Geld & Recht alle pijlers

Opleiding en inkomen

02-02-2016 15:29 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil zo graag weer en opleiding starten helaas word ik bijna niet aangenomen bij BBL omdat meeste stageplekken pas in het 2e/3e leerjaar beschikbaar zijn. Ik zelf ben 21 en een alleenstaande moeder. Bol opleiding fulltime + werken fulltime om alles te kunnem betalen is niet haalbaar. Is er een mogelijkheid voor bijvoorbeeld bijstand en opleiding? Gemeente kan en wil daar geen antwoord op geven.
En de studiefinanciering (lening) is hoger voor mensen met een kind, misschien zit daar het verschil in?
Naast de Studiefinanciering kan en mag je extra lenen!!!!

en nergens leen je zo goedkoop als bij Duo.

Jij bent nog geen 30 en heus je ouders zouden moeten mee betalen.

Ouders werken niet mee

Voor studiefinanciering zijn de (inkomens-) gegevens van je wettige

ouders van belang. Pleeg- en stiefouders zijn geen wettige ouders,

natuurlijke en adoptiefouders wel.

Soms willen of kunnen ouders niet meewerken aan het terugsturen

van de formulieren

Opgave oudergegevens

. Je kunt dan een beroep

doen op de regeling “weigerachtige ouders”. Deze regeling kent twee

mogelijkheden. Je kunt DUO vragen om:

1.

het inkomen van je ouder(s) op te vragen

2.

het inkomen van je ouder(s) buiten beschouwing te laten.

Inkomen ouders opvragen

Je kunt aan DUO vragen het inkomen van je ouders op te vragen, ook

als je niet weet waar ze wonen. Dit doe je niet met dit formulier, maar

met het formulier

Verzoek inkomen ouder(s) opvragen

. Je kunt dit formulier

downloaden van www.duo.nl De procedure is redelijk eenvoudig,

maar het kan wel langere tijd duren voordat we je aanvullende beurs

kunnen bereken.

Inkomen ouder(s) buiten beschouwing laten

Je kunt DUO ook vragen het inkomen van je vader en/of moeder

helemaal niet mee te laten tellen voor de berekening van de aanvullende

beurs. Dat doe je met dit formulier. Door het verzamelen en beoordelen

van de benodigde bewijsstukken kan het langere tijd duren voordat we je

aanvullende beurs kunnen berekenen.

KIjk hier staat r al een stukje....

weet je :

WIE ECHT WIL ZOEKT EEN MOGELIJKHEID, WIE NIET WIL ZOEKT EEN REDEN....
quote:Rafaellew schreef op 02 februari 2016 @ 16:19:

Bijzondere bijstand. waarom heb ik net al uitgelegd 40 uur school en 40 uur werken is voor mij niet mogelijk omdat ik alleen de kleine opvoed. Maar dat van de duo is wel raar hun gaven mij aan dat ik maar 200/300 zou krijgen..

Je krijgt van de DUO inderdaad zo'n ¤250, maar je kunt dat bedrag aanvullen met studieleningen. In totaal tot zo'n ¤800 per maand. Daarbovenop krijg je nog huurtoeslag (als je woning hiervoor in aanmerking komt), kinderbijslag, zorgtoeslag etc.

Een studielening kun je terugbetalen over 35 jaar, en betaal je naar draagkracht (dus hoe minder je verdient, hoe minder je hoeft af te lossen). Dit is zeker een gunstige lening.
Financiële steun ná de 21e verjaardag

Na het bereiken van het 21e levensjaar vervalt de verplichting van ouders om bij te dragen in het levensonderhoud van hun kinderen. Daarop zijn twee uitzonderingen.

Ten eerste moeten ouders die daartoe financieel in staat zijn, hun meerderjarige kinderen ook na hun 21e gedurende een redelijke tijd financieel in staat stellen om hun studie af te maken. Wanneer de ouders nadrukkelijk hebben toegezegd om bij te dragen in de studiekosten, kan hun meerderjarige kind zelfs eisen om die verplichting na te komen.

Ten tweede zijn ouders verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud van hun meerderjarige kinderen als die 'behoeftig' zijn. Bijvoorbeeld als ze een ernstige handicap hebben. (Het omgekeerde geldt trouwens ook. Kinderen zijn verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud van ouders of schoonouders als die zelf behoeftig zijn). Vanwege de huidige sociale wetgeving zal er van 'behoeftigheid' echter bijna nooit sprake zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk niet dat als ze nu een nieuwe studie wil gaan doen haar ouders voor haar moeten betalen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
an de duo site....

Vraag

Ik ga samenwonen of trouwen. Telt het inkomen van mijn ouders nog mee voor mijn aanvullende beurs?

Antwoord

Ga je samenwonen of trouwen, dan heeft dat geen gevolgen voor je studiefinanciering. We kijken niet naar het inkomen van je partner. Ook op je aanvullende beurs heeft het inkomen van je partner geen invloed. Voor de berekening van je aanvullende beurs blijven we kijken naar het inkomen van je (natuurlijke) ouders.
raar maar waar....
Basisbeurs 266,-

Eenoudertoeslag 250,-

Aanvullende beurs 357,-

- als je ouders weinig verdienen, anders kan je dit bedrag lenen

Lenen 178,-

https://duo.nl/particulie ... financiering/bedragen.jsp

https://duo.nl/particulie ... atie/je-hebt-een-kind.jsp

Met deze bedragen kom je op ruim 1000 euro per maand. Kan je hier niet rond van komen? Hoe hoog zijn dan je vaste lasten?

Hier komen de gewone toeslagen ook nog bij. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijstand, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag.
Kind of geen kind, er zijn wel meer mensen die zich om willen laten scholen. Die moeten dat zelf ook betalen. Ik zie niet in waarom TO hiervoor bijstand zou moeten krijgen.

Je kunt gewoon lenen en met al die toeslagen heb je een heel behoorlijk inkomen.

En nogmaals: waar is de vader van je kind? Betaalt hij alimentatie?
Met de nieuwe regeling kun je ruim 800 euro lenen bij Duo per maand. Niet ideaal, maar je bent na je opleiding de eerste twee jaar aflosvrij en als je een baan hebt na twee jaar gaan ze kijken wat je inkomen is en dan naar ratio aflossen. Je mag 35 jaar over aflossen doen.
'We should all start to live before we get too old.'
quote:MamaBritta schreef op 02 februari 2016 @ 17:26:

Basisbeurs 266,-

Eenoudertoeslag 250,-

Aanvullende beurs 357,-

- als je ouders weinig verdienen, anders kan je dit bedrag lenen

Lenen 178,-

https://duo.nl/particulie ... financiering/bedragen.jsp

https://duo.nl/particulie ... atie/je-hebt-een-kind.jsp

Met deze bedragen kom je op ruim 1000 euro per maand. Kan je hier niet rond van komen? Hoe hoog zijn dan je vaste lasten?

Hier komen de gewone toeslagen ook nog bij. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijstand, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag.Zelfs als je niks leent, zit je al op 500 euro studiefinanciering, plus ongeveer 430 kindgebonden budget en zorgtoeslag. Plus nog iets van 60 euro kinderbijslag. Dan zit je al op 1000 euro, en heb je nog geen cent geleend en geen seconde gewerkt. Een studie is heus geen 40 uur in de week, bijna alle studenten werken naast hun studie. Nog een paar honderd erbij moet dan dus echt wel haalbaar zijn. Daar moet je het dan toch mee kunnen redden?
Ik denk dat de TO niet meer terug komt, ze leest hier alleen maar dat het wel zou moeten kunnen.
quote:nausicaa schreef op 02 februari 2016 @ 23:39:

[...]

Zelfs als je niks leent, zit je al op 500 euro studiefinanciering, plus ongeveer 430 kindgebonden budget en zorgtoeslag. Plus nog iets van 60 euro kinderbijslag. Dan zit je al op 1000 euro, en heb je nog geen cent geleend en geen seconde gewerkt. Een studie is heus geen 40 uur in de week, bijna alle studenten werken naast hun studie. Nog een paar honderd erbij moet dan dus echt wel haalbaar zijn. Daar moet je het dan toch mee kunnen redden?Ik weet het niet hoor maar alles is een lening voor nieuwe studenten. Ze krijgen helemaal niks meer.
http://www.wijzeringeldza ... er-het-studieleenstelsel/
quote:Goede-Fee schreef op 03 februari 2016 @ 10:28:

[...]

Ik weet het niet hoor maar alles is een lening voor nieuwe studenten. Ze krijgen helemaal niks meer.Dat geldt inderdaad voor hbo/universiteit. Maar aangezien TO het over een BBL of bol heeft, neem ik aan dat ze mbo wil gaan doen. En daarvoor krijg je wel nog gewoon studiefinanciering die geen lening is.
Beroepsbegeleidende leerweg niveau MBO1 -2 krijgt geen studie financiering,

MBO3 -4 krijgt een prestatie beurs die je na je diploma niet hoef terug te betalen..

kijk maar op https://duo.nl/particulier/mbo-er/

Maar ik geloof het verder wel TO komt toch niet terug...
quote:1960to4 schreef op 03 februari 2016 @ 11:35:

Beroepsbegeleidende leerweg niveau MBO1 -2 krijgt geen studie financiering,

MBO3 -4 krijgt een prestatie beurs die je na je diploma niet hoef terug te betalen..

kijk maar op https://duo.nl/particulier/mbo-er/

Maar ik geloof het verder wel TO komt toch niet terug...Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven