De huid van mijn dochter

16-10-2008 19:52 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds het weer wat kouder wordt en de verwarming af en toe aan gaat, heeft mijn dochter van 4 jaar een huid als schuurpapier. Ze heeft van top tot teen kleine bultjes, soms rood en zoals gezegd voel het heel ruw als je eroverheen strijkt. Het jeukt ook. Op haar achterbenen heeft ze nog steeds de gevolgen van waterwratjes, namelijk hele opengekrabte plekken. Als ik haar nu in haar blootje zie, springen de tranen bijna in mijn ogen.

Voor de waterwratjes heb ik al van alles geprobeerd en nu met de schrale huid smeer ik me weer suf met Vaseline Paraffine creme, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik heb nu voor volgende week dinsdag een afspraak bij de huisarts (is nu op vakantie), maar ik vroeg me af of iemand dit hier herkent en alvast een Gouden Tip heeft tegen óf de opengekrabte en ontstoken waterwratjes óf de schuurpapierhuid?
quote:nummerzoveel schreef op 16 oktober 2008 @ 21:05:

Met hormoonzalf moet je altijd erg uitkijken. Bij langdurig gebruik van hormoonzalf wordt de huis dunner en daardoor juist nog kwetsbaarder.

Zeker bij kinderen moet je uitkijken met hormoonzalf. Mijn moeder moest destijds een goede afweging maken tussen gebruiken of toch maar laten liggen. Want naast het dun en kwestbaar maken van de huid (striae) kan het ook pubertijdsontwikkelingen vervroegen. Dus te jong schaamhaar krijgen bijvoorbeeld of menstrueren. Dus wees er zuinig mee! Maar tis echt een wondermiddel verder! Als ik echt niet goed wordt van de jeuk en in staat ben om mezelf helemaal open te krabben, dan werkt de goede hormoonzalf bijna direct. Het geeft binnen een half uur bij wijze van al verlichting. Dus matig, maar niet schuwen. Je doet je kind er echt een plezier mee!

Zelf vroeger erg heftig exceem gehad, overal en tot bloedens toe. Dit was constitutioneel exceem (heb er soms nog af en toe beetje last van, maar is goed te doen) en daardoor niet te wijten aan voeding. Hoewel ik van de huisarts wel een aantal voedingsmiddelen moest laten staan, omdat die een uitlokking konden veroorzaken (chocola, pinda's en aardbeien).

Bij mij was het devies zeewater en zeewind (doet erg pijn op open exceem plekken om het zoute zeewater in te stappen, maar was er vaak wel na twee dagen redelijk vanaf). Weinig water gebruiken en al helemaal heet water/te warm douchen vermijden. Ook weinig irriterende en ontvettende producten gebruiken, dus geen zeep. Daarnaast was het belangrijk om de huid vet te houden, maar niet af te sluiten. Persoonlijk geloof ik dat uierzalf beter is dan vaseline, want vaseline is eigenlijk gewoon een aardolie product (net als benzine) en dat vind ik een beetje vies idee.

In mijn latere leven heb ik bij opvlammingen vaak cetamacrogol gebruikt: een hele vette talg achtige creme, die mijn huid beschermde. Daarnaast gelijk hormoonzalfje smeren bij de eerste jeuk en gelijk weer stoppen als de jeuk gaat liggen. Is in mijn geval tegenwoordig binnen drie dagen weer gedempt.

Mijn persoonlijke wondermiddel is flesje pure avocado olie (geschikt voor de droge huid) van het merk Harmony. Of jojoba olie voor de minder droge huid.

Dit is geweldige olie voor elke huid die abslouut gegarandeert niet vet is (wat je niet zou verwachten van pure olie). Het voedt, verzorgt, houdt soepel en is dagelijks of meerdagelijks te gebruiken, niet duur en ondersteunt de huid fantastisch! Het glimt niet, maar trekt volledig (!!! dus echt helemaal, binnen 1 minuut en je ziet er niks meer van).
Ohja, ben het an sich wel eens met de theorie dat exceem ook van binnenuit komt. Waarom weet ik niet, want ik kan het niet staven. Maar als ik naar mezelf kijk met mijn gevoelige excemerige huid, reageert die sterk op stress, op regelmaat, op voeding (melkproducten!) etc. Dus je kunt de kwaal van buiten behandelen en dat werkt zeker wel. Maar ergens denk ik ook wel dat de huid voor sommigen hun kwestbare plek is als er ergens in het lichaam of geest niet alles helemaal honderd zit. Voor een ander is dat de maag of de darmen etc. Vaak horen een aantal klachten ook bij elkaar. Nl. klachten aan de dermis (ik weet niet of dit de juiste naam is), wat inhoudt huid, longen, maar bijvoorbeeld ook darmen. Dit is eigenlijk allemaal huid, maar dan naar binnen toe.

Soms zie je zelfs dat als exceem klachten verdwijnen, er astmatische klachten voor terugkomen. Maar goed, je koopt weinig voor deze theorie, als je desondanks nog met exceem rondloopt.

Let naast voeding dus ook op spanningen en verder de huid zo weinig mogelijk irriteren. Goede vochtigheidsgraad in huis, soepel houden etc. Nou ja, alles wat ik al zei eigenlijk.
Heb ook lang last gehad van eczeem. Klinkt misschien gek, maar wat lekker en ook verzachtend is in bad bij geirriteerde huid is een sok of panty vullen met zemelen, haver, etc en die in het water gooien. Zorgt voor een vettend laagje.

Volgens mij werken zalfjes met petrolatum/parafinum liquidum juist averechts. Maar iedere huid is natuurlijk weer anders. Ik zweer zelf bij natuurlijke producten.
Ik zocht dit topic even op omdat het bij dochter echt extreem is momenteel.

Maar dat van die hormoonzalf valt reuze mee hoor. Ik was er ook altijd huiverig voor, maar huisarts stelde me gerust, zuinig aandoen met het spul was echt niet nodig, de maximum dosering is 3 (!!!) tubes per week, pas daarna wordt het schadelijk. Ik doe met een tube echt weken.

En alle mensen die zeggen dat de Vaseline zalfjes averechts werken, ik vraag me af waarom dát nou juist hetgeen is wat ik voorgeschreven krijg van de dokter. Ik krijg die Vaseline Cetanogwat op recept, hoef hem niet eens zelf te betalen.

En van binnenuit, dat geloof ik eigenlijk ook niet. Dochter is ontzettend makkelijk, ontspannen en vrolijk. Heeft weinig te maken met stress voor zover ik kan zien. Heb het vroeger zelf ook gehad, en man ook. Lijkt me eerder dat het gewoon erfelijk is (zoals de artsen ook zeggen) dan dat het van binnenuit komt.
Oh, en hier wordt ook iets gezegd over allergie. Volgens de artsen die ik erover gesproken heb is het vrij zinloos om een allergie test te laten doen, omdat er waarschijnlijk toch niets uitkomt. Eczeem heeft lang niet altijd iets te maken met een allergie, ik dacht dat ook, maar volgens mijn arts is dat het grootste misverstand dat er bestaat over eczeem.

En dat je de oorzaak moet aanpakken omdat het eczeem anders nooit weggaat lijkt me vrij onzinnig, gezien het feit dat 9 van de 10 kinderen daar gewoon overheen groeien. Zowel man als ik hebben beiden vrij ernstig eczeem gehad, ik ben nergens allergisch voor (manlief wel) en heb er na mijn 9e nooit meer last van gehad, beiden geen luchtwegproblemen of andere toestanden.
Ik heb bij de apotheek badolie voor de zeer droge huid gehaald van het apothekers eigen merk (samenwerkende apothekers ofzo). Zoon is ook een eczeemklant en dochter heeft 'gewoon' een erg droge huid. Ik smeer nergens meer mee, van die badolie worden ze heerlijk zacht. Ik heb ook ooit de creme voor de zeer droge huid van hetzelfde merk gehad en daar was ik vele malen tevredener over dan de Vasaline lanette e.d.

Havermout in een washandje in bad helpt bij zoon ook.
Overigens werkt die eigen merk stukken beter dan de aloude Balneum en het is ook nog eens vele malen goedkoper (¤4 geloof ik).
Hier ook grote huidproblemen. Ze ontstonden direct na de geboorte en werden toen we van BV over gingen naar FV nog heftiger. Na 4 maanden kwamen we erachter dat hij een koemelkallergie heeft. Zijn huid werd rustiger maar het werd niet beter. We hebben allerlei zalfjes (Lanette,cetomacrogol, hydrocortison, elocon etc) geprobeerd. Het helpt wel iets als we het 3 x per dag smeren, maar gaat niet helemaal weg.

Zoontje is nu 1 jaar. Op advies van de kinderarts moeten we hem elke avond helemaal insmeren met zinkzalf en hij moet een speciaal zijden kledingpakje zodat hij zich niet kan krabben. Overdag smeren we gewoon met cetomacrogol. Zijn huid is aanzienlijk verbetert. In het bad gebruiken we nu badedas. Ook fijn spul.Het is wel bekend dat je zinkzalf niet te lang kunt gebruiken. We zijn er nu een maand mee bezig en moeten binnenkort terug naar de kinderarts. De zinkzalf is wel een succes, maar ik weet niet of we daar mee door mogen gaan ivm zinkvergiftiging.
Ik heb zelf mijn hele leven aleen rottige huid. Ik lees steeds dat niks helpt. Maar wat verwacht je van de zalf of creme? Dat het er door over gaat? Dat gebeurt toch echt zelden.

Zoek iets wat verlicht. Wat de jeuk (tijdelijk) vermindert. Dan heb je al heel wat bereikt. Cardiflor emulsie helpt bij mij niet bijvoorbeeld. Maar zorgt wel even voor verlichting. Hier smeer ik dus best veel mee. Het verkoelt en dat is prettig.

Huisproblemen/exceem e.d. kunnen zoveel oorzaken hebben. Vaak komt het door voeding of is het gewoon een zwakke plek. Als ik moe ben, niet lekker in mijn vel zit dat krijg ik een uitbraak.

Ik zou ervoor zorgendat je doorgestuurd wordt naar de dermatoloog. Die weet veel meer. Als die het eigenlijk ook niet weten schroom dan niet om eens naar een voedingsdeskundige te gaan o.i.d.

En...kijk uit met hormoonzalf. Is soms de enige oplossing maar wees er voorzichtig mee. Ik heb er uiteindelijk een allergie tegen ontwikkeld met alle irritantie 'bijwerkingen' van dien. En je huid wordt er echt heel slecht en dun van!

Ik hoop dat het snel beter wordt want een rottige huis (zeker bij zo'n kleintje) is erg vervelend!
Tja, ik geloof ook niet dat je eczeem echt kunt genezen. Ben wel over de extreme kindervariant heengegroeid, maar onder stress wil het nu nog wel eens opvlammen. In Engeland heeft een moeder met een superallergische dochter zelf natuurlijke producten ontwikkeld omdat niets hielp. En daar lees je toch mooie succesverhalen over. Niet dat je huid in 1 nacht geneest of zo, maar wel sterk verbetert en rustiger wordt. Skin Salvation heet het. Van Purepotions. In Nederland kan je het via internet kopen bij www.shizo.nl Ik ben zelf dol op hun lippenbalsem. Ook helemaal natuurlijk. Echt een verademing na die chemische kokertjes van de drogist. Die verdraag ik dus absoluut niet.
DE tip: (tenminste, vast niet bij iedereen)

De lipikar Baume creme van het merk La Roche Pose

Te koop bij de grotere apotheken.

Mijn zoontje heeft maandenlang schuurpapierhuidje gehad,

echt heel zielig tot ik deze tip kreeg en na 2 dagen was zijn huidje helemaal gaaf en superzacht en het is nooit meer teruggekomen!

Ik gebruik het al maanden niet meer, behalve als het echt droog begint te worden.
Hey meiden,

OK, misschien boeit het niemand meer, maar ik ben zo blij dat ik het toch even met jullie wil delen: de Vaseline Cetomacrogol heeft geholpen!!! Helemaal weg is het natuurlijk niet, maar een heel stuk minder en veel beter te verdragen.

Bedankt voor de tips dus! Ik heb alle andere tips ook opgeslagen, dus mocht het toch weer slechter gaan, dan kan ik nog het e.e.a. proberen.
quote:parel27 schreef op 23 oktober 2008 @ 23:03:

DE tip: (tenminste, vast niet bij iedereen)

De lipikar Baume creme van het merk La Roche Pose

Te koop bij de grotere apotheken.

Mijn zoontje heeft maandenlang schuurpapierhuidje gehad,

echt heel zielig tot ik deze tip kreeg en na 2 dagen was zijn huidje helemaal gaaf en superzacht en het is nooit meer teruggekomen!

Ik gebruik het al maanden niet meer, behalve als het echt droog begint te worden.

Fijn dat het beter gaat Siep!

Bovenstaande kan ik je ook echt aanbevelen!!! (misschien voor onderhoud/preventief)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven