Iemand ervaring met sertraline?

17-11-2015 20:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kreeg ik sertraline voorgeschreven omdat ik in een depressie terecht ben gekomen. De bijwerkingen schrikken mij wel heel erg af. Heeft iemand ervaring met dit middel? Werd je er heel ziek van? En hoe lang duurde het voordat je merkte dat het begon te werken? De arts vertelde dat het 2 weken kon duren, maar Google vertelt mij heel iets anders. 'Ze' zeggen ook dat elk merk weer zijn eigen bijwerkingen heeft, ondanks dat de werkzame stof hetzelfde is. Ik heb sertralin Actavis 50 mg.

Nu weet ik dat mensen vaker schrijven als iets slecht gaat/niet helpt dan andersom, met dat in het achterhoofd zal ik morgenochtend mijn eerste pil innemen. Maar ik hoop toch op wat positieve reacties
Ja. Ik vond het rotspul. Flinke bijwerkingen (misselijk, raar gevoel in het hoofd, duizelig) en dat duurde 2 weken. Na 4 week geen resultaat ophoging en weer 2 weken ziek.

Er zijn veel mildere (nieuwere) AD's met minder bijwerkingen. Waarom heb je sertraline voorgeschreven gekregen?
Ik heb ervaring. Een paar dagen flink last van bijwerkingen (misselijk/paniekaanvallen), daarna was dat over. Na een week of 4 had ik wel het idee dat het wat deed. Het is lastig om precies aan te geven hoe lang het duurt voordat het werkt, omdat het geen zwart-wit effect is. Je voelt je steeds wat beter, en op een bepaald moment denk je ineens 'hé, ik voel me eigenlijk al een tijdje best ok!'. Maar wanneer dat dan precies begonnen is, is moeilijk aan te wijzen.

Ik ben na vier weken nog iets omhoog gegaan in dosering, daar geen bijwerkingen meer van gehad toen.

Voor mij maakte het alle verschil, en omdat ik wist wat de bijwerkingen konden zijn, kon ik die uitzitten. Zeker tijdens een paniekaanval, was ik wel heel blij dat ik wist dat dat er bij hoorde. Daardoor kon ik ondanks alles blijven denken 'dit komt door de pillen, het gaat over'. Is wel even klote idd, en je voelt je al zo rot, maar ik ben nog elke dag blij dat ik het gedaan heb.

Voor anderen werkt het minder goed, er is helaas maar 1 manier om er achter te komen bij welke groep je hoort.
Hey Iskeli,

Wat vervelend dat je ziek bent. Ik heb destijds (5 jaar terug) ook Sertraline gekregen, van een ietwat ouderwetse psychiater. Ik had er weinig vervelende effecten van en voelde me wel beter. Nadat ik gestopt ben daarmee (2 jaar gebruikt) kreeg ik een terugval. Ik kwam toen bij een andere psychiater terecht, welke mij vertelde dat zo lang Sertraline gebruiken eigenlijk niet zo goed is en het waarschijnlijk ook grotendeels verantwoordelijk was voor mijn extreme gewichtstoename. Van hem heb ik Fluoxetine gekregen (doet bijna hetzelfde vertelde hij) en dit werkte voor mij wel goed.

Overigs, niet erg on topic, ben ik na een jaar ook met Fluoxetine gestopt en kreeg ik een half jaar geleden weer een terugval. Nu zit ik in intensieve psychotherapie om zónder medicatie blijvend beter te worden. Maar ieder verhaal is persoonlijk natuurlijk. Ik vond in ieder geval de Fluoxetine fijner dan de Sertraline, al weet de dokter het vaak wel het best natuurlijk. Wellicht kun je eens naar zijn beweegredenen vragen.

Beterschap en heel veel sterkte !
Ik slik ook 50 sertraline (zoloft) ben hierop overgezet (eerst prozac=fluoxetine) ivm borstvoeding en t werkt prima. Ik lees nooit de bijsluiter, heb geen last van bijwerkingen. De inwerkperiode viel samen met mijn kraamtijd dus dan weet je niet wat waarvan komt ivm hormonen enzo. Maar voor mij werkt t dus goed.
Ja, ik! Ik heb al tig keer antidepressiva afgebouwd en ben nu aan mijn 3e middel toe. Ik ben begonnen met paroxetine omdat dat middel in mijn familie veel gebruikt werd. In februari ben ik overgestapt van Cymbalta naar Sertraline ivm zwangerschapswens. De overstap was heel eenvoudig en eigenlijk voel ik me alleen maar beter. Ik slaap hele nachten door (met cymbalta niet) en dat doet heel veel.

Mij heeft het veel goeds opgeleverd, hoewel het wel altijd knaagt dat ik niet zonder medicatie kan. Ik kan niet voor je besluiten of je morgen moet starten of niet. Ik kan alleen zeggen dat medicatie voor mij het verschil maakt.
O wat veel antwoorden al, dank jullie wel! Geen idee waarom ik sertraline voorgeschreven heb gekregen. Ik heb er zelf geen verstand van. De laatste keer dat ik een AD heb geslikt is 15 jaar terug en ik kan me niet meer herinneren welke, en ook niet of ik veel last had van bijwerkingen (waarschijnlijk niet dus)

Ik heb het voorgeschreven gekregen van de huisarts. Volgens hem was het een milde AD, maar zoals gezegt werd ik van Google niet zo blij. Ik sta wel op de wachtlijst voor de psych, maar dat kon nog wel even duren voor er plek was en de dokter wou me niet zo lang laten wachten. Ben er niet zo best aan toe, veel te lang doorgesukkeld in de hoop dat het vanzelf overging

Ga er sowieso morgen mee beginnen, zo doorgaan is geen optie en mocht ik ziek worden van de bijwerkingen dan zien wel dat dan wel weer. Alleenstaand met 2 kinderen en fulltime baan, dus hoop echt dat het meevalt!
Sertraline, topspul als je een man bent. Na twee dagen kreeg ik nogal een gelukkig gevoel (bijwerking) en werd positief en dat positieve is meer dan een jaar zo gebleven. De eerste paar dagen had ik ook de drang in mn benen om te bewegen en actief te zijn. Daar staat ook iets over in de bijwerkingen. Had eerste week heel af en toe een lichte tinteling in mijn hoofd, maar niks bijzonders. Seksuele dysfunctie daar had ik wel last van. Voordeel was dat ik toen ik voor het eerst met een vrouw naar bed ging dit niet in 30sec afgelopen was maar meer richting het uur.

Ik kreeg Sertraline destijds vanwege een sociale angststoornis + dystyme stoornis (depressief, maar niet continu).

Het afbouwen is een beetje hetzelfde als opbouwen bij mij. Heb ook 150mg geslikt, maar tussen 100 en 150 opbouwen en afbouwen merkte ik geen verschil. Ook geen bijwerkingen. Heb alleen beschrijvingen van het afbouwen. Misschien kan je er iets mee.

Dag Datum Opmerking

1 13-7-2012 - van 100mg naar 50mg

2 14-7-2012 "- beetje onrustig

- 's avonds af en toe tinteling in mijn hoofd"

3 15-7-2012 "- lichte hartkloppingen

- heb t idee dat ik teveel nadenk

- gevoel in mn buik, lichte angst?

- meer seksuele gevoelens"

4 16-7-2012 - gevoel in mn buik is er nog, heb t eerder gehad, depressieve gevoelens?

5 17-7-2012 - het gaat weer zoals het ging voordat ik ging afbouwen, goed dus

daarna wordt mn log negatiever en somberder maar dat heeft niks met sertraline zelf te maken.
Ik moest van Fluoxetine overstappen naar Sertraline omdat ik nu zwanger ben. Bedoeling was 75 mg. Ik begon met 50 maar kreeg erg last van bijwerkingen. Vooral duizelig en misselijk. Nu slik ik een aantal weken een halve pil (25mg) en de bijwerkingen waren na 2 dagen weg. Ik doe het nu erg goed op Sertraline en verwacht dat ik helemaal niet meer naar die 50, laat staan 75 mg gram moet.

Lees niet teveel op Google.. Ieder lichaam reageert anders en vergeet niet dat er meer negatieve als positieve verhalen worden geplaatst..
Ik slik ook sertraline, nu bijna twee jaar en ben nu rustig aan het afbouwen.

Destijds ben ik begonnen met 50mg, maar daar ging ik me eigenlijk alleen maar beroerder door voelen. Na een paar weken opgehoogd naar 100mg en dat ging super. Voelde me snel weer een stuk beter waardoor het me lukte om aan mijn burnout te werken.

Hopelijk binnenkort verder afbouwen zodat ik er helemaal weer van af ben.

Wat madame-piek schrijft over gewichtstoename herken ik niet. Ik ben juist enorm stabiel gebleven. Volgens HA en bijsluiter zorgt sertraline juist niet voor gewichtstoename.

Succes met de eerste periode! Bij mij ging het dus na een week of 2 al een stukje beter en waren de ergste bijwerkingen wel voorbij. Vooral de wazigheid en paniekaanvallen!
De eerste pil zonet genomen..

Waren jullie bijwerkingen zo erg dat je niet meer kon werken of ging dat nog wel?

Fijn om te horen dat je gewicht stabiel bleef barbabientje. Ik ben zelf zo'n 15kg te zwaar, ik eet te veel, vooral in de winter, tegen de tijd dat het lente wordt begin ik weer af te vallen. Maar het zou heel fijn zijn als ik niet nog zwaarder wordt.
Ik gebruik het nu een jaar, qua bijwerkingen, gewichtstoename, libidoverlies (nog steeds acceptabel), meer slaap nodig sneller moe (hoe hoger dosis hoe erger).

Qua bijwerkingen viel het me mee, en ik voel me beter, slaap veel beter, meer rust in mijn hoofd en kan weer beter genieten van dingen. Daarnaast heb ik veel baat bij sporten (krachttraining), mediteren/mindfullness, en psycholoog.
Fijn om te horen dat je je er beter mee voelt. Vandaag een drukke dag op het werk, ik heb nog niks gemerkt van bijwerkingen. Voel me doodmoe en prikkelbaar zoals altijd. Zien hoe het straks gaat als we weer thuis zijn.
Het zal wel toeval zijn maar vannacht beter geslapen dan de afgelopen maanden. Had me al helemaal ingesteld op een slapeloze nacht. Toen ik wakker werd voelde ik me grieperig, spierpijn, hoofdpijn en alsof er watten in mijn hoofd zitten. Maar eenmaal op het werk waren die watten weer weg

Nu lees ik net dat de meeste mensen AD 's avonds nemen, waarom is dat precies? De dokter heeft daar niks over gezegt eigenlijk, en in de bijsluiter stond 's ochtends of 's avonds.
begin er Nooit aan:

https://www.psychologytod ... as-name-tardive-dysphoria

Ik heb tientallen pubmed onderzoeken opgegeslagen als bladwijzer die de gevaren van AD aantonen. Dit gif is op dit moment de grootste bedreiging voor ons mentale gezondheid.

mijn conclussie na vele uren artikelen lezen: De farmaceutische industrie is EVIL.
quote:Skydam schreef op 19 november 2015 @ 13:44:

begin er Nooit aan:

https://www.psychologytod ... as-name-tardive-dysphoria

Ik heb tientallen pubmed onderzoeken opgegeslagen als bladwijzer die de gevaren van AD aantonen. Dit gif is op dit moment de grootste bedreiging voor ons mentale gezondheid.

mijn conclussie na vele uren artikelen lezen: De farmaceutische industrie is EVIL.Gelukkig mag iedereen er zelf wat van vinden. Ik had er steun aan om uit een donker gat te komen, maar zoals al eerder gezegd, heb ik wel gemerkt dat het enkel een kruk is, leren lopen moet je zelf doen.
Skydam, dit zijn ook echt reacties waar je op zit te wachten als je 1 dag begonnen bent...

TO, ik slik 's avonds omdat ik het dan altijd op hetzelfde tijdstip in kan nemen. (Uitslapen ed) Vooral in het begin is het erg belangrijk nauwkeurig te zijn met de tijd van innemen. Ik heb nog altijd een alarm op mijn telefoon ingesteld om 19u ter herinnering .
Ik kreeg er wat last van maagzuur van, en dat ging over als ik het bij ene maaltijd innam. S avonds was dan het handigste.

Vaak dus ook gewoon praktische overweging.
Ah, vandaar. Nu voel ik me stom zeg. Door de week sta ik om 5 uur al op, maar in het weekend probeer ik toch uit te slapen, voor zover dat lukt. Zou ik hem morgen in plaats van 's ochtends 's avonds kunnen nemen zonder al te veel problemen?

Tot nu toe merk ik vrij weinig van de bijwerkingen, maar dit is nog maar de 3e dag natuurlijk. Lichamelijk alleen wat spierpijn, droge mond en hoofdpijn. Geen maagklachten gelukkig!

Mijn stemming is niet veranderd denk ik. 's ochtends en 's avonds na het werk heb ik de meeste problemen. Dan voel ik me angstig, geirriteerd, alles is zwart. Ik zit soms echt de hele avond te janken omdat ik het niet meer zie zitten allemaal. En slapen is een ramp.. meestal slaap ik om 1 uur nog niet, wordt ik 5 keer wakker en om 5 uur gaat de wekker weer.

Gelukkig hou ik het op het werk wel redelijk vol. Ik heb een eigen kantoor, en veel te doen. Hoewel het soms moeilijk is om te concentreren, zorgt het toch voor genoeg afleiding. De pauzes in de kantine hou ik zo kort mogelijk. Ik kan echt geen collega's om me heen verdragen op het moment. Het toneelspelen, vrolijk doen,lachen etc hou ik echt maar heel kort vol.

De weekenden zijn een ramp. Ik probeer leuke dingen met de kinderen te doen, maar het liefst wil ik wegkruipen in bed. En dan voel ik me zo schuldig. Ik hoop echt dat de ad gaan helpen zodat ik me snel weer mezelf voel.
Door te oordelen over wat je voelt ( in dit geval een schuldgevoel) zul je meer last ervaren van hetgeen wat je voelt. Wanneer je jezelf toestemming geeft om te voelen wat je voelt creeer je meer ruimte. Je hoeft het niet anders te maken dan het is.
Mijn teerbeminde heeft het een tijdje gebruikt, maar dat was bepaald geen succes.

Op zich werkte het wel, al begon het pas te werken bij de hoogste dosis.

Maar door de vele bijwerkingen moest ze er mee stoppen.

Buiten het feit dat ze er een kilo of dertig van aankwam, had ze last van hartkloppingen, oorsuizen, tintelingen in haar handen en benen en enorme gewrichtspijnen.

Nu heeft ze tijdelijk even prozac, dat werkt even goed met veel minder bijwerkingen.
If no one comes from the future to stop you from doing it, then how bad of a decision can it really be?
Dat klinkt verschrikkelijk. Hopelijk blijft dat mij bespaard. Fijn om te lezen dat het met Prozac beter gaat.

Ik heb de arts nog even kunnen bellen afgelopen vrijdag, en hij vertelde mij dat het goed was als ik de sertraline de volgende dag 'S avonds, na het avondeten, inneem ipv sochtends vroeg. Met de waarschuwing dat ik me dan waarschijnlijk het weekend niet zo geweldig zou gaan voelen. Maar kwaad kon het niet dus zo gezegt zo gedaan. De hele dag vreselijke hoofdpijn gehad, mijn tinnitus nam flink toe in volume en vrijwel niet geslapen. En nu een zere kaak, heb waarschijnlijk flink liggen knarsen in de tijd dat ik wel sliep. Mijn hele kaak doet pijn en voelt gespannen. Maar verder valt het wel mee, nog steeds niet ziek en voel me verder hetzelfde. En de hoofdpijn is alweer aardig aan het afzakken en de tinnitus weer terug op het normale volume.

Ik heb nog zowat het hele huishouden te doen maar ik kom maar niet van die bank af zooo moe...
ik heb het sinds deze week voorgeschreven gekregen. Gisterenavond de eerste pil genomen. 25 mg. Na een week moet ik ophogen naar 50 mg.

Ik was erg misselijk vannacht, nu erg suf.....
Sterkte!! Hopelijk ben je snel van de bijwerkingen af!!
Hopelijk helpt het snel. Bij mij vielen de bijwerkingen erg mee, maar ik heb niet het idee dat het mij erg helpt. Sinds 2 weken opgehoogd naar 100mg maar ik voel geen merkbaar verschil. Heel af en toe een goede dag maar alle andere dagen variëren tussen grijs en pikzwart. Sleep me naar het werk omdat ik echt geen keuze heb. Als het kon zou ik het liefst de hele dag in bed blijven. Volgende week een afspraak bij de psych..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven