Schoonfamilie

26-12-2015 14:54 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar uur verwijderd van het kerstdiner van mijn schoonouders.

Nog een paar uur genieten van de rust.

De stilte voor de storm.

Ik heb geweldige schoonouders en 3 van de 4 schoonzussen/broers daar heb ik het ook mee getroffen. Maar die ene schoonzus, voor de buitenwereld een fantastische meid, met een goede baan, geweldige hobby's mooie vakanties en een ideale dochter.

Ja, inderdaad voor de buitenwereld.

In mijn ogen dr grootste egoïst die ik ken.

Zelf heb ik een middelmatige baan, ik kan mij eigen onderhouden en hou aan het eind van de maand iets over om te sparen.

Ik werk 38 uur in de week, daarnaast doe ik het hele huishouden en de boekhouden van het bedrijf van mijn vriend. Behoorlijk druk.

Mijn huishouden blijft dan soms wat liggen en soms sla ik een uitnodiging van me schoonouders af omdat ik gewoon te moe ben. Mijn vriend werk zelf ook veel, eigen bedrijf samen met zijn pa. Met de huidige economische crisis zijn ze samen veel aan het werk en hebben weinig vrije tijd. We hopen in de toekomst een mooi vrijstaand huisje te kunnen kopen, dus we nemen voor lief dat hij nu zoveel werk, proberen we er later er van te genieten in ons droomhuis.

Zij heeft het getroffen met een mooie baan, een vriend die echt alles voor dit prinsesje doet, tot alles aan het huishouden toe. Waar zij zich alleen druk over hoef te maken is om dr zelf. Haar uiterlijk, haar lichaam en welke leuke dingen ze die dag allemaal moet gaan doen. Ow ja af en toe doet ze een keer boodschappen.

Afgelopen jaar was mijn schoonmoeder ernstig ziek. Ik was degene die bij me schoonmoeder het huishouden deed, naast mijn eigen werkzaamheden. Met haar "belangrijke" baan, kan ze toch zeker geen vrij nemen. Dat kan iemand met een baan zoals ik veel gemakkelijker.

Maar omdat er savonds vaak visite kwam voor me schoonmoeder kwam ze uit het werk vaak even aan om te "helpen". Lees: ze eist om 6 uur te eten, want ze moet wel sporten. Ze wil bepaalde dingen eten ivm haar dieet. Als ze het eten op heeft, helpt ze me schoonmoeder niet mee met de tafel afruimen of andere huishoudelijke taken, want dan is ze druk met haar eigen dingen. Nee dat kan mijn schoonmoeder doen of mijn andere schoonzusje die druk is om haar studie af te ronden en heen en weer reist tussen school, studentenhuis, thuis en haar bijbaan.

Maar de visite prijst haar de hemel in omdat ze bij haar moeder gaat kijken. In haar drukke leven. En mijn schoonmoeder is te goed om haar tegen te spreken, want dan gaat dit prinsesjes huilen en me schoonmoeder een schuldgevoel aan praten... zucht echt een goede actrice. Ze zou zo genomineerd kunnen worden voor een gouden kalf.

Hoe ziet ons kerstdiner eruit.

Samen aan tafel, mijn schoonmoeder gelukkig dat alle kinderen aan de tafel zitten.

Mijn schoonzus aan het woord over hoe geweldig leven ze wel niet heeft, maar ze zou nooit de interesse in een ander tonen. Iedereen houd zich in om geen familieruzie uit te lokken. Gaat aardig goed, tot het moment komt dat het einde van het diner nader.

"Samen" ruimen we de tafel af en zorgen we weer dat alles netjes is. Samen behalve zij, want zij is al weer druk met haar eigen, lees haydays, Facebook, foto's kijken die ze heeft gemaakt van het eten met haar super deluxe camera.

Mijn jongste schoonzusje merkt dit op, en zegt hier wat van. Uiteindelijk geef me schoonmoeder het prinsesje gelijk, die in tranen uitbarst, want niemand mag haar en eindigd me jongste schoonzusje op haar kamer.

Terwijl iedereen zich ergert aan het prinsesje de sfeer is weg..... en iedereen vertrekt.

Hoeveel geluk hebben jullie met je schoonfamilie? Hebben jullie tips om om te gaan met irritante familieleden...

Fijne kerstdagen
quote:Star schreef op 26 december 2015 @ 15:04:

Hoezo heeft ze het getroffen met haar mooie baan?Precies, daar zal ze toch wel wat goed in doen, anders vlieg je er snel uit hoor. Misschien heeft ze gestudeerd en jij niet?
Jullie zijn vanavond met 8 mensen. Concentreer je lekker op die andere 6 die wel leuk zijn. Het is maar een paar uurtjes.
quote:Summerdance schreef op 26 december 2015 @ 15:05:

[...]

Je kent het wel Star, je wordt op een ochtend wakker en je hebt een hoge functie bij de ShellEn dan ook nog een lekker wijf zijn enzo? Cool!
quote:boerinekke schreef op 26 december 2015 @ 15:02:

Mijn schoonbroer, vliegt voor zijn werk de hele wereld over. Rijd in de mooiste auto, maar als er wat is, staat hij wel klaar voor zijn familie. Steek de handen uit, als hem wat gevraagd word.

Dus nee, jaloezie is niet het juiste woord.

En dit is belangrijk omdat?

Jaloezie is precies het juiste woord.
quote:mariel1989 schreef op 26 december 2015 @ 15:05:

Zien jullie hier echt alleen maar jaloezie in en zou het jullie zelf niet ergeren?

Nou ik niet, ik zou me ook dood ergeren.Dan verpest je de avond voor jezelf, waarom zou je dat doen? Ik heb ook een schoonzus from hell gehad, maar bij het kerstdiner liet ik haar toch echt niet mijn avond verpesten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Star schreef op 26 december 2015 @ 15:08:

[...]

En dan ook nog een lekker wijf zijn enzo? Cool!

Ja...sommige mensen hebben dat

*geeft zichzelf een knipoog in de spiegel*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 26 december 2015 @ 15:10:

[...]

Ja...sommige mensen hebben dat

*geeft zichzelf een knipoog in de spiegel*
Sorry boerinneke, je vindt de reacties misschien niet leuk maar als je deze 'eensgezinheid' leest, denk je dan nog niet dat er mogelijk wel een kern van waarheid in zit?

Je komt echt erg onzeker en jaloers over, in al je topics. Doe daar iets aan, evt. met hulp want het is niet alleen onaantrekkelijk en moeilijk voor jezelf. Voor je partner is dit ook geen aantrekkelijke eigenschap.

Als het vanavond weer zo gaat zeg je *naam schoonzus*, zou je ook niet even de handen uit de mouwen steken?

Misschien krijg je een bits antwoord terug. Dat kan. Misschien krijg je bijval van andere familieleden. Dat kan ook.

Maar sta erboven en laat je (Kerst)dag er niet door verpesten!

Zet 'm op!
quote:Nouschi schreef op 26 december 2015 @ 15:09:

[...]

Dan verpest je de avond voor jezelf, waarom zou je dat doen? Ik heb ook een schoonzus from hell gehad, maar bij het kerstdiner liet ik haar toch echt niet mijn avond verpesten.Ja gewoon zorgen dat je zelf ook iets leuks te melden hebt.
Je kunt nog wat van je schoonzus leren .

Gek genoeg vinden mensen mensen die zichzelf geweldig vinden, geweldig. Ooit deed ik mee in een dansclubje. Daar was een meisje bij dat echt super was. Of nee, dat zeg ik fout. Zij vond zichzelf super en gedroeg zich daar ook naar. Toen ik de lerares daar eens over aansprak zei die; er zijn heel wat betere dansers in deze groep, maar zij vind zichzelf goed en daardoor vinden anderen dat ook. Die les heb ik tot op de dag van vandaag onthouden.

Een andere les, eentje die ik veel later pas leerde, is dat iedereen uiteindelijk zijn/haar eigen sores krijgt in het leven. Wij hebben niet veel geld. Genoeg hoor, maar ow, wat zou ik eens graag mijn kledingkast vullen met de dingen die ik écht mooi vind. En wat kan ik soms jaloers zijn op die ene vriendin, met een paar ton op een bankrekening. Maar zij is jaloers op mij. Want ik heb een dochter en zij kan geen kinderen krijgen.

En ow, soms kon ik jaloers zijn op mijn werkgever. Die heeft ook een leuke cent. Maar vorig jaar werd zijn vrouw ziek en drie maanden later was ze dood. En de broer van een goede kennis, met grote villa en eigen zaak, kreeg een hersenbloeding en weet helemaal niks meer van zijn leven.

Kortom; jij doet wat je doet en blijkbaar doe je dat prima. Je hebt zo te lezen prima schoonouders (wees blij!!) en een goede band met drie van de vier schoonbroers/zussen. En eentje die je kunt schieten. Al met al een prima score.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je wekt bij mij de indruk dat jij heel veel behoefte hebt aan bevestiging en waardering door veel te doen voor mensen. Dat je daardoor je onzekerheid probeert op te vullen.
Volgende keer als mevrouw om 6 uur wil eten kan ze zelf aan de bak. Je kan best een beetje assertief zijn en zeggen dat jij ook wel wat beters te doen hebt. Of alleen voor schoonmoe koken en weggaan.

Verder snap ik de frustratie wel maar ik denk datje een heel end komt door gewoon niets meer voor haar te doen en wat meer je mond opentrekken, gewoon de vaat in haar handen drukken en zeggen zo nu is het jouw beurt.
Als iedereen zich doodergert aan haar, waarom nodigen je schoonouders haar dan nog uit?

Ik zou haar zelf gewoon niet meer uitnodigen (komt ze toevallig aanwaaien, dan is 't ook maar zo) en ook niet verwachten dat ze schoonmoeder op gelijk welk moment nog komt "helpen" na haar werk.

Want haar hulp is dus toch waardeloos.

Valt het haar misschien ooit op dat ze nog nauwelijks wordt uitgenodigd en zegt ze er iets over, dan kan heel de familie haar zeggen dat ze het daar toch véél te druk voor heeft.

Sorry, maar een mens waar ik (en iedereen) constant voor op de tippen moet lopen en dat bij elke familie-bijeenkomst ... die zie ik liever gaan dan komen.

Zal wel aan mij liggen dat ik tegenstrijdig ben aan een heel deel geluiden in dit topic.

Hier ook zo'n miss perfect, maar dan als zus.

Ik ontwijk haar zoveel mogelijk. En stuur desnoods zelf mijn kat naar familiefeestjes of trap het af als het me teveel wordt.

Geen zin immers in constant familie-rel.
Wat vind je van de reacties, TO?
Jij zoekt bevestiging en waardering door veel te doen voor anderen, en het steekt je dat anderen dat niet zien, en daar jou niet om lijken te waarderen. Je kunt dan als reactie nog meer gaan doen voor anderen, maar je kunt ook leren om je grenzen te bewaken, en te zeggen 'dit doe ik nog en meer niet'. En leer dat mensen je waarderen om wie je bent en niet om wat je doet.

Zeg vanavond bij het afruimen 'Hey schoonzus, doe jij dit even dan doe ik dat en zwager dat.' Je kunt je ergens aan ergeren, maar je kunt er ook voor kiezen je er niet aan te ergeren en gewoon te vragen.
Ik vind jullie wel erg hard voor TO.

Iedereen kent toch wel zo iemand?
quote:Sorcha_ schreef op 26 december 2015 @ 16:02:

Ik vind jullie wel erg hard voor TO.

Iedereen kent toch wel zo iemand?Oh hell yeah. En daarom weet ik dat je je er beter niet te druk om kunt maken. Want je kunt mensen niet veranderen. En praat ik vanavond dus met de leden van schoonfamilie die ik WEL leuk vind
Andere optie; jongste schoonzusje vragen om de wifi uit te zetten .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:ZaraZara100 schreef op 26 december 2015 @ 16:00:

Wat vind je van de reacties, TO?TO doet alleen aan OP's.
Het klinkt alsof je werkzaamheden je te veel zijn. Ik zou proberen je leven anders in te richten zodat je meer tijd overhoudt voor jezelf.

Buiten dat begrijp ik dat het vervelend is, maar probeer je op andere dingen te focussen. Je kunt ook altijd aan je schoonzus vragen of ze je wil helpen met bijv. de boekhouding, of zeggen 'nou Miep, ik ruim de borden op, doe jij de pannen?' Assertief zijn, en je niet in stilte ergeren.
quote:Sid-returns schreef op 26 december 2015 @ 15:05:

En het klinkt vooral ook alsof jij veel teveel voor anderen doet (hoezo doe jij het hele huishouden en de boekhouding voor je vriend én de mantelzorg voor je schoonmoeder náást je fulltime baan??? Waarom doet je vriend zijn eigen boekhouding niet, of huurt hij iemand in, en doet hij de helft van het huishouden en zorgt hij voor zijn eigen moeder? ) en dat je hoopt op erkenning en waardering.

En het klinkt alsof je schoonzus het stukken beter voor elkaar heeft: kan beter grenzen stellen, zorgt goed voor zichzelf, heeft een gelijkwaardigere relatie enz, en dat jij dat totaal niet kunt hebben.

Zeg eens nee als iemand vraagt om te helpen, geef eens grenzen aan. Die mensen zijn een stuk prettiger in de omgang dan mensen die alles voor een ander doen en ondertussen zwelgen in martelaarschap.Precies dit, zorg zelf voor een leuker leven. Laat je vriend keukendienst hebben bij familiebijeenkomsten van zijn kant. Laat hem het huishouden van zijn ouders overnemen (waar is je schoonpa dat jij moet inspringen?) En laat hem zijn eigen boekhouden en de helft van jullie huishouden doen. Zo hou je tijd over voor jezelf en hoef je niet zo naar anderen te kijken.

http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2 ... d-van-2015
Je bent jaloers!
Gezien je andere posts ben je een superonzekere pleaser. Een ja-knikker en iemand die niet voor haar eigen mening uit durft te komen. Waarschijnlijk kom je daar binnen met een oorwurm-gezicht en bij voorbaat al veroordelend richting schoonzus. Als je dit wil veranderen zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen, en niet bij de rest van de familie.
quote:Supersas09 schreef op 26 december 2015 @ 16:47:

Gezien je andere posts ben je een superonzekere pleaser. Een ja-knikker en iemand die niet voor haar eigen mening uit durft te komen. Waarschijnlijk kom je daar binnen met een oorwurm-gezicht en bij voorbaat al veroordelend richting schoonzus. Als je dit wil veranderen zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen, en niet bij de rest van de familie.

De rest van de familie heeft er blijkbaar evenveel last van als opstarter.

Moeder / Ouders durft / durven alleen niks te zeggen tegen hun prinsesje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven