Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
http://www.housingxl.nl/

Hier staat wat tussen wat incl servicekosten en gwl niet boven de 800 euro uitkomt
De woningbouw verkoopt ook flatjes die uit de verhuur komen voor 25% onder de normale vraagprijs, met terugkoopgarantie. Misschien oplossing? Bel de woningbouwvereniging in je regio zou ik zeggen.
quote:WD-40 schreef op 07 februari 2016 @ 14:16:

Mag ik even over de koptekst klagen? Als single op jezelf? Je gaat gewoon zelfstandig wonen, zo vers bij je ouders vandaan. Dat doen er zovele.

De koptekst vind ik een beetje vaag.

TO heeft hiervoor samengewoond met haar vriend, legt ze in een andere post uit

dus vanuit dat referentiekader begrijp ik het wel
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 14:20:

[...]

TO heeft hiervoor samengewoond met haar vriend, legt ze in een andere post uit

dus vanuit dat referentiekader begrijp ik het welaha, bedankt voor de uitleg.
quote:tallyho schreef op 07 februari 2016 @ 14:12:

[...]

Dit vind ik toch altijd zóóón onzin............hoezo minder ruimte? Jij hoeft niet naar de WC of onder de douche of jij gebruikt geen keuken? Jij hebt geen levensruimte nodig? Nooit iemand te logeren?

Hoeveel slaapkamers heb jij nodig in je eentje?

En nog een tip: als alleenstaande ouder met een kind en een laag inkomen heb je het riant in Nederland met alle belastingvoordelen die je in de schoot geworpen krijgt. Raak je allemaal kwijt als je kind de deur uitgaat dus ik zou maar niet juichen, als single heb je geen enkel belastingvoordeel.Bullshit, ik ben alleenstaande ouder met inmiddels volwassen kinderen die nog studeren. Zodra zij het huis uit zijn wordt ik rijk ja.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:26:

[...]

Bullshit, ik ben alleenstaande ouder met inmiddels volwassen kinderen die nog studeren. Zodra zij het huis uit zijn wordt ik rijk ja.Als je kinderen hebt is het verschil wel groot ja, maar dat zei je er niet bij. Ik kon met m'n vriend gewoon in een huisje van 30 vierkante meter wonen waar ik daarvoor alleen woonde. En hoeveel slaapkamers heb je nodig als je samenwoont?
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:26:

[...]

Bullshit, ik ben alleenstaande ouder met inmiddels volwassen kinderen die nog studeren. Zodra zij het huis uit zijn wordt ik rijk ja.Als je kinderen hebt is het verschil wel groot ja, maar dat zei je er niet bij (in je post over minder ruimte althans). Ik kon met m'n vriend gewoon in een huisje van 30 vierkante meter wonen waar ik daarvoor alleen woonde. En hoeveel slaapkamers heb je nodig als je samenwoont?
quote:tallyho schreef op 07 februari 2016 @ 14:12:

[...]

Dit vind ik toch altijd zóóón onzin............hoezo minder ruimte? Jij hoeft niet naar de WC of onder de douche of jij gebruikt geen keuken? Jij hebt geen levensruimte nodig? Nooit iemand te logeren?

En nog een tip: als alleenstaande ouder met een kind en een laag inkomen heb je het riant in Nederland met alle belastingvoordelen die je in de schoot geworpen krijgt. Raak je allemaal kwijt als je kind de deur uitgaat dus ik zou maar niet juichen, als single heb je geen enkel belastingvoordeel.

Inderdaad, een alleenstaande heeft niet de helft van de ruimte van 2 mensen nodig. Een badkamer en toilet zijn even groot voor 1 of twee mensen. De keuken eigenlijk ook. Bovendien zijn woonlasten meer dan alleen de huur voor de oppervlakte. Electriciteit en gas zijn nauwelijks duurder voor twee dan voor 1. Een lamp verbruikt niet meer stroom als er twee mensen onder zitten, de televisie ook niet. En de verwarming moet net zo hoog als je alleen bent. Het scheelt natuurlijk wel een beetje maar zeker niet de helft.

De meeste gemeentebelastingen gaan per huishouden, onafhankelijk van het aantal mensen in huis. De kosten voor bv internet of tv zijn ook gewoon hetzelfde.

Dus ja, als alleenstaande ben je gewoon veel duurder uit. Daar kan niemand iets aan doen, dus ik vind ook niet dat je er over moet klagen. Maar het is wel zo, en dan is het inderdaad wel eens vervelend als mensen die samenwonen verbaasd zijn dat je niet zo duizenden euro's kunt neerleggen voor een nieuwe auto oid. Want 'dat haal je toch gewoon van je spaarrekening?'. Een beetje inzicht in dat zo'n spaarrekening niet voor iedereen haalbaar is, zou ook wel leuk zijn.

En voor TO: aan iedereen laten weten dat je oets zoekt. De meeste betaalbare dingen gaan toch via-via. Ik woon in Amsterdam, en sta soms verbaasd over wat mensen kunnen vinden. Niet per se morgen, en niet per se beel goedkoop, maar wel ok en haalbaar. Dan moet dat in Roermond toch ook echt kunnen. Je weet nooit wie er gaat verhuzien en je kan voordragen bij de huisbaas, of wiens oom ineens nog ergens een huisje blijkt te hebben. Mijn broer woont ook in een kamer die hij huurt van een vriendin van mijn nicht.
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 14:12:

[...]

Misschien houdt TO wel van fietsen, rijdt ze op een scooter, heeft ze een auto, of stopt er vlakbij een busWaar....en ze stelt geen eisen aan de woning....dus misschien is de afstand geen probleem
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:Rue schreef op 07 februari 2016 @ 14:30:

[...]

Als je kinderen hebt is het verschil wel groot ja, maar dat zei je er niet bij (in je post over minder ruimte althans). Ik kon met m'n vriend gewoon in een huisje van 30 vierkante meter wonen waar ik daarvoor alleen woonde. En hoeveel slaapkamers heb je nodig als je samenwoont?Ik schreef dit:quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 13:27:

[...]

Moet je nagaan hoezeer alleenstaande ouders de sjaak zijn!

Zodra mijn kinderen het huis uit zijn wordt ik rijk
Oeps, opnieuw geplaatst ipv bewerkt.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:33:

[...]

Ik schreef dit:

[...]

Lees even wat ik tussen haakjes schrijf dan. Ik had het over de ruimte, niet over het geld.
Hoe kan het dat je op 27e thuiswoont, al jaren werkt en dan geen riante spaarpot hebt?
quote:Rue schreef op 07 februari 2016 @ 14:35:

[...]

Lees even wat ik tussen haakjes schrijf dan. Ik had het over de ruimte, niet over het geld.

Hoeveel slaapkamers heb jij nodig in je eentje? (Schreef ik al eerder.)

Een tweekamer woning is altijd goedkoper dan een drie- of vierkamerwoning. Daarnaast moeten al die ruimtes toch ook verwarmd worden. Kost ook meer geld.

verder eten meer mensen meer dan 1. Als je in je eentje bent doe je er goed aan om een vriezer aan te schaffen, dan kun je wat je teveel hebt gemaakt aan maaltijden invriezen. (Scheelt je ook nog eens in tijd.)
quote:nausicaa schreef op 07 februari 2016 @ 14:30:

[...]

Inderdaad, een alleenstaande heeft niet de helft van de ruimte van 2 mensen nodig. Een badkamer en toilet zijn even groot voor 1 of twee mensen. De keuken eigenlijk ook. Bovendien zijn woonlasten meer dan alleen de huur voor de oppervlakte. Electriciteit en gas zijn nauwelijks duurder voor twee dan voor 1. Een lamp verbruikt niet meer stroom als er twee mensen onder zitten, de televisie ook niet. En de verwarming moet net zo hoog als je alleen bent. Het scheelt natuurlijk wel een beetje maar zeker niet de helft.

De meeste gemeentebelastingen gaan per huishouden, onafhankelijk van het aantal mensen in huis. De kosten voor bv internet of tv zijn ook gewoon hetzelfde.

Dus ja, als alleenstaande ben je gewoon veel duurder uit. Daar kan niemand iets aan doen, dus ik vind ook niet dat je er over moet klagen. Maar het is wel zo, en dan is het inderdaad wel eens vervelend als mensen die samenwonen verbaasd zijn dat je niet zo duizenden euro's kunt neerleggen voor een nieuwe auto oid. Want 'dat haal je toch gewoon van je spaarrekening?'. Een beetje inzicht in dat zo'n spaarrekening niet voor iedereen haalbaar is, zou ook wel leuk zijn.

En voor TO: aan iedereen laten weten dat je oets zoekt. De meeste betaalbare dingen gaan toch via-via. Ik woon in Amsterdam, en sta soms verbaasd over wat mensen kunnen vinden. Niet per se morgen, en niet per se beel goedkoop, maar wel ok en haalbaar. Dan moet dat in Roermond toch ook echt kunnen. Je weet nooit wie er gaat verhuzien en je kan voordragen bij de huisbaas, of wiens oom ineens nog ergens een huisje blijkt te hebben. Mijn broer woont ook in een kamer die hij huurt van een vriendin van mijn nicht.+1
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:38:

[...]

Een tweekamer woning is altijd goedkoper dan een drie- of vierkamerwoning. Daarnaast moeten al die ruimtes toch ook verwarmd worden. Kost ook meer geld.

verder eten meer mensen meer dan 1. Als je in je eentje bent doe je er goed aan om een vriezer aan te schaffen, dan kun je wat je teveel hebt gemaakt aan maaltijden invriezen. (Scheelt je ook nog eens in tijd.)Hoeveel slaapkamers heb je nodig met z'n tweeën? Schreef ik ook al eerder.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:38:

[...]

verder eten meer mensen meer dan 1. Als je in je eentje bent doe je er goed aan om een vriezer aan te schaffen, dan kun je wat je teveel hebt gemaakt aan maaltijden invriezen. (Scheelt je ook nog eens in tijd.)Ga eerst maar eens in je eentje wonen in je 1-kamer woning en kom dan je ervaringen met ons delen. Dan weet je waar je het over hebt.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:Rue schreef op 07 februari 2016 @ 14:39:

[...]

Hoeveel slaapkamers heb je nodig met z'n tweeën? Schreef ik ook al eerder.Als alleenstaande ouder met 1 kind twee dus.
quote:tallyho schreef op 07 februari 2016 @ 14:41:

[...]

Ga eerst maar eens in je eentje wonen in je 1-kamer woning en kom dan je ervaringen met ons delen. Dan weet je waar je het over hebt.Pfff dat heb ik jaren gedaan tijdens mij studietijd, dus ervaring genoeg. En jij? Ben jij alleenstaande ouder?
Oh ja, ik heb een huis met drie kamers, maar alleen in de woonkamer staat de verwarming aan. Dat kost me dus helemaal niets extra's.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:42:

[...]

Als alleenstaande ouder met 1 kind twee dus.

Jij was degene die die kinderen er opeens bij haalde terwijl het (in de post waarop je reageerde) ging om de vergelijking single/samenwonend.

Oh ja, m'n bovenbuurvrouw was op diezelfde 30 vierkante meter alleenstaande moeder.
quote:Rue schreef op 07 februari 2016 @ 14:46:

[...]

Jij was degene die die kinderen er opeens bij haalde terwijl het (in de post waarop je reageerde) ging om de vergelijking single/samenwonend.

Oh ja, m'n bovenbuurvrouw was op diezelfde 30 vierkante meter alleenstaande moeder.

Dus jij woont eigenlijk in een te grote woning als deze geschikt is voor meerdere personen.

Ik zie ook niet in waarom je meer dan één slaapkamer nodig hebt als je alleen woont.
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:48:

[...]

Dus jij woont eigenlijk in een te grote woning als deze geschikt is voor meerdere personen.

Ik zie ook niet in waarom je meer dan één slaapkamer nodig hebt als je alleen woont.Dat is een aanname. Ik had maar één slaapkamer in dat huis.
Ik zou als alleenstaande zonder kinderen liefst twee slaapkamers hebben. Extra kamertje als rommel- cq logeerkamer. Verder een ruime keuken met eettafel en een fatsoenlijke badkamer met inloopdouche. Dakterras van 25 vierkante meter.

Ik kan me er nu al op verheugen. Eerst even de kindjes groot zien te krijgen
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 14:43:

[...]

Pfff dat heb ik jaren gedaan tijdens mij studietijd, dus ervaring genoeg. En jij? Ben jij alleenstaande ouder?

Nee.

Bovendien als student in een veredelde bezemkast wonen is niet te vergelijken met als volwassene te klein behuisd te zijn. Simpelweg omdat je behoeftes veranderd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven