Gezondheid alle pijlers

aankomen

01-01-2016 19:09 32 berichten
na een periode van veel stress ben ik heel veel afgevallen. Nu gaat het gelukkig beter maar lichamelijk merk ik dat ik heel zwak ben (heb ook ondergewicht nu). Vaak duizelig, bijna flauwvallen, hoofdpijn, kort lontje en vreselijk moe. bloed geprikt maar dat is allemaal prima. Wel een lage b12/foliumzuur waar ik nu pillen voor slik. Vorige week bij een dietiste geweest die eigelijk zei; gewoon meer eten dan kom je vanzelf aan. Het probleem is echter dat ik heel weinig trek heb (of de signalen niet meer merk) en als ik eet heel snel vol zit ( na bijvoorbeeld 1 beschuitje). Ook het eten staat me tegen. als ik bijvoorbeeld een bord avondeten voor me heb ben ik al misselijk....iemand hier ervaring mee en hoe te handelen of tips?
Ben je ook onder behandeling van een psycholoog? Lijkt me wel goed als ik je zo lees.
quote:gismo72 schreef op 01 januari 2016 @ 19:17:

Ben je ook onder behandeling van een psycholoog? Lijkt me wel goed als ik je zo lees.Hoi, ja ook bij psycholoog geweest
Alle reacties Link kopieren
Als er geen medische oorzaak is waardoor je niet neer kan eten: beter je best doen. Elke maaltijd net een hapje meer eten dan je wilde. En niet aan de lightspullen gaan maar juist aan de volle producten.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ervaring mee. Eerst afgevallen door stress , waardoor ik minder ging eten. Daarna zelf gaan rommelen totdat ik ernstig ondergewicht had. Na 3 diëtisten nu de goede. En heb ik weer een gezond gewicht. Hoe makkelijk het ook klinkt (en ik weet dat het dat echt niet is als het zo tegenstaat), gewoon eten. Eerst is dat een hele opgave, maar als je een vast ritme aanhoudt, gaat dat steeds beter.

Ik was op een gegeven moment zo gewend aan weinig eten, dat een boterham al voelde als een kerstmaaltijd. Nu eet ik er weer 7 op een dag en snap ik echt niet hoe ik dat toen volgehouden heb met die ene boterham).
quote:stitch77 schreef op 01 januari 2016 @ 19:19:

[...]

Hoi, ja ook bij psycholoog geweestHeb je dit ook besproken, ben je nog onder behandeling? Ik zou dit daar bespreekbaar maken, als je dat nog niet gedaan hebt.
quote:madelief_je schreef op 01 januari 2016 @ 19:23:

Ervaring mee. Eerst afgevallen door stress , waardoor ik minder ging eten. Daarna zelf gaan rommelen totdat ik ernstig ondergewicht had. Na 3 diëtisten nu de goede. En heb ik weer een gezond gewicht. Hoe makkelijk het ook klinkt (en ik weet dat het dat echt niet is als het zo tegenstaat), gewoon eten. Eerst is dat een hele opgave, maar als je een vast ritme aanhoudt, gaat dat steeds beter.

Ik was op een gegeven moment zo gewend aan weinig eten, dat een boterham al voelde als een kerstmaaltijd. Nu eet ik er weer 7 op een dag en snap ik echt niet hoe ik dat toen volgehouden heb met die ene boterham).Heel herkenbaar. Het is denk ik inderdaad ook een gewennig. Je maag is op een gegeven moment natuurlijk ook kleiner. Mij staat inderdaad ook 1 boterham al tegen terwijl ik een paar jaar geleden wel 3 of 4 bij het ontbijt at!
Same here! Ben 18 kilo kwijt. Wat ik doe, ik eet veel slagroomijs met slagroom. Dat krijg ik namelijk wel weg, dat is zo luchtig. Of een milkshake maken ervan. Dat kan ik wel zo naar binnen gieten als extra calorieenvuller. Gewoon eten wat je moet kauwen, staat me niet aan. De stress is nog niet helemaal weg en ik reageer altijd zo extreem met niet eten op stress. Je gaat naar een psycholoog, goed om dat te doen, zo ga je namelijk leren waarom je zo doet als je doet. Ik heb cptss, bij mij is het zo, als ik iets in de krant lees, kan mijn eetlust al ophouden. Soms midden in een maaltijd. Dat gaat heel snel. Dus ik moet ook zorgen dat de stress laag blijft en mijn omgeving daarbij inschakelen, anders blijf ik zo'n spijker. Ik ben wel twee cm gekrompen, gelukkig eigenlijk, want ik waai bijna weg zo. Weeg nog maar 63 kilo bij 1.80! Mijn vriend vindt dat het mooi staat, okee, gelukbij een ongeluk, maar mijn borsten zijn nogal zielig.

Dus gewoon iets nemen met veel calorieen, is mijn tip, en dat zo vaak mogelijk proberen te eten/drinken. In sportscholen verkopen ze eiwitshakes, mijn vriend wil dat voor me gaan halen. Daar zit heel veel eiwit in zodat de spieren ook terug kunnen komen. En goed multivtiamines slikken, ik slik ook extra ijzer, vitamine d en vitamine b 12. Ik wil weer fit zijn! En twee keer per dag wandelen met de honden, ongeveer 45 minuten, doe ik ook. En dan maar afwachten tot de kilo's weer willen blijven. Succes!
O ik heb trouwens geen eetstoornis, nooit gehad ook. Ik reageer zo op stress vanwege cptss. Ik wil een normaal gewicht, 63 kilo is echt veel te weinig bij 1.80. Ja, modelletjes wegen zo weinig maar ik ben een normale, nou ja, normaal , vrouw van 41 en ik hoor ongeveer 72 kilo te wegen. Dan voel ik me ook het fitst hoor. Nu voel ik me een wapperende spaghettisliert.
Aankomen is veel moeilijker dan over het algemeen wordt gedacht. Ik was ook door een nogal hectische periode veel afgevallen. Het duurde bijna een jaar om weer een normaal gewicht te krijgen. Eet voorlopig alleen dingen die je lekker vindt, als dat iedere dag bijvoorbeeld spaghetti betekent is dat maar zo. Je moet eerst even wennen aan wat grotere hoeveelheden. Je kunt via de huisarts ook vragen om Nutridrink, dat is een calorierijk drankje, ná het eten zo'n flesje leegdrinken.
verba volant, scripta manent.
Ik herken dit... ( ook stress...ook veel afgevallen en ondergewicht)

Ik heb mezelf gedwongen om te eten...en dat was soms echt heel moeilijk. Vooral avond eten...1 of 2 happen waren al teveel.

Ik maakte alleen iets wat ik echt heel lekker vond en zo lukte het me aardig om toch genoeg binnen te krijgen.

Ook smoothies met veel avocado en havermout werkte goed. Dat at ik dan in de ochtend en middag. Havermout zitten koolhydraten in en avocado veel vet.

Succes met het aankomen...het is mij uiteindelijk gelukt
Da's wel een goee tip, Mariane, nutridrink. Die ga ik ook vragen aan mijn huisarts. Ik wist niet dat aankomen zo lastig kon zijn idd, ik ben al een tijdje bezig mezelf tot meer eten aan te zetten en het lukt maar matig. Zelfs met slagroom en taart ed. Ik denk zelf dat je ook meer calorieen verbrand als je overspannen bent. Ik ben iig nog niet helemaal hersteld, dat weet ik wel.
Bekend probleem. Inderdaad regelmaat hebben. Voor jezelf een schema maken met wat je en eet en wanneer. Wat je ook doet, je aan het schema houden, ook als je geen trek hebt. Drie maaltijden en sowieso twee tussendoortjes. Ik eet zelf 's avonds na het eten ook nog een tussendoortje.

En zoveel mogelijk producten met een hoge caloriedichtheid. Veel noten, peulvruchten en dierlijke eiwitten. Zodat je per hap eten zoveel mogelijk calorieën binnen krijgt. Wel gezond blijven eten, maar niet bang zijn voor rijke volle producten.

Steeds een hapje meer per maaltijd per week oid. Bijvoorbeeld als je nu met beschuit ontbijt, daarnaast een heel klein beetje yoghurt eten. En dat beetje dan geleidelijk groter maken.
quote:MarianneDavids schreef op 01 januari 2016 @ 19:36:

Aankomen is veel moeilijker dan over het algemeen wordt gedacht. Ik was ook door een nogal hectische periode veel afgevallen. Het duurde bijna een jaar om weer een normaal gewicht te krijgen. Eet voorlopig alleen dingen die je lekker vindt, als dat iedere dag bijvoorbeeld spaghetti betekent is dat maar zo. Je moet eerst even wennen aan wat grotere hoeveelheden. Je kunt via de huisarts ook vragen om Nutridrink, dat is een calorierijk drankje, ná het eten zo'n flesje leegdrinken.goeie tip, ik ga maandag even informeren bij de huisarts
Als je Nutridrink niet vergoed krijgt, volgens mij is het niet goedkoop, kun je na je eten ook zo'n maaltijdvervanger nemen die mensen die willen afvallen gebruiken. Klinkt raar maar je hebt dan 600 calorieën extra.
Er zijn ook "bouwsteentjes", die lijken op een bal-gebakje maar ze zijn zéér calorierijk (wel mierzoet). Jumbo heeft ze in de diepvries, verschillende smaken.
O ja, vreselijk is dat. Eten tegen heug en meug, omdat je anders alleen nog maar meer afvalt. Heb dat ook heel lang gehad. Is echt moeilijk om aan te komen.

Ik kreeg toen van de diëtiste tips als: alle beleg dubbel, geen water maar vruchtensappen, op je avondeten extra olijfolie erover, veel noten. En wat ik ook weleens deed, was een uur na het eten zo'n reep eten die andere mensen gebruiken om af te vallen. Gewoon als extra calorieën. Maar die dingen vond ik niet lekker. Maar het nam voor mij wel enige stress rondom het eten weg. Omdat ik wist dat ik al genoeg op had, ging het eten de rest van de dag ook beter. Want eten omdat het moet, dat kan ik echt heel slecht.
quote:MarianneDavids schreef op 01 januari 2016 @ 19:54:

Er zijn ook "bouwsteentjes", die lijken op een bal-gebakje maar ze zijn zéér calorierijk (wel mierzoet). Jumbo heeft ze in de diepvries, verschillende smaken.wat is dat precies? kom bijna dagelijks bij jumbo maar zegt me niks
Dat zijn gebakjes met extra veel calorieën. Geloof dat ze veel aan ouderen die slecht eten gegeven worden.
quote:stitch77 schreef op 01 januari 2016 @ 20:05:

[...]

wat is dat precies? kom bijna dagelijks bij jumbo maar zegt me nikshttp://www.malnucare.nl/t ... tip:bouwsteentjes-mmm.htm

Ze zullen geen enorme hoeveelheden in huis hebben, misschien zijn ze daarom moeilijk te vinden. Andere supers hebben ze ook zag ik.
Ik zie dat je ook easy to eat bij de jumbo hebt: ook zoiets, maar dan heel zacht, zodat je het goed kunt binnenslobberen zeg maar.
Bouwsteentjes.

Ik kreeg ze in het zorghotel toen ik moest aansterken voor een operatie, de Nutridrink kwam ineens mijn neus uit, drie flesjes per dag. Nutridrink flesjes op basis van zuivel zijn klein maar dunne zuivel vind ik ronduit smerig, die flesjes zgn. vruchtendrank zijn groter, ik liep me vooral 's nachts een ongeluk naar de WC.
Ik herken 't probleem, ben zelf 1,84 en weeg 55 kilo. Werd al kotsmisselijk als ik de lucht van het avondeten rook, kon geen hap verdragen.

Wat voor mij nu heel erg helpt zijn kleine porties eten en meer tussendoortjes. Zo eet ik wel m'n normale maaltijden, maar wel 4 a 5 tussendoortjes op een dag. Ik merk dat m'n darmen veel minder aan 't " knijpen " zijn, en mezelf een stuk fitter voel.

Aankomen is echt verschrikkelijk als eten opzich je al tegen staat. Succes in iedergeval :-)
Heel veel succes! Ik moet ook aankomen.. weeg 54,5 en ben 1.71

Door de darmziekte colitis ulcerosa ging mijn eetlust weg en moest erg vaak naar de wc. Geen beweging meer gehad en een week in het ziekenhuis gelegen. Ook daar moest ik aan de nutridrank. Eerste vond ik lekker, daarna kreeg ik het steeds moeilijker naar binnen. Ik kreeg gelukkig weer eetlust dus de nutridrank mocht in inwisselen voor veel eiwitrijke tussendoortjes als blokjes kaas, vlees, kwark etc. Nu ik thuis ben heb ik ook de opdracht van de diëtiste om veel calorieën en eiwitrijk voedsel te eten, ook omdat ik prednison slik. Ik vind het ook erg moeilijk om zo veel te eten, het is niet fijn om de hele dag vol te zitten.

Jij hebt ook nog eens geen eetlust, dat maakt het helemaal moeilijk.. mijn enige tip is, eet vooral wat je lekker vind, misschien dat je maag daar toch van oprekt en misschien anderen laten koken, dat heeft bij mij geholpen. Zelf geen eetlust en moeten koken wou bij mij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven