Fertiliteitsarts, help!

30-01-2016 22:15 21 berichten
Nav mijn vorige vraag, 'gestopt met prikpil, cyclus overhoop', heb ik een afspraak gemaakt met mijn huisarts. Hier op gesprek geweest en deze kwam met 3 punten:

- Doorverwijzing gynaecoloog

- Cyclus opwekken dmv anticonceptiepil

- Doorverwijzing fertiliteitsarts

In april 2015 ben ik bij de gynaecoloog geweest. Deze heeft grondig onderzoek uitgevoerd en heeft niets ontdekt. De huisarts achtte het niet nodig om weer naar de gynaecoloog toe te gaan. Dus gynaecoloog is van de baan.

Optie 2 was de cyclus opwekken. Aangezien er een vrijs sterkte kinderwens is en we graag 'snel' zwanger willen zijn, wou hij hiermee niet gaan kloten. Hij zei dat er een cyclus gecreëerd kon worden, maar dat deze kunstmatig is en eventueel ook niet overgenomen zou kunnen worden door het lichaam.

Toen bleef de derde optie over: de fertiliteitsarts. Nu heb ik een nicht wie middels clomid een kind heeft gekregen. Maar niemand behalve mijn schoonzus weet dat we een kindje erbij willen dus ik wil het ook niet aan haar vragen. Dus mijn vraag aan jullie dames:

Hoe was jullie eerste gesprek op de fertiliteit poli? Hoe ben je uiteindelijk zwanger geraakt?
Waarom mag niemand dat weten? Waarom vind je een fertiliteitsarts spannender dan een gynaecoloog?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, wij moeten binnenkort ook naar de huisarts, en daarna door naar fertiliteitsarts /gynaecoloog.

Hoelang zijn jullie al bezig?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Eerste gesprek gaat vooral over je achtergrond (cyclus, miskramen, periode dat je bezig bent, ovulatie etc.). En er worden testen gepland, zoals zaad dat ingeleverd moet gaan worden ter controle. Niks spectaculairs.
quote:yajes schreef op 30 januari 2016 @ 22:23:

Waarom mag niemand dat weten? Waarom vind je een fertiliteitsarts spannender dan een gynaecoloog?Ze wil niet dat iemand weet dat ze bezig zijn voor een tweede.
quote:lizzy75 schreef op 30 januari 2016 @ 22:48:

Eerste gesprek gaat vooral over je achtergrond (cyclus, miskramen, periode dat je bezig bent, ovulatie etc.). En er worden testen gepland, zoals zaad dat ingeleverd moet gaan worden ter controle. Niks spectaculairs.

Hier net zo, alleen toen ook echo en bloed onderzoek.

Verder is het opwekken van cyclus vaak echt rommel, dus dan kan het juist van slag raken.

Hier kreeg ik een half jaar na intake clomid want we moesten t eerst zelf proberen
Bij ons is het heel snel gegaan. Ik werd na mijn miskraam in augustus niet meer ongesteld. Heb na 3 maanden toch maar aan de bel getrokken. Half november had ik mijn eerste afspraak staan bij de gyn. Meteen het oriënterend fertiliteitsonderzoek gestart en half december had ik de diagnose pcos. Sperma van mijn man was helemaal in orde gelukkig. 28 december ben ik begonnen aan de eerste ronde clomid 50 mg, 22 januari had ik een positieve zwangerschapstest. En nu ben ik dus 5 weken zwanger
Wat fijn Analist! Gefeliciteerd.
quote:yajes schreef op 30 januari 2016 @ 22:23:

Waarom mag niemand dat weten? Waarom vind je een fertiliteitsarts spannender dan een gynaecoloog?

Waarom moet ik alles aan de grote klok hangen? Ik krijg nu al constant te horen dat we "maar eventjes een baby moeten maken". Ik heb het niet over het spannend zijn van een fertiliteitsarts, ik weet niet wat ik kan verwachten aangezien ik dacht beide takken van de geneeskunde hetzelfde inhielden.

Heb je nu een goed antwoord of wou je gewoon een zo bots mogelijk antwoord plaatsen. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen waarom je anders reageert op een topic waar een doodnormale vraag wordt gesteld.
quote:wished- schreef op 30 januari 2016 @ 22:32:

Ik lees mee, wij moeten binnenkort ook naar de huisarts, en daarna door naar fertiliteitsarts /gynaecoloog.

Hoelang zijn jullie al bezig?Dit wordt de 13e maand. Jullie?
quote:analist88 schreef op 30 januari 2016 @ 22:59:

Bij ons is het heel snel gegaan. Ik werd na mijn miskraam in augustus niet meer ongesteld. Heb na 3 maanden toch maar aan de bel getrokken. Half november had ik mijn eerste afspraak staan bij de gyn. Meteen het oriënterend fertiliteitsonderzoek gestart en half december had ik de diagnose pcos. Sperma van mijn man was helemaal in orde gelukkig. 28 december ben ik begonnen aan de eerste ronde clomid 50 mg, 22 januari had ik een positieve zwangerschapstest. En nu ben ik dus 5 weken zwanger Oh wat fijn! Ik hoop dat je veilig de 12 weken haalt en dat jullie een kerngezond kindje kunnen verwelkomen in jullie gezin. X
quote:lipglossenluiers schreef op 30 januari 2016 @ 23:19:

[...]

Oh wat fijn! Ik hoop dat je veilig de 12 weken haalt en dat jullie een kerngezond kindje kunnen verwelkomen in jullie gezin. X

Dankjewel!! Het is wel heel erg spannend moet ik zeggen, maar tot nu toe gaat alles goed.

Ik hoop dat het voor jullie ook zo snel mag gaan!!
quote:lipglossenluiers schreef op 30 januari 2016 @ 23:17:

[...]

Dit wordt de 13e maand. Jullie?Oke ongeveer net zo lang. Dit word onze 12e ronde, we gaan voor ons eerste kindje.
Oh en zo een eerste gesprek valt mee. Je krijgt vragen over je seksleven, werk enz.. Bij mij werd er ook meteen een echo gemaakt en bloed afgenomen.
quote:wished- schreef op 30 januari 2016 @ 23:22:

[...]

Oke ongeveer net zo lang. Dit word onze 12e ronde, we gaan voor ons eerste kindje.Wij hebben een dochtertje van 3 (08-2012). Zijn was ongepland maar wel gewenst, door de pil heen. Tis nu dus van het ene uiterste, naar het andere uiterste
quote:lipglossenluiers schreef op 30 januari 2016 @ 23:16:

[...]

Waarom moet ik alles aan de grote klok hangen? Ik krijg nu al constant te horen dat we "maar eventjes een baby moeten maken". Ik heb het niet over het spannend zijn van een fertiliteitsarts, ik weet niet wat ik kan verwachten aangezien ik dacht beide takken van de geneeskunde hetzelfde inhielden.

Heb je nu een goed antwoord of wou je gewoon een zo bots mogelijk antwoord plaatsen. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen waarom je anders reageert op een topic waar een doodnormale vraag wordt gesteld.

Aan de grote klok hangen is wat anders dan met een familielid erover praten die er ook ervaring mee heeft.

Maar dat moet je uiteraard zelf weten. Door je "help" in je titel en met "niemand mag het weten", kwam het op mij nogal paniekerig over.

Vandaar mijn vragen..

Bij de fertiliteitsarts zal je eerst ook een hoop vragen moeten beantwoorden en dan zullen er vervolgafspraken gemaakt worden voor diverse onderzoeken. Dat zal per ziekenhuis ook wel verschillen in welke vorm en tijdsduur.

Ik heb uiteindelijk IUI gehad.
Als je in een traject zit moet je ook vaak naar het ziekenhuis, hebben jullie het jullie werkgever toen verteld ? je kan moeilijk elke week of vaker zeggen 'Ik moet naar het ziekenhuis voor bloed prikken of foto enz '.
quote:lipglossenluiers schreef op 30 januari 2016 @ 23:16:

[...]

Zo!

Lekker vriendelijk zeg
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:wished- schreef op 30 januari 2016 @ 23:58:

Als je in een traject zit moet je ook vaak naar het ziekenhuis, hebben jullie het jullie werkgever toen verteld ? je kan moeilijk elke week of vaker zeggen 'Ik moet naar het ziekenhuis voor bloed prikken of foto enz '.Ik heb het idd tegen mijn manager en team gezegd. Daar hadden ze gelukkig begrip voor. Ik moest gemiddeld 3x per week naar het ziekenhuis.
quote:analist88 schreef op 31 januari 2016 @ 00:12:

[...]

Ik heb het idd tegen mijn manager en team gezegd. Daar hadden ze gelukkig begrip voor. Ik moest gemiddeld 3x per week naar het ziekenhuis.Dacht ik al , aangezien je dat maar lastig 'geheim' kunt houden. Het is ook geen schande maar nog wel een taboe onderwerp.
Ik liep bij de gynaecoloog voor iets anders, tijdens een echo zagen ze dat ik pcos heb.

Toen over gegaan naar een fertiliteits arts.

Daar hebben ze als eerst bloed afgenomen en zaad van mijn vriend werd getest. Ook heb ik een hsg gehad.

Toen begonnen met clomid, uiteindelijk met hormoon spuiten en de 1e iui zwanger geworden. Ben nu 14 weken zwanger

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven