Geen contact ouders , eigendom

27-01-2016 16:06 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames en heren,

Ik heb al een tijdje deze vraag rond in mijn hoofd spoken en wist niet zo goed waar ik met deze vraag terecht kon, vandaar dit topic.

Ik heb het contact met mijn ouders en uiteindelijk mijn zus verbroken in 2014, en ben zeker niet van plan om weer contact te zoeken. nu is het wel zo dat er nog heel veel spullen van mij (ook echt mijn eigendom zoals trouw jurk ect.) in mijn ouders huis zijn.

Nu is mijn vraag mocht 1 of beide van mijn ouders helaas te komen overlijden kan ik dan beroep doen op mijn spullen of ben ik ze dan kwijt ?

Misschien een beetje een vreemde vraag maar zoals ik zei ik wist niet zo goed waar ik ermee terecht kon.
ik zou een vriendin vragen om de spullen op te halen bij de je ouders. Dan hoef je zelf geen contact te hebben en stel je je spullen veilig.

Want als je lange tijd geen contact hebt, wie zegt dan dat je ouders deze spullen altijd blijven bewaren? Misschien moeten ze ooit wel naar het verzorgingshuis en kunnen ze het toch niet meenemen, dan wordt het misschien wel weggegooid. Dat moet je voor zijn.
De kans is natuurlijk heel groot dat ze jouw spullen al weg hebben gedaan als er geen contact meer is. Waarom denk je dat ze het gaan bewaren voor je?
Het staat je toch vrij om je spulletjes op te halen?

Na overlijden zal het lastig worden om aan te tonen dat het daadwerkelijk jouw spullen zijn lijkt mij. Maar als je zoveel waarde hecht aan je spullen zou ik ze gewoon ophalen.
Je had ze beter al meegenomen. Alsnog doen
Ik weet zeker dat mijn moeder niet iets weggooit omdat zij last heeft van hoarding/verzamel dwang. (ze gooit nooit iets weg zelfs niet een kapotte emmer.) En ik vind het erg moeilijk om het zelf op te halen want dan word ik van alle kanten gemanipuleerd door mijn ouders en ik weet dat ik daar nog gevoelig voor ben ik het niet aan zou kunnen (vandaar contact verbroken). mijn moeder zou ook nooit de spullen aan iemand anders meegeven dus dat is nogal een probleem. want mijn man heeft het ook geprobeerd maar als ze iemand niet wil zien of niet kent doet ze deur gewoon niet open.
Hoe belangrijk zijn die spullen voor je?
Ik lees mee, want heb hetzelfde. Ouders gaven me nooit toegang tot mijn laatste doos bij hun (diploma's rapporten, dagboek e.d.). Denk dat ze aanvoelden dat ik de doos mee zou nemen en iets eenvoudiger de deur achter me dicht zou doen.
quote:Kimberlyylrebmik schreef op 27 januari 2016 @ 16:17:

Ik weet zeker dat mijn moeder niet iets weggooit omdat zij last heeft van hoarding/verzamel dwang. (ze gooit nooit iets weg zelfs niet een kapotte emmer.) En ik vind het erg moeilijk om het zelf op te halen want dan word ik van alle kanten gemanipuleerd door mijn ouders en ik weet dat ik daar nog gevoelig voor ben ik het niet aan zou kunnen (vandaar contact verbroken). mijn moeder zou ook nooit de spullen aan iemand anders meegeven dus dat is nogal een probleem. want mijn man heeft het ook geprobeerd maar als ze iemand niet wil zien of niet kent doet ze deur gewoon niet open.Tja dan houdt het op. Dan moet je maar hopen dat het er over tig jaar nog ligt en je het dan kan opeisen/meekrijgen.
Probeer iemand te vinden die het voor je op wilt halen. Misschien een nichtje of tante?

Ik zou niet wachten tot een van je ouders eventueel komt te overlijden, denk dat het moment er alleen maar pijnlijker op wordt. Dan daarbij is het jouw eigendom en mag je het ten allen tijden ophalen! Denk dat je even over de drempel moet en nog één keer contact moet maken, zij het via iemand anders, en dan voorgoed de deur achter je dicht kan doen!
Lees dit ook even: klik
Wat doet 'n trouwjurk in het huis van je ouders? Neem aan dat je die gebruikte toen je al op jezelf woonde, dus waarom heb je die niet in je eigen huis opgeslagen?
Shoot first, ask questions later!
quote:Dalit schreef op 27 januari 2016 @ 16:22:

Ik lees mee, want heb hetzelfde. Ouders gaven me nooit toegang tot mijn laatste doos bij hun (diploma's rapporten, dagboek e.d.). Denk dat ze aanvoelden dat ik de doos mee zou nemen en iets eenvoudiger de deur achter me dicht zou doen.

Herkenbaar.

Ik heb helemaal niks van mezelf. Ik heb ook maar één babyfoto, één kleuterfoto en één tienerfoto van mezelf, die kon ik toen ik het huis ontvluchtte nog net meenemen.

Ik weet dus ook nauwelijks hoe ik eruit zag als kind. Het voelt alsof ik helemaal niet bestaan heb, daardoor.
Ik vraag me af in hoeverre spullen in je ouderlijk huis eigendom van een kind kunnen zijn als de ouders nog leven. Probeer eerst te achterhalen hoe dit juridisch zit, voordat je een flater slaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lijkt me echt een zaak voor Judge Judy.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De vraag is al gesteld, hoe belangrijk zijn de spullen?
quote:retrostar schreef op 27 januari 2016 @ 17:02:

Ik vraag me af in hoeverre spullen in je ouderlijk huis eigendom van een kind kunnen zijn als de ouders nog leven. Probeer eerst te achterhalen hoe dit juridisch zit, voordat je een flater slaat.

Eigendom is eigendom, ongeacht in wiens huis je het achterlaat. Als je je trouwjurk bij een vriendin op zolder had gelegd omdat je door omstandigheden geen plek had thuis, zou je je dan ook afvragen of het wel jouw eigendom is?

Het ligt wel anders bij zaken als fotoboeken, kindertekeningen etc, maar TO schrijft dat het gaat om dingen die echt haar eigendom zijn, ik ga er vanuit dat het gaat om dingen die zij zelf aangeschaft heeft.

Ik heb het overigens ook meegemaakt en heb uiteindelijk vrij weinig van mijn spullen teruggezien (er is een selectie gemaakt en alleen dat mocht ik komen halen). Ik weet dat de rest weggegooid is. Ik ben zuiniger geworden op wat ik nog wel heb, maar het verlies ging me makkelijker af dan ik had verwacht. Het scheelt dat ik via andere familieleden dan de ouder die ik niet meer zie wel sentimentele zaken (zoals kinderfoto's) heb gekregen.
quote:redbuIIetje schreef op 27 januari 2016 @ 16:32:

Wat doet 'n trouwjurk in het huis van je ouders? Neem aan dat je die gebruikte toen je al op jezelf woonde, dus waarom heb je die niet in je eigen huis opgeslagen?Die van mij ligt ook bij mijn ouders, simpelweg omdat zij meer/betere ruimte hebben om het op te bergen.
Hou je er rekening mee dat wanneer ouders overlijden het huis zal moeten worden leeggeruimd cq er zal puin geruimd moeten worden. Of jij er dan nog om staat te springen om in die woning te vertoeven? En weet je of die klus op jou komen te rusten? Nu ik dit zo schrijf komt deze tweede vraag in me op. Niet om je bang te maken, maar lijkt me wel iets om te onderzoeken. Want dat lijkt me dus echt een crime.

Mocht er een bedrijf aan de slag gaan dan is het een kwestie van alle puin ruimen en in containers gooien. Wanneer je dus wacht TO dat moment ben je je spullen denk ik kwijt.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 27 januari 2016 @ 16:36:

[...]

Ik heb helemaal niks van mezelf. Ik heb ook maar één babyfoto, één kleuterfoto en één tienerfoto van mezelf, die kon ik toen ik het huis ontvluchtte nog net meenemen.

Ik weet dus ook nauwelijks hoe ik eruit zag als kind. Het voelt alsof ik helemaal niet bestaan heb, daardoor.

:( Wat klinkt dat eenzaam Mien.

Het zou mooi zijn als je loskomen het gevoel van wedergeboorte kan geven.
quote:Dalit schreef op 27 januari 2016 @ 17:49:

[...]

:( Wat klinkt dat eenzaam Mien.

Het zou mooi zijn als je loskomen het gevoel van wedergeboorte kan geven.

Tja, het is zoals het is. Het is in elk geval tekenend met hoe er vroeger met mij werd omgegaan. Het is af en toe confronterend; moest een keer naar een babyshower. Was het de bedoeling dat je allemaal baby- en kinderfoto's van jezelf meenam om in te scannen. Nou, die heb ik dus niet. En dan vragen mensen natuurlijk waarom. Best raar.

Ik zou die trouwjurk wel terug proberen te krijgen, topicstarter. Dat is toch iets met emotionele en symbolische waarde. Als ze fatsoen hadden, hadden ze die wel naar je opgestuurd ofzo. Misschien is het een manier om je te dwingen naar huis te komen. Zo deden ze dat bij mij, in elk geval.
Als de spullen je waardevol zijn dan ophalen, hoe lastig ook. Neem je man mee of een familielid.

Mijn moeder heeft al onze foto's weggegooid. Ik heb nog 1 foto van mijzelf en mijn vader vond er later nog twee.

Ik blijf het af en toe moeilijk vinden dat ik de foto's nooit meer zal kunnen zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven