Werk & Studie alle pijlers

Technische test hekpdesk medewerker

20-12-2015 14:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Morgen heb ik een sollicitatie gesprek voor technische hekpdesk medewerker bij een telefonie / internet provider, heel spannend!

Een onderdeel van het gesprek is een technische test en daar zie ik toch best wel tegenop.

Heeft iemand eerder zo'n test gemaakt en met welke vragen / termen moet ik rekening houden?

Ik heb al het eea op papier staan maar wil zo voorbereid mogelijk het gesprek ingaan.
nederdropje wijzigde dit bericht op 20-12-2015 14:26
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Hangt toch helemaal van het soort helpdesk af? Software, telefonie, Internet?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Vooral goed luisteren naar de klant. Oftewel goed het probleem begrijpen voordat je een oplossing bedenkt.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Is voor een telefonie / Internet provider. Was idd wel handig geweest om dat erbij te vermelden
Waar het reservewiel zit, hoe je ruitenwisservloeistof herkent, hoe lang ruitenwissers mee gaan, wat de minimale profieldiepte van banden is, wat te doen als de batterij van je contactsleutel leeg is, hoe je weet of je accu vervangen moet worden, wat het verschil is tussen schijf- en trommelremmen, wat je moet doen wanneer je per ongeluk de verkeerde brandstof hebt getankt, hoe hard je de baden op moet pompen, wat het maximale gewicht op dakdragers is en nog veel meer technische dingen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 20 december 2015 @ 14:19:

Waar het reservewiel zit, hoe je ruitenwisservloeistof herkent, hoe lang ruitenwissers mee gaan, wat de minimale profieldiepte van banden is, wat te doen als de batterij van je contactsleutel leeg is, hoe je weet of je accu vervangen moet worden, wat het verschil is tussen schijf- en trommelremmen, wat je moet doen wanneer je per ongeluk de verkeerde brandstof hebt getankt, hoe hard je de baden op moet pompen, wat het maximale gewicht op dakdragers is en nog veel meer technische dingen.Denk dat ik met deze antwoorden niet aangenomen ga worden. Maar toch bedankt voor je input
Ik ging ooit op gesprek bij een levensmiddelen producent voor een sollicitatiegesprek. Bleek het, daar aangekomen, om de interne technische helpdesk te gaan ipv consumenten helpdesk betreft vragen over voedselproducten. Ik moest dus snel schakelen maar kon me prima redden. Belangrijkste vraag was waar ik mijn prioriteiten stelde. Er werd me een casus voorgelegd; ik kreeg drie meldingen;

1) de directeur ontvangt geen mails meer

2) de fabrieksvloermanager kan geen kwaliteitscontroles uitdraaien ivm kapotte printer

3) de etiketteermachine is kapot en alle productielijnen staan stil.

Wie of wat krijgt voorrang?
Poep, wie heeft jou gescheten?
@louise: dat is idd wel even omschakelen maar met een beetje logisch nadenken kom je dan een heel eind.

Mij is verteld dat ik termen moet kennen als voip en bijvoorbeeld pingen.

En nu ben ik eigenlijk op zoek naar veelgebruikte termen die ik misschien nog over het hoofd heb gezien
Ben wel benieuwd, ik zou voor antwoord 3 gaan denk ik...!
Antwoord 3 inderdaad
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb tijdens mijn studie ook een tijd op een technische helpdesk van een telecomprovider gewerkt. Ik zou niet meer weten wat voor vragen ik toen kreeg tijdens de test. Ik weet wel dat ik totaal niet technisch was en het was gewoon een kwestie van een stappenplan volgen. Werd het ingewikkelder dan dat, dan kon ik klanten doorverbinden.

Welke telecomprovider is het?
quote:NederDropje schreef op 20 december 2015 @ 14:42:

@louise: dat is idd wel even omschakelen maar met een beetje logisch nadenken kom je dan een heel eind.

Mij is verteld dat ik termen moet kennen als voip en bijvoorbeeld pingen.

En nu ben ik eigenlijk op zoek naar veelgebruikte termen die ik misschien nog over het hoofd heb gezienGewoon wat standaardtermen leren zoals wat een modem is, een router, Internetplusbellen, MB's, VOIP (Voice over IP) en dat soort dingen.
Het gaat toch niet alleen om termen kennen? Die termen ken ik ook allemaal wel, maar technische problemen ermee zou ik niet op kunnen lossen. Het is toch de bedoeling dat je klanten kunt helpen aan zo'n helpdesk en ze niet van het kastje naar de muur stuurt.
-Het verschil tussen coax, glasvezel en adsl

-Verschil tussen MB en Mb

- Zorg dat je de diensten die de provider heeft, kan instaleren.

- Even googlen naar de meeste klachten die de provider ontvangt? Veel aanbieders hebben een forum, waar men elkaar helpt.
quote:mary57 schreef op 20 december 2015 @ 15:09:

Het gaat toch niet alleen om termen kennen? Die termen ken ik ook allemaal wel, maar technische problemen ermee zou ik niet op kunnen lossen. Het is toch de bedoeling dat je klanten kunt helpen aan zo'n helpdesk en ze niet van het kastje naar de muur stuurt.

Ik zeg toch ook niet dat je ze van het kastje naar de muur moet sturen?

Feit is wel dat bij het bedrijf waar ik werkte (één van de grootste op dat gebied) in feite 'iedereen' kon werken. Het was gewoon een kwestie van een stappenplan volgen en als het te lastig werd, dan schakelde ik ze door naar iemand van de 2e lijns of je maakte een ticket aan.

En ja, tijdens zo'n test ging het vooral om het leren van de termen, maar dat kan goed veranderd zijn.
Oh ja, ze wilden destijds ook graag dat je wist hoe je iets moest aansluiten. Dus bijvoorbeeld een Internetplusbellen pakket aansluiten. Welke kabel gaat waarin, waar staat het modem, wat moet je eerst aansluiten, welke lampjes moeten branden op het modem en wat betekent het als dat en dat lampje wel of niet brandt. Dat soort dingen.
Volgens mij word je juist aangenomen als je goed van het kastje naar de muur kunt verwijzen. Daar zijn die Helpdesks altijd erg goed in tenminste 😁
quote:Salve schreef op 20 december 2015 @ 15:14:

Volgens mij word je juist aangenomen als je goed van het kastje naar de muur kunt verwijzen. Daar zijn die Helpdesks altijd erg goed in tenminste 😁Is mijn ervaring ook, vreselijk! Je krijgt de standaardantwoorden die je zelf ook wel kunt verzinnen.
Ik zou goed op hun website kijken wat ze aanbieden en welke termen in de teksten je niet kent. Vaak is het inderdaad wel wat Minniemouse zegt met een stappenplan, het is alleen wel handig als je een beetje weet waar je het over hebt.
quote:Salve schreef op 20 december 2015 @ 15:14:

Volgens mij word je juist aangenomen als je goed van het kastje naar de muur kunt verwijzen. Daar zijn die Helpdesks altijd erg goed in tenminste 😁

en dat begint dus al bij vacature-eisen.

Al kom je, denk ik, met een goede training al voor 80% van de mensen tot een goed antwoord.
Ik neem aan dat ze gewoon belscripts hebben? Zou niet weten waarom je alle termen helemaal moet kunnen uitleggen, ze trainen je toch eerst?
Dat wat jij hier zoekt moeten ze je leren, dat hoef je niet zelf op te zoeken. Wat ze niet echt kunnen aanleren maar wat je meer dan ooit nodig hebt zijn communicatieve vaardigheden. Geduld, inlevingsvermogen en plezier in je werk maken je de beste helpdeskmedewerker die een bedrijf zich wensen kan.
Bedankt voor alle reacties.

Naar mijn idee vragen ze toch wel enigszins wat technische kennis. En ik weet er ook wel iets van, maar wil gewoon graag goed voorbereid het gesprek in gaan.

Als ik aangenomen word volgt er nog een fulltime training van 2 weken.

Tussen de reacties zitten zeker wel bruikbare tips dus mijn dank daarvoor!
ik al wel vaker

maar dat is vijf jaar geleden.Kreeg toen vragen over bits/bytes / wat ADSL was. Wat ISDN was. wat voor verschillende internetaansluiting je hebt (toen nog kabel etc. ) nu ook glasvezel .

Beetje de algemene termen. Ik heb totaal geen verstand ervan maar een beetje had ik de basistermen van internet geplukt. Rest leer je wel. als je ze maar niet verbaasd aan loopt te staren als ze vragen wat een telefoon is . (zeg maar zoiets)
I love you,because you join on my weirdness
Je krijgt nog een opleiding, dus dan leer je het meeste daar wel.

De geijkte termen, de standaard zinnen en "oplossingen".

Ik heb overigens hetzelfde gevoel als Salve.

Iemand aan zo'n helpdesk heeft een lijst aan standaard zinnen en oplossingen.

Maar voor ik bel en een half uur naar een wachtmuziek mag luisteren, heb ik die toch écht al zelf allemaal geprobeerd.

Heeft vaak ook niet met onkunde van de helpdesk te maken, maar ook met cijfers halen.

De bazen van de meeste helpdesks vragen minstens x aantal klanten per uur te woord te staan.

Een kennis is buitengeschopt bij zo'n helpdesk omdat haar tijden te lang waren. Omdat ze de mensen te goed hielp.

En zich dus niet hield aan "een gesprek mag maximaal x minuten duren".

En omdat ze bij klanten die aangaven dat ze gingen overstappen - omdat ze ontevreden waren - keek of ze geen goedkoper pakket kon adviseren. Klant bleef meestal toch bij hen, maar er kwam wel minder geld binnen.

Ik zou dus wel es de website van je toekomstig werkgever lezen.

En eventueel al es de online helpprocedure.

Maar al de rest ... krijg je hopelijk in je opleiding mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven