Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Als je met een vliegtuig mee zou vliegen met de draaiing van de aarde, in hetzelfde tempo, (stel dat dat kan), verouder je dan minder snel?
Wat een diepzinnige vragen stel jij!

Ik kan je niet helpen, heb vandaag mist in mijn hoofd
quote:ikbenik schreef op 20 december 2015 @ 13:29:

Ik heb nog een vraag:

Bestaat er zoiets als fundamenteel "goed" en "slecht"?

Of is dit iets wat we aangeleerd krijgen als houvast in het leven, als leefrichting en om mensen als samenleving enigszins in toom te houden?

Goed en slecht zijn dingen die we cultureel aangeleerd krijgen.

Zo vinden wij misschien dingen slecht, die vanuit een bepaald perspectief in een andere cultuur als goed gezien worden. Omdat ze een andere redenatie erover hebben. En zo vinden wij ook dingen goed, die zij slecht vinden.

Er zal een soort van basis besef zijn bij alle mensen dat het slecht is om een ander pijn te doen, maar dan nog zal dat vaak cultureel bepaald of beïnvloed zijn.
quote:ikbenik schreef op 20 december 2015 @ 14:37:

Als je met een vliegtuig mee zou vliegen met de draaiing van de aarde, in hetzelfde tempo, (stel dat dat kan), verouder je dan minder snel?Ik denk van niet. Volgens mij moet je eigenlijk de snelheid van het licht benaderen.
Phoe wat er heftige ontdekking Ikbenik en waar en heftige jeugd Bridgette.

Ik ken die serie helemaal niet trouwens.

Ik krijg altijd een beeld van iemand door de nick en de reacties. Daarna ben ik niet meer nieuwschierig, terwijl ik super nieuwschierig ben. Ik denk dat ik niet meer nieuwschierig ben naar hoe iemand in het echt is omdat ik mijn beeld als "echt" beschouw ofzo. Het lijkt me wel heel raar als iemand dan heel anders blijkt te zijn
quote:ikbenleaf schreef op 20 december 2015 @ 12:26:

[...]

Nee maar het maakt het niet bepaald gemakkelijker, je kunt ook afgezonderd van de wereld gaan wonen waar je wél gemakkelijk aan eten kan komen, en bij een ziekenhuis.. bijv.Als je niet beter weet dan dat je zeehonden jaagt zie je je leven niet bepaalt als heel moeilijk denk ik. Je weet immers niet beter. Misschien vinden zij juist wel dat ze het makkelijker hebben dan wij, doordat ze veel dichter bij zichzelf en de natuur leven. Het is niet meer dan projectie van jouw normen.

Als je met een vliegtuig mee zou vliegen met de draaiing van de aarde, in hetzelfde tempo, (stel dat dat kan), verouder je dan minder snel?

Waarom zou dat zo zijn?

Zouden je lichaamscellen en DNA e.d. zich iets aantrekken van dingen als tijdszones en ons 24uurs/365-dagen-systeem?

Lijkt me niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat betreft die mensen op moeilijke locaties, ik vraag me vooral af hoe ze daar terechtgekomen zijn. Ik snap dat als je daar opgroeit en niet anders weet dat het heel logisch is. Maar ik dacht dat de eerste mensen ergens uit Afrika kwamen? Dan migreren ze na verloop van tijd naar Oost, Noord, West..Maar waarom tot op het poolijs? De eerste expeditie die kant op zal nog niet gewend zijn en weet wel anders. Waarom dan toch blijven? Misschien zoals al werd gezegd dat het steppebewoners waren en de pool toch voordelen had?
quote:aaaanne schreef op 20 december 2015 @ 16:54:

Wat betreft die mensen op moeilijke locaties, ik vraag me vooral af hoe ze daar terechtgekomen zijn. Ik snap dat als je daar opgroeit en niet anders weet dat het heel logisch is. Maar ik dacht dat de eerste mensen ergens uit Afrika kwamen? Dan migreren ze na verloop van tijd naar Oost, Noord, West..Maar waarom tot op het poolijs? De eerste expeditie die kant op zal nog niet gewend zijn en weet wel anders. Waarom dan toch blijven? Misschien zoals al werd gezegd dat het steppebewoners waren en de pool toch voordelen had?Misschien was op de ijsvlakte meer te eten (vis etc) dan op de toendra op dat moment?
quote:aaaanne schreef op 20 december 2015 @ 16:54:

Wat betreft die mensen op moeilijke locaties, ik vraag me vooral af hoe ze daar terechtgekomen zijn. Ik snap dat als je daar opgroeit en niet anders weet dat het heel logisch is. Maar ik dacht dat de eerste mensen ergens uit Afrika kwamen? Dan migreren ze na verloop van tijd naar Oost, Noord, West..Maar waarom tot op het poolijs? De eerste expeditie die kant op zal nog niet gewend zijn en weet wel anders. Waarom dan toch blijven? Misschien zoals al werd gezegd dat het steppebewoners waren en de pool toch voordelen had?Ik denk dat ze al vele generaties verder waren tegen de tijd dat ze bij de poolcirkel waren en dus allang aangepast aan hun omgeving.
quote:Moiren_ schreef op 20 december 2015 @ 16:59:

[...]

Ik denk dat ze al vele generaties verder waren tegen de tijd dat ze bij de poolcirkel waren en dus allang aangepast aan hun omgeving.En dit ook. Waarschijnlijk zijn ze steeds een klein stukje verder gegaan ipv in een keer 1500 km verderop te gaan zitten.
quote:aaaanne schreef op 20 december 2015 @ 16:38:

Phoe wat er heftige ontdekking Ikbenik en waar en heftige jeugd Bridgette.

Ik ken die serie helemaal niet trouwens.

Ik krijg altijd een beeld van iemand door de nick en de reacties. Daarna ben ik niet meer nieuwschierig, terwijl ik super nieuwschierig ben. Ik denk dat ik niet meer nieuwschierig ben naar hoe iemand in het echt is omdat ik mijn beeld als "echt" beschouw ofzo. Het lijkt me wel heel raar als iemand dan heel anders blijkt te zijn

Ik heb dit wel heel erg juist. Als ik buiten ben met veel mensen denk ik ook vaak "zou er hier iemand bij zitten die actief meeforumt?"

En er zijn er een aantal waarvan ik heel graag zou willen weten wie de persoon erachter is. Maar het is goed dat het niet bekend wordt, want het zou weleens een hoop van de lol eraf kunnen halen...

En er zijn ook een paar forummers waar ik me groen en geel aan erger
quote:ikbenik schreef op 20 december 2015 @ 13:19:

ZO belangrijk...: bestaansrecht.

En onvoorwaardelijke liefde.

(Gelukkig heb ik dit in het nest waarin ik opgroeide volop gekregen )Zooooooooooo mee eens! Daarom ben ik ook pleegmoeder geworden. Kan het niet om niks te doen als een kind thuis niet kan opgroeien. Wil op zijn minst proberen om een kind gevoel van bestaansrecht, liefde, aandacht te geven.
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 12:35:

En vragen jullie je ook weleens af wie er achter een nickname zit? Ik heb dat wel, en vooral bij een aantal forumsters die ik erg graag lees Ja! Bij sommige zou ik het echt leuk vinden om ze eens te zien. Bij anderen vooral nieuwsgierig of ze in het echt bijv ook zo provocerend zijn (ik noem geen namen, hihi) of dat het alleen een houding is achter een veilig computerscherm.

Daar zit ik ook wel eens aan te denken, tijd is relatief.

Wat is tijd? als je ver genoeg de ruimte in kijkt kijk je dus terug in de tijd.

Dus eigenlijk kun je een soort van tijd machine maken door super snel te vliegen of verplaatsen.

Leuke stof om over na te denken.
Ik denk dat geschreven tekst sowieso al sneller provocerend is dan wanneer exact hetzelfde tijdens een gesprek gezegd zou worden doordat lichaamstaal, intonatie en weten wat de ander bedoelt niet ontbreken.
quote:parbleumondieu schreef op 20 december 2015 @ 15:25:

[...]

Ik denk van niet. Volgens mij moet je eigenlijk de snelheid van het licht benaderen.Volgens mij ook! Hoe dichter je de lichtsnelheid benadert hoe langzamer de tijd gaat dacht ik ...
Ik heb ook een gekke/stomme vraag... : ik ben niet erg slecht in nederlandse spelling en grammatica maar met die stomme d en t raak ik regelmatig in de war. (Behalve d en dt, ik vind is met alleen een d)

In het kofschip is t en de rest d of zo? Heeft iemand zin om dit uit te leggen..
quote:Zelatrice schreef op 20 december 2015 @ 17:37:

Ik heb ook een gekke/stomme vraag... : ik ben niet erg slecht in nederlandse spelling en grammatica maar die met die stomme d en t raak ik regelmatig in de war. (Behalve d en dt, ik vind is met een d enz)

In het kofschip is t en de rest d of zo? Heeft iemand zin om dit uit te leggen.. Klopt.
Ik zal een poging wagen.

Neem een heel werkwoord: lopen of worden. Haal daar -en vanaf en je hebt de stam.

Ik word, want het is ook ik loop, dus zonder -t

Jij wordt, want het is ook jij loopt, dus met -t

Word jij, want het is ook loop jij, dus zonder -t

Wordt hij, want ook loopt hij.

In de onvoltooid verleden komt er nooit een t bij.

Ik werd, jij werd, werd jij, werd hij.
Het is dan ook 'hij liep" en niet hij liept
In de voltooid verleden tijd komt er een d achter het werkwoord, behalve als het een kofschipwoord is.

Ik heb geld verdiend. Ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld.

Als de stam van een werkwoord eindigt op een letter uit het kofschip/fokschaap, dan komt er in de voltooid verleden tijd geen -d maar een -t achter.

Ik heb gewerkt, want de stam is werk-, de k zit in het kofschip.

Ik ben gedoopt, want de stam is dop-, de p zit in het kofschip.

Instinkers zijn woorden waarvan het lijkt dat ze in het kofschip zitten maar het toch niet zijn.

Ik ben verhuisd. Voor de -d staat wel een s, maar de stam van verhuizen eindigt op een z.

Ik heb geverfd/b].

Soms lijken werkwoorden op een voltooid deelwoord omdat ze beginnen met ge- of ver-. Als ze in de tegenwoordige tijd staan zijn ze altijd gewoon met een -t.

Hij verdient dit niet.

Het gebeurt zo vaak.
De gebiedende wijs is altijd zonder -t.

Red het bos, word nu lid, want het is ook: ga uit mijn ogen, loop naar de maan.

Bijvoeglijk naamwoorden schrijf je altijd zo kort mogelijk.

De begrote kosten, dus niet begrootte kosten.
quote:maylina schreef op 20 december 2015 @ 17:43:

Ik zal een poging wagen.

Neem een heel werkwoord: lopen of worden. Haal daar -en vanaf en je hebt de stam.

Ik word, want het is ook ik loop, dus zonder -t

Jij wordt, want het is ook jij loopt, dus met -t

Word jij, want het is ook loop jij, dus zonder -t

Wordt hij, want ook loopt hij.

In de onvoltooid verleden komt er nooit een t bij.

Ik werd, jij werd, werd jij, werd hij.Sorry, dit bedoelde ik niet geloof ik , dit wist ik al. Het is meer bijvoorbeeld met bijvoorbeeld 'hij veranderd/t of zoiets dat ik het niet goed weet. (Volgens mij is het een d), hij leert weet ik dan wel. Het zijn de woorden waar als je er verleden tijd van maakt het een d is dat ik in de tt niet meer weet of het een d of t is. (Ik kom even niet op meer woorden..) Snappie ?
quote:BridgetteDubois schreef op 20 december 2015 @ 17:45:

Het is dan ook 'hij liep" en niet hij liept

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven