Extreem onzeker op het werk

03-01-2016 10:59 40 berichten
Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen, al ga ik morgen even mijn huis arts op bellen... ik ben zo gevoelig voor sfeer en wordt extreem onzeker van allerlei dingen die spelen op mijn werk... zo is er een nieuwe collega die echt de hemel wordt ingeprezen een leuke collega waar ik het goed mee kan vinden, ik ben iets eerder dan haar begonnen en over mij wordt er om het kleinste gezeur althans in een soort verkapte grap, of opmerkingen gemaakt als: dit is t beste wat je kan? je hebt het nog niet in de vinger etc, mijn baas zegt haar ook steeds dat het goed gaat, bij mij nooit.. Ik wordt echt extreem onzeker en loop op het werk met een brok in mn keel en heel erg op mn tenen.

Ook heb ik het idee dat ik een soort van continu grappig moet zijn, als ik 1 dag geen grap maak komen collegas naar me toe of het wel goed gaat en ik me wel goed voel... ik ervaar het echt als een druk, terwijl ik niet steeds de komediante uit wil of kan hangen

Het werk kan ik aan en vind het echt super leuk.... Maar ik ben hyper gevoelig voor sfeer, als iemand met wie ik werk bijv zucht zo hard dat ik het horen kan) blokeer ik helemaal begin ik heel erg aan mijzelf te twijfelen. Ik ontvang nooit een complimentje en dat nieuwe collegaatje wel bijv, ik raak dan meteen in de stress en ben nu al bang dat ik mn baan verlies straks, slaat nergens op maar pfff ik word gek van mijzelf, baas weet er wel van maar doet er niks mee,

Iemand tips?
.... en JIJ moet naar de huisarts?

Die collega's zijn niet goed. Zij hebben geen begrip voor je. Helaas is er in deze wereld te weinig begrip voor mensen die wat gevoeliger zijn.

Met jou is niks mis!

En als je toch overweegt om naar de huisarts te gaan, kijk daarmee uit. Zoals ik al zei, in deze wereld worden mensen die wat gevoeliger zijn al gauw bestempeld als autist of ADHD patient.
Ja ik weet niet, ik moet soms echt mijn best doen om niet in huilen uit te barsten... ik weet me gewoon geen raad er mee. Slaap slecht. Begin te stotteren en dan beginnen sommige mensen met de ogen neer te slaan zeg maar als ik even niet uit mn worden kom, ik word echt mega onzeker herken mezelf gewoon niet meer
Zij leggen een bepaalde druk op jou,dus het is hun probleem. Zij hebben schijnbaar een bepaald beeld van hoe iemand moet zijn en als je buiten de groep valt ben je raar. Trek je daar niets van aan, zij zijn geen haar beter.
quote:Kerstvrouw schreef op 03 januari 2016 @ 11:07:

.... en JIJ moet naar de huisarts?

Die collega's zijn niet goed. Zij hebben geen begrip voor je. Helaas is er in deze wereld te weinig begrip voor mensen die wat gevoeliger zijn.

Met jou is niks mis!!!!Draaf niet zo door. Ze komen notabene vragen of het goed met haar gaat. Niks mis met die collega's.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit alleen op je werk of ook in je dagelijks leven?

Ga iets aan je onzekerheid doen, weerbaarheidstraining, sporten, mindfulness, of wat dan ook.

En een teflonlaagje kweken. Trek het je niet alles zo aan. Niet iedereen is populair op het werk.

Wanneer jij elke dag grapjes en dan een dag niet, dat zou ik ook raar vinden en vragen of dat alles wel goed is.

Wees dus vooral jezelf!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb je een PB gestuurd, mwa.

Star, lees eens goed. Ze leggen een bepaalde druk op haar. Ze dwingen haar om te zijn zoals hen.
Maar dat vragen is eerder sarcastisch, zo ervaar ik dat in elk geval. hun reactie op mij is anders dan bij andere collegas
Het klinkt alsof je last hebt van faalangst. Probeer voor jezelf eens te onderzoek waar deze onzekerheid vandaan komt.

Een psycholoog kan je daar waarschijnlijk wel bij helpen.

Of probeer een cursus persoonlijke effectiviteit om je bewust te worden van de eigenschappen waar je goed in bent en waarom je moeite hebt met andere eigenschappen.

En het klinkt misschien bot, maar misschien is het inderdaad zo dat je nieuwe collega de werkzaamheden beter of sneller oppakt?

En dat je collega's naar je toekomen als je een dag wat minder aanwezig bent lijkt mij alleen maar een teken dat ze je aardig vinden. Anders zou het ze niet uitmaken hoe jij in je vel zit.
quote:Kerstvrouw schreef op 03 januari 2016 @ 11:11:

Ik heb je een PB gestuurd, mwa.

Star, lees eens goed. Ze leggen een bepaalde druk op haar. Ze dwingen haar om te zijn zoals hen.Niemand legt druk op haar. Ze hangt zelf de clown uit.
Herkenbaar, ik ben ook altijd super onzeker. Het is ontzettend lastig. Dat je steeds grappen maakt komt ook uit onzekerheid voort denk ik, toch?

Wat je zou moeten doen is gewoon heel rustig naar je leidinggevende stappen en vragen of ze tevreden over je is. Dat je er nou een tijdje werkt en het erg naar je zin hebt, maar dat je graag even wat feedback wilt over hoe ze over jou werkwijze denken. Maar ja, dat moet je durven.

En weet je.. ik werkte ook eens ergens waar een nieuwe collega kwam. Mijn baas was erg van haar gecharmeerd. Als ik binnen kwam was het een korte hoi, en als zij binnen kwam werden de slingers nog net niet opgehangen. Ik maakte er een opmerking over tegen een collega en die zei heel nuchter: Ach, wij houden het misschien wel langer vol dan zij.

En ze kreeg gelijk. Nogmaals, het zal heel lastig voor je zijn, want jij zit heel de dag natuurlijk maar op te letten hoe ze tegen collega doen en misschien kruip je er juist wel meer door in je schulp?
quote:hamerhaai schreef op 03 januari 2016 @ 11:11:

Heb je dit alleen op je werk of ook in je dagelijks leven?

Ga iets aan je onzekerheid doen, weerbaarheidstraining, sporten, mindfulness, of wat dan ook.

En een teflonlaagje kweken. Trek het je niet alles zo aan. Niet iedereen is populair op het werk.

Wanneer jij elke dag grapjes en dan een dag niet, dat zou ik ook raar vinden en vragen of dat alles wel goed is.

Ja maar ik ben juist mezelf, de ene keer ben ik wat drukker dan de andere keer. als mensen elke dag vragen dan als je even wat rustiger bent of het wel goed gaat ervaar ik dat als een druk.... en niet als een empathische collega.

Nee buiten het werk om niet echt, in elk geval niet zo mega extreem

Wees dus vooral jezelf!
quote:mwa schreef op 03 januari 2016 @ 11:11:

Maar dat vragen is eerder sarcastisch, zo ervaar ik dat in elk geval. hun reactie op mij is anders dan bij andere collegasEn dat ligt toch echt bij jou, niet bij hen.
quote:mwa schreef op 03 januari 2016 @ 11:08:

Ja ik weet niet, ik moet soms echt mijn best doen om niet in huilen uit te barsten... ik weet me gewoon geen raad er mee. Slaap slecht. Begin te stotteren en dan beginnen sommige mensen met de ogen neer te slaan zeg maar als ik even niet uit mn worden kom, ik word echt mega onzeker herken mezelf gewoon niet meerHet is wel een wisselwerking. Jouw gedrag nodigt ook niet echt uit om gezellig te gaan kletsen. Collega's hebben vast wel door dat je op het punt staat om in huilen uit te barsten. Jij werkt er nog maar net, dus de band is ook niet goed genoeg om eens door te vragen. Want zij weten niet of dat je moeder op sterven ligt, je relatie uit is, of omdat dit werk gerelateerd is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:mwa schreef op 03 januari 2016 @ 11:08:

Ja ik weet niet, ik moet soms echt mijn best doen om niet in huilen uit te barsten... ik weet me gewoon geen raad er mee. Slaap slecht. Begin te stotteren en dan beginnen sommige mensen met de ogen neer te slaan zeg maar als ik even niet uit mn worden kom, ik word echt mega onzeker herken mezelf gewoon niet meer

Daardoor wordt het net erger! Als je zelfzeker rondloopt en je ding doet, gaat het beter gaan.

Denk dat je door de druk, net minder goed contact hebt met je collega's.

Ik ben zelf ook zo hoor, helaas!

Het beste is om gewoon een dagje te gaan werken en je niets van andere aan te trekken.

Als ze zuchten, gewoon een vriendelijke lach terug geven alsof je je er niets van aantrekt
quote:Star schreef op 03 januari 2016 @ 11:12:

[...]

Niemand legt druk op haar. Ze hangt zelf de clown uit.Ik ervraar het wel als druk, als ik 1 dag gewoon rustig ben dan komen er 3 / 4 mensen anar mij toe om te vragen of het wel goed gaat, ik bn geen entertainer ben gewoon mezelf
Maar ik ben ondanks mijn onzekerheid heel geliefd op de vloer.. het gaat meer om mijn werkzaamheden en ik zelf een druk ervaar dat ik steeds een soort van... entertainer moet zijn
quote:mwa schreef op 03 januari 2016 @ 11:15:

[...]

Ik ervraar het wel als druk, als ik 1 dag gewoon rustig ben dan komen er 3 / 4 mensen anar mij toe om te vragen of het wel goed gaat, ik bn geen entertainer ben gewoon mezelf

Waarom maak je zoveel grappen dan? Het valt kennelijk op als je ze niet maakt.

Misschien nemen ze je daarom minder serieus?

[...]

Ik ervraar het wel als druk, als ik 1 dag gewoon rustig ben dan komen er 3 / 4 mensen anar mij toe om te vragen of het wel goed gaat, ik bn geen entertainer ben gewoon mezelf

Gewoon zeggen dat het prima gaat dus

Als je een tijd verder gaat (dus niet de entertainer zijn, enkel als er iets spontaan op komt , maar dus zonder druk), dan zijt ze het weer gewend en stoppen ze dat te vragen.

[...]

Ik ervraar het wel als druk, als ik 1 dag gewoon rustig ben dan komen er 3 / 4 mensen anar mij toe om te vragen of het wel goed gaat, ik bn geen entertainer ben gewoon mezelf"Ja hoor, gaat prima" en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ze weer naar je toe komen op zo'n moment zou je kunnen zeggen dat je een mindere dag hebt of niet goed in je vel zit.
Ik denk ook dat jij niet duidelijk bent, dat ze niet weten wat ze aan je hebben. Als jij steeds maar grapjes maakt zullen zij ook met grapjes terug gaan praten, en aan jouw reactie ook merken dat het niet echt makkelijk communiceren is.
quote:Kerstvrouw schreef op 03 januari 2016 @ 11:18:

Als ze weer naar je toe komen op zo'n moment zou je kunnen zeggen dat je een mindere dag hebt of niet goed in je vel zit.Waarom zou je dat doen? Als je een rustige dag hebt en gewoon aan het werk bent?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Als ze weer naar je toe komen op zo'n moment zou je kunnen zeggen dat je een mindere dag hebt of niet goed in je vel zit.Nee natuurlijk niet, zo komt ze nooit van die grappenmakersrol af.

Als ze weer naar je toe komen op zo'n moment zou je kunnen zeggen dat je een mindere dag hebt of niet goed in je vel zit.Welnee. Gewoon: "Ben even druk/gefocust/bezig".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven