Vakantie Kroatië

14-12-2015 22:55 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na altijd in Nederland op kampeervakantie te zijn geweest hebben we voor de zomervakantie in 2016 plannen om met ons caravannetje in Kroatië (Porec) van de zo'n te gaan genieten.

Aangezien dit dus de eerste keer buiten onze landsgrenzen gaat worden ben ik dus op zoek naar tips en trucs van "ervaren" reizigers.

Weten jullie bijvoorbeeld een camping waar je ongeveer halverwege de route kan overnachten?

En zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden? Ik ben benieuwd!
Misschien geen advies over je directe vraag maar toch een tip die ik je wil meegeven.

In Slovenië en misschien ook aangrenzende landen schijnen in de zomer bendes actief te zijn en die zijn oa s nachts langs de snelweg actief. Dus mocht je snachts rijden en een korte stop willen maken of autopech krijgen wees dan gewaarschuwd. Oja en kijk even of je goed verzekerd bent voor auto EN Caravan. Zowel voor pech als schade.
quote:plukvandepetteflat schreef op 11 januari 2016 @ 18:04:

Misschien geen advies over je directe vraag maar toch een tip die ik je wil meegeven.

In Slovenië en misschien ook aangrenzende landen schijnen in de zomer bendes actief te zijn en die zijn oa s nachts langs de snelweg actief. Dus mocht je snachts rijden en een korte stop willen maken of autopech krijgen wees dan gewaarschuwd. Oja en kijk even of je goed verzekerd bent voor auto EN Caravan. Zowel voor pech als schade.

Dank je wel!

Stoppen doe ik altijd bij een pomp of restaurant, maar goed uitkijken is inderdaad nodig!

Wij rijden zonder caravan, wij hebben een tent gehuurd, nep kamperen.
DTEEZ!
Wij hebben genoten in Kroatië, ik hou ook wel van toeristisch en levendig. Porec is superleuk, Rovinj is ook een aanrader.

Wij hebben op camping Oliva gestaan in Rabac. Dat was een hele fijne camping, alleen in Rabac zelf is niks te doen.

We hebben ook een keer op Lanterna in Porec gestaan, maar die vonden wij echt veel en veel te groot en massaal. Daar zou ik nu nooit meer voor kiezen.

Ik dacht dat je vanuit Porec ook makkelijk een dagje naar Venetië kunt met de boot.

Als wij met de caravan rijden en we zijn moe dan zetten we gewoon de caravan op een parkeerplaats, draaien de pootjes uit en gaan een paar uur plat, dat zou je ook nog kunnen overwegen.
quote:Vlin7 schreef op 14 december 2015 @ 23:41:

Ik vond kamperen in Kroatië een ramp! Althans, in Istrie. Alleen maar megagrote campings waar iedereen hutjemutje tegen elkaar aan stond. Heel Istrie doorgereden op zoek naar kleinschalige campings, maar die waren bijna niet te vinden.

Stranden zonder zand (beton of kiezels), drie miljoen tokkietoeristen en zo bloedheet dat je niks meer kon uitvoeren. Zonde, want het is er echt prachtig! Ik zou aanraden om een stuk zuidelijker te gaan, maar dat is wel echt een heel eind rijden..

Ik denk dat dit aan jezelf ligt, als je je in had gelezen of zoals TO informatie had gewonnen had je geweten dat er geen zandstranden zijn. En de grootte van de camping is ook makkelijk te achterhalen.

Die tokkie toeristen tref je overal, ook in nederland.
Ja Tokkies heb je inderdaad overal. En zandstranden heb je wel in Kroatië maar dan moet je een stuk verder rijden dan Porec of Rovinj.

Ik denk dat ik weet wat ik kan verwachten, maar het lijkt me enig om meer ervaringen te lezen. Stukje voorpret.
DTEEZ!
Heb je al op zoover.nl gekeken Djoels? Daar staan ook heel veel eraringen. Ik vind de voorpret ook altijd al het halve werk, heerlijk!
Wij hebben inmiddels een ingerichte tent gehuurd via een reisbureau.

Zie ook absoluut niet tegen grote campings en drukte op, hou wel van wat roering om me heen en mijn man gelukkig ook en de kiezels, dat is idd bij ons al bekend, maar hup, waterschoenen aan bij de kids en het is opgelost.

Wij hebben besloten om ongeveer halverwege een hotelletje te pakken, we zien wel hoe ver we komen.

Mijn man zag er tegenop om voor het eerst zo ver weg het ook nog eens met de caravan te rijden, dus vandaar deze keuze.

Ga binnenkort maar eens rustig aan beginnen met de voorbereidingen zoals hotels op de route zoeken, paspoorten aan schaffen, medisch paspoort, reisverzekering, kijken hoe het met de valuta zit etc. Vergeet ik iets belangrijks?
Welke leeftijd hebben de kinderen?

Want het is een hele rit, heb je er aan gedacht hoe je die zo leuk mogelijk voor ze maakt?

Wij hadden altijd van die dvd's voor in de auto, zodat ze een film konden kijken.

En ik maakte altijd een vakantie tasje, dan haalde ik bij de Action een hoop klein prul, en wat snoepgoed, dat pakte ik in en nummerde ik. Zo mochten ze geregeld iets uit de tas vissen, dolle pret.

En denk vooral aan voldoende water in de auto. Als je in de bloedhitte in de file staat is het geen luxe om drinken bij te hebben.

Vooral bij de Tauerntunnel in Oostenrijk is het vaak ontzettend druk. Ik zou proberen om daar niet midden op de dag voor te staan.
quote:Joni_de_tweede schreef op 11 januari 2016 @ 19:53:

Heb je al op zoover.nl gekeken Djoels? Daar staan ook heel veel eraringen. Ik vind de voorpret ook altijd al het halve werk, heerlijk!

Ja heb ik zeker, is ook echt leuk om te lezen.

Ik vind het heerlijk om weer altijd mee bezig te zijn. mijn eerste baan was op een reisbureau, krijg altijd weer even dat gevoel terug.
DTEEZ!
Vorig jaar hadden wij de Tauerntunnel op maandag, geen file gehad.

Ik ben bang dat dat op zaterdag anders is?
DTEEZ!
quote:Vlin7 schreef op 14 december 2015 @ 23:41:

Ik vond kamperen in Kroatië een ramp! Althans, in Istrie. Alleen maar megagrote campings waar iedereen hutjemutje tegen elkaar aan stond. Heel Istrie doorgereden op zoek naar kleinschalige campings, maar die waren bijna niet te vinden.

Stranden zonder zand (beton of kiezels), drie miljoen tokkietoeristen en zo bloedheet dat je niks meer kon uitvoeren. Zonde, want het is er echt prachtig! Ik zou aanraden om een stuk zuidelijker te gaan, maar dat is wel echt een heel eind rijden..

'

Ja dan had je niet naar Istrie moeten gaan, als je even googled kom je daar meteen achter.

Hoe de stranden zijn had je ook meteen kunnen zien en vinden.

En van Istrie naar Dalmatie (waar het veel mooier, schoner en minder massaal is) is echt niet een heel eind rijden.

Als je toch al zo'n 'lange' reis maakt, dan is 4 uur verder echt niet veel voor een leuke vakantie.
Istrie is 1 grote camping langs de kust.. Daar zitten vele mooie tussen maar ook minder mooie.. Wij zaten op Bi-Village . Mega groot en ik vond het duur.. Maar goed, normaal kamperen we wat simpeler maar kinderen en man wilden heel graag naar deze .

Maar wat een heerlijke zee zeg.. Lekker zwemmen. Die kiezels vond ik eigenlijk niet zo erg.. niets is irritanter dan zand overal.. Op het strand lagen we gewoon op luchtbedjes (even goedkoop scoren ergens).. nergens last van.

De camping zelf.. tja.. was enorm.. was netjes en er was, als je dat wilde, veel te doen (wij maakten alleen gebruik van supermarkt en ijsjes gebeuren aan het strand), er was animatie voor kinderen (geen gebruik van gemaakt) en er was ook s avonds live muziek (niet naar toe geweest).. Wij stonden achterin op de camping (Vlakbij duikschool voor mensen die het kennen) en daar was het relatief rustig en grote plekken (caravan met 2 bijzetters paste prima op de plek)

Maar voorin was het wel druk en wat propperig. Ik vond het een leuke omgeving, wel erg druk en super toeristisch maar dat weet je als je naar Istrie gaat. Tokkies zie je overal.. dat is niet voorbehouden aan istrie.. Ik heb er geen last van gehad. Heet was het wel.. Ook dat is geen punt.. Gewoon vroeg op pad (of laat op pad) dan heb je daar geen last van. En een eind rijden ? Tja.. weet je.. blijf dan thuis.. Dat is lekker dichtbij.. Reizen kost tijd.. simpel..

Een volgende keer gaan we stukje verder, Dalmatie staat dan op het lijstje.
Maar als sommige campings zo duur zijn, dan snap ik niet waarom niet veel meer mensen kamers of een appartement huren bij mensen in/aan huis?

Dat is vaak echt veel goedkoper, schoner, meer privacy en rust, douches en wc voor jezelf+ dat je het Kroatische leven 'van dichtbij' ziet. Plus zonder caravan e.d. onderweg, t lijkt me namelijk verschrikkelijk om zo langzaam te moeten rijden de hele weg.

Of je moet kamperen echt gewoon ontzettend leuk vinden en persé die ervaring willen.
Camperen is een way of life hè.

Ik vind bij mensen thuis niet aantrekkelijk klinken ook al zit je dan goedkoper, schoner etc.

Wij willen juist naar een camping, lekker met de kinderen, de plek kan klein zijn maar een camping voelt altijd ruimer voor mijn gevoel.

En wij huren en kant en klare tent, rijden dus niet met een caravan want daar zit ik dan niet op te wachten.

En een kant en klare tent is niet zo extreem duur als een sta caravan. En airco is niet aan ons besteed en een eigen toilet ook niet noodzakelijk. Dus zo gaan we wel kamperen maar zonder extra langzame reis ivm caravan rijden.

Vroeger gingen we altijd met onze caravan op vakantie. Iedere zomer dik 3,5 week weg. Voor mijn vader begon de vakantie als hij over de Moerdijkbrug was, dan ging hij gerust stoppen om een eitje te bakken voor de lunch, hij had immers vakantie

Wij willen graag 'snel' naar de plek van bestemming.
DTEEZ!
quote:glitglam schreef op 16 december 2015 @ 09:31:

[...]

O maar de andere gebieden (Dalmatie) zijn ook nog toeristisch hoor, alleen iets minder massaal,authentieker en mooiere natuur.

Veel mensen daar verhuren hun huis, of een (apart) deel van hun huis, bijvoorbeeld een hele bovenverdieping die speciaal voor verhuur is.

Vaak nog goedkoper als een camping, én natuurlijk comfortabeler.Klinkt interessant hoe kom ik aan meer informatie 😊
quote:Djoels schreef op 12 januari 2016 @ 11:39:

Camperen is een way of life hè.

Ik vind bij mensen thuis niet aantrekkelijk klinken ook al zit je dan goedkoper, schoner etc.

Wij willen juist naar een camping, lekker met de kinderen, de plek kan klein zijn maar een camping voelt altijd ruimer voor mijn gevoel.

En wij huren en kant en klare tent, rijden dus niet met een caravan want daar zit ik dan niet op te wachten.

En een kant en klare tent is niet zo extreem duur als een sta caravan. En airco is niet aan ons besteed en een eigen toilet ook niet noodzakelijk. Dus zo gaan we wel kamperen maar zonder extra langzame reis ivm caravan rijden.

Vroeger gingen we altijd met onze caravan op vakantie. Iedere zomer dik 3,5 week weg. Voor mijn vader begon de vakantie als hij over de Moerdijkbrug was, dan ging hij gerust stoppen om een eitje te bakken voor de lunch, hij had immers vakantie

Wij willen graag 'snel' naar de plek van bestemming.

Bij mensen thuis betekend daar eigenlijk altijd dat je een hele verdieping voor jezelf hebt en bijna altijd een aparte ingang, dus je hebt niet met de mensen te maken als je dat niet wil.

En verder zal het wel komen omdat ik kamperen helemaal niet aantrekkelijk vind, vandaar dat ik de keus voor een dure camping niet snap, in vergelijking tot comfort etc , wat ook nog goedkoper is.

Maar als je kamperen niet doet voor het geld,maar omdat je het leuk(er) vind, dan snap ik die keus natuurlijk
quote:jumper1 schreef op 12 januari 2016 @ 11:50:

[...]

Klinkt interessant hoe kom ik aan meer informatie 😊

Ik heb zo geen officiele site met info, ik weet dit omdat mijn familie deels uit Kroatië komt, wonen daar op een eiland in Dalmatie.

Daar worden verdiepingen van huizen vaak verhuurd aan toeristen, doet mijn eigen tante ook.

Maar met google kom je vast ver, en dan denk ik niet zozeer kijken naar 'vakantiehuizen Kroatie', denk dat je dan misschien duurdere complete huizen aangeboden krijgt, maar misschien iets als; appartementen/ huizen particulier?

In het Kroatisch is appartementen 'apartmani' en zo noemen ze zelf het huren van een verdieping,misschien ook handig.
Oja nu snappen we elkaar glitglam.

Je nick verraadt ook dat je wat meer comfort wenst
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 12 januari 2016 @ 14:36:

Oja nu snappen we elkaar glitglam.

Je nick verraadt ook dat je wat meer comfort wenst

Haha, zou je denken he Maar nee, ik ben niet echt luxe vakanties gewend, Glitglam is meer omdat ik net een ekster ben en gek ben op bv sieraden en glans hier en daar, een beetje fout soms

Ik snapte er eerst niets van, die campings.

Ik ging/ga al jaren naar Kroatië en vroeg me echt af wat al die mensen op die campings deden, terwijl ze zelfs goedkoper een appartement konden boeken. Ik dacht echt dat ze dat niet wisten, want wie gaat er anders nog kamperen?!

Maar ik heb inmiddels geleerd dat er mensen zijn die het écht leuk vinden

Ja echt!
DTEEZ!
Ik ben ook gek op kamperen hoor, terwijl ik er vroeger niet aan moest denken. Maar wij trekken rond, op de bonnefooi, dat is iets van de laatste jaren en ik vind het heerlijk, die vrijheid. Op een 2 of 3 sterren camping vallen de kosten reuze mee, we zijn klaar voor tussen de 30 en 40 euro per nacht. Afgelopen jaar waren we voor 2,5 week vakantie 1200 euro kwijt aan benzine, tol en camping kosten.

Wij gaan zonder kinderen dus dan is een eenvoudige camping goed genoeg, met kinderen zou ik wel meer voor een camping met veel vermaak kiezen.

Wat schattig Djoels, van je vader met zijn eitje. Dat zijn toch de jeugdherinneringen die je later koestert lijkt me. Terwijl je hem op dat moment weg zat te kijken met zijn ei natuurlijk.
zijn er in kroatie geen zandstranden?
quote:glitglam schreef op 12 januari 2016 @ 11:25:

Maar als sommige campings zo duur zijn, dan snap ik niet waarom niet veel meer mensen kamers of een appartement huren bij mensen in/aan huis?

Dat is vaak echt veel goedkoper, schoner, meer privacy en rust, douches en wc voor jezelf+ dat je het Kroatische leven 'van dichtbij' ziet. Plus zonder caravan e.d. onderweg, t lijkt me namelijk verschrikkelijk om zo langzaam te moeten rijden de hele weg.

Of je moet kamperen echt gewoon ontzettend leuk vinden en persé die ervaring willen.

Omdat ik in huisje het niet leuk vindt. Niets te beleven. Het heeft wel wat om met je teiltje te gaan afwassen en praatje te maken met buurman uit Denemarken

Kamperen is zo leuk met kinderen
quote:glitglam schreef op 12 januari 2016 @ 13:16:

[...]

Ik heb zo geen officiele site met info, ik weet dit omdat mijn familie deels uit Kroatië komt, wonen daar op een eiland in Dalmatie.

Daar worden verdiepingen van huizen vaak verhuurd aan toeristen, doet mijn eigen tante ook.

Maar met google kom je vast ver, en dan denk ik niet zozeer kijken naar 'vakantiehuizen Kroatie', denk dat je dan misschien duurdere complete huizen aangeboden krijgt, maar misschien iets als; appartementen/ huizen particulier?

In het Kroatisch is appartementen 'apartmani' en zo noemen ze zelf het huren van een verdieping,misschien ook handig.Via Google wel wat gevonden nu nog kunnen begrijpen. Kroatisch is niet mijn beste taal
quote:poldervrouw schreef op 12 januari 2016 @ 21:22:

[...]

Omdat ik in huisje het niet leuk vindt. Niets te beleven. Het heeft wel wat om met je teiltje te gaan afwassen en praatje te maken met buurman uit Denemarken

Kamperen is zo leuk met kinderen

Er hoeft ook niets te beleven te zijn in het huisje, want daar slaap je alleen, rest van de dag ben je toch buiten. Maar dan slaap, douche en eet je tenminste 'normaal'. Met een teiltje afwassen daar ben ik niet voor op vakantie, op vakantie juist zo min mogelijk werk overal van maken.

Wij hebben ook een kind,maar camping..nee.

Iedereen vind iets anders leuk natuurlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven