Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 17:26:

[...]

Je begrijpt me verkeerd, jij wordt boos op iemand die een bewering doet. En ik vraag me af waarom, niets meer of minder. Jij geeft (vaag) aan dat jouw situatie blijkbaar geen gemiddelde situatie is, Hoe moet diegene waar jij boos op werd dat nou weten?

Als je niets wil vertellen over jouw situatie is dat natuurlijk prima, maar boos worden op iemand die jouw situatie niet kent is onredelijk,

Waarom maakt het uit hoe het komt dat ik niet zoveel te besteden heb, denk je dat ik erover lieg ofzo?

Het is gewoon zo, en heus niet alleen voor mij.

En ja, dan merk je het extra als je alleenstaand bent, niet iedereen die single is leeft als die meiden uit sex and the city.

Maar goed, ook los van mijn situatie is het zo dat alleenstaanden per maand meer kwijt zijn, dat verzin ik heus niet, google er maar eens op (of zoek even terug naar die site die ik geplaatst had)

Snap eigenlijk niet waarom je dat zo moeilijk vind om te geloven.
quote:paleviolet schreef op 07 februari 2016 @ 17:28:

[...]

Waarom maakt het uit hoe het komt dat ik niet zoveel te besteden heb, denk je dat ik erover lieg ofzo?

Het is gewoon zo, en heus niet alleen voor mij.

En ja, dan merk je het extra als je alleenstaand bent, niet iedereen die single is leeft als die meiden uit sex and the city.Als gemiddelde alleenstaande kun je er makkelijk voor zorgen dat je (meer) inkomen krijgt. Blijkbaar is dat bij jou niet zo, en dat vind ik erg vervelend voor je. Maar dat is geen reden om zo boos op iemand te worden die jouw situatie niet kent.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 17:31:

[...]

Als gemiddelde alleenstaande kun je er makkelijk voor zorgen dat je (meer) inkomen krijgt. Blijkbaar is dat bij jou niet zo, en dat vind ik erg vervelend voor je. Maar dat is geen reden om zo boos op iemand te worden die jouw situatie niet kent.

Maar het heeft met mijn situatie toch niks te maken?

Je zet mijn bijdrage weg als zinloos omdat ik blijkbaar niet gemiddeld ben, nou jammer dan, dat maakt niet dat alles wat ik zeg gelijk maar onzin is.

Ook voor wel "gemiddelde" singles is het leven duurder dan voor samenwonenden, en de één zal daar meer van merken dan de ander, dat is wel zo, maar dat maakt het toch niet per definitie onwaar, of irrelevant?
quote:paleviolet schreef op 07 februari 2016 @ 17:35:

[...]

Maar het heeft met mijn situatie toch niks te maken?

Je zet mijn bijdrage weg als zinloos omdat ik blijkbaar niet gemiddeld ben, nou jammer dan, dat maakt niet dat alles wat ik zeg gelijk maar onzin is.

Ook voor wel "gemiddelde" singles is het leven duurder dan voor samenwonenden.Maar waarom wordt jij dan zo boos als iemand in algemeenheden praat? Jij begint zelf over jouw situatie, is toch niet gek als daar dan op door wordt gevraagd? En wie heeft gezegd dat wat jij zegt maar onzin is?
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 17:40:

[...]

Maar waarom wordt jij dan zo boos als iemand in algemeenheden praat? Jij begint zelf over jouw situatie, is toch niet gek als daar dan op door wordt gevraagd? En wie heeft gezegd dat wat jij zegt maar onzin is?

Dat zeg je toch zelf?

Je neemt mijn bijdrage totaal niet serieus, omdat het blijkbaar nogal vreemd is voor je.

Ik noemde mijn situatie gewoon even globaal als voorbeeld, om aan te geven dat het wel degelijk verschil kan maken.

Maar goed, dit is totaal zinloos, je stikt er maar in verder.
Ik ben ook single.

Ook ben ik helemaal onder aan de ladder begonnen.

Eerst een kamer gehuurd,en toen een appartement gehuurd,en nu heb ik een appartement gekocht.

En ja wel hoor,met 2 slaapkamers,want dat stond op mn woon lijstje en waarom.

Ik vind het fijn om een rommel kamer te hebben,waar ik oa mn was kan drogen.

Ok krijg ik wel eens logee s.

natuurlijk droom ik wel eens van een woonhuis met een tuintje erbij,maar als alleen staande is het bijna onmogelijk om een huis te kopen,meestal moet je daar voor met zijn tweeen voor zijn,maar dromen mag.
quote:paleviolet schreef op 07 februari 2016 @ 17:43:

[...]

Dat zeg je toch zelf?

Je neemt mijn bijdrage totaal niet serieus, omdat het blijkbaar nogal vreemd is voor je.

Ik noemde mijn situatie gewoon even globaal als voorbeeld, om aan te geven dat het wel degelijk verschil kan maken.

Maar goed, dit is totaal zinloos, je stikt er maar in verder.

Stik jij maar lekker in je zelfmedelijden dan. Als je echt goed had gelezen, had je begrepen dat ik je helemaal niet aanval.

Als je je hele leven zo leeft zul jij het heel moeilijk hebben. Daar heb ik medelijden mee.
quote:paleviolet schreef op 07 februari 2016 @ 17:43:

[...]

Dat zeg je toch zelf?

Maar goed, dit is totaal zinloos, je stikt er maar in verder.Man, wat reageer jij geïrriteerd. Niemand valt je aan hoor.
quote:hello.goodmorning schreef op 07 februari 2016 @ 17:50:

[...]

Man, wat reageer jij geïrriteerd. Niemand valt je aan hoor.

Nou, ik vind het best agressief, om iemands mening weg te schuiven omdat het blijkbaar niet in jouw belevingswereld past.

En dat ik schijnbaar zo'n enorme uitzondering ben wil toch niet zeggen dat mijn mening/advies gelijk maar niks waard is?
quote:wendy7373 schreef op 07 februari 2016 @ 17:47:

(..)

natuurlijk droom ik wel eens van een woonhuis met een tuintje erbij,maar als alleen staande is het bijna onmogelijk om een huis te kopen,meestal moet je daar voor met zijn tweeen voor zijn,maar dromen mag.Wat blijft dat toch terug komen...het is helemaal niet 'bijna onmogelijk' om als alleenstaande een huis te kopen. Ik ben alleen en heb een huis met 2 slaapkamers en voor/achter tuin, in de Randstad. Geen droom hoor, maar werkelijkheid...ga ervoor!
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:tallyho schreef op 07 februari 2016 @ 15:34:

[...]

De woningbouwverenigingen die ik ken hanteren alleen een inkomenseis, hoe hoger het inkomen hoe hoger de huurprijs van de woningen waarvoor je in aanmerking komt en dus hoe groter de woning. Tot je boven de inkomensgrens sociale woningbouw uitkomt, dan moet je particulier gaan huren. En die particuliere verhuurder interesseert het totaal niet wat je huurt (groot of klein) als je maar betaalt.In Rotterdam werkt het in ieder geval niet zoals jij beschrijft, en wordt wel degelijk gekeken naar met hoeveel mensen je in een sociale huurwoning moet wonen. Ik mag in mn eentje geen 4-kamerwoning huren hoor!
quote:PimPom schreef op 07 februari 2016 @ 17:58:

[...]

Wat blijft dat toch terug komen...het is helemaal niet 'bijna onmogelijk' om als alleenstaande een huis te kopen. Ik ben alleen en heb een huis met 2 slaapkamers en voor/achter tuin, in de Randstad. Geen droom hoor, maar werkelijkheid...ga ervoor!Bovendien zijn er genoeg stellen die van één inkomen rond moeten komen. Die zouden per definitie ook geen huis kunnen kopen?
Ik vind het best logisch dat je op je 27ste liefst iets voor jezelf hebt ipv een kamer waarbij je alles moet delen.
Jezus theamuts, kus je even je innerlijke rem zoeken? Eerst die oeverloze discussie met Rue, nu weer met paleviolet. Je kaapt het hele topic. Leer even op je handen te gaan zitten -wie er nou ook gelijk heeft- ipv maar door te drammen om de ander ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt.
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:chentolove schreef op 07 februari 2016 @ 18:27:

Ik vind het best logisch dat je op je 27ste liefst iets voor jezelf hebt ipv een kamer waarbij je alles moet delen.

Vind ik ook hoor, maar je moet wel kijken naar de (on) mogelijkheden.

Als je heel kritisch bent moet je lang(er) wachten op woonruimte. Maar ik ben van mening dat als je goed zoekt er uiteindelijk best iets te vinden valt.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 18:15:

[...]

Bovendien zijn er genoeg stellen die van één inkomen rond moeten komen. Die zouden per definitie ook geen huis kunnen kopen?Precies! Op één inkomen kun je een huis kopen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
God djiezzzz zeg wat een discussie.

Ik ben ook single en dat is duurder dan samenwonen als tweeverdieners. Lijkt me zeer logisch. Die kosten zitten hem in volgorde van meeste invloed in 1) huur/hypotheek 2) vakanties 3) gas/water en licht 4) eten. En dan is het wel zo'n beetje afgelopen.

Ik denk trouwens dat ik niet heel erg veel duurder eet dan een stel want ik koop slim in en heb een vriezer. Bovendien eten sommige singles voor 1,- pp en sommige koppels wel voor 5,- pp, dus de kosten van boodschappen heeft vaak nog meer te maken met je levensstijl dan met je burgerlijke status.

Maar laten we even eerlijk zijn, single of niet, samenwoonder of niet...het wordt pas echt duur als er kind(eren), zowel in enkel als in meervoud zijn. Dan gaan er grote sloten geld naar het nageslacht en dat duurt vaak ook nog 20 plus jaar per koter.

Dus ik reken mezelf als single alsnog rijk .
Kleine kinderen valt nog mee. Wacht maar totdat ze groter worden!

In TO'S geval zou ik eerst gaan voor doelstelling 1: op mezelf. Of dat nou een kamer is, of gedeeld met een vriend (in). Dan inkomen vergroten en iets kopen. Want 70.000 kunnen lenen heeft te maken met een laag inkomen.
quote:wendy7373 schreef op 07 februari 2016 @ 17:47:

Ik ben ook single.

Ook ben ik helemaal onder aan de ladder begonnen.

Eerst een kamer gehuurd,en toen een appartement gehuurd,en nu heb ik een appartement gekocht.

En ja wel hoor,met 2 slaapkamers,want dat stond op mn woon lijstje en waarom.

Ik vind het fijn om een rommel kamer te hebben,waar ik oa mn was kan drogen.

Ok krijg ik wel eens logee s.

natuurlijk droom ik wel eens van een woonhuis met een tuintje erbij,maar als alleen staande is het bijna onmogelijk om een huis te kopen,meestal moet je daar voor met zijn tweeen voor zijn,maar dromen mag.Waarom moet je daarvoor met zijn2en zijn? Ik ken genoeg alleenstaanden die dat hebben en zou dat nu alleen op mijn loon ook kunnen, nog wel in het centrum van een grote stad. (En ik werk niet eens fulltime)
Je eerste huis dat je in je eentje koopt is meestal geen eengezinswoning met tuin, maar als je al een jaar of wat aan het werk bent en je bent doorstromer is het prima mogelijk om een echt huis te kopen als alleenstaande. Met mijn salaris kan ik weliswaar geen ruime woning in bijv. Haarlem betalen, maar prima een wat kleiner huis in een van de omliggende dorpen (m.u.v. Bloemendaal, Aerdenhout ).
Dat kun je op je 27e ook denk ik. Ik begon op mijn 18e anti-kraak, kocht een bovenwoning op mijn 21e en kan nu een groot huis kopen (mits ik dit verkoop zonder enorm verlies dan)

Met 40 uur werken in de week verdien je met het min loon (bruto) 1524,60 euro volgens de Rijksoverheid. Daar kun je best wel wat mee. Zeker in Limburg waar to woont. Daar koop je een vrijstaande woning voor amper 2 ton.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 17:31:

[...]

Als gemiddelde alleenstaande kun je er makkelijk voor zorgen dat je (meer) inkomen krijgt. Blijkbaar is dat bij jou niet zo, en dat vind ik erg vervelend voor je. Maar dat is geen reden om zo boos op iemand te worden die jouw situatie niet kent.

Hoe dan?

Ik was laatst op een feestje waar een jonge meid precies hetzelfde vertellen. Het was voor haar financieel onmogelijk om zelfstandig te wonen. Zij wilde gaan.lijken naar een.woonruimte in een dorp wat verder van de stad af. Maar dan zit je weer met hoge reiskosten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven