Entertainment alle pijlers

Star Wars vraagje

06-01-2016 18:58 56 berichten
Een vriendin heeft gevraagd of ik morgen meega naar Star Wars. Hartstikke leuk, alleen heb ik dus nog nooit een eerdere Star Wars film gezien. Is de film dan toch een beetje te volgen?

Qua special effects lijkt het me sowieso een topfilm.
Hmmm lastig. Ikzelf denk dat de verdieping die in de film zit alleen overkomt als je de andere films kent. Je leeft toch met bepaalde personages meer mee.

Maar als je naar de 3d gaat die is gewoon gaaf. 1 van de weinige films die ik in 3d gezien heb die veel meerwaarde heeft.

Misschien een idee om vanavond wel even via internet de verhaallijnen kort door te nemen van de andere films?
Alle reacties Link kopieren
Die films zijn met jaren tussenpozen gemaakt en niet in chronologische volgorde...dus zijn alle ook als losse delen te volgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vanwege het makkelijker verfilmen zijn ze begonnen met de middelste 3 episodes. Dus die zijn gek genoeg het oudst. Ik ben begonnen met IV afgelopen december en heb alles er doorheen gejast binnen een paar weken haha. Als ik alles over kon doen zou ik beginnen met episode I , II en III, daarna IV, V en VI , en dan pas de nieuwste film.

Onverwachts vind ik starwars erg leuk. Ik zou het zonde hebben gevonden als ik eerst de nieuwste had gezien .
Hoi TO,

Ik had ook nog nooit een star wars film gezien en kon het gewoon volgen hoor. Het is een op zichzelf staand verhaal. Je haalt er mss niet alle ins&outs uit maar dat is niet storend of zo. Naderhand heb ik mijn date wel gevraagd wat de verhaallijnen waren van de vorige films maar het is zeker niet noodzakelijk deze gezien te hebben.
En ik bb8 droid
Ik denk dat deze film zich daar prima voor leent. Ik heb de andere delen wel gezien, maar dat was alweer even geleden en ben écht een zeef qua films dus eigenlijk kan je wel zeggen dat ik er 'blanco' in ben gegaan. En ik vond het dus een onwijs goede film. Wij zijn zelfs twee keer geweest omdat we ook nog een keer met onze jongste zoon wilden gaan. Normaal had ik dat niet gedaan maar er is zoveel te zien in deze film dat ik er zelfs over denk om nóg een keer te gaan.

Gewoon doen dus! Is spectaculair! :-)
Kan wel, maar je mist denk ik een beetje de impact van sommige gebeurtenissen.

Misschien even de synopsis van de vorige films doornemen.
Kijk op YouTube naar de 9 min samenvatting van de eerste zes delen.

Daarnaast is deze film goed te volgen zonder voorkennis.
Ja, hij is wel te volgen zonder voorkennis, maar met voorkennis is het denk ik een stuk leuker. Ik snapte namelijk niet zo goed waarom ze PER SE Luke moesten vinden en hoe daar in hemelsnaam een kaart van kon zijn.
quote:Enora schreef op 06 januari 2016 @ 19:05:

Vanwege het makkelijker verfilmen zijn ze begonnen met de middelste 3 episodes. Dus die zijn gek genoeg het oudst. Ik ben begonnen met IV afgelopen december en heb alles er doorheen gejast binnen een paar weken haha. Als ik alles over kon doen zou ik beginnen met episode I , II en III, daarna IV, V en VI , en dan pas de nieuwste film.

Onverwachts vind ik starwars erg leuk. Ik zou het zonde hebben gevonden als ik eerst de nieuwste had gezien .

'Verfilmen'? Het is gewoon een origineel idee van George Lucas geweest hoor, de prequels zijn er later aan toegevoegd en wat ze nu maken zijn ook originele concepten. Episode 4: A New Hope heette oorspronkelijk simpelweg Star Wars.

Ik zou overigens altijd beginnen met de originele trilogie, omdat je na het zien van de prequels een slecht beeld hebt van Star Wars, aangezien ze vreselijk zijn :P Sterker nog, je kunt ze gerust overslaan.

Overigens, om antwoord te geven op de vraag van TO, je kunt prima The Force Awakens op zich staand zien, je mist wel de grapjes en verwijzingen deels, maar dat is niet erg qua film, ik denk dat je er alsnog veel plezier aan zal beleven.
Ik vind het geen film om te kijken zonder de voorgaande te kijken.

Je mist toch bepaalde delen waardoor je delen niet zult begrijpen.
quote:Starshine schreef op 06 januari 2016 @ 19:16:

Kan wel, maar je mist denk ik een beetje de impact van sommige gebeurtenissen.

Misschien even de synopsis van de vorige films doornemen.Dit zou ik je ook aanraden. Een vriendin van mij is ook gegaan zonder de eerdere films te hebben gezien en die heb ik vantevoren een spoedcursusje star wars gegeven . Voor de rest: geweldige film, ga er van genieten!
Het grove idee van Star Wars;

In de republiek 'Galaxy' heb je Jedi's. Jedi's zijn er om vrede en orde te bewaken. Dit doen ze onder andere d.m.v. 'The Force'. Jedi's worden van kinds af aan getraind, en kunnen bijvoorbeeld door middel van gedachte dingen bewegen (hun wapen (lightsaber) naar zich toe laten zweven bijvoorbeeld). The Force kan je trainen, maar moet ook in je zitten (zie het als aanleg voor hebben). In eerdere films waren belangrijke Jedi's bijvoorbeeld Obi Wan Kenobi en Luke Skywalker. Luke Skywalker is een apart geval. Zijn vader was ook een Jedi, maar die heeft zich later "bekeerd" tot de 'dark side'. Luke Skywalker heeft ook een zus, Leia. "OpperJedi" is Yoda (klei groen wezentje, ken je ook vast wel).

In de grove verhaallijn is het zo gegaan, dan alle planeten / sterrenstelsels eerst in een soort democratie samenleefden. Dat ging goed, totdat the dark side er een soort dictatuur van maakte. Aan het hoofd van deze dictatuur staat ' The Emporor'. Zijn rechterhand is Darth Vader (die met zo'n zwart masker, die ken je vast). Zij hebben een leger (Stormtroopers, die mannen in witte pakken, lijken soort robots).

In eerdere films zijn er al mensen geweest die Jedi's hebben geholpen. Noem het een soort ondergrondse beweging / 'het verzet' / de rebellen, met mensen die tegen de Dark Side vechten. Zo heb je een robot (R2-D2) die niet kan praten, maar wel alles kan maken (en contact kan leggen met andere robots), C-3PO is een soort robot die lijkt op een mens, en die ooit gemaakt is door de vader van Luke (toen hij kind was) deze robot kan alle talen, en vertaald daarom veel tussen diverse volken / robots etc. Heb je verder nog Chewbacca (een soort langharig beest) en Han Solo. Han Solo is een smokkelaar die in een van de eerdere films o.a. Chewbacca heeft gered (/niet heeft vermoord toen hij dat moest doen) en daarom zijn zij vrienden voor het leven. Han Solo heeft in eerdere films aangesloten bij 'The Rebellion' (de rebellen) en in die films een grote rol gespeeld. Hij is geen Jedi, maar helpt de Jedi's wel.

Deze film speelt zich af jaren nadat de galaxy een dictuur is geworden. De Galaxy heeft inmiddels alle Jedi's vermoord, en is nog steeds bezig met.. nouja, wat ze in een dicatuur doen... geweld.

Ik denk dat je 'm ook kan volgen als je de eerdere films niet hebt gezien. maar je gaat denk ik wel een aantal zaken "missen" (qua hoe belangrijk ze zijn, of welke gevolgen dingen hebben)
@hoelahoepla: En waarom is het van cruciaal belang dat niet alle Jedi's dood mogen gaan?
quote:Marie89 schreef op 06 januari 2016 @ 19:42:

@hoelahoepla: En waarom is het van cruciaal belang dat niet alle Jedi's dood mogen gaan?

Omdat de Jedi's met hun krachten eigenlijk de enige zijn die weerstand kunnen bieden tegen het geweld van de Dark Side.

(zeg ik het zo goed? Ik probeer niet te veel weg te geven voor als mensen de andere 6 films nog willen zien)
Ik heb het echt beroerd slecht geschreven, sorry. Maar ik probeer niet alles weg te geven voor mensen die de andere 6 delen ook nog willen zien.
Ik vind het eerlijk gezegd best wel duidelijk. En die 9 minuten samenvatting vond ik heeeel onduidelijk, want er zijn zo veel verschillende namen die op de een of andere manier met elkaar samenhangen. Maar misschien lette ik gewoon niet goed genoeg op
quote:Marie89 schreef op 06 januari 2016 @ 19:29:

Ja, hij is wel te volgen zonder voorkennis, maar met voorkennis is het denk ik een stuk leuker. Ik snapte namelijk niet zo goed waarom ze PER SE Luke moesten vinden en hoe daar in hemelsnaam een kaart van kon zijn.

Luke is een Jedi, en niet zomaar een Jedi, maar een van de meeste getalenteerde Jedi's, een soort held. In zijn familie is 'the Force' heel sterk aanwezig, veel talent dus. Jedi's werden getraind door Yoda (die groene). Luke is de laatste Jedi die door Yoda werd begeleid, en daarmee de laatste Jedi. (Nu de Dark Side alle Jedi's heeft afgeslacht. Inclusief alle kinderen in training) Luke is dus eigenlijk de laatste die de Jedi's van het uitsterven kan behoeden.

Luke is getraind door Obi Wan Kenobi (andere Jedi-held)
Eigenlijk moet je gewoon deel IV t/m VI even kijken. Kan best voor morgenavond
quote:Starshine schreef op 06 januari 2016 @ 20:02:

Eigenlijk moet je gewoon deel IV t/m VI even kijken. Kan best voor morgenavond Dat is wel het beste
quote:alfea schreef op 06 januari 2016 @ 19:31:

[...]

'Verfilmen'? Het is gewoon een origineel idee van George Lucas geweest hoor, de prequels zijn er later aan toegevoegd en wat ze nu maken zijn ook originele concepten. Episode 4: A New Hope heette oorspronkelijk simpelweg Star Wars.

Nerd boven nerd . Kan best zijn dat mijn vriend het me zo in lekentaal heeft uitgelegd. Ik had begrepen dat er boeken waren van de eerste delen en dat ze zijn begonnen bij deel 4 omdat ze de onderwaterwereld van Jar Jar's volk nog niet konden bouwen.
quote:alfea schreef op 06 januari 2016 @ 19:31:

[...]

Ik zou overigens altijd beginnen met de originele trilogie, omdat je na het zien van de prequels een slecht beeld hebt van Star Wars, aangezien ze vreselijk zijn :P Sterker nog, je kunt ze gerust overslaan.

Overigens, om antwoord te geven op de vraag van TO, je kunt prima The Force Awakens op zich staand zien, je mist wel de grapjes en verwijzingen deels, maar dat is niet erg qua film, ik denk dat je er alsnog veel plezier aan zal beleven.

Wat ik er van heb begrepen is dat Lucas eigenlijk een groter idee had, maar hij kreeg maar budget voor één film en daar paste niet alles in. Misschien dat Enora nog zoiets bedoelt? Lucas wilde dus eigenlijk wel een deel 1 en 2 maken (of zoiets), maar omdat hij nog niet wist of dat ging gebeuren noemde hij het alleen Star Wars en niet Star Wars 1.

Maar dit heb ik van m'n vriend begrepen, dus misschien zeg ik het ook helemaal niet goed
quote:Enora schreef op 06 januari 2016 @ 20:13:

[...]

Nerd boven nerd . Kan best zijn dat mijn vriend het me zo in lekentaal heeft uitgelegd. Ik had begrepen dat er boeken waren van de eerste delen en dat ze zijn begonnen bij deel 4 omdat ze de onderwaterwereld van Jar Jar's volk nog niet konden bouwen.

Dat klopt, ik ben een grote nerd

Er zijn wel boeken, maar dat zijn novelizations van de film. Alle 'extended universe', wat is uitgekomen tussen de originele films en TFA is inmiddels geen canon meer.

Beter hadden ze die onderwaterwereld helemaal weggelaten Maar nee, dat klopt echt niet. Het idee van Anakin bestond bij Lucas vast al wel bij de originele film, maar de rest niet. Heel veel is zelfs nog tijdens het filmen ontstaan!
En er is toch ook iets met dat ze die boeken wilden uitgeven, maar dat toch niet deden omdat er dan bepaalde dingen niet klopten met de film?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven