Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek als starter

03-01-2016 18:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kun je een hypotheek krijgen als je net een baan hebt?

Is hiervoor een intentieverklaring nodig en zo ja, doen werkgevers hier niet moeilijk over dat te geven?
Als je een vast contract hebt, en de proeftijd is voorbij, dan is er geen enkel probleem.

Heb je een jaarcontract, dan zul je inderdaad een intentieverklaring moeten krijgen van je werkgever. Of je werkgever die wil geven zal afhangen van de bedrijfsomstandigheden.
Wil je een hypotheek, terwijl je niet weet of je contract wordt verlengd en je dus de hypotheek nog wel of niet kan betalen?
Ja dat kan, ik heb hetzelfde gedaan. Je hebt er wel absoluut een werkgeversverklaring (intentieverklaring dus) voor nodig. Mijn werkgever deed daar niet moeilijk over, die gaf ze aan wel 4 collega's met de woorden 'wie wil er nog meer een huis kopen?' haha. Maar het ligt denk ik erg aan je branche. In mijn werk is er voorlopig meer dan genoeg werk, maar in de zorg bijvoorbeeld zijn ze er niet happig op.
@ Dahlia74, dat is mij ook gevraagd, wow durf je dat wel, wat als je jaarcontract niet wordt verlengt? Maar kopen is tegenwoordig bijna voordeliger dan huren, dus ik zou wel gek zijn! Voor hetzelfde geld heb ik straks een nieuwbouwwoning. Ik ben jong, ik ben goed opgeleid. Ik ben al een keer eerder werkloos geweest voor een paar maanden, maar toen redde ik het ook om de huur te bijven betalen. Wat dan komt, dealen we dan mee. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het minder snel had gedaan als ik de verwachting had dat ik niet vast aangenomen zou worden. Ik verwacht dat ik volgend jaar wel een vast contract zal krijgen, dit jaar de laatste verlenging.
quote:kaatje- schreef op 03 januari 2016 @ 18:32:

@ Dahlia74, dat is mij ook gevraagd, wow durf je dat wel, wat als je jaarcontract niet wordt verlengt? Maar kopen is tegenwoordig bijna voordeliger dan huren, dus ik zou wel gek zijn! Voor hetzelfde geld heb ik straks een nieuwbouwwoning. Ik ben jong, ik ben goed opgeleid. Ik ben al een keer eerder werkloos geweest voor een paar maanden, maar toen redde ik het ook om de huur te bijven betalen. Wat dan komt, dealen we dan mee. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het minder snel had gedaan als ik de verwachting had dat ik niet vast aangenomen zou worden. Ik verwacht dat ik volgend jaar wel een vast contract zal krijgen, dit jaar de laatste verlenging.

Heb je al goed berekend of kopen inderdaad goedkoper is dan huren? Heb je daarbij ook alle onderhoudskosten, (gemeentelijke) belastingen, verzekeringen etc. meegenomen?

Voordeel van een huurhuis is dat je het op kan zeggen als je het niet meer kan betalen. Dat is met een koophuis een stuk lastiger. Dat kan een molensteen om je nek worden. Waarom niet een jaar wachten tot je een vast contract krijgt?
quote:Wardijntje schreef op 03 januari 2016 @ 18:27:

Als je een vast contract hebt, en de proeftijd is voorbij, dan is er geen enkel probleem.

Heb je een jaarcontract, dan zul je inderdaad een intentieverklaring moeten krijgen van je werkgever. Of je werkgever die wil geven zal afhangen van de bedrijfsomstandigheden.

5 jaar geleden mijn appartement gekocht. Al jaren in dienst bij dezelfde werkgever, met vast contract. Maar ook daarbij moet een intentieverklaring afgegeven worden.

Daarmee zegt de werkgever in principe dat ze niet de intentie hebben je te ontslaan/contract niet te verlengen ofwel; dat ze je voorlopig nog willen houden.

Nadeel van een intentieverklaring is, is dat het niet meer dan een intentie is..

Oud collega, met vast contract, kreeg intentieverklaring, 6 maanden later ontslagen.
Ik heb het na een jaar werken ook gedaan! Ik verdiende net teveel voor sociale huur toen ik net begon met werken, en de huizen in de vrije sector viel ik qua inkomenseisen bij veel juist weer net buiten de boot. uiteindelijk toch begonnen met een huurhuis in de vrije sector, na een jaar een huis gekocht (toen ook nog een jaarcontract ,wel makkelijk een intentieverklaring gekregen). Ik ben per maand 300 euro goedkoper uit, voor een groter appartement! Deze maandlasten zijn zo laag, die kan ik in de WW ook makkelijk opbrengen. Let er wel op wat voor appartement je koopt, Dat van mij is erg nieuw, maar als je een oud huis koopt kun je misschien ook meer onderhoud verwachten.
Als dit toch je laatste er tijdelijke contract is, waarom dan niet ff een jaar wachten? Zegt ook niet alles maar dan weet je iig waar je staat op je werk.

Huur zeg je op, een hypotheek die je niet kan betalen is een veel groter probleem.
quote:nerdopviva schreef op 03 januari 2016 @ 18:40:

[...]

Heb je al goed berekend of kopen inderdaad goedkoper is dan huren? Heb je daarbij ook alle onderhoudskosten, (gemeentelijke) belastingen, verzekeringen etc. meegenomen?

Voordeel van een huurhuis is dat je het op kan zeggen als je het niet meer kan betalen. Dat is met een koophuis een stuk lastiger. Dat kan een molensteen om je nek worden. Waarom niet een jaar wachten tot je een vast contract krijgt?Niet precies, maar het is nu toch al gekocht dus eronder uit is ook geen optie . Maar het is qua hypotheeklasten per maand netto gelijk aan de huur die ik nu betaal, zonder rente teruggave meegerekend. Het wordt nieuw gebouwd, dus qua onderhoud de eerste jaren geen kosten. (nu wel alles tegelijk natuurlijk, keuken, badkamer, vloer e.d.) Belasting, verzekering e.d. betaal ik nu ook. Er komt ongeveer 10 euro per maand bij op. Ik woon nu in een flat waarbij ik geen eigen gas of watermeter heb, er wordt gerekend alsof ik een gezin heb, terwijl ik alleen ben en nauwelijks verbruik. Dus daar ga ik op vooruit + het huis is aan alle kante geisoleerd . De hypotheek is berekend op het loon van vorig jaar, dit jaar ga ik er per maand ongeveer 200 euro op vooruit door meer te werken. Ik heb ervoor gekozen om niet te wachten omdat ik alleen ben, en door de veranderde regels in juli zou ik hetzelfde huis nu alleen kunnen kopen als ik zelf 20.000 in zou brengen. + de rente is nu laag. Het was dus een beetje nu of nooit.
Wij moesten een werkgeversverklaring inleveren. Vriend heeft vast contract, dus dat was prima, ik had vanwege mijntijdelijke contract een intentieverklaring nodig. Ik heb twee werkgevers, de ene wilde wel een intentieverklaring geven, de ander wilde dat absoluut niet (standaard beleid). Over het algemeen hoor ik dat werkgevers niet moeilijk doen over intentieverklaringen, maar er zijn uitzonderingen.

Of je het moet willen, tja, dat is een tweede. Ligt volledig aan het huis en je persoonlijke situatie.
quote:Penelope_ schreef op 03 januari 2016 @ 19:30:

Als dit toch je laatste er tijdelijke contract is, waarom dan niet ff een jaar wachten? Zegt ook niet alles maar dan weet je iig waar je staat op je werk.

Huur zeg je op, een hypotheek die je niet kan betalen is een veel groter probleem.Zo eenvoudig is het nou ook weer niet met huur. Je zult toch ergens moeten wonen, en op veel plaatsen in Nederland kom je niet 1,2,3 aan een andere (goedkopere) huurwoning. Ik woon in Amsterdam, zou voor een beetje appartement zo op 1000-1200 euro/maand huur zitten. Dan heb ik ook niet meteen iets anders als ik mijn baan kwijt raak. Plus dat je de particuliere sector dan helemaal kunt vergeten, die willen ook werkgeversverklaringen etc. En via de woningbouw maak ik 0 kans. Dan liever het koophuis van 800/maand, wat ik ook met evt WW kan betalen. En waarbij ik nog kan sparen om evt lastige periodes op te vangen.
Overigens hangt het natuurlijk wel van de omstandigheden af. Als je in je eerste baan zit, een halfjaar contract hebt en net twee weken werkt zou ik inderdaad ook even afwachten hoe het allemaal loopt.

Maar 'met een tijdelijk contract een huis kopen is bij definitie onverantwoord', neuh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven