Geld & Recht alle pijlers

Opleiding en inkomen

02-02-2016 15:29 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil zo graag weer en opleiding starten helaas word ik bijna niet aangenomen bij BBL omdat meeste stageplekken pas in het 2e/3e leerjaar beschikbaar zijn. Ik zelf ben 21 en een alleenstaande moeder. Bol opleiding fulltime + werken fulltime om alles te kunnem betalen is niet haalbaar. Is er een mogelijkheid voor bijvoorbeeld bijstand en opleiding? Gemeente kan en wil daar geen antwoord op geven.
Heb je nog recht op studiefinanciering?
Je bent 21, dan moet je wel leren van de bijstand. En terecht..

Aanvulling: als je nog geen start kwalificatie hebt.
Klopt dat wil ik ook. Maar hun zeggen dat ik dan meer een lening moet aanvragen bij de bank zodat ik mijn opleiding betaal en daarna moet ik de lening van studiefinanciering terugbetalen. Vandaar vraag over bijstand + opleiding
Heb je nu bijstand dan? Bijstand is niet om dan een studie te volgen, maar om je tijdelijk te helpen niet te verhongeren, dus het beste is werken en er naast leren, of voltijds maar dan met studie lening bij DUO of hoe dat tegenwoordig ook precies zit.
Wat goed dat je weer met een opleiding wilt gaan starten. Via Stagemarkt.nl kan je bekijken welke bedrijven er in jouw regio een BBL studente zoeken. Je hebt nu nog alle tijd om hier op te reageren voor je in september met een opleiding start. Wellicht kun je dan met het salaris de opleiding in delen (meestal gaat dit om twee of drie delen) terug betalen.

Als BBL toch geen optie blijkt dat kun je deze altijd nog in BOL gaan doen. Lenen om de opleiding te betalen zou ik zelf nooit doen en ik vraag me af ook of de bank daar mee akkoord gaat trouwens. Een lening toewijzen aan iemand die in de bijstand zit is over het algemeen niet iets waar akkoord voor word gegeven. Maar dat is je vraag natuurlijk niet. Is er een mogelijkheid dat je ouders kunnen bijspringen of je het bedrag kunnen lenen zodat je de opleiding kunt gaan volgen? En ga je het wel redden met slechts de studiefinanciering?

Helaas loop je inderdaad waarschijnlijk tegen fulltime uren aan en ik kan me best voorstellen dat je hier even van moet slikken. Maar je krijgt er zoveel voor terug! Je kind leert niks van een moeder die thuis in de bijstand blijft hangen terwijl er ook mogelijkheden zijn om te gaan studeren. Natuurlijk zie je het liever anders maar helaas is de situatie er niet naar.
Ik lees verkeerd. Je zult dus naast de studiefinanciering via DUO moeten lenen om rond te komen. Gaat dat om een groot bedrag of kun je met slechts een klein deel jezelf en je kindje voorzien in levensonderhoud? En is er niemand die kan bijspringen? Zoals je ouders?

Volgens mij krijg je ook een hoger bedrag aan studiefinanciering wanneer je uitwonend bent. Is dat bedrag inclusief alle toeslagen die je ontvangt als alleenstaande moeder, zorgtoeslagen en kindertoeslag echt veel lager dan wat je nu krijgt nu je in de bijstand zit?
EEn opleiding volgen is investeren in je toekomst en die van je kind...

Je hebt toch recht op studiefinanciering? en je kan bij DUO dan toch extra lenen? dat moet je dan wel terug betalen maar daar kan je heel lang over doen.

er is bij het nieuwe leenstelsel geen verschil meer tussen de uit en thuiswonende studenten.

Kunnen je ouders niet op je kindje passen als jij de opleiding doet?? Als je ouders meer dan 50.000 euro per jaar verdienen zijn ze verplicht jouw te ondersteunen met zo'n 370 euro per maand..
1960to4 wijzigde dit bericht op 02-02-2016 16:04
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Nee, de bijstand is er niet om ervoor te zorgen dat jij op je gemak je opleiding kan volgen.

Waarom kun je niet werken? En waar is de vader van je kind?
Meid kijk eens goed op de site van Duo en ga met je ouders om de tafel...

er is meer mogelijk dan je denkt...
Als je nog recht hebt op studiefinanciering dat je kunt lenen bij DUO krijg je geen bijstand.
Even voor de duidelijkheid ik werk nu wel haha. Ben het alleen zo zat om werk te doen wat niet bij me past. Kleine is al wel gewend veel weg te zijn maar om me huur te kunnen betalen moet ik dus 40 uur werken. 40 uur school en 40 uur werken kom ik dagen tekort in me week en komt de kleine (1,5 jaar) moeder tekort aangezien ik nooit thuisben. Studiefinanciering is 200/300 te weinig om huur eten kleine en opleiding te betalen, helaas.
En ouders betalen niet mee
quote:Rafaellew schreef op 02 februari 2016 @ 16:07:

Studiefinanciering is 200/300 te weinig om huur eten kleine en opleiding te betalen, helaas.Is dat bedrag het maximale wat je kunt lenen?
Woon je erg duur of heb je riante hobby's?

Een volledige studie(leen)beurs + kinderbijslag en andere vormen van subsidie zouden genoeg moeten zijn om samen rond te kunnen komen?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Dat is wat zij mij vermelden. Ben al lange tijd bezig. Ouders halen hun handen er vanaf dus dan moet ik t maar ergens anders opzoek. Al moest ik een miljoen betalen als ik t had had ik t gedaan als ik maar opleiding doe
Als je nu al werkt betekent dit dat je kunt sparen (ieder dubbeltje weg leggen) om straks zelf je studie te kunnen betalen. Wat heeft de bijstand hier dan mee te maken? Je zit immers niet in de bijstand dus kunnen zij je daar inderdaad geen antwoord op geven. Hoe kom je er bij om de bijstand er dan bij te halen?

Als je zelf ontslag neemt dan krijg je niks. Als je ontslagen word dan val je onder het Uwv. Niet in de bijstand. En gelukkig maar. Dan moet je niet eens willen.

Vreemd verhaal. Misschien is het handig om alles eerst zelf eens op een rijtje te zetten zodat je in ieder geval weet waar je het allemaal over hebt en hoe alles precies in elkaar steekt. Nu ben je je aan het verdiepen in materie die niet op jou van toepassing is.
Als je als uitgangspunt neemt: https://duo.nl/particulie ... financiering/bedragen.jsp (¤ 802,54) en je telt de bedragen erbij op die je normaliter ook krijgt zorgtoeslag/huurtoeslag/kinderbijslag dan moet het toch wel dekkend zijn?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Bijzondere bijstand. waarom heb ik net al uitgelegd 40 uur school en 40 uur werken is voor mij niet mogelijk omdat ik alleen de kleine opvoed. Maar dat van de duo is wel raar hun gaven mij aan dat ik maar 200/300 zou krijgen..
Ik neem aan je met een 40-urige werkweek vakantiegeld ontvangt? Kan dit opzij gelegd worden om de (een deel van) het jaargeld van de opleiding te bekostigen? Samen met je studiefinanciering, gedeelte lenen van DUO, toeslagen en kinderbijslag is dat wellicht voldoende om van te leven?
quote:violetskies schreef op 02 februari 2016 @ 16:16:

zorgtoeslag/huurtoeslag/kinderbijslag+kindgebonden budget
Je wilde stoppen met werken, de bijstand in en dan hopen dat zij je opleiding betalen? hahahaha, tuurlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Google eens op steunpunt studerende moeders. Annemieke de Jong heeft dat steunpunt speciaal opgericht om dit soort vragen te beantwoorden en moeders die willen studeren steun en advies te geven. Ze is zelf ervaringsdeskundige.
quote:Rafaellew schreef op 02 februari 2016 @ 16:19:

Maar dat van de duo is wel raar hun gaven mij aan dat ik maar 200/300 zou krijgen..Misschien bedoelden ze alleen de basisbeurs.
Sja kijk je hebt zelf gekozen voor deze constructie. Er zijn genoeg mogelijkheden, deeltijd, open universiteit, minder werken (je krijgt al alle toeslagen waarschijnlijk), maar de bijstand is niet bedoeld voor deze zaken. Die is primair bedoeld om iemand in leven te houden tot de volgende baan. Dat er veel misbruik van wordt gemaakt is weer een heel ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven