witte tong bij baby, spruw of iets anders?

16-10-2008 09:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (2 weken) heeft een witte aanslag op haar tong. Nu weet ik dat dat spruk kan zijn maar ze heeft verder geen symptomen en ikzelf ook niet.

Kan dit toch spruw zijn of kan het nog ergens anders van komen?
bij mijn zoontje was het gewoon melkaanslag...
maar melkaanslag kan je toch wegvegen?
Kan je het wegwrijven? Dat is het waarschijnlijk melkaanslag.

Toch kan het ook spruw zijn, heeft ze het al lang?
We kunnen allemaal niet door het beeldscherm heen kijken en hebben daarnaast ook geen medische opleiding.

De enige manier om daar zeker van te zijn is naar de huisarts te gaan. Je laat dit toch niet van de ondeskundigheid van forummers over?????
He wat ben je weer lekker gezellig vanmorgen, Maricke
witte aanslag op tong zonder klachten kan melkaanslag zijn.. Dat zou je in theorie moeten kunnen wegvegen, bij mij zoontje bleef het echter heel lang plakken..
Maricke, denk je dat naar je huisarts kijken helpt om een diagnose te stellen?
@Shyte, LOL
quote:shyte schreef op 16 oktober 2008 @ 10:27:

witte aanslag op tong zonder klachten kan melkaanslag zijn.. Dat zou je in theorie moeten kunnen wegvegen, bij mij zoontje bleef het echter heel lang plakken..

Kortom: het kan wel en het kan niet spruw zijn!

Conclusie: huisarts bellen en een afspraak maken want hij/zij is de enige die dit kan beoordelen. DUIDELIJK?
Jeetje, inderdaad een gezellige reactie Maricke...

my god wat een reactie!

maar goed, 12-9 ( leuk dat we elkaar hier tegenkomen)

Die van mij heeft het ook ( geef flesvoeding) maar na een tijdje is het weg, dus is t denk ik melkaanslag. Gaat het een tijdje na t voeden weg? En zie je ook witte plekjes?

Misschien weet t CB raad!

Succes
Ervaring hiermee...

Wat de huisarts doet is het proberen weg te vegen. Lukt dit, dan is het melkaanslag.

Dit is een weetje die op z'n minst te proberen valt.

Zijn we hier op het forum toch nog ergens goed voor toch???
Maricke, je hoeft niet zo te schreeuwen.

12, als ze geen klachten heeft zou ik het nog even aankijken. Zo gauw je het vermoedden krijgt dat ze minder goed drinkt of jij pijn krijgt zou wik wel even de huisarts bellen.
Als je geen klachten hebt, dan kan het weliswaar spruw zijn, maar dan kun je je afvragen of je het moet (en wilt) laten behandelen. In principe is spruw onschuldig, behalve dat het (pijn)klachten kan geven. In het laatste geval kan het aanhapproblemen geven bij je dochter en verhoogde kans op kloven en ontstekingen bij jou (naast de pijn dus). Als daar sprake van is, dan is het wijs naar de dokter te gaan. Maar als daar geen sprake van is, dan kun je dat dus ook gewoon laten.

Eigenlijk maakt het dus niet zo veel uit of het melkaanslag is of spruw.
Een ritje naar de dokter kan overigens ook uitlopen op een teleurstelling. Vaak is het voor artsen ook niet duidelijk namelijk.

Klassieke spruw gaat overigens gepaard met witte puntjes in de mond, naast een beslagen tong en eventueel droge lippen (daar herken ik het bij mijn dochter aan, als het opkomt, dat ze eerst droge lippen krijgt).
Omdat het cb het vermoedden had dat zoonlief wel spruw had (arts kon later niets vinden wat in die richting wees) kregen wij het advies om melkwei van Molkosan te kopen bij de drogist. Dat is heel erg zuur en moet erg goed helpen (als het echt spruw is, bij melkaanslag helpt het niets). Beetje op een wattenstaafje en heen en weer over tong en binnenkant wang bewegen. Je tepels ook even met het goedje op een watje schoonmaken na het voedden.

Nogmaals, bij ons deed het niest omdat het melk was.. maar bij kindje 2 zou ik weer eerder naar zo iets grijpen dan naar reguliere medicatie.
Mijn dochter heeft hier als baby heel lang last van gehad.

Ze had geen pijn, het was geen melkaanslag, en het zag er niet echt lekker uit.....

Wat het was?

Zowel de ha als het cb heb ik bezocht en niemand wist het.

Het is vanzelf weer weg gegaan.
bij twijfel kan een ha ook een kweekje maken dus je kan er wel achter komen hoor.

Maar als je verder nergens last van hebt en je dochter ook niet, dan zou ik niks doen, alleen alert blijven of het erger wordt of dat je andere klachten ontwikkelt; pijn bij het voeden bijvoorbeeld, of steken in je borst, of kloofjes ondanks het goed aanleggen enz...
denk dat ik het nog maar even aankijk.

Ik kan het niet wegvegen maar ze heeft alleen witte tong niks in de wangen of zo. En ze drinkt nog steeds goed. Anders morgen inderdaad maar even huisarts bellen.

Maar heb er zo'n hekel aan om bij de ha te komen met iets wat niks blijkt te zijn.
En die melkwei kan ik anders misschien wel eens proberen.
Morgen toch maar even naar de huisarts.

Had consultatiebureau gebeld en zij adviseerde om toch naar huisarts te gaan. Omdat het niet is weg te vegen dacht ze toch aan spruw en kans is groot dat het alleen maar erger wordt en zij en ik toch meer klachten gaan krijgen.
quote:twaalfseptember schreef op 16 oktober 2008 @ 11:51:

Morgen toch maar even naar de huisarts.
12, goed dat je een knoop hebt doorgehakt. Anders blijf je misschien twijfelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven