Geld & Recht alle pijlers

Datum oplevering huis

05-01-2016 06:36 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben kopers voor ons huis. Mijn man heeft tegen onze makelaar 1 mei gezegd. Had hij dat maar nooit gedaan. Wij hebben een huis gekocht waarvan de mensen er tussen 1 mei en 1 augustus uit kunnen omdat zij nog geen huis hebben gekocht. Onze makelaar wil nu de datum liever niet aanpassen terwijl er nog niks ondertekend is door beide partijen. Onze kopers (beetje lastige mensen) zijn akkoord gegaan, mondeling, met 1 mei. Kunnen wij die datum veranderen en ook een tijdsspanne in het contract zetten van 'tussen 1 mei en 1 aug.' en dan dat je 6 weken van tevoren een vaste datum afspreekt ? Dan zou dat toch moeten kunnen ?
De vraag is of jou kopers daar mee akkoord gaan. Grote kans dat ze dan opnieuw willen onderhandelen over de prijs.
Dus je wil zonder te overleggen met de kopers dit in het contract laten zetten en hopen dat ze het niet zien? Zoiets?

Mijn inziens kom je dan niet de gemaakte afspraak na. Ik zou als koper best boos zijn dat de gemaakte afspraak niet in het contract is komen te staan. Daarnaast kopen ze geen pakje boter, denk je dat ze het niet lezen ofzo?

Ik had je huisraad opgeslagen en tijdelijk iets gaan huren.
Nee, natuurlijk niet zonder overleg ! Dat kan en mag niet zo maar. In overleg natuurlijk. Alleen onze makelaar ziet dat niet zitten. Heeft hij daar gelijk in ? Dat is meer wat ik bedoel.

Jeetje, schrik een beetje van de toon op deze vraag.
Als koper zou ik niet akkoord gaan met een flexibele datum. Je wilt toch je verhuizing plannen etc en niet afhankelijk zijn van de grillen van de verkoper.

Je kunt natuurlijk 1 augustus voorstellen, maar als koper zou ik dan not amused zijn en opnieuw willen praten over de prijs.
Ik zou als koper niet akkoord gaan hoor

IK wil toch graag mijn verhuizing plannen, en een tijdspanne van vier maanden is me net even te ruim

Straks moet ik verhuizen in juli, en dan kan ik op mijn werk geen vrij krijgen.om maar eens een voorbeeld te noemen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
De verkoper van mijn woning wilde ook de opleverdatum wijzigen, maar alles was al getekend en verhuizing geregeld. Ik heb hem aan de datum gehouden, begreep hij ook.

Hij had dus niet goed gelezen toen hij de koopakte tekende. We hadden een bepaalde maand afgesproken, maar nog geen specifieke datum. Zijn makelaar heeft de koopakte opgesteld. Ik heb toen een datumvoorstel gedaan en verkoper ook. Mijn datum is in het contract gekomen. Fout van zijn makelaar en hemzelf.
De makelaar werkt voor jullie dus als jullie hier opnieuw over willen onderhandelen moet hij dit doen. Met als risico natuurlijk dat ze minder willen betalen of niet akkoord kunnen gaan waardoor de koop alsnog afgeketst wordt.
Dat wordt spullen opslaan en bij familie bivakkeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar als jullie de datum laten wijzigen naar 1 mei tot 1 augustus, dan zitten de kopers van jullie huis met hetzelfde probleem als jullie nu. Dat je niks kan plannen en je eigen huis ook weer niet kan opzeggen en/of verkopen met een vaste datum. Je zadelt op die manier de kopers op met hetzelfde probleem dat jij nu hebt eigenlijk. Ik zou er niet mee akkoord gaan. Jullie hebben 1 mei gezegd en de kopers gaan daar nu al vanuit. Dus ik zou de spullen opslaan ergens en een tijdelijke woning zoeken voor die periode.
Of je kijkt wat er mogelijk in bij je nieuwe huis...
quote:Kunnen wij die datum veranderen en ook een tijdsspanne in het contract zetten van 'tussen 1 mei en 1 aug.' en dan dat je 6 weken van tevoren een vaste datum afspreekt ? Dan zou dat toch moeten kunnen ?Dat zou kunnen, maar ik zou er niet mee akkoord gaan als ik jullie koper was. Tenzij er nog een flink bedrag van de koopsom af zou gaan, dan misschien wel. En misschien kan het wel helemaal niet; als zij een hypotheekofferte hebben die maar een half jaar geldig is, en ze niet het risico willen lopen dat die verloopt, dan moeten ze sowieso binnen een half jaar jullie huis kopen en kunnen ze helemaal niet schuiven. Of misschien hebben zij ook wel kopers voor hun huis, en hebben ze al afgesproken dat ze er in mei of juni uit moeten zijn. Je denkt er in ieder geval véél te makkelijk over. Als je nu gaat schuiven met die datum of niet, het gaat het je sowieso geld kosten; of je moet tijdelijk iets anders huren of ergens anders bivakkeren, of de kopers zullen minder willen betalen. Wat ik alleen niet snap is dat jullie zelf nog geen vaste datum hebben afgesproken voor de overdracht van jullie nieuwe huis, maar dat je man al wel 1 mei heeft gecommuniceerd. Waarom heeft hij dat gedaan?
Onze verkoper wilde ook een flexibele datum. Wij niet, wij wilde verbouwen en zaten met inplannen en levering van de verbouwing.

Ons voorstel werd ¤x voor overdrachts datum 1-9 of bedrag ¤y dat aanzienlijk lager lag voor datum 1-12.
Het is een onderdeel vd onderhandelingen. Reken maar dat je kopers geld willen zien bij een latere aanvaarding. Als jullie je huis nu voor een mooie prijs hebben verkocht zou ik echt proberen flexibel te zijn hierin.

Familie, of een vakantiepark met lege caravans, tijdelijk wat huren. Je makelaar kan natuurlijk wel informeren, is tenslotte zijn werk.
Wij waren destijds de kopers. De verkopers hadden hetzelfde probleem. Wij zijn toen akkoord gegaan mits de verkoopprijs 9.000 euro lager werd (wij huurden tijdelijk en hadden alles in de opslag dus was een rekensom wat wij extra kwijt zouden zijn door de verlate oplevering)
ik zou allang blij zijn dat mijn huis verkocht zou zijn.. Ik zou voor die paar maanden wel wat anders zoeken.. Je kan overigens met de koop van je nieuwe huis ook dit afdwingen.. Zo van.. we willen er per 1 mei in anders en anders niet.. Is een leuk onderhandelingspunt
quote:poldervrouw schreef op 05 januari 2016 @ 08:48:

Je kan overigens met de koop van je nieuwe huis ook dit afdwingen.. Zo van.. we willen er per 1 mei in anders en anders niet.. Is een leuk onderhandelingspuntEn dan binnen 1 dag je oude huis leegmaken, schoonmaken, overdragen, je nieuwe huis schoonmaken en inrichten? Dat lijkt me behoorlijk ambitieus. En dan heb ik het nog niet eens over schilderen, behangen en andere dingen die mensen vaak doen als ze verhuizen...
quote:poldervrouw schreef op 05 januari 2016 @ 08:48:

ik zou allang blij zijn dat mijn huis verkocht zou zijn.. Ik zou voor die paar maanden wel wat anders zoeken.. Je kan overigens met de koop van je nieuwe huis ook dit afdwingen.. Zo van.. we willen er per 1 mei in anders en anders niet.. Is een leuk onderhandelingspuntMet hun nieuwe huis kan dat niet meer omdat ze al akkoord zijn gegaan met oplevering tussen mei en augustus en dus bindend. er is al getekend. Hun kopers zijn nog akkoord gegaan met oplevering mei en dus niet later. Als de verkoper dat gaat openbreken kan er dus weer onderhandeld gaan worden over de prijs.
Ik snap het wel van je makelaar. Je zegt zelf al dat het een beetje lastige mensen zijn, mogelijk dat de makelaar bang is dat ze er vanaf zien, zeker nu er nog niets getekend is. Is het echt onoverkomelijk? Stel het zou hier wel op stuk lopen heb je dan zo weer een nieuwe koper? Wij hebben ook twee maanden bij familie ingezeten ket spullen in opslag, is best te doen hoor.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
quote:prik schreef op 05 januari 2016 @ 08:50:

[...]

En dan binnen 1 dag je oude huis leegmaken, schoonmaken, overdragen, je nieuwe huis schoonmaken en inrichten? Dat lijkt me behoorlijk ambitieus. En dan heb ik het nog niet eens over schilderen, behangen en andere dingen die mensen vaak doen als ze verhuizen...Het gaat om overdracht .. niet om verhuizen.. Je kan toch maandje spul in container o.i.d... Wij hebben 6 weken op zolder gewoond omdat we ons huidige huis op bepaalde dag werd opgeleverd en we al uit ons oude huis moesten.. TJa.. het is niet anders.. We hebben alles leefbaar gemaakt en daarna pas de grote dingen aangepakt.. Het is het 1 of het ander.. Wij vonden het belangrijk dat we het huis konden kopen voor een mooie prijs.. dat we dan wat onhandig zaten met klussen vond ik echt bijzaak.. (en ik was oude huis kwijt. ook fijn)
quote:Orangetree schreef op 05 januari 2016 @ 08:51:

[...]

Met hun nieuwe huis kan dat niet meer omdat ze al akkoord zijn gegaan met oplevering tussen mei en augustus en dus bindend. er is al getekend. Hun kopers zijn nog akkoord gegaan met oplevering mei en dus niet later. Als de verkoper dat gaat openbreken kan er dus weer onderhandeld gaan worden over de prijs.Hoe dan ook.. ik zou niet zo moeilijk doen.. dan ga je tijdelijk in vakantiehuisje ofzo.. Je huis verkocht is toch erg fijn
tussen mei en augustus is het weer best ok. dus lekker op de camping in een chalet
En doooooor!
quote:poldervrouw schreef op 05 januari 2016 @ 09:35:

Het gaat om overdracht .. niet om verhuizen.. Je kan toch maandje spul in container o.i.d... Precies. Maar dat kan dus ook als de overdracht van haar oude huis op 1 mei is en die van haar nieuwe huis een maand later.
Ikzelf zou nooit akkoord gaan met een opleverdatum tussen 1 mei en 1 augustus. Heb je hier daadwerkelijk voor getekend? Dat geeft namelijk een sneeuwbaleffect. Jij zou jullie huis dan willen verkopen tussen zeg 1 juni en 1 september. Jullie koper wil zijn huis weer later verkopen enz. enz. Uiteindelijk weet niemand waar hij/zij aan toe is.

Ook voor mijzelf lijkt het mij helemaal niet prettig om te weten wanneer je in het huis kan.

Zoek zelf een oplossing om deze maanden te overbruggen.
Ik zou niet akkoord gaan met een flexibele datum voor overdracht.

En als nu mondeling 1 mei is afgesproken en de verkoper zou daarvan willen afwijken dan zou ik ook opnieuw willen onderhandelen over de prijs.

Met uitzondering van Amsterdam en Utrecht denk ik dat het nog steeds een kopersmarkt is waarbij je als verkoper dus soms water bij de wijn moet doen. Natuurlijk is het niet prettig tijdelijk elders te verblijven als dat nodig is of een oplossing te zoeken voor je spullen maar je huis verkopen is ook heel erg fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven