team is 20 procent minder ingepland. Kijk ik werk 24 uur, 20 procent daar aan is ongeveer 18 uur minder ingepland per maand.
Ik ga echt strijden voor een min/max uur per week....want anders loopt t straks de spuigaten uit!
Maar we hebben ook collega's met 36 uur, die zien het ook niet zo zitten...
Ons hele team is 20 procent minder ingepland. Kijk ik werk 24 uur, 20 procent daar aan is ongeveer 18 uur minder ingepland per maand.
Ik ga echt strijden voor een min/max uur per week....want anders loopt t straks de spuigaten uit!
Maar we hebben ook collega's met 36 uur, die zien het ook niet zo zitten...
Dag niet gelachen.....
woensdag 16 december 2015 om 11:33
quote:Schaapje29 schreef op 15 december 2015 @ 22:50:
Daar heeft een werkgever over het algemeen geen boodschap aan.
Wij werkten beide onregelmatig, man fulltime, ik part time 24 uur. Een hele organisatie, maar niet onmogelijk.
Daar heeft een werkgever over het algemeen geen boodschap aan.
Wij werkten beide onregelmatig, man fulltime, ik part time 24 uur. Een hele organisatie, maar niet onmogelijk.
woensdag 16 december 2015 om 11:55
Mallebeppie,
Wij werken sinds jongs af aan al onregelmatig. Bij ons lukt het ook altijd wel het rooster..en ik weet dat de organisatie daar geen boodschap aan heb...maar er moet wel normaal geroosterd worden...ik ben inmiddels al wat info rijker..
Er moet overeenstemming zijn en het moet een evenwichtig arbeidspatroon zijn...
Dus ik kijk morgen wel hoe de leidinggevende het wilt invullen en ik probeer gewoon afspraken te maken over het percentage max uren...
Kijk mij gaat het erom...ik wordt nu 20 procent minder ingepland , dus ik zou 20 procent max uren moeten worden ingepland en geen 60 procent max uren...we zien het wel
Wij werken sinds jongs af aan al onregelmatig. Bij ons lukt het ook altijd wel het rooster..en ik weet dat de organisatie daar geen boodschap aan heb...maar er moet wel normaal geroosterd worden...ik ben inmiddels al wat info rijker..
Er moet overeenstemming zijn en het moet een evenwichtig arbeidspatroon zijn...
Dus ik kijk morgen wel hoe de leidinggevende het wilt invullen en ik probeer gewoon afspraken te maken over het percentage max uren...
Kijk mij gaat het erom...ik wordt nu 20 procent minder ingepland , dus ik zou 20 procent max uren moeten worden ingepland en geen 60 procent max uren...we zien het wel
Dag niet gelachen.....