witte tong bij baby, spruw of iets anders?
donderdag 16 oktober 2008 om 10:23
donderdag 16 oktober 2008 om 10:38
quote:shyte schreef op 16 oktober 2008 @ 10:27:
witte aanslag op tong zonder klachten kan melkaanslag zijn.. Dat zou je in theorie moeten kunnen wegvegen, bij mij zoontje bleef het echter heel lang plakken..
Kortom: het kan wel en het kan niet spruw zijn!
Conclusie: huisarts bellen en een afspraak maken want hij/zij is de enige die dit kan beoordelen. DUIDELIJK?
witte aanslag op tong zonder klachten kan melkaanslag zijn.. Dat zou je in theorie moeten kunnen wegvegen, bij mij zoontje bleef het echter heel lang plakken..
Kortom: het kan wel en het kan niet spruw zijn!
Conclusie: huisarts bellen en een afspraak maken want hij/zij is de enige die dit kan beoordelen. DUIDELIJK?
donderdag 16 oktober 2008 om 10:42
Jeetje, inderdaad een gezellige reactie Maricke...
my god wat een reactie!
maar goed, 12-9 ( leuk dat we elkaar hier tegenkomen)
Die van mij heeft het ook ( geef flesvoeding) maar na een tijdje is het weg, dus is t denk ik melkaanslag. Gaat het een tijdje na t voeden weg? En zie je ook witte plekjes?
Misschien weet t CB raad!
Succes
my god wat een reactie!
maar goed, 12-9 ( leuk dat we elkaar hier tegenkomen)
Die van mij heeft het ook ( geef flesvoeding) maar na een tijdje is het weg, dus is t denk ik melkaanslag. Gaat het een tijdje na t voeden weg? En zie je ook witte plekjes?
Misschien weet t CB raad!
Succes
donderdag 16 oktober 2008 om 10:50
Als je geen klachten hebt, dan kan het weliswaar spruw zijn, maar dan kun je je afvragen of je het moet (en wilt) laten behandelen. In principe is spruw onschuldig, behalve dat het (pijn)klachten kan geven. In het laatste geval kan het aanhapproblemen geven bij je dochter en verhoogde kans op kloven en ontstekingen bij jou (naast de pijn dus). Als daar sprake van is, dan is het wijs naar de dokter te gaan. Maar als daar geen sprake van is, dan kun je dat dus ook gewoon laten.
Eigenlijk maakt het dus niet zo veel uit of het melkaanslag is of spruw.
Eigenlijk maakt het dus niet zo veel uit of het melkaanslag is of spruw.
donderdag 16 oktober 2008 om 10:52
Een ritje naar de dokter kan overigens ook uitlopen op een teleurstelling. Vaak is het voor artsen ook niet duidelijk namelijk.
Klassieke spruw gaat overigens gepaard met witte puntjes in de mond, naast een beslagen tong en eventueel droge lippen (daar herken ik het bij mijn dochter aan, als het opkomt, dat ze eerst droge lippen krijgt).
Klassieke spruw gaat overigens gepaard met witte puntjes in de mond, naast een beslagen tong en eventueel droge lippen (daar herken ik het bij mijn dochter aan, als het opkomt, dat ze eerst droge lippen krijgt).
donderdag 16 oktober 2008 om 11:01
Omdat het cb het vermoedden had dat zoonlief wel spruw had (arts kon later niets vinden wat in die richting wees) kregen wij het advies om melkwei van Molkosan te kopen bij de drogist. Dat is heel erg zuur en moet erg goed helpen (als het echt spruw is, bij melkaanslag helpt het niets). Beetje op een wattenstaafje en heen en weer over tong en binnenkant wang bewegen. Je tepels ook even met het goedje op een watje schoonmaken na het voedden.
Nogmaals, bij ons deed het niest omdat het melk was.. maar bij kindje 2 zou ik weer eerder naar zo iets grijpen dan naar reguliere medicatie.
Nogmaals, bij ons deed het niest omdat het melk was.. maar bij kindje 2 zou ik weer eerder naar zo iets grijpen dan naar reguliere medicatie.
donderdag 16 oktober 2008 om 11:21
donderdag 16 oktober 2008 om 11:30
bij twijfel kan een ha ook een kweekje maken dus je kan er wel achter komen hoor.
Maar als je verder nergens last van hebt en je dochter ook niet, dan zou ik niks doen, alleen alert blijven of het erger wordt of dat je andere klachten ontwikkelt; pijn bij het voeden bijvoorbeeld, of steken in je borst, of kloofjes ondanks het goed aanleggen enz...
Maar als je verder nergens last van hebt en je dochter ook niet, dan zou ik niks doen, alleen alert blijven of het erger wordt of dat je andere klachten ontwikkelt; pijn bij het voeden bijvoorbeeld, of steken in je borst, of kloofjes ondanks het goed aanleggen enz...
donderdag 16 oktober 2008 om 11:30
donderdag 16 oktober 2008 om 11:51