Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
O, maar ik zeg niet dat je het dus maar moet laten zitten omdat je het nu eenmaal niet altijd in de hand hebt. Dat is het andere uiterste. Ik zeg ook dat hier gezonde voeding bovenaan staat, maar dat er ook ruimte is voor iets te snoepen. Hier is de basis voor gezonde voeding zeker aanwezig. De heren doen tot pasen met hun chocoladeletters van sinterklaas. Ik kan rustig weglopen (naar boven of de buurvrouw ofzo) terwijl er snoep of koek op tafel staat, ze pakken er niets van. Het meeste van de snaai traktaties die op school word uitgedeeld, nemen ze weer mee naar huis. Een of twee snoepjes pakken ze wel, maar verder niet. En met tomaatjes, komkommer, appels en ander fruit etc zijn ze net zo blij. Ik denk alleen dat de zorgen die de meeste moeders met hele jonge kinderen hebben, veranderen naarmate je kind ouder word en je meer kinderen krijgt. Bij de eerste of tweede maak je je echt zorgen over af en toe wat nibbits. Terwijl je bij nummer drie of als ze al wat ouder zijn, weet dat het allemaal wel mee gaat vallen met af en toe die nibbits.
Arme kindjes van tegenwoordig. Hebben moeders die zelf de grootste bende in hun mik douwen ( lees voor de gein eens op de etenpijler wat voor ranzigheden daar als avondmaaltijd recepten aan elkaar verteld worden) maar compleet hysterisch worden als er eens een chippie aan hun kind gegeven wordt. Wat een overdreven hysterisch gedoe.

Het probleem met overgewicht en slechte eetgewoonten zit echt niet in af en toe die zes nibbitringetjes of dat knakworstje, hoor, dat zit vooral in het feit dat de meeste mensen geen idee hebben hoe ze moeten koken, of uberhaupt wat gezond is. Zoals hier pindakaas genoemd wordt, terwijl dat veel gezonder beleg is dan bijvoorbeeld kaas, smeerkaas, smeerworst, gekookte worst, jam en al die andere dingen die wél gegeven worden.

Of soepstengels, wat ook niets anders is dan een witmeelproduct en dus ook geen enkele voedingswaarde bevat. Liga, ook witmeel en suiker, niks gezonds aan.

Maar goed, die dingen smaken nergens naar, dus "mag" het, maar gezonder is het echt niet, hoor.

Leer je kind gewoon goed eten, dan hoef je ook niet zo krampachtig te doen over tussendoortjes.

Oh, en een broodje kroket is even gezond als een broodje kaas, mits het gefrituurd is in vers frituurvet (liever olie) op de juiste temperatuur. Dus ook over frituren hoef je niet krampachtig te doen. Het gaat allemaal om de juiste balans, als je je kind dagelijks 2 stuks fruit geeft, volkorenbrood met margarine, en een avondmaaltijd die bestaat uit verse groente, koolhydraten en vlees of vis en niet alleen maar troep uit pakjes eet, dan kan een kind best een snoepje, koekje, chips of een keertje McDonalds aan hoor.

Wat eten jullie zelf als avondeten trouwens? Want als je op het kdv uit je panty schiet om een nibb ite maar vervolgens zelf Knorr Wereldgerechten op het menu zet, schiet het ook niet op natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
Ik bak trouwens altijd zelf cakejes of koekjes of maak iets lekkers met verjaardagen. Beetje leuk inpakken en klaar. Altijd een succes bij de kinderen en zeker gewaardeerd door andere ouders en leerkrachten. Gezonder en nog goedkoper ook....
FV, volledig eensch. Het zit niet in af en toe dat ene maar in het algemen eetpatroon. Ik ken de kinderen die thuis niet mogen snoepen (geen suiker, vet, zout etc). Die vallen hier aan als er iets lekkers staat. Niet normaal meer. Gaan naast de bak chippies staan op een verjaardag en blijven daar staan tot ze de bak leeg hebben. Mijn kinderen pakken er een paar en gaan spelen. Dat zie ik toch echt liever.
Fijn he, FV, iedereen over 1 kam scheren en direct even laten merken dat jij wel weet hoe het moet?
quote:fluffychuzzle schreef op 19 oktober 2008 @ 11:40:

FV, volledig eensch. Het zit niet in af en toe dat ene maar in het algemen eetpatroon. Ik ken de kinderen die thuis niet mogen snoepen (geen suiker, vet, zout etc). Die vallen hier aan als er iets lekkers staat. Niet normaal meer. Gaan naast de bak chippies staan op een verjaardag en blijven daar staan tot ze de bak leeg hebben. Mijn kinderen pakken er een paar en gaan spelen. Dat zie ik toch echt liever.

Ja, precies. Wij mochten vroeger thuis altijd gewoon pakken waar we zin in hadden en hadden dus echt buurkindjes die bij mijn moeder om snoep kwamen bedelen of als ze kwamen spelen echt de voorraadkast plunderden en kotsmisselijk weer naar huis gingen omdat ze thuis nooit wat kregen.

Ik ben echter nooit een grote snoeper geweest en hou qua eten eigenlijk het meest van groenten.
Am Yisrael Chai!
Eens Fashion!

Meds, de nadelen van chips die je noemt herken ik echt wel, maar niet als het gaat om een paar naast het fruit dat ze krijgen.

En bovendien geeft chance wel smeerkaas bijvoorbeeld, wat véél meer zout bevat dan die paar chipjes (ja chance óók de kindervariant)

En iedereen die er over valt dat sommige moeders er niet moeilijk over doen en dit een 'normaal' tussendoortje zouden vinden voor een kind: natuurlijk is het niet iets normaals voor iedere dag, maar het is niet eens wekelijks dat er zo iets extras wordt gegeven en dan hebben we het nog over 1 knakworstje of kipnugget of een paar chipjes. Dat zijn voor mij echt geen hoeveelheden dat ik daar moeilijk over ga doen.
quote:Eowynn_ schreef op 19 oktober 2008 @ 11:42:

Fijn he, FV, iedereen over 1 kam scheren en direct even laten merken dat jij wel weet hoe het moet?

Ik heb inderdaad het idee dat ik weet wat gezonde voeding is en ik kan inderdaad ook goed koken. En ik ken erg veel mensen die dat niet kunnen of niet weten, en zie die mensen bijvoorbeeld bij de lunch op kantoor zichzelf uithongeren op 1 cracotte, of hun kinderen heel krampachtig van snoep weghouden, en dat soort dingen.

Is je reinste onzin, in mijn ogen. En zet totaal geen zoden aan de dijk.
Am Yisrael Chai!
[quote]fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 11:43:

[...]

Ja, precies. Wij mochten vroeger thuis altijd gewoon pakken waar we zin in hadden en hadden dus echt buurkindjes die bij mijn moeder om snoep kwamen bedelen of als ze kwamen spelen echt de voorraadkast plunderden en kotsmisselijk weer naar huis gingen omdat ze thuis nooit wat kregen.

Ja en bij mij gebeurde precies het tegen over gestelde dat ik nooit leerde maat te houden en daar hoop ik mijn kinderen voor te behoeden.

Maar voor opgesteld dat iedereen doet wat hij denkt dat het beste is voor zijn kinderen toch?

Een kind mag best een chipje maar wel in overleg vind ik.

Niet zo maar een kindje van net een jaar chips geven zonder medeweten van zijn ouders.

Dat vind ik gewoon niet netjes.

Ik ben echter nooit een grote snoeper geweest en hou qua eten eigenlijk het meest van groenten.[/quote]
Wat ik me altijd afvraag, zusenzo, hoe lang hou je dat dan vol?

Ik bedoel, ik lees hier altijd dat soort dingen over tot een jaar geen suiker en dat soort dingen, maar het gros van die kinderen krijgt wel flesvoeding, en eet met 4 jaar bijna dagelijks zooi uit pakjes, krijgt geen fruit mee naar school, eet croissants en witbrood en dergelijke, en ga zo maar door. Wat is dan het nut van tot een jaar zo krampachtig doen?

Het is in mijn ogen slechts een soort cosmetisch verantwoord doen, zoals een paar mensen al zeiden in hun reactie "want dat hoort erbij als je een verantwoorde ouder wil zijn".

Mijn zoon krijgt bijvoorbeeld elke dag twee stuks fruit gesneden in een bakje mee naar school voor de kleine pauze, en echt, hij is 1 van de weinige. Het gros van de kinderen heeft kapitein koeken en pakjes Wicky bij zich. Wat heeft dan dat soepstengels en geen suiker gedoe voor zin?

Ik zie het ook aan vriendjes die mijn zoon al op de creche had: mochten inderdaad toen ook alleen soepstengels en spraken schande over de ouders die wel op snoep trakteerden, maar diezelfde kinderen eten nu nooit groente "want dat lust ie niet".

Ik snap dat niet hoor.
Am Yisrael Chai!
Ze mogen hier niet pakken wat ze willen en wanneer ze willen. Er word wel gewoon gevraagd of ze iets mogen. Maar ik doe niet moeilijk over een snoepje of een koekje. En op speciale dagen of gewoon omdat we een luie zondag hebben een tweede of misschien wel derde koekje. Of een koekje en een chipje. Maar dat is niet dagelijks (wat heet niet eens wekelijks). En ik verbind ook geen eisen aan het snoepje of koekje. Geen als je je kamer opruimt krijg je dit of als je bent gevallen troosten met een snoepje of als je je bord niet leegeet krijg je geen snoepjes deze week. Iets te snoepen is iets te snoepen. Niet meer en niet minder.
quote:fluffychuzzle schreef op 19 oktober 2008 @ 11:55:

Ze mogen hier niet pakken wat ze willen en wanneer ze willen. Er word wel gewoon gevraagd of ze iets mogen. Maar ik doe niet moeilijk over een snoepje of een koekje. En op speciale dagen of gewoon omdat we een luie zondag hebben een tweede of misschien wel derde koekje. Of een koekje en een chipje. Maar dat is niet dagelijks (wat heet niet eens wekelijks). En ik verbind ook geen eisen aan het snoepje of koekje. Geen als je je kamer opruimt krijg je dit of als je bent gevallen troosten met een snoepje of als je je bord niet leegeet krijg je geen snoepjes deze week. Iets te snoepen is iets te snoepen. Niet meer en niet minder.Ja, hetzelfde hier.
Am Yisrael Chai!
FV, niet ieder kind dat op school liga of iets dergelijks eet, eet geen fruit. Hier eten ze fruit thuis en op school inderdaad iets van liga of ontbijtkoek of iets dergelijks. Maar dat is meer omdat de ochtendroutine te druk is met vier kinderen om dan ook fruit klaar te gaan maken.
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 11:55:

Wat ik me altijd afvraag, zusenzo, hoe lang hou je dat dan vol?

Ik bedoel, ik lees hier altijd dat soort dingen over tot een jaar geen suiker en dat soort dingen, maar het gros van die kinderen krijgt wel flesvoeding, en eet met 4 jaar bijna dagelijks zooi uit pakjes, krijgt geen fruit mee naar school, eet croissants en witbrood en dergelijke, en ga zo maar door. Wat is dan het nut van tot een jaar zo krampachtig doen?

Het is in mijn ogen slechts een soort cosmetisch verantwoord doen, zoals een paar mensen al zeiden in hun reactie "want dat hoort erbij als je een verantwoorde ouder wil zijn".

Mijn zoon krijgt bijvoorbeeld elke dag twee stuks fruit gesneden in een bakje mee naar school voor de kleine pauze, en echt, hij is 1 van de weinige. Het gros van de kinderen heeft kapitein koeken en pakjes Wicky bij zich. Wat heeft dan dat soepstengels en geen suiker gedoe voor zin?

Ik zie het ook aan vriendjes die mijn zoon al op de creche had: mochten inderdaad toen ook alleen soepstengels en spraken schande over de ouders die wel op snoep trakteerden, maar diezelfde kinderen eten nu nooit groente "want dat lust ie niet".

Ik snap dat niet hoor.

Fv ik doe zoals je terug kan lezen hetzelfde als jou betreffende fruit op school ed.

Waar ik over val is dat dit kindje, zonder overleg met de ouder een bakje chips krijgt op het KDV.
Maar je gaat er hier maar even voetstoots vanuit dat alle ouders die zeggen dat ze chips op een KDV niet verantwoord vinden ook de ouders zijn die koken met zakjes Honig, witbrood en croissants geven en zelf zwaar ongezond eten en geen idee hebben wat wel en niet gezond.

Ik vermoed eigenlijk dat je die lijn niet zo strak kunt doortrekken. Er zijn namelijk wel degelijk ouders die liever geen chips geven en die óók heel gezond koken en óók niet krampachtig zijn met tussendoortjes en die wél het verschil weten tussen een gezond en ongezond tussendoortje en dat ook zelf in praktijk brengen.

Maar jij scheert iedereen over 1 kam.
quote:framboos81 schreef op 19 oktober 2008 @ 11:13:

[...]

Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar dit gevoel kwam ook in mij op. Bij mij op het KDV zijn het lieve mensen, maar wel van die types waar ik van denk, o.k, ik heb mijn twijfels of jij wel een beetje kijk op gezond eten hebt....(aardig uitgedrukt he?? )Ehm en waarop baseer je dat dan? Ik hoop niet op wat stevigere dames die er werken? Ik ben namelijk ook stevig en werkzaam in een KDV en voel mij gelijk aangesproken.
quote:fluffychuzzle schreef op 19 oktober 2008 @ 11:59:

FV, niet ieder kind dat op school liga of iets dergelijks eet, eet geen fruit. Hier eten ze fruit thuis en op school inderdaad iets van liga of ontbijtkoek of iets dergelijks. Maar dat is meer omdat de ochtendroutine te druk is met vier kinderen om dan ook fruit klaar te gaan maken.

Ik heb in de ochtend hier soms wel 6 kinderen maar ik zorg er voor dat ze het gewoon fruit meekrijgen.

Als je je zelf daarop insteld is het echt geen extra moeite.

Maar als jij dit fijn vindt moet je het vooral zo laten.

Ik veroordeel ook niet hoor, maar ik vind fruit een beter tussendoortje voor mijn kinderen.
quote:fluffychuzzle schreef op 19 oktober 2008 @ 11:59:

FV, niet ieder kind dat op school liga of iets dergelijks eet, eet geen fruit. Hier eten ze fruit thuis en op school inderdaad iets van liga of ontbijtkoek of iets dergelijks. Maar dat is meer omdat de ochtendroutine te druk is met vier kinderen om dan ook fruit klaar te gaan maken.Tuurlijk, dat geloof ik ook heus wel, dat een deel van die kinderen thuis fruit krijgt.
Am Yisrael Chai!
TO, eet je zelf ook nooit wat lekkers?
quote:Eowynn_ schreef op 19 oktober 2008 @ 12:00:

Maar je gaat er hier maar even voetstoots vanuit dat alle ouders die zeggen dat ze chips op een KDV niet verantwoord vinden ook de ouders zijn die koken met zakjes Honig, witbrood en croissants geven en zelf zwaar ongezond eten en geen idee hebben wat wel en niet gezond.

Ik vermoed eigenlijk dat je die lijn niet zo strak kunt doortrekken. Er zijn namelijk wel degelijk ouders die liever geen chips geven en die óók heel gezond koken en óók niet krampachtig zijn met tussendoortjes en die wél het verschil weten tussen een gezond en ongezond tussendoortje en dat ook zelf in praktijk brengen.

Maar jij scheert iedereen over 1 kam.

Helemaal niet, ik geloof best dat er ouders zijn die én krampachtig met snoep en chips omgaan én tegelijkertijd zelf heel gezond eten. Ik denk alleen wel dat dat de minderheid is.

Op onze creche waren het bijvoorbeeld vrijwel altijd de dikke ouders die op het kdv moeilijk deden over wat hun kinderen kregen en tja, het merendeel van de dikke mensen is echt niet van lucht dik geworden. En zoals ik al zei in een eerdere reactie: ik heb met een heleboel vriendjes van het kdv nog steeds contact en nu, vier jaar later, eet het merendeel van die kinderen sowieso te weinig groente en fruit en eten ze onwijs veel verpakte snoep en koek en dingen als pizza enzo. Dus wat heeft het voor nut om in dat eerste jaar zo krampachtig te doen als je dat binnen vier jaar toch totaal overboord gaat gooien?
Am Yisrael Chai!
quote:zusenzo schreef op 19 oktober 2008 @ 12:02:

[...]

Ik heb in de ochtend hier soms wel 6 kinderen maar ik zorg er voor dat ze het gewoon fruit meekrijgen.

Als je je zelf daarop insteld is het echt geen extra moeite.

Maar als jij dit fijn vindt moet je het vooral zo laten.

Ik veroordeel ook niet hoor, maar ik vind fruit een beter tussendoortje voor mijn kinderen.Ik heb het een lange tijd gedaan. Fruit schoongemaakt en meegegeven. Inmiddels hebben we er twee ukkies bij en is het in de oechtend een stuk drukker. Tussen douchen, aankleden, voederen van alle kinderen en zorgen op tijd de deur uit te gaan om op school te komen (we gaan te voet, dus wat meer reistijd nodig en alles moet in jassen en kinderwagens etc) en het klaarmaken en meenemen van tassen, trommels etc, schiet het erbij in. Daarnaast hebben de heren zelf verzocht om liga of iets dergelijks op school en fruit thuis. Een geschilde appel is niet meer stoer op een bepaalde leeftijd (ja ja, ze worden groooooooot). Overigens is dit geen excuus, maar gewoon een uitleg waarom het hier gaat zoalshet gaat. De oudste twee heren hebben extra begeleiding nodig bij ontbijten, aankleden, spullen meenemen etc. en zijn dus minder zelfstandig dan het gemiddelde kind van hun leeftijd (bijna negen en bijna tien jaar). Kunnen ze niets aan doen, maar dat maakt het hier gewoon druk.
Laat je kind lekker genieten van een paar chipsjes!

Wat wil je dan? Alleen maar groenten en zo? Je eet zelf toch ook wel eens iets lekkers? Moet je kind straks toekijken hoe de rest eens een keer chips krijgt en zij niks? Kom op.Ze zijn niet naar de mac donalds geweest hoor.

Hoe doe je t trouwens als je naar een kinderfeestje gaat?? Dan krijgen ze toch ook een chipsje of een spekje ofzo?

Ik heb ook een kind van 18 maanden en zij krijgt echt geregeld een snoepje of een chipje, dat koppie dan, ze glundert en geniet intens van haar 4 chipsjes in haar eigen bakje. Niks mis mee.
quote:framboos81 schreef op 19 oktober 2008 @ 11:13:

[...]

Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar dit gevoel kwam ook in mij op. Bij mij op het KDV zijn het lieve mensen, maar wel van die types waar ik van denk, o.k, ik heb mijn twijfels of jij wel een beetje kijk op gezond eten hebt....(aardig uitgedrukt he?? )Jezus, wat arrogant!! Dus ik ben wel goed genoeg om op je kind te passen maar ik ben te dom om te weten wat gezond is en wat niet?? Dus ik voer alleen opdrachten uit van ouders die zogenaamd carriere willen maken en heb daar verder geen eigen inbreng in?? Ik werk niet in de kinderopvang omdat ik te dom ben voor ander werk, ik werk op een kdv omdat ik iedere dag geniet van die geweldige kinderen om me heen, helaas zitten daar wel vaak overspannen ouders aan vast. Je zou dit bvenstaande ook eens moeten delen met de leiding op het kdv, kijken wat die er van vinden..
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 11:36:

Arme kindjes van tegenwoordig. Hebben moeders die zelf de grootste bende in hun mik douwen ( lees voor de gein eens op de etenpijler wat voor ranzigheden daar als avondmaaltijd recepten aan elkaar verteld worden) maar compleet hysterisch worden als er eens een chippie aan hun kind gegeven wordt. Wat een overdreven hysterisch gedoe.

.Eens. Heel erg eens.
Ik ben wel de moeder die op school met de kinderen pepernoten gaat bakken. Volgens een gezonder recept dan die uit de winkel. En die op school bij de gezonde voedinglessen de kinderen meeneemt de keuken in en laat koken. Wiens kinderen weten wat een tomaat is en mozzerella en waarvan je goulash maakt en dat dat niet uit een pakje komt (of nog erger uit blik) maar dat het een paar uur duurt voordat het klaar is. De mamma die een compliment krijgt in de supermarkt omdat ik de kinderen uit sta te leggen dat Gieser Wildemannen gebruitk worden voor stoofpeertjes, waarna zoonlief begint te roepen Jaaaahaaaa lekker, eten we stoofpeertjes mam, mam, mam???? En tegelijkertijd de mamma die rond de sinterklaas een taaitaaitje in de trommel doet. Bij wie de kinderen die komen spelen en een appel en een snoepje krijgen. Wiens kinderen zelluf pizza maken op de woensdagmiddag. Of worstehapjes uit de oven. Of leren borstplaat te maken...

het kan ook allebei samen. En letten op voeding en lekker eten. En je kinderen leren dat alles met mate kan, maar tegelijkertijd laten smullen van dingen als stoofpeertjes waarvan ze best nog wel een extra portie mogen omdat ze zo lekker zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven