4 weken camper NZ, hoe is dat?

29-12-2015 21:37 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij fantaseren al jaren over een rondreis door Nieuw Zeeland. Als alles mee zit, kunnen we volgend jaar echt gaan ! Supertof lijkt me dat, maar nu komt het. Vriend denkt dat camper het leukst is, ik neig naar een huurauto en dan air bnb icm hotelletjes .

Maar goed, beiden hebben voor- en nadelen. Wie heeft tips om tot de juiste beslissing te komen? Het wordt onze duurste reis ooit en ter plekke is switchen geen optie.

Mijn grootste twijfelpunt ..niet lachen ...

Wat als zo'n camperbed voor geen meter blijkt te liggen, dan is 4 weken slechte slaap het gevolg . Wie kan me daar wat over vertellen?
doe dan maar thee
Ja een camper is over het algemeen geen 5 sterren hotel en toch is mijn camperreis door NZ het meest knusse ooit. Zo samen kneuterig koken, je bedje 's avonds klaarmaken en dan uiteindelijk in een te klein bed in slaap vallen en het meest gelukkig ooit zijn. Het kan blijkbaar ;)

Ik zou de pro's en con's tegenover elkaar zetten. Het is kamperen, maar wel daardoor wel overal kunnen stoppen om koffie te drinken. Overal je eten kunnen maken, overal kunnen slapen. Het is minder comfortabel en mss wel warm of juist koud. enz ;)
Waarom huur je er in Nederland niet een keer eentje voor een weekend?
Wij hebben Zuidereiland met de camper gedaan. Eerste ochtend werden we wakker tussen de schaapjes. We hebben op prachtige plekken gestaan en prima geslapen. Ook erg knus zoals Ditje al schreef.

Daarna zijn we naar Noordereiland gegaan met de ferry maar de camper in Zuidereiland laten staan. Op Noordereiland een auto gehuurd en hotelletjes en B&B gedaan. Ook leuk en wat luxer natuurlijk. Als we hadden moeten kiezen voor een van de twee dan de camper.

Reden voor auto op noordereiland was ook vanwege grotere steden ( relatief) en dan is een camper niet zo handig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik weet niet wat je allemaal wilt gaan doen, maar vier weken lijkt me persoonlijk erg kort. Ik was er zeven weken en zelfs dat was al krap.
Wij zijn vorig jaar voor onze huwelijksreis 4 weken op pad geweest met de camper. Fantastisch! Ook al was de camper erg prijzig ben ik blij dat we het gedaan hebben, ik denk dat je meer bepaald hoe je vakantie is door welk vervoermiddel je kiest als dat je van te voren denkt.

Met een camper kan je op de mooiste plekken overnachten midden in de natuur, vanuit de overheid heb je DOC campings die echt op de prachtigste plekken te vinden zijn. Op deze plekken heb je geen andere overnachtingsmogelijkheden en ben je er op aangewezen om of in de auto te slapen (wat mij een hel lijkt maar we hebben het meerdere mensen zien doen) of je moet altijd naar een dorp/stad.

Wil je met je camper wel in een dorp of stad overnachten kan dat bijna altijd.

Ons bed was eigenlijk niet heel goed te noemen maar ik heb toch altijd heerlijk geslapen. Overdag doe je zoveel en ben je zoveel buiten dat je nachts heel veel beter slaapt.

De prijs van het eten viel ons best tegen, vooral uit eten gaan is prijzig. Met een camper heb je de mogelijkheid zelf te koken en op veel publieke campings heb je een grote keuken die iedereen mag gebruiken. Zelf kook en bbq ik graag dus naast de prijs vond ik dat een groot pluspunt van de mogelijkheden die een camper bood.

Wij hadden een camperbusje van Britz, eigenlijk wilden we een grote camper maar die was ons te duur. Achteraf was dit echt groot genoeg. Omdat we veel zelf wilden koken en je vooral op het zuidereiland niet overal supermarkten hebt hebben we vooral gelet op de grote van de koelkast en vonden we het een eis dat je kan staan in de camper.

Succes met het uitzoeken van alles!
Camper, zeker weten! We hebben in nz echt op de allermooiste plekjes gestaan; aan het water, aan zee, in de bergen. Prachtig! Van je kopje koffie na het eten onder de allervetste sterrenhemels tot wakker worden aan zee van de zeeleeuwen (of alleen van de zee). Ik zou morgen terug gaan en zonder twijfel een camper huren.

Wij hadden best een luxe camper (kea) want we waren op huwelijksreis. Een 4 persoons met zn tween dus nooit bed opmaken ofzo. Hebben prima geslapen.
Ik ben jaren geleden met een camper door Amerika gegaan. Ik vond het een heel prettig manier van reizen, je hebt altijd je huis bij je en je bent vrijer.

Maar als ik heel eerlijk ben voelde ik mij soms wat kwetsbaar, zo achter die dunne wandjes en dat slappe deurtje. Dat zit tussen mijn oren hoor, want inbrekers of overvallers kunnen ook een appartement binnen lopen, maar de eerste week had ik er s'nachts echt moeite mee.
Camper!! Superleuke ervaring. Gewoon lekker buiten je eigen ontbijtje eten, onderweg altijd koffie, koud drinken, eten en een wc bij de hand. Inderdaad niet iedere avond ergens 'moeten' eten.

's Avonds lekker buiten sterren kijken. En heeeerlijk slapen 's nachts. Echt aan te raden.

Wij hadden wel extra geld bijgelegd zodat we een camper van max 2 jaar oud zouden krijgen, dat vonden we wel prettig.
quote:Dragisa schreef op 29 december 2015 @ 22:02:

Maar als ik heel eerlijk ben voelde ik mij soms wat kwetsbaar, zo achter die dunne wandjes en dat slappe deurtje. Dat zit tussen mijn oren hoor, want inbrekers of overvallers kunnen ook een appartement binnen lopen, maar de eerste week had ik er s'nachts echt moeite mee.Dat lijkt mij ook wel eng. Kan je niet op campings staan oid? Of is het gebruikelijk gewoon echt ergens te stoppen waar je maar wil?
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Ik heb in nz maar 1 keer tegen man gezegd dat ik ergens niet wou slapen, dat was me echt te afgelegen. Wij wisselden het af, 2 nachten vrij kamperen en dan 1 nacht op de camping (voor stroom, een keer lang goed douchen etc). Meestal sta je op free camps nooit helemaal alleen (tip: rankers.Co.nz, als ie nog bestaat).

Iedereen hecht aan privacy en gaat vroeg slapen dus het is niet dat je directe buren hebt, maar toch een soort sociale controle.
quote:karen28 schreef op 29 december 2015 @ 22:37:

[...]

Dat lijkt mij ook wel eng. Kan je niet op campings staan oid? Of is het gebruikelijk gewoon echt ergens te stoppen waar je maar wil?

Ja hoor, we hebben ook op campings gestaan, maar ook wel op een willekeurig trailerpark, een parkeerplaats of een natuurgebied. Het was met name de eerste week, daarna was ik er wel overheen.

Maar wat ik al zei, het zit echt tussen mijn oren, ik slaap bijvoorbeeld ook absoluut niet in een tentje, al is het de vriendelijkste en veiligste camping van het land. Ik ben gewoon geen camper/kampeer held
Wij hebben 2x met een camper door NZ gereisd. Ik had eigenlijk maar 2 eisen die ik aan de camper stelde: met mijn 1.78 m rechtop kunnen staan en een bed van minimaal 1.40 x 2.00 m. Uiteindelijk slaagden we bij Tulip campers in Tauranga voor een kleine (handig in de steden) camper die aan deze eisen voldeed. Heerlijk in geslapen. NZ is een camper land bij uitstek en heeft uitstekende campings Ik kan het je dan ook van harte aanbevelen.
Ik stem ook voor de camper! Wij hadden een campervan, iets kleiner dan een echte camper maar perfect om NZ mee rond te rijden. We konden er ook in staan en het bed was groot en goed. Aangezien je veel onderweg bent vond ik het heel fijn om ook je eigen toilet bij te hebben . Bovendien is het ook fijn dat je niet steeds uit eten hoeft, dat gaat echt vervelen na een paar weken.

Wij hebben de meeste nachten op een camping geslapen ivm douchefaciliteiten, maar ook op verschrikkelijk mooie plekken gestaan waar je vrij mocht kamperen.

Het weer in NZ kan nogal wisselvallig zijn. Wij hebben regelmatig onze route aangepast omdat het net regende waar we naartoe wilden, terwijl het 25 km de andere kant op stralend weer was (het was daar hoogzomer). Die vrijheid heb je als je niet afhankelijk bent van geboekte hotelletjes.

Vier weken moet wel lukken, wij hebben ook in vier weken rondgereden. De camper op het Noordereiland opgehaald en op het Zuidereiland achter kunnen laten. Terug vliegen naar Auckland is goedkoper dan de overtocht met camper en een stuk sneller.
mag ik vragen aan jullie wat jullie al met al kwijt waren voor dit soort reizen? NZ staat al heel lang op mijn lijstje en hoewel het er de komende jaren absoluut niet inzit, heb ik wel een spaarpot. ben gewoon benieuwd wat het gekost heeft en hoe jullie dan geleefd hebben (dus alles bij de goedkoopste supermarkt of juist afwisseling met af en toe uit eten etc)
Wij waren alles bij elkaar rond de ¤8000 kwijt voor 4 weken. Maar zoals gezegd was het onze huwelijksreis en hebben we nergens op gelet. Dat wil bij ons trouwens niet zeggen dat we allerlei dure of gekke dingen doen en uit eten hebben we ook bijna niet gedaan. En daarnaast hadden we een dure/duurdere camper en hebben we een helikopter vlucht gedaan. Dit bedrag waren we trouwens ook kwijt voor onze reis naar Australië, ook 4 weken met de camper maar dit keer met dochter (onder de 2 jaar dus nog niet zo duur/veel kosten).

Wij waren er in de herfst (mei) en hebben ontzettend veel geluk gehad met het weer. We hebben geen enkele keer tegen gehad. overal waar we kwamen, was het net gestopt met regenen. Wel regelmatig koude dagen gehad, maar strak blauwe lucht met zon. Ik vind het een heerlijk seizoen. Laatste dagen wel wat sneeuw gehad, was ook bijzonder!
Ik hou niet van kamperen en voel me ook veel flexibeler met 'n gewone auto/SUV. Je kunt tenminste even de stad in en parkeren i.t.t. met zo'n joekel.

Verder vind ik het prettiger dat in 'n hotel/b&b je bed opgedekt is en je badkamer klaar en voorzien van schone handdoeken. Als je kampeert zit je met 'n klein kruiphokje om te douchen in je camper of moet je naar gezamenlijke doucheruimtes. Beiden vind ik niks.

Zelf was ik in 2003 in NZ en toen werd er op parkings van natuurparken nog al 'ns in huurauto's/campers ingebroken. Er werd toen al gewaarschuwd je spullen in het hotel te laten, maar ja, als je 'n camper hebt dan kan dat natuurlijk niet.
Shoot first, ask questions later!
Ik was trouwens in februari in NZ, dat is 'n beetje vergelijkbaar met september bij ons. Veel zon, lekkere temperaturen van 20-25 en je ziet op zuidereiland al veel paddo's en overal kun je bramen plukken.

Denk dat ik rond de 5000/5500 kwijt was voor 1 persoon in 1-persoonskamers en 3x daags uit eten (ontbijt was inbegrepen, tussen de middag ergens 'n broodje halen, 's avonds naar restaurants en mixed fish of hertenbiefstuk die dingen gegeten. Mijn reis was 24 dagen inclusief vliegdagen.
Shoot first, ask questions later!
@Redbulletje, wij hebben helemaal geen ervaringen gehoord of meegemaakt met inbraken. Lijkt me ook echt verschrikkelijk op vakantie!

Wij zijn in totaal 5 weken weg geweest en zijn ¤10.000 samen kwijt geweest. We hebben veel zelf gekookt maar daar wel lekkere en luxe producten voor gekocht (vooral heerlijke grote stukken vlees voor op de bbq/kampvuur) Verder ook lekker genoten (duiken, quad gehuurd, walvissen wezen kijken etc.) Wij hebben wel veel meer van de goedkopere DOC's gebruik gemaakt dan van de duurdere top10 campings. Daarnaast zijn we nog twee dagen in Singapore geweest wat we beiden erg tegen vonden vallen maar wat wel prijzig was.
Voor zes weken waren wij zo'n 10.000 euro kwijt. Kamperen en veelal de doc's, gezelliger dan de grote top10 campings en ook veel mooier kwa natuur en ligging. Wel altijd lekker gegeten en gekookt, daarop niet bezuinigd en ook veel leuke trips gemaakt.
wat lijkt me dat een gave ervaring. kennis van me is twee jaar lang de wereld rondgeweest hoorde ik laatst en dat spreekt me dan niet aan (terwijl zij het echt relatief erg goedkoop heeft gedaan)
Ik heb niet precies bijgehouden wat het gekost heeft, maar voor 5 weken met camper en tickets gok ik op zo'n 8000-9000 euro.

We hebben niet op geld gelet, maar zijn ook zeker niet iedere dag uit eten geweest. We eten graag gezond en dat kun je toch in veel gevallen het best zelf klaarmaken.
het lijkt me echt een superervaring.
Wij hebben een auto gehuurd. Mijn ex was ruim twee meter, en er was eigenlijk geen camper waar hij lekker languit in kon liggen. Het grote voordeel van een personenauto is dat je er veel flexibeler mee bent, vooral in de steden. Wij overnachtten in jeugdherbergen en b&b's. Die waren heel goed betaalbaar en in alle plaatsen waar we geweest zijn konden we een privékamer boeken, zodat we niet op een slaapzaal hoefden te liggen. Bij alle accommodaties konden we zelf koken, en dat deden we dan ook regelmatig, want zeven weken constant uit eten gaat heel gauw vervelen. Om gebruik te maken van de jeugdherbergen moesten we een soort lidmaatschapskaart aanschaffen. Die deed meteen dienst als telefoonkaart. Handig om elke dag de volgende locatie te reserveren. Bellen daarmee was zó goedkoop dat we ons beltegoed niet eens opkregen. We hebben toen met Oud&Nieuw onze halve familie opgebeld, en toen was het nog niet op. Maar goed, het is meer dan tien jaar geleden dat ik er was, misschien is dat nu wel heel anders.
hoelang was je weg prik en wat heb je uitgegeven in totaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven