huishouden doen...

28-01-2016 13:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik weet niet of dit de juiste categorie is voor mijn vraag. Hoelang na de (natuurlijk) bevalling mag je weer het huishouden doen? Ik ben 2 weken geleden bevallen van een meisje. De eerste dag zonder kraamhulp valt een beetje tegen (omdat ik alles moet doen: verzorging van de baby, voor mezelf, avondeten voorbereiden, afwas doen). Traplopen op en neer heb ik ook veel gedaan. Boodschappen doen bestel ik via online. De was draaien heb ik sinds maandag zelf gedaan en een beetje de kleren strijken. Natuurlijk heb ik mijn rust moment na de lunch. Heb ik teveel gedaan?
quote:MadameQetesh schreef op 28 januari 2016 @ 16:36:

[...]

Ik las op internet dat het 6 weken duurt.

Geen idee waar dat op gebaseerd is.

De kraamhulp is wel na een week weer weg.Op de tijd die je lichaam ongeveer nodig heeft om te herstellen, denk aan je baarmoeder, buikspieren, bekken etc. Het is echt niet voor de grap dat wordt aangeraden om in die periode een beetje rustig aan te doen.
Ik was al blij dat ik en de baby gewassen waren aan het eind van de dag.

Gewoon doen wat gaat. Mijn prioriteit is anders. Ik doe minder huishouden en heerlijk met dochter spelen
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 januari 2016 @ 16:29:

Luister ook niet teveel naar de stoere ik-deed-meteen-alles verhalen, ik zie ze hier ook weer langskomen. Als het bij jou minder gaat, dan neem je rust. Je kunt beter even een vieze vaat hebben en wat langer met je beddengoed doen dan er later psychisch of lichamelijk echt doorheen zitten.

Kraamtijd duurt zes weken trouwens, en na twee weken is je lichaam echt nog niet hersteld, ook al voel je je misschien fantastisch.Heeft niks met stoere verhalen te maken,ik stond er na de geboorte van de 2e alleen voor en had ook nog een dochter van toen 9 dus er zat niets anders op dan gewoon het huishouden weer gaan doen toen de kraamhulp weg was..
quote:rosemetijs schreef op 28 januari 2016 @ 16:44:

[...]

Heeft niks met stoere verhalen te maken,ik stond er na de geboorte van de 2e alleen voor en had ook nog een dochter van toen 9 dus er zat niets anders op dan gewoon het huishouden weer gaan doen toen de kraamhulp weg was..Begrijp ik.
quote:MadameQetesh schreef op 28 januari 2016 @ 13:34:

Dat verschilt per vrouw en per bevalling.

Ik heb een best makkelijke bevalling gehad vind ik zelf.

Dochter is morgen 3 weken. Sinds een week ga ik er elke dag op uit, lekker wandelen. Ik haal dan ook meteen een paar boodschappen.

Ik doe de was, afwas en veeg de vloer bij de eettafel als ze slaapt. Op sommige dagen huilt ze veel en dan komt er dus niks van.

Dan doet vriend het.

Door rugproblemen lukt stofzuigen en dweilen me niet, dus dat doe ik niet.

Of iets teveel is kun je alleen zelf aanvoelen. Luister goed naar je lichaam. Vind jij het teveel, neem dan gas terug.Whuuut je bent al bevallen? Gefeliciteerd!!!
quote:matroesjka_ schreef op 28 januari 2016 @ 18:10:

[...]

Whuuut je bent al bevallen? Gefeliciteerd!!!

Dank je

Ja 8 januari is ze geboren.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
6 weken rust is normaliter het voorschrijf na een keizersnede.

NYC, heeft je vrouw een keizersnede gehad?

Proficiat dat jullie voor de 2e keer mama's zijn geworden!
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 januari 2016 @ 16:29:

Luister ook niet teveel naar de stoere ik-deed-meteen-alles verhalen, ik zie ze hier ook weer langskomen. Als het bij jou minder gaat, dan neem je rust. Je kunt beter even een vieze vaat hebben en wat langer met je beddengoed doen dan er later psychisch of lichamelijk echt doorheen zitten.

Kraamtijd duurt zes weken trouwens, en na twee weken is je lichaam echt nog niet hersteld, ook al voel je je misschien fantastisch.

Ook ik heb zo'n reactie gegeven, maar niet om stoer te doen hoor, maar snap wel wat je bedoeld.

Die 6 weken kwam ik dus na 5 weken achter dat ik dus echt wel wat langer "niks" had mogen doen, vond ik best jammer want ik dacht dus dat ik na 1 week weer geacht was om "verder te gaan
quote:titato schreef op 28 januari 2016 @ 20:08:

[...]

Ook ik heb zo'n reactie gegeven, maar niet om stoer te doen hoor, maar snap wel wat je bedoeld.

Die 6 weken kwam ik dus na 5 weken achter dat ik dus echt wel wat langer "niks" had mogen doen, vond ik best jammer want ik dacht dus dat ik na 1 week weer geacht was om "verder te gaanIk bedoel stoer ook niet echt als 'opscheppen', meer dat er best wat vrouwen zijn die vinden dat ze alles maar weer moeten kunnen, denken dat ze alles weer kunnen (en zichzelf dan later tegenkomen) of zichzelf wat overschatten. Het is niet erg of gek als je lijf of je hoofd de eerste tijd nog niet meewerkt. Ik had dat zelf ook een beetje en heb me voorgenomen om het bij de tweede rustiger aan te doen.
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 januari 2016 @ 20:19:

[...]

Ik bedoel stoer ook niet echt als 'opscheppen', meer dat er best wat vrouwen zijn die vinden dat ze alles maar weer moeten kunnen, denken dat ze alles weer kunnen (en zichzelf dan later tegenkomen) of zichzelf wat overschatten. Het is niet erg of gek als je lijf of je hoofd de eerste tijd nog niet meewerkt. Ik had dat zelf ook een beetje en heb me voorgenomen om het bij de tweede rustiger aan te doen.

Oja dat is denk ik zeker zo, dat we denken dat het moet.. Ookal zegt niemand dat dat moet haha.

Ik hoop dat ik bij de 2e ooit ook verstandiger zal zijn 😁
Ik hoor veel van vrouwen dat ze na een dag/een week alweer dit en dat deden en dat dat dan gewoon moet zijn. Ik vind dat helemaal niet gewoon en de kraamtijd duurt niet voor niets 6 weken. Kijk, als je niet anders kan omdat je alleen bent, heb je geen keus. Maar dan nog hoeven de ramen echt niet gewassen te worden hoor en kan Albert de zware boodschappen ook komen brengen.

Ze zeggen niet voor niets, 9 maanden op, 9 maanden af. Je lijf heeft tijd nodig om te herstellen, ook al voel je dat niet direct op het moment zelf. Maar als je te vlug dingen gaat doen zoals zwaar tillen, dan heb je meer kans dat je last krijgt van verzakkingen, incontinentie etc. En je lijf moet naast herstellen ook een kind voeden. Die dingen moet je niet onderschatten.

Uit sommige verhalen, hier en in mijn omgeving, krijg ik het gevoel alsof je een mindere moeder bent als je wel de eerste dagen/week boven blijft en de 5 weken erna langzaamaan je werkzaamheden uitbreidt en gewoon een beetje rustig aan doet. Terwijl dat naar mijn mening juist heel logisch is.
quote:blauwmetstippen schreef op 28 januari 2016 @ 20:39:

.

Uit sommige verhalen, hier en in mijn omgeving, krijg ik het gevoel alsof je een mindere moeder bent als je wel de eerste dagen/week boven blijft en de 5 weken erna langzaamaan je werkzaamheden uitbreidt en gewoon een beetje rustig aan doet. Terwijl dat naar mijn mening juist heel logisch is.

Precies! Bij de eerste ben ik echt bijna een week boven gebleven, ook mede door lijn bekken hoor. Maar ik ben er van overtuigd dat dat bijgedragen heeft aan mijn herstel.

Nu had ik deze week (telefonische) intake met de kraamzorg en ik gaf aan dat ik ook nu weer erge bekkenklachten heb (erger dan vorige keer) en dat ik waarschijnlijk de eerste dagen boven wil blijven. Nou, ik moest toch echt zo snel mogelijk weer het normale ritme oppakken en naar beneden. Fijn dus, kraamzorg die ook al gaat pushen om zo snel mogelijk weer alles op te pakken.
quote:Troelalaaaa schreef op 28 januari 2016 @ 18:30:

6 weken rust is normaliter het voorschrijf na een keizersnede.

NYC, heeft je vrouw een keizersnede gehad?

Proficiat dat jullie voor de 2e keer mama's zijn geworden!

Dank je wel! en geen keizersnede maar gewone bevalling, wel ingeleid. Maar de 6 weken rustig aan doen gold, volgens onze kraamhulp dus, ook voor vrouwen die geen keizersnede hebben gehad.

Als je alleen bent of een partner die veel van huis is snap ik dat het soms niet anders gaat dan toch maar wel alles zelf doen. En soms zit dat misschien ook een beetje in de aard van het beestje, maar ik denk dat die zes weken rust er inderdaad niet voor niks zijn.
Ik nog geen ervaring hoor, maar luister na je lichaam en doe alleen de belangerijk dingen bijv koken, opruimen, en kindje. Je vriend, Man kan ook taakjes doen! .De was gewoon keer opvouwen. en strijke gewoon ff. Laten voor wat is ! ( misschien een overhemt als man lief dat. Moet dragen voor zijn werk !

Maar acht dat kan hij ook even doen! Pruteiten stellen. Beetje bij houden wordt echt niet gelijk zwijnenstal hoor ;)
Ik heb ook altijd begrepen dat na een vaginale bevalling 6 weken rustig aan doen waar mogelijk het advies is.

En heb me daar goed aangehouden 😜. Kind voeden, woonkamer een beetje op orde en douchen.. Was liet ik heerlijk aan mijn man over. Na week of 6 dat weer opgepakt. Ik had ook de verhalen gehoord over de actieve moeders die na 2 maanden instorten. En dan bijna weer aan het werk moeten. Dan liever rustig opbouwen..
Het verschilt zo enorm. Na mijn eerste was ik echt heel erg moe en heeft het nog een tijd geduurd voordat ik weer een beetje boven Jan was. Bij mijn tweede had ik een geweldige roze wolk. Na vier dagen ben ik met zoon gaan wandelen, met 11 dagen gaan lunchen met baby en vriendinnen in de stad. Die vier maanden verlof waren één blije roes, geen moment een terugval gehad.

Luister gewoon naar je lichaam. Als je moe bent ga je fijn met je baby niksen, als je zin hebt om iets te doen ga je iets doen. Huishouden zou niet mijn voorkeur hebben tijdens m'n verlof, maar als jij er wel blij van wordt: gewoon doen. En zo niet, dan niet. Het is jouw feestje
quote:Marijeens25 schreef op 28 januari 2016 @ 21:11:

Ik nog geen ervaring hoor, maar luister na je lichaam enbelangrijkst dingen doen bijv koken, opruimen, en kindje. Je vriend! Man ook taakjes geven maar ik de was gewwoon keer opvouwen enstrijken gewoon ff. Laten voor wat is ! ( mischieb overhemt ifzo als man lief dat. Moet dragen voor ze werk ! Maar ach kan hij zelf okk even doen! Pruteiten stellen. Beetje bij houden ward dan echt niet gelijk zwijnenstal hoor ;)

Jeetje, ik val normaal echt niet over een foutje maar dit is bijna onleesbaar!

En als mijn man een overhemd aan moet voor werk dan zorgt ie maar zelf dat dat gewassen en gestreken is.
Sorry ik dyslexie!

Ik lees altijd wel over, maar dan verbeter ik wel iets maar ik zie lang niet alles, als ik later terug lees haal soms weer meer dingen uit maar ook niet alles, sorry voor de fouten maar kan niks aan doen! Mocht niet snappen vraag gerust wat ik bedoel!?
quote:Marijeens25 schreef op 28 januari 2016 @ 21:11:

Je vriend, Man kan ook taakjes doen! .

Taakjes doen? Mijn partner is net zo goed verantwoordelijk voor inkomen en huishouden als ik. Wij verdelen het werk in goed overleg en ik bepaal zeker niet welke "taakjes" mijn partner moet doen. Ieks.....

Die overhemden kon hij mooi zelf strijken (gelukkig worden hier geen overhemden gedragen)!
quote:blauwmetstippen schreef op 29 januari 2016 @ 19:57:

[...]

Taakjes doen? Mijn partner is net zo goed verantwoordelijk voor inkomen en huishouden als ik. Wij verdelen het werk in goed overleg en ik bepaal zeker niet welke "taakjes" mijn partner moet doen. Ieks.....

Die overhemden kon hij mooi zelf strijken (gelukkig worden hier geen overhemden gedragen)!Precies!! Ik kom ze helaas nog te vaak tegen, vrouwen (en mannen) die zo denken...
Dat ligt echt aan je bevalling. Bij zoon (grote baby) lag ik echt een beetje in puin na de bevalling. En duurde het wel even voordat ik weer alles deed.

Bij dochter daarentegen een heel fijne bevalling gehad. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen (is hier standaard, want geen kraamhulp). En bij thuiskomst deed ik gelijk de was weer. Na een week ging vriend weer werken en deed ik weer meer in het huishouden. Opruimen, keuken en badkamer, stoffen. Koken en boodschappen deed hij toen vaak alleen. 3 weken na de bevalling had vriend hele maand zomervakantie, dus toen lekker weer rustig aan gedaan.
Ik moet nog bevallen en krijg mogelijk een keizersnede. Ik zie dus enorm op tegen de herstelperiode en de afhankelijkheid. Lijkt me inderdaad wel nodig en belangrijk om die 6 weken rustig aan te doen, maar wat kan en mag je wel? Hoe lang moet je echt in bed blijven en kun je wel al snel zelf voor je kindje zorgen? Wie heeft er ervaringsverhalen?
quote:happyapple schreef op 29 januari 2016 @ 21:25:

Ik moet nog bevallen en krijg mogelijk een keizersnede. Ik zie dus enorm op tegen de herstelperiode en de afhankelijkheid. Lijkt me inderdaad wel nodig en belangrijk om die 6 weken rustig aan te doen, maar wat kan en mag je wel? Hoe lang moet je echt in bed blijven en kun je wel al snel zelf voor je kindje zorgen? Wie heeft er ervaringsverhalen?Je hebt er niets aan, maar ook bij een keizersnede verschilt de hersteltijd enorm.
Ik zou de eerste 6 weken rustig aandoen, dit voor het normale weefselherstel. Van binnen is alles nog aan het herstellen, dat moet je niet vergeten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven