van linkshandig naar rechtshandig

22-10-2008 23:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is, na zes weken, het gips van de arm van mijn zoon er af gehaald. Zijn linkerarm was gebroken en aangezien hij ook met zijn linkerhand schrijft moest hij nu ineens met rechts gaan schrijven. Nu was zijn handschrift met zijn linkerhand geschreven niet zo heel mooi. Maar na een paar dagen met rechts geschreven te hebben ging het eigenlijk heel goed en nog een stuk netter ook. Hij is nu zeven jaar en zit in groep 4. Morgen gaat hij weer naar school en hij zei vandaag dat hij met rechts zal blijven schrijven. Nu weet ik wel dat ze vroeger allemaal rechts moesten schrijven en dat dit ook wel mogelijk is. Maar ik vraag me eigenlijk af of dit vaker gebeurt, gewoon eeen beetje nieuwsgierig.
Het eerste waar in aan moest denken toen ik je titel las, was dat "vroeger" het verhaal rondging dat kinderen die destijds verplicht werden met rechts te gaan schrijven, een enorme kans hadden om te gaan stotteren. Ik weet niet of het waar is, of het onderzocht is enzo, maar het zou voor mij wel een reden zijn (als het waar is) om hem lekker met links te laten schrijven. Dan maar niet zo netjes..
Het kan wel. Mijn broer en ik doen het allebei. Met links en rechts schrijven enzo. Mijn oudere familieleden zijn geswitcht naar links (vroeger moesten ze alles met rechts doen).

Nu heb ik een vreemdsoortige familie hoor...
O ja? nou dat had ik nog niet gehoord. Maar alhoewel het bij hem niet vrijwillig ging was het ook niet echt verplicht (dat er een meester met een lineaal op zijn likerhand slaat ofzo) En het ging hem dus verbazingwekkend goed af.
Ik weet dat mijn zus vroeger ook perse met rechts moest schrijven terwijl ze links was. Ze kan nu zowel links als rechts schrijven. Ze heeft er niets aan over gehouden hoor, alleen een vreselijke hekel aan die leraar

Maak er verder geen probleem van als hij toch gewoon weer met links begint, dan maar slordig. Gaat erom waar hij zich prettig bij voelt
quote:Digitalis schreef op 22 oktober 2008 @ 23:17:

Het kan wel. Mijn broer en ik doen het allebei. Met links en rechts schrijven enzo. Mijn oudere familieleden zijn geswitcht naar links (vroeger moesten ze alles met rechts doen).

Nu heb ik een vreemdsoortige familie hoor...

Haha!

Nou mijn zoon is ook wel een beetje vreemd hoor!

Maar heb jij wel een voorkeur? Of dat met de ene hand het (veel) netter is dan met de andere?
Ik maak er ook geen probleem van hoor. Ik ben zelf links en ik vind dat soms weleens onhandig (vlekken enzo).

Zijn pengreep met links was ook altijd onvoldoende terwijl hij nu met rechts zijn pen (nou ja potlood) keurig vasthoudt.
Zo ook met kleuren trouwens. Hij kleurt ineens heel netjes binnen de lijnen en hij vond er eigenlijk nooit wat aan maar nu heeft hij al best veel met rechts gekleurd.

Hij is best wel een strebertje en de complimentjes die hij krijgt over het feit dat hij zo netjes met rechts schrijft motiveert hem ook wel erg om er goed zijn best op te doen.
quote:maze schreef op 22 oktober 2008 @ 23:20:

[...]

Haha!

Nou mijn zoon is ook wel een beetje vreemd hoor!

Maar heb jij wel een voorkeur? Of dat met de ene hand het (veel) netter is dan met de andere?Ja schrijven is lichte voorkeur rechts, omdat we dat nu eenmaal zo gewend waren. Mijn broer heeft ook rechts gekozen maar hij maakt er zo'n tyfusbende van, dat ik vermoed dat links beter zou zijn. Maar voor de rest zijn we vrij links-o-fiel
Haha!

nou ik wacht maar af hoe hij het gaat oppakken morgen.

Het zal voor hem ook wel weer gek zijn om na zes weken weer met links te kunnen schrijven.
alleen maar makkelijk, als je allebei je handen kunt gebruiken.

Ik ben rechtshandig, maar wissel wel af met allerlei werkzaamheden. Niet met schrijven hoewel ik dat links wel kan met een beetje meer moeite. maar met poetsen, ramen zemen schilderen is het wel makkelijk, scheelt je de trap n keer verzetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn man had vroeger precies hetzelfde als jouw zoontje, ook op dezelfde leeftijd. Hij leerde schrijven met rechts en hij brak zijn rechterarm. Nu is hij is overwegend links, maar hij kan ook met rechts goed schrijven. Als je dubbelhandig bent dan ben je ambidexter.

Opmerkelijk is dat linkshandigen vaak heel goed en snel in spiegelschrift kunnen schrijven.
ik denk, hoe dat vroeger ging:

je werd gestraft (en niet te zachtzinnig) voor iets dat je natuurlijke aard is.

ik ken een aantal mensen die dit meemaakten en het valt me op dat ze erg onzeker zijn.

als je van kind af aan gestraft wordt voor je natuurlijke aanleg, wat doe ik dan nog meer allemaal verkeerd, zoiets....

mijn moeder vond het dikke onzin, als ze links is, is ze links en daar ga je mooi niks aan veranderen...

maar ze was wel vaker zo stellig, ik heb mijn pokkenpriklitteken mooi aan de binnenkant van mijn arm.

mijn moeder zei: niks mee nodig, ze hoeven niet hun hele leven met van die lelijke plekken op de arm te lopen, je prikt maar ergens anders....
toen ik vroeger in de eerste klas zat brak ik mijn linkerpols terwijl ik daarmee schreef. Noodgedwongen schreef ik toen met rechts. Geen idee of dit netter was dan met links, maar ik weet wel dat ik een ouderwetse juf had die vond dat je gewoon rechts moets schrijven, deze dwarsligger werd dus mooi gecorrigeerd door die pols. Ik ben haast volledig rechthandig geworden, gooien, knippen etc doe ik allemaal met rechts., Behalve tekenen dat is altijd links gebleven. Misschien omdat ik dat al te ver had aangeleerd? Geen idee. Weet wel dat het met wiskunde vroeger een gek gezicht was: ik was continue mijn potlood aan het overhevelene van rechts naar links.
Je kind gewoon lekker zijn gang laten gaan. Hij zal doen wat het beste aanvoelt. Ik ben ook links en 1 van mijn kinderen ook. Ik doe heel veel links, maar b.v. de muis van de computer bedien ik met mijn rechterhand. Heel makkelijk want ik kan muizen (:-) en schrijven tegelijk. Vroeger ben ik nooit gecorrigeerd ook. Het is bovendien alleen maar makkelijk als je met beide handen kunt schrijven. Alles kan aangeleerd worden. Ik vind mensen die alles met hun tenen doen, omdat ze geen handen (meer) hebben, wonderbaarlijk. Een mens kan heel veel als het moet.
carliena wijzigde dit bericht op 23-10-2008 09:45
Reden: spelfout
% gewijzigd
Horen, zien en .... reageren
Mijn zus vond het maar 'stom' dat ik met links schreef en heeft me dus geleerd om rechts te schrijven.

Later hoorde ik dat linkshandigen gemiddeld langer leven..... (geen idee hoe betrouwbaar dat onderzoek was hoor).

Nu schrijf ik nog steeds met rechts, maar heel veel andere dingen doe ik net zo makkelijk met links als met rechts. Lekker handig toch?
linkshandigen leven korter, volgens een onderzoek...
Mijn oma zegt ook altijd als ze wat opschrijft 'vroeger moestje met rechts schrijven, maar ik was links en kijk nou wat een handschrift ik daardoor heb gekregen'. Sja, een echt antiek-oma-handschrift, maar wel mooi

Maar laat hem gewoon doen wat ie wil, het maakt tegenwoordig niks meer uit
het vreet nl. energie als je elke dag te horen krijgt:

goh, ben je links? wat lijkt dat raar,he? dat je dat zo goed kunt, ik zou het niet kunnen....vroeger bij ons op school....enz.enz.
Ik ben "tweehandig" net zoals mijn vader.

In mijn kinderjaren schreef ik afwisselend links en rechts.

Nu alleen nog maar rechts.

Maar al de rest kan ik doorgaans even goed, zowel links als rechts ...
In mijn kinderjaren heb ik schrijven, tennissen, breien, ballen gooien etc. met links geleerd.

Maar op latere leeftijd ben ik wel eens gaan darten en dat doe ik dus met rechts. Net als voetballen.

Een computermuis kan ik net zo goed met links als met rechts bedienen.

Het is dus wel grappig dat je soms een voorkeur hebt voor een hand of voet en soms juist niet.
Linkshandige zijn creatiever dan rechtshandige!

Bizar is dat bijna al mijn collega's inderdaad linkshandig zijn, inclusief mezelf (creatief beroep)...

Ik schrijf linkshandig maar doe veel andere dingen met rechts. Simpelweg omdat sommige dingen gewoon voor rechtshandige gemaakt waren (scharen bijvoorbeeld). En doe ook veel dingen met twee handen. Ik denk dat hij vanzelf wel wisselt als het nodig is. Ik denk dat je niet voor niets een natuurlijke voorkeur hebt...
Bij mijn vriend is iedereen thuis linkshandig en nu heeft ie dus ook nog een linkshandige vriendin! Maar creatief, ho maar....

Surprises maken is altijd een ramp, cadeaus verzinnen ook. Hoewel, de gedichten gaan altijd bijzonder vlot, dat dan weer wel. Misschien toch een beetje creatief...?
Er zijn mensen volledig linkshandig, die leer je ook niet in 6 weken rechtsschrijven, of juist volledig rechtshandig.

Je kan gemengdhandig zijn, dan doe je het een met rechts en het ander met links. Je kan ook beidhandig zijn, dan kan je veel dingen met links en rechts. Voor beidhandigen en gemengdhandigen is het handig als ze rechts leren schrijven, omdat het schrift zoals dat op school gegschreven wordt ontwikkeld is voor rechtshandigen, ook al zijn er linkshellende schriften.

En dan is er ook nog zoiets als aangewende linkshandigheid, zo'n kind is niet linkshandig, maar heeft het zichzelf aangeleerd om met die hand te tekenen.

Het heeft idd. te maken met welke hersenhelft overheerst.
Hier was zoon ook linkshandig, maar ongemerkt is hij overgegaan op rechts. Hij zit nu in groep drie en schrijft met rechts. Moet ik wel zeggen dat ik in het Midden-Oosten woon en er hier een sterke voorkeur is voor schrijven met rechts. Maar hij is niet gedwongen in elk geval en schrijft heel netjes.

Nummer drie is volgens mij ook linkshandig, maar ik weet niet of die rechtshandig gaat worden. Ik heb het gevoel dat het bij haar zo blijft. Ach, het maakt ook niks uit natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven