huishouden doen...

28-01-2016 13:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik weet niet of dit de juiste categorie is voor mijn vraag. Hoelang na de (natuurlijk) bevalling mag je weer het huishouden doen? Ik ben 2 weken geleden bevallen van een meisje. De eerste dag zonder kraamhulp valt een beetje tegen (omdat ik alles moet doen: verzorging van de baby, voor mezelf, avondeten voorbereiden, afwas doen). Traplopen op en neer heb ik ook veel gedaan. Boodschappen doen bestel ik via online. De was draaien heb ik sinds maandag zelf gedaan en een beetje de kleren strijken. Natuurlijk heb ik mijn rust moment na de lunch. Heb ik teveel gedaan?
Dat ligt toch helemaal aan hoe je je voelt? Bij mij was dat na elke zwangerschap verschillend. Bij de een was ik wekenlang van de rel en bij de laatste bijvoorbeeld voelde ik me na een dag of zes al weer prima genoeg om het meeste zelf te doen op mijn eigen tempo.
Goed luisteren naar je lichaam is de enige optie. Heb je een partner? Laat hem wat extra doen. En troost je; ik kwam op sommige dagen niet eens aan douchen toe of ik vergat te eten. Laat het gaan, geef je over en er komt vanzelf een soort van ritme in.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat ligt er maar aan hoe je je voelt denk ik..

Bij de tweede stond ik er alleen voor dus toen de kraamhulp weg was zat er niets anders op dan gewoon alles weer te gaan doen..
Dat verschilt per vrouw en per bevalling.

Ik heb een best makkelijke bevalling gehad vind ik zelf.

Dochter is morgen 3 weken. Sinds een week ga ik er elke dag op uit, lekker wandelen. Ik haal dan ook meteen een paar boodschappen.

Ik doe de was, afwas en veeg de vloer bij de eettafel als ze slaapt. Op sommige dagen huilt ze veel en dan komt er dus niks van.

Dan doet vriend het.

Door rugproblemen lukt stofzuigen en dweilen me niet, dus dat doe ik niet.

Of iets teveel is kun je alleen zelf aanvoelen. Luister goed naar je lichaam. Vind jij het teveel, neem dan gas terug.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Luister inderdaad naar je lichaam. En als je een partner hebt, dan moet die maar even een tandje bijsteken. Bij de eerste was het echt een overwinning als ik gedoucht had en de vaatwasser leeg gehaald had. Koken, wassen, schoonmaken, dat deed mijn man (of samen op gemakkie in het weekend). Ik ben gelukkig gezegend met een ontzettend lieve man die heel veel voor me/ons doet als dat nodig is.

Dus, als je een partner hebt, zet hem aan het werk!
Zoals hierboven ook al aangegeven, dat is echt zo verschillend per persoon.

Toen ik een week na de bevalling thuis kwam, heb ik eerst nog m'n huis staan stofzuigen voor de kraamhulp kwam, omdat ik niet wilde dat ze dacht: wat een smerige boel daar zeg En zelfs toen ze er was, liep ik nog m'n eigen wasmanden te zeulen, omdat ik het niet prettig vond dat zij onze stinksokken in de was moest doen. Maar dat was wel snel over toen 2 dagen daarna m'n hechtingen werden verwijderd en m'n knip compleet ontstoken was en open was gegaan. Toen deed ik toch wel een stuk minder

Neem gewoon je rust als je dat nodig hebt, en maak je er niet te druk over als dingen wel een keertje blijven liggen. Dan maar een keertje minder goed gestofzuigd of gedweild, of de was een dagje later gedaan.

En nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter natuurlijk!
Gewoon naar je lichaam luisteren en het jezelf niet te moeilijk maken. Gooi een was in de machine; je man kan die er vanavond uithalen en ophangen, de afwas kun je laten staan, stofzuigen hoeft niet voor iedere kruimel etc.

Jij zegt dat het je tegenvalt, dat is niet gek, nog maar twee weken na de bevalling. Probeer dus wat rust te pakken en gewoon even lekker te gaan zitten of liggen.
Dat is niet op voorhand te stellen.

Ik liep vanaf dag en nacht 1 zelf meermaals de trap op en af terwijl ik dat niet mocht van de verloskundige en de kraamzorg. Ik sloeg middagslaapjes over vanwege te veel adrenaline, en de kraamphulp verplichtte mij op gegeven moment om dan in ieder geval op zijn minst te gaan liggen.

Echte huishoudelijke klusjes deed mijn man voor een groot deel de eerste weken, echter na vertrek kraamhulp ging ik wel op mijn knieeen de toiletten en de badkamer dunnetjes overdoen, want er was een ander in de weer geweest met mijn huishouden en dat vond ik maar raar. Kastjes die anders waren ingeruimd, was die anders was gevouwen etc. Ik kon dat niet goed handelen.

Lichamelijk bezien kon ik al die drukte helemaal niet aan. Had 20+ uitwendige en een aantal inwendige hechtingen en was na een bevalling van bijna 48 uur helemaal op. Toch moest en zou ik het heft in eigen hand nemen.

Ligt dus ook helemaal aan jezelf.
Ik heb na 10 weken nog moeite, al komt dat door baby in combi met rommelmakende peuter waar ik druk mee ben en niet door lichamelijke klachten
Als je vindt dat het je tegenvalt, moet je minder doen. Zo simpel is het. Anders kom je jezelf hard tegen, dat is mij gebeurt. Ik was zó blij dat ik alles weer kon dus ik had er wel plezier in. Heb in de kraamweek ook met wasmanden staan slepen, kraamvisite zelf afgehandeld en ik stond ook strak van de adrenaline dus rusten deed ik alleen omdat de kraamverzorgster het van me vroeg. Paar weken nadat ze weg was stortte ik wel een beetje in. Niet leuk.

Dit keer mag van mij het huishouden gewoon ontploffen en staan mijn kinderen en ikzelf op de eerste plaats. Avondeten doe ik samen met man en ik probeer dan gewoon zoveel mogelijk te koken voor twee dagen. Dan is het maar nasi, lasagne en soep voor de eerste paar weken, mij deert het niet meer.
Idd naar je lichaam luisteren, ik stond op dag 3 of 4 (dag 2 uit t ziekenhuis) alweer het eten klaar te maken. Na een week elke dag een wandeling gemaakt buiten en al het huishoudelijke gewoon weer (samen met vriend)

Voelde me goed genoeg en ik kan gewoon niet stil zitten

Maar loop nu (dochter is 4.5 mnd) wel met een slijmbeurs ontsteking in mn heup . Dus neem wel echt goed je rust als dat kan en laat je partner je lekker helpen als hij thuis is
Dat is altijd weer anders. Het beste advies is om idd naar je eigen lichaam te luisteren en stoppen wanneer je voelt dat het niet kan. Dat gaat vanzelf
Dat ligt aan jezelf, toen ik net bevallen was stond ik na 1 dag de badkamer te poetsen.

Maar ik voelde me heerlijk. Hoe het straks na de tweede bevalling gaat weet ik niet ik kijk hoe ik mezelf voel.
De eerste zes weken niet, zei onze kraamhulp vandaag nog. Maar ik moet mijn vrouw héél goed in de gaten houden dat ze zich daar aan gaat houden.
Toen ik kraamde van de tweede was het ineens heel erg " in " om de moeder zo snel mogelijk uit bed te krijgen en kleine klusjes te laten doen ; de was vouwen oid. Ik ben gewoon lekker blijven liggen en na de kraamtijd alles gewoon weer gaan doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:NYC schreef op 28 januari 2016 @ 14:57:

De eerste zes weken niet, zei onze kraamhulp vandaag nog. Maar ik moet mijn vrouw héél goed in de gaten houden dat ze zich daar aan gaat houden.Nou als ik 6 weken niks had mogen doen dan was ik in de was en de rotzooi omgekomen.
Gewoon luisteren naar je lichaam. Bij de eerste deed ik het rustig aan. Bij de tweede stond ik de dag na de bevalling alweer te koken en alles te doen.
quote:NYC schreef op 28 januari 2016 @ 14:57:

De eerste zes weken niet, zei onze kraamhulp vandaag nog. Maar ik moet mijn vrouw héél goed in de gaten houden dat ze zich daar aan gaat houden.

Oeh gelukkig zei die van mij dat niet.

Zou ik gillend gek worden.

En vriend zou mij dan ook goed in de gaten houden dat ik niks zou doen.

Niks doen zit niet in mij.
Ik dacht dat de kraamtijd maar 1 week duurde 😝
Luister ook niet teveel naar de stoere ik-deed-meteen-alles verhalen, ik zie ze hier ook weer langskomen. Als het bij jou minder gaat, dan neem je rust. Je kunt beter even een vieze vaat hebben en wat langer met je beddengoed doen dan er later psychisch of lichamelijk echt doorheen zitten.

Kraamtijd duurt zes weken trouwens, en na twee weken is je lichaam echt nog niet hersteld, ook al voel je je misschien fantastisch.
Lekker rustig aan doen. Ik was 1 van die mensen met een zogenaamd snel herstel en sloeg een beetje door na de eerste week. Meteen lange wandelingen, baby in draagzak, niet overdag slapen en van allerlei projectjes oppakken. Na twee maanden mezelf behoorlijk tegengekomen. Dit keer ga ik voor rust en laat ik de schoonmaakster extra opdraven.
Ik vraag mij eigenlijk meteen af: wat doet je partner in deze?
quote:titato schreef op 28 januari 2016 @ 16:20:

Ik dacht dat de kraamtijd maar 1 week duurde 😝

Ik las op internet dat het 6 weken duurt.

Geen idee waar dat op gebaseerd is.

De kraamhulp is wel na een week weer weg.
Dat ligt eraan hoe je je voelt. Ik stond bij beide de dag erna al de was op te hangen en af te wassen en weet ik veel wat te doen.

De kraamzorg was er wel, maar meer voor de gezelligheid
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven