HBO informatica (ofzo?)
dinsdag 12 januari 2016 om 20:15
Hoi, van mijn nicht deze vraag. Omdat ik zelf wat ervaring heb in wiskunde en informatica opleiding stelde ze mij de vraag, maar ik heb 0 verstand van de huidige hbo informatica opleidingen.
Ik ben er niet uit welke HBO informatica opleiding er bij mij het beste past. Er zijn er meerdere, maar echt duidelijk wat ik wil weet ik niet.
Wat ik het leukst vind om te doen: wiskunde vakken, logica
Mijn interesse ligt het meest in security. Ik vind het te gek toen ik leerde hoe router instelling aan te passen, systeemaanpassingen te doen, bezig te zijn met IP adressen en apparaten met elkaar laten communiceren op een veilige manier. Encryptie dat vind ik tof om over te leren.
Ik heb een aantal websites, waar ik ook hier het stukje "security" het leukst vind; hoe maak ik het zo veilig mogelijk zonder gebruiksgemak in gevaar te brengen. Maar verder heb ik ook veel plezier in de andere aspecten van websites onderhouden.
Is er iemand die denkt, deze opleiding is wat voor haar? Ze is echt heel goed in wiskunde, is in onze familie degene die alle apparaten installeert. Als er een probleem is met internet, mobiel of computer wordt zij geroepen.
Ik ben er niet uit welke HBO informatica opleiding er bij mij het beste past. Er zijn er meerdere, maar echt duidelijk wat ik wil weet ik niet.
Wat ik het leukst vind om te doen: wiskunde vakken, logica
Mijn interesse ligt het meest in security. Ik vind het te gek toen ik leerde hoe router instelling aan te passen, systeemaanpassingen te doen, bezig te zijn met IP adressen en apparaten met elkaar laten communiceren op een veilige manier. Encryptie dat vind ik tof om over te leren.
Ik heb een aantal websites, waar ik ook hier het stukje "security" het leukst vind; hoe maak ik het zo veilig mogelijk zonder gebruiksgemak in gevaar te brengen. Maar verder heb ik ook veel plezier in de andere aspecten van websites onderhouden.
Is er iemand die denkt, deze opleiding is wat voor haar? Ze is echt heel goed in wiskunde, is in onze familie degene die alle apparaten installeert. Als er een probleem is met internet, mobiel of computer wordt zij geroepen.
dinsdag 12 januari 2016 om 20:19
Er zijn verschillende hogescholen die informatica opleidingen aanbieden. Om te beginnen zou ze eens de websites kunnen bezoeken. Op 23 januari hebben verschillende hogescholen ook open dagen, het is verstandig die te bezoeken omdat je dan beter geinformeerd kunt worden over de verschillen tussen de verschillende opleidingen. Ik geloof dat er ergens in maart ook nog open dagen zijn, dus dan kun je makkelijk verschillende hogescholen bezoeken.
dinsdag 12 januari 2016 om 21:20
quote:Luxaflex schreef op 12 januari 2016 @ 20:19:
Ik zou dan voor technische informatica gaan. Bedrijfskundige informatica is veel bedrijfskundiger ingestoken. Daarna zou ze eens kunnen kijken naar CISSP bv.Houdt er wel rekening mee dat de technische(re) zaken makkelijk geoffshored kunnen worden naar andere landen. Dat kan je (bijna) allemaal op afstand doen er vereist geen affiniteit met de lokale cultuur. Bedrijfskundige informatica heeft veel meer interactie met de uiteindelijke gebruikers en wordt dus minder gauw ge-offshored.
Ik zou dan voor technische informatica gaan. Bedrijfskundige informatica is veel bedrijfskundiger ingestoken. Daarna zou ze eens kunnen kijken naar CISSP bv.Houdt er wel rekening mee dat de technische(re) zaken makkelijk geoffshored kunnen worden naar andere landen. Dat kan je (bijna) allemaal op afstand doen er vereist geen affiniteit met de lokale cultuur. Bedrijfskundige informatica heeft veel meer interactie met de uiteindelijke gebruikers en wordt dus minder gauw ge-offshored.
dinsdag 12 januari 2016 om 21:39
Laat haar eens kijken naar een HBO opleiding Industriele Automatisering (IA), meestal is dit een afstudeer richting.
Ik weet dat hij in ieder geval in Rotterdam en Breda wordt gegeven.
Bijzonder afwisselend, wanneer je met PLC's aan de slag gaat dat krijg je zeker met logica te maken en ook heel erg breed.
Bovendien is er bijzonder veel vraag naar (dus baan zeker) en is het ook heel behoorlijk betaald.
Ik weet dat hij in ieder geval in Rotterdam en Breda wordt gegeven.
Bijzonder afwisselend, wanneer je met PLC's aan de slag gaat dat krijg je zeker met logica te maken en ook heel erg breed.
Bovendien is er bijzonder veel vraag naar (dus baan zeker) en is het ook heel behoorlijk betaald.
Niet geschoten is altijd mis
dinsdag 12 januari 2016 om 22:33
Als ze in 6 VWO zit zou ik haar zeker aanraden om voor een universitaire opleiding te gaan in plaats van HBO. Daar heeft ze veel meer profijt van, zeker in deze tak. Met WO Informatica kan ze bv ook de research kant op en zelf allerlei security protocollen gaan ontwikkelen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
dinsdag 12 januari 2016 om 23:50
Op wo niveau denk ik wel dat als je technische informatica gaat doen, het stukje security pas in de minor of in de master diepgaand aan bod komt.
Ik zou als ik haar was ook zeker wo gaan doen. Hogere startsalaris, je kan nog eens een andere master erbij doen, wiskunde bijvoorbeeld. Allemaal makkelijker te organiseren als je toch al op die tu rondloopt.
Ik zou als ik haar was ook zeker wo gaan doen. Hogere startsalaris, je kan nog eens een andere master erbij doen, wiskunde bijvoorbeeld. Allemaal makkelijker te organiseren als je toch al op die tu rondloopt.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
woensdag 13 januari 2016 om 00:43
woensdag 13 januari 2016 om 15:30
WO zei ik ook, maar dat ziet ze niet zitten. Ze wil graag vooral veel doen tijdens een opleiding en ze zegt dat HBO beter bij d'r past. Tja, imo is ze nog zo jong als ze na hbo denkt ik verveel me kan ze altijd nog naar WO toch? Haar beslissing.
Ik vind het zelf ook reuze interessant als ik zie welke opleidingen er nu allemaal zijn in die richting.
Ik vind het zelf ook reuze interessant als ik zie welke opleidingen er nu allemaal zijn in die richting.
woensdag 13 januari 2016 om 16:15
woensdag 13 januari 2016 om 23:09
Elektrotechniek is leuk als je heel erg van wiskunde houdt maar daar security stuk komt daar echt minder aan bod. Als ik haar zo lees denk ik dat ze eerder bij informatica past. Jammer dat ze geen wo wil doen.
Terug redeneren is een slimme suggestie idd.
Terug redeneren is een slimme suggestie idd.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
donderdag 14 januari 2016 om 00:05
quote:piepvis schreef op 13 januari 2016 @ 15:30:
WO zei ik ook, maar dat ziet ze niet zitten. Ze wil graag vooral veel doen tijdens een opleiding en ze zegt dat HBO beter bij d'r past. Tja, imo is ze nog zo jong als ze na hbo denkt ik verveel me kan ze altijd nog naar WO toch? Haar beslissing.
Ik vind het zelf ook reuze interessant als ik zie welke opleidingen er nu allemaal zijn in die richting.Tegenwoordig is het studie stapelen zo makkelijk niet meer. Kan heel kostbaar worden. Op de universiteit moet je ook heel veel praktijkoefeningen doen. Ik zou haar aanraden om zo veel mogelijk open dagen te bezoeken.
Ik vind het zelf ook reuze interessant als ik zie welke opleidingen er nu allemaal zijn in die richting.Tegenwoordig is het studie stapelen zo makkelijk niet meer. Kan heel kostbaar worden. Op de universiteit moet je ook heel veel praktijkoefeningen doen. Ik zou haar aanraden om zo veel mogelijk open dagen te bezoeken.
donderdag 14 januari 2016 om 00:07
In mijn omgeving ken ik een aantal VWO-ers die voor HBO gekozen hebben en daar achteraf flink spijt van hebben. Zij hebben indertijd voor HBO gekozen vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen. Het idee dat de universiteit te hoog gegrepen zou zijn. Als je een VWO-diploma hebt, heb je de juiste papieren om naar de universiteit te gaan, je hebt bewezen het niveau te hebben.
Het zou jammer zijn als ze de verkeerde keuze maakt uit angst.
Het zou jammer zijn als ze de verkeerde keuze maakt uit angst.