Geld & Recht alle pijlers

Eerste huis kopen

09-02-2016 11:27 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog. Echter zitten we met het volgende dilemma;

Er is al een bod gedaan op dit huis, maar volgens de makelaar lopen de onderhandelingen stroef...

Nu twijfelen we of dat het verstandig is om al een bod uit te brengen en zo ja,

begin je dan laag of direct met een eindbod? De vraagprijs is 239.000 en we willen er uiteindelijk max. 222.000 voor

betalen, omdat er e.e.a. aan het huis gedaan moet worden.

Gezien dit allemaal nieuw voor ons is, hopen we dat jullie met ons mee willen denken, alvast bedankt!
Tja, een veel gebruikte truc van makelaars. Of hij/zij de waarheid vertelt weet je niet.

Ga in zee met een aankoopmakelaar. Hij/zij kan je van goed advies voorzien.
Als ze in onderhandeling zijn met iemand anders mag je alleen een bod doen en krijgt de andere partij te horen dat er een bod ligt en krijgen die ook de gelegenheid een bod te doen... Tenminste zo ging het bij mij toen ik in onderhandeling was.... Ik bleek overigens boven de vraagprijs overboden te zijn door meerdere partijen. Uiteindelijk een leuker huis gekocht
Op het moment dat de verkoper met een andere gegadigde aan het onderhandelen is, is het hem niet toegestaan om jullie bod te accepteren, hij zal eerst de andere partij de gelegenheid moeten geven om met een beter bod te komen. Wel is het natuurlijk zo dat als jullie 222.000 bieden en de andere partij zit lager dan dat bod, dat de verkoper minimaal 222.000 als laagste bod van de andere partij zal accepteren. Maar stel dat jullie 222.000 bieden en de andere gegadigden zijn uiteindelijk ook bereid om dat te bieden, zullen jullie achter het net vissen.

Maar goed, het kan en mag wel. Wie weet bereik je op die manier iets. Het zou ook best kunnen dat de andere gegadigde onder jullie bod zit en de verkoper eieren voor z'n geld kiest en jullie bod dan maar accepteert. Maar goed, dat is natuurlijk speculeren.......
Oh dear, how sad, never mind.
Onze aankoopmakelaar kreeg 30.000 van de vraagprijs af, het loont dus om zo iemand in te huren. Zeker bij je eerste huis.
Een aankoopmakelaar is een goed advies ja! Heb ik ook gedaan en heb het huis uiteindelijk voor minder kunnen kopen dan ik als openingsbod had durven uitbrengen. Mijn aankoopmakelaar heeft zichzelf dus dubbel en dwars terugverdiend.
Dat vraag je toch gewoon aan de makelaar? Maak je interesse kenbaar, mochten de onderhandelingen mislukken kan hij jullie bellen.

Een bod lijkt me nog niet nodig en qua prijs; iedere regio is anders in Amsterdam moet je bij 239 misschien wel 245 bieden en in Veendam 199.

Kortom; daar zijn makelaars voor - laat ze maar wat doen voor hun geld
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
gewoon bod doen en zien waar het uitkomt.. De markt is momenteel beetje gek.. dus is het maar net wat ze er voor willen en hoe graag ze weg willen (eraf moeten)..

De makelaar nam ik altijd met een zak zout
Gewoon tegen de verkopende makelaar zeggen wat je ervoor wilt betalen en dat ze je kunnen bellen als het stuk loopt met de huidige potentiele kopers. Mits je het huis al uitgebreid hebt bekeken natuurlijk, anders is het gevaarlijk om zomaar zo'n bedrag te noemen.
Heb je ook een idee rond welke prijs ze momenteel aan 't onderhandelen zijn?

Als ze 239 vragen en de huidige bieders zitten te onderhandelen rond de 220 en de verkopers willen dat niet, heeft het weinig zin dat jij ook nog probeert.

Als ze rond de 200 zitten, maak je misschien een kans.
Dank voor jullie reacties!

@ Mietrot: We hebben helaas geen idee rond welk bedrag deze partij zit. Echter weten we wel dat deze geïnteresseerden een eigen huis hebben wat ze eerst willen verkopen, waardoor het bij een eventuele overeenkomst uit zal komen op een No Risk Clausule.

Wij zouden wel direct het huis kunnen betrekken na overeenkomst dus dat zou in ons voordeel kunnen werken wellicht.. ?
Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar in de arm genomen, en ken eigenlijk ook niemand in mijn omgeving die dat wel heeft gedaan. Je weet zelf hoeveel je uit wilt geven aan het huis. Dat jullie er direct in kunnen hoeft voor de verkoper niet gunstig te zijn, maar dat is koffiedik kijken.
quote:KH86 schreef op 09 februari 2016 @ 15:58:

Dank voor jullie reacties!

@ Mietrot: We hebben helaas geen idee rond welk bedrag deze partij zit. Echter weten we wel dat deze geïnteresseerden een eigen huis hebben wat ze eerst willen verkopen, waardoor het bij een eventuele overeenkomst uit zal komen op een No Risk Clausule.

Wij zouden wel direct het huis kunnen betrekken na overeenkomst dus dat zou in ons voordeel kunnen werken wellicht.. ?Dat no risk clausule is een aanname van jullie, het is best ongebruikelijk om dat op te nemen....
quote:Joni_de_tweede schreef op 09 februari 2016 @ 16:01:

Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar in de arm genomen, en ken eigenlijk ook niemand in mijn omgeving die dat wel heeft gedaan. Je weet zelf hoeveel je uit wilt geven aan het huis. Dat jullie er direct in kunnen hoeft voor de verkoper niet gunstig te zijn, maar dat is koffiedik kijken.Wij hebben het 2x wel gedaan, godzijdank... en dat heeft ons heel veel geld bespaard.
quote:Joni_de_tweede schreef op 09 februari 2016 @ 16:01:

Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar in de arm genomen, en ken eigenlijk ook niemand in mijn omgeving die dat wel heeft gedaan. Je weet zelf hoeveel je uit wilt geven aan het huis. Dat jullie er direct in kunnen hoeft voor de verkoper niet gunstig te zijn, maar dat is koffiedik kijken.

Ik had de vraagprijs kunnen betalen voor mijn huis. De aankoopmakelaar heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een flink eind onder de vraagprijs uitkwam. Nogmaals: ik betwijfel of ik het bedrag dat ik uiteindelijk heb betaald, als openingsbod had aangedurfd. Toen de aankoopmakelaar zei welk beginbod hij in gedachten had, schrok ik haast. Maar tot mijn verbazing kwam er een tegenbod dat echt al een stuk lager was dan de vraagprijs. Weer een bod dat mij veel te laag leek, verkoper zakte weer flink....en zo heeft mijn aankoopmakelaar zichzelf ruimschoots terugverdiend.

Maar de een is daar natuurlijk ook beter in dan de ander. Ik ben niet zo'n onderhandelaar.....
quote:spectral schreef op 09 februari 2016 @ 16:04:

[...]

Dat no risk clausule is een aanname van jullie, het is best ongebruikelijk om dat op te nemen....

@ Spectral: De makelaar van de verkopende partij zegt dat het waarschijnlijk zal uitkomen op een No Risk clausule

met die andere partij, áls ze al tot een overeenkomst komen.

Nu vraag ik me af of dat het niet een truc is om ons met een hoger bod te laten starten...

Misschien moeten we toch maar een aankoopmakelaar inschakelen
quote:spectral schreef op 09 februari 2016 @ 16:05:

[...]

Wij hebben het 2x wel gedaan, godzijdank... en dat heeft ons heel veel geld bespaard.Wij ook. En die heeft ons ook al eens behoed voor een miskoop en heeft er ook voor gezorgd dat wij het huis waar we nu in wonen konden kopen. Dit huis kwam op de markt voor een vraagprijs net iets onder vergelijkbare woningen en er hoefde minder aan te gebeuren. Toen wij de overdracht hadden vertelde de verkopend makelaar dat hij hem wel 10 keer had kunnen verkopen.
quote:Hayek schreef op 09 februari 2016 @ 16:07:

[...]

Ik had de vraagprijs kunnen betalen voor mijn huis. De aankoopmakelaar heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een flink eind onder de vraagprijs uitkwam. Nogmaals: ik betwijfel of ik het bedrag dat ik uiteindelijk heb betaald, als openingsbod had aangedurfd. Toen de aankoopmakelaar zei welk beginbod hij in gedachten had, schrok ik haast. Maar tot mijn verbazing kwam er een tegenbod dat echt al een stuk lager was dan de vraagprijs. Weer een bod dat mij veel te laag leek, verkoper zakte weer flink....en zo heeft mijn aankoopmakelaar zichzelf ruimschoots terugverdiend.

Maar de een is daar natuurlijk ook beter in dan de ander. Ik ben niet zo'n onderhandelaar.....Dat is ook zo, de een zit er meer in dan de ander. Ik heb eens zelf een tussenwoning verkocht waarvan ik naderhand complimenten kreeg van de makelaar, dat zij me niet overtroffen zou hebben. En met een ander huis (jaja, ik ben ervaren) zei makelaar ook weer dat ik ontzettend goed gehandeld had. Maar nogmaals, ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven