Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen met cash en verhuren

01-02-2016 12:08 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiedag iedereen

Mijn situatie is als volgt :

- Ik woon met mijn ouders in het buitenland , maar wij hebben wel allemaal Nederlands nationaliteit

- Ik ben 24, en ga vanaf september in Utrecht studeren.

- Mijn ouders willen een huis kopen(geen hypotheek, cash) in Zeist/Utrecht/De Bilt en daar een paar maanden per jaar (Zomer) gaan wonen als ik klaar gestudeerd ben.

Ik wil dus die huis bij hun huren voor ongeveer vier jaar, en heb hier een paar vragen over :

- Heb ik recht op huurtoeslag? Wij kijken naar een huis/flat die ongeveer voor 600-700 euro verhuurt kan worden? Het is dus een zelfstandig huis etc etc

- Watvoor belasting moet mijn vader betalen op die huurinkomsten? Hij heeft geen ander inkomsten in NL en staat ook niet daar ingeschreven

Bij voorbaat dank,
Wat lief van je ouders! Maar willen zij wel vertrouwen op de kunde van het vivaforum als het gaat om zulke dingen? Het lijkt me handiger als je vader of jij zelf even naar de site van de belastingdienst gaat om dat uit te zoeken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
De woning valt in box 3 van de inkomsten belasting. Daar wordt de waarde van de woning belast en dus niet de huuropbrengsten. Je ouders moeten dan dus ook belastingaangifte in Nederland doen (want daar hebben ze inkomsten)

Hoe dat zit als je niet in Nederland woont moet je bij de belastingdienst navragen. Is afhankelijk van het land waar je woont en of daar een belastingverdrag mee is (ter voorkoming van dubbele belasting, je wilt niet in twee landen betalen).
Sja het is allemaal niet zo duidelijk op die site met onze specifieke scenario.

Daarom dachten we dat we mischien wat opinies zouden vragen op een paar forums om zolang een idee te krijgen voordat wij mischien iemand professioneels gaan vragen
Je vader moet trouwens ook gemeentelijke belastingen betalen. (Eigenaarsdeel)
Okee cool, en die belasting is ongeveer 1.2% per jaar? Dat vond ik dus wel op de site van de belastingdienst
Hier zie je of en wanneer je recht hebt op huurtoeslag:

http://www.belastingdiens ... rwaarden_huurtoeslag_2016
Met die huurtoeslag voldoe ik wel aan alle vereisten , ik vind alleen niets of dat ook kan als je van je ouders huurt.
quote:kasie schreef op 01 februari 2016 @ 12:20:

Met die huurtoeslag voldoe ik wel aan alle vereisten , ik vind alleen niets of dat ook kan als je van je ouders huurt.

Volgens mij wel hoor, dat maakt niet uit.

Offtopic: als je gaat studeren, denk je dan aan je Nederlands? In je andere berichten zitten wat foutjes die erop duiden dat je iets te lang weg bent geweest uit Nederland.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Bij de hoogte van het huurbedrag dat jij noemt en jouw leeftijd zou dat wel moeten lukken.

Werk jij naast je studie en betaal je het bedrag zelf aan jouw ouders?

Ik denk als dat zo is en je het op een officiële manier regelt (huurcontract, betalingen van jouw rekening enz) dat het gewoon kan.

Maar echt even navragen bij de belastingdienst of dit zo is en hoe je dit moet regelen.
Ja ik ga wiskunde studeren dus ik denk niet dat het zoveel uitmaakt.

Dit is ook voor het eerst in lang dat ik in Nederlands wat type, ik denk dat ik best snel weer goed kan schrijven
quote:Miss-Pippilotta schreef op 01 februari 2016 @ 12:24:

Bij de hoogte van het huurbedrag dat jij noemt en jouw leeftijd zou dat wel moeten lukken.

Werk jij naast je studie en betaal je het bedrag zelf aan jouw ouders?

Ik denk als dat zo is en je het op een officiële manier regelt (huurcontract, betalingen van jouw rekening enz) dat het gewoon kan.

Maar echt even navragen bij de belastingdienst of dit zo is en hoe je dit moet regelen.Ik krijg een lening bij DUO, dus daarmee betaal ik het. Ook beplan ik later bijles te geven in wiskunde.
Als jij je officieel bij de gemeente op dat adres inschrijft en er wordt een officieel huurcontract opgemaakt waarop staat dat jij de huurder bent, kom je in principe in aanmerking voor huurtoeslag. De huurtoeslag is dan nog afhankelijk van je inkomen, je vermogen en het huurbedrag.
Het maakt geen verschil of je huurt van je ouders of van een particulier of van een woningbouwvereniging. Het enige dat telt is dat je aan de algemene voorwaarden voor de huurtoeslag voldoet.

Wat betreft het bezit van de woning box 3:

Bezit box 3 moet aangegeven worden in het land waar het bezit is. In dit geval dus Nederland. Als er schuld op de woning is mag deze schuld in mindering worden gebracht op het bezit. Het land waar je vader woont verleent voor hem aftrek dubbele belasting.

Zie voor een overzicht van belasting niet-ingezetenen verdragsstaten hier

Zoals je ziet staat box 3 er niet bij. Dat hoeft ook niet want bezit wordt altijd in het land waar het bezit aanwezig is belast. Ook plaatselijke belastingen moeten in het land van het bezit worden betaald.
Ik hoop niet dat je huursubsidie krijgt. Zou mooi zijn natuurlijk; dan betaalt de samenleving mee aan het huis van jouw ouders.

Daarbij betwijfel ik of jij überhaupt de huur daadwerkelijk gaat betalen. Op papier uiteraard wel, want de huursubsidie zou dan ruimschoots de belasting die jouw ouders moeten betalen over de huur compenseren..

Wat mij betreft ruiken dit soort constructies al snel naar fraude, en ik ben daar vast niet de enige in. De overheid is ook niet dom natuurlijk..
j.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 13:24
94.94% gewijzigd
quote:julius schreef op 01 februari 2016 @ 13:27:

Ik hoop niet dat je huursubsidie krijgt. Zou mooi zijn natuurlijk; dan betaalt de samenleving mee aan het huis van jouw ouders.

Daarbij betwijfel ik of jij überhaupt de huur daadwerkelijk gaat betalen. Op papier uiteraard wel, want de huursubsidie zou dan ruimschoots de belasting die jouw ouders moeten betalen over de huur compenseren..

Wat mij betreft ruiken dit soort constructies al snel naar fraude, en ik ben daar vast niet de enige in. De overheid is ook niet dom natuurlijk..

Dus mijn vader koopt cash. Geen hypotheek.

Ik kan van enig iemand een huis huren en huurtoeslag krijgen, maar nu heeft hij voor 4 jaar een bron van inkomsten voordat hij er gaat wonen.

De huur betaal ik wel zelf.

Het maakt dan toch niet uit aan wie ik die huur betaal?
De enige voordelen die wij krijgen zijn :

- Ik hoef niet te gaan zoeken voor een kamer

- Mijn vader heeft geen probleem om na 4 jaar een huurder eruit te zetten.

Hij kan ook aan iemand anders verhuren en ik van iemand anders huren dat maakt voor huurtoeslag niet uit.
Ik vermoed dat als een huis cash betaald wordt er direct een seintje de deur uitgaat vanwege mogelijke witwaspraktijken.
quote:tvandattum schreef op 01 februari 2016 @ 13:51:

Ik vermoed dat als een huis cash betaald wordt er direct een seintje de deur uitgaat vanwege mogelijke witwaspraktijken.

"Cash" bedoelend geen hypotheek, gewoon spaargeld , van toen hij zijn huis verkocht in NL, ongeveer 10 jaar geleden.

Dit is een belegging voor hem, niet een constructie om geld te jatten bij de regering
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 13:24
99.50% gewijzigd
Als jouw ouders het huis kopen zonder hypotheek mogen ze met het huis doen wat ze willen. Onderverhuren wordt pas lastig als er nog een hypotheek van de bank op staat. Die gaat daar niet altijd mee akkoord. Maar ik neem aan dat als je vader cash betaald, er geen schuld op het huis staat zodra TO huurt.

Dus officieel huurcontract op laten stellen (kan eventueel bij een makelaar). Huursubside krijg je als de huur is vastgesteld onder een bepaald bedrag. Officiële bedrag weet ik nu even niet en te lui om nu op te zoeken. Is zo te vinden op internet.

Ik zou gewoon even informatie vragen bij een makelaar en de belastingdienst. Zij kunnen je precies vertellen hoe het huis wordt gezien door de belastingdienst.

Waarom zou dit naar fraude neigen? Als zij gewoon netjes de huur betaald is er niks aan de hand. TO zou het huis kunnen overkopen als ze een baan heeft. Ouders betalen dalijk gewoon belasting over het huis.

(Pin me trouwens niet vast op bovenstaande informatie, heb laatst veel ingelezen maar weet het ook allemaal niet meer 100% zeker, daarom zou ik gewoon een makelaar bellen en de belastingdienst).
'We should all start to live before we get too old.'
als je woning straks boven de 140 punten valt is het geliberaliseerd en is het minimum huur boven de huursubsidiegrens, dus vervalt recht op huursubsidie. De huur mag trouwens niet hoger zijn dan 409 euro als je onder de 23 nog bent als je subsidie wilt, en je inkomen moet laag zijn. Het is rond 700 als je ouder dan 23 bent en onder bepaald inkomen zit.

Maar bij woningen die in de vrije sector vallen is minimum huurprijs 700. Valt het onder de 140 punten kom je in aanmerking dat de woning onder de sociale woningwet valt. Dit wordt uitgerekend door commissie. Maar dan heb je dus een woning die erg klein is, met minimale voorzieningen. Bijvoorbeeld 50 m2 of zo. En sommige plaatsten geven extra punten omdat ze gewild zijn en er woningnood is.

Maar neem dit niet aan zomaar, dit is het kleine beetje wat ik er van weet.
ha ik lees dat je 24 bent!
quote:kasie schreef op 01 februari 2016 @ 13:47:

[...]

Dus mijn vader koopt cash. Geen hypotheek.

Ik kan van enig iemand een huis huren en huurtoeslag krijgen, maar nu heeft hij voor 4 jaar een bron van inkomsten voordat hij er gaat wonen.

De huur betaal ik wel zelf.

Het maakt dan toch niet uit aan wie ik die huur betaal?Uiteraard maakt dat niet uit. Het zou een probleem worden als je alleen op papier huur betaald, maar eigenlijk gratis woont omdat je ouders jou dat gunnen. Dan krijg je huursubsidie op basis van een huur die je helemaal niet betaalt en dat is toch echt fraude.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven