Geld & Recht alle pijlers

Waterschade bovenburen

15-02-2016 20:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we hier met z'n allen alles weten:

Net besloten om appartement te koop te zetten, nu blijkt er waterschade te zijn! Plafond in twee slaapkamers is nat, evenals de tussenmuur en in de woonkamer. Gordijnen ook. Er is schimmel. Ik heb het zelf nog niet gezien. En ook niet geroken, het ruikt niet lekker.

Het appartement staat eigenlijk leeg, vandaar dat we het nu pas zien.

Wat zijn nu verstandige stappen?

- er is geen rechtsbijstandverzekering (die regelt alles zo fijn als ik aangereden word; huis staat niet op mijn naam)

- er is wel een inboedel- en opstalverzekering

- er is een VvE

- vriend heeft foto's gemaakt

- vriend gaat naar bovenburen verhaal halen (onderhuur)

Balen is dat het extra tijd kost om het huis in de verkoop te zetten. En extra werk.

Wie heeft er tips?
In principe zou de verzekering van de bovenburen dit moeten vergoeden. Weet je wie de eigenaar is?
Nee, nog niet. Zouden de bovenburen of VvE wel moeten weten.
Dan zou ik daar beginnen inderdaad. Is de opstal via de VvE geregeld?
Als er schade is die door de bovenburen wordt veroorzaakt, stel je die toch gewoon aansprakelijk? Wat is het probleem?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat begin ik nu te hopen . De VvE-bijdrage is best hoog.
Wij hebben ook schade gehad door waterlekkage bij de bovenburen. Rare is dat je de schade moet claimen bij je eigen verzekering. Dit schijnt altijd zo te zijn.
Bel je eigen verzekering even, zij wikkelen dit evt af met de verzekering van de bovenburen.
quote:Stormkracht schreef op 15 februari 2016 @ 20:20:

Wij hebben ook schade gehad door waterlekkage bij de bovenburen. Rare is dat je de schade moet claimen bij je eigen verzekering. Dit schijnt altijd zo te zijn.Dat is vaak omdat de dekking op je eigen inboedel hoger is dan de dekking op de avp.
Afgelopen zomer hebben wij een grote waterschade gehad, we waren op vakantie dus het duurde even voordat het ontdekt werd. Ook de buren naast ons hadden schade. Zij moesten dit bij hun eigen verzekering claimen.
quote:GateKeeper schreef op 15 februari 2016 @ 20:24:

[...]

Dat is vaak omdat de dekking op je eigen inboedel hoger is dan de dekking op de avp.Dat wist ik niet! Ik baalde zo vreselijk van de schade (al mijn diploma's zijn bijvoorbeeld verloren gegaan) en vond het nogal raar dat ik mijn eigen verzekering moest aanspreken door nalatigheid van mijn bovenburen. Ik heb eigenlijk nooit met verzekeringen te maken.
Wat raar ook, lekkage in de slaapkamers en woonkamer. Wat kan daar nou lekken dat het bij jullie zo'n schade geeft? Heeft het appartement er boven dezelfde indeling? In combinatie met onderhuur denk ik dan snel aan een kwekerij... of het waterbed is geknapt

Maar idd, je verzekering inschakelen, en de eigenaar van het appartement boven jullie, zodat het hersteld kan worden.
Geen wiet boven . Er lekt een kraan en hij dacht dat het niet kwaad kon .

Verzekering gebeld en het moet toch via de verzekering van de VvE.

Zo snel mogelijk droog zien te krijgen.... We hebben een ander huis gezien waar we onze zinnen op hebben gezet.
quote:Stormkracht schreef op 15 februari 2016 @ 20:35:

[...]

Dat wist ik niet! Ik baalde zo vreselijk van de schade (al mijn diploma's zijn bijvoorbeeld verloren gegaan) en vond het nogal raar dat ik mijn eigen verzekering moest aanspreken door nalatigheid van mijn bovenburen. Ik heb eigenlijk nooit met verzekeringen te maken.Jouw verzekeraar keert aan jou uit en gaat vervolgens het schadebedrag terug halen bij de avp verzekeraar. Maar daar merk je als verzekerde meestal niets van
quote:juubje schreef op 15 februari 2016 @ 21:04:

Zo snel mogelijk droog zien te krijgen.... We hebben een ander huis gezien waar we onze zinnen op hebben gezet.

Gelukkig. Maar wat een oen, zit je mooi mee :(

Van die bouwdrogers erin zetten? Al zal dat op je plafond niet erg hard opschieten, voor de muur wel.

Zo snel mogelijk droog zien te krijgen.... We hebben een ander huis gezien waar we onze zinnen op hebben gezet.Vraag om een expert die naar de schade komt kijken.
Het probleem moet wel opgelost worden bij de bovenburen voordat jij het laat herstellen. Zou eerst even naar de bovenburen lopen.
Melden bij je eigen inboedel en opstalverzekering. Er zijn regels tussen de verzekeringsmaatschappijen zelf dat ze het weer verhalen. Zo hoefde ik destijds ook mijn eigen risico niet te betalen, dat werd ook verhaald. Maar wel balen Zeg. Dit is het laatste waar je op zit te wachten voor verkoop!

Zo snel mogelijk droog zien te krijgen.... We hebben een ander huis gezien waar we onze zinnen op hebben gezet.Ik denk dat de verzekering dit niet gaat vergoeden overigens... de bovenbuur is nalatig geweest en het is dus verwijtbaar. Maw je moet het op hem/haar persoonlijk verhalen volgens mij (wellicht via een wa-verzekering).
quote:Meme86 schreef op 16 februari 2016 @ 05:54:

Melden bij je eigen inboedel en opstalverzekering. Er zijn regels tussen de verzekeringsmaatschappijen zelf dat ze het weer verhalen. Zo hoefde ik destijds ook mijn eigen risico niet te betalen, dat werd ook verhaald. Maar wel balen Zeg. Dit is het laatste waar je op zit te wachten voor verkoop!

Het is weer gedoe. Iemand aansprakelijk stellen, wachten tot oorzaak verholpen is., wachten tot het droog is. Muren konden opknapbeurt gebruiken, maar plafond moet nu ook. We kijken er maar naar dat het nu betaald wordt.

Het vertraagt en daar zaten we niet op te wachten.
Nee dat snap ik goed dat je er niet op zit te wachten. Maar bel ook even je eigen verzekeringen. Zij hebben het bij mij toen heel netjes opgelost.
quote:spectral schreef op 16 februari 2016 @ 10:11:

[...]

Ik denk dat de verzekering dit niet gaat vergoeden overigens... de bovenbuur is nalatig geweest en het is dus verwijtbaar. Maw je moet het op hem/haar persoonlijk verhalen volgens mij (wellicht via een wa-verzekering).Jawel, een verzekering van de VvE heeft een appartementenclausule. Dat houdt in dat er ook wordt uitgekeerd als iemand nalatig is geweest. Hier is waterschade zonder enig probleem door de verzekering van de VvE opgelost.
quote:oneenietweer schreef op 16 februari 2016 @ 11:23:

[...]

Jawel, een verzekering van de VvE heeft een appartementenclausule. Dat houdt in dat er ook wordt uitgekeerd als iemand nalatig is geweest. Hier is waterschade zonder enig probleem door de verzekering van de VvE opgelost.Dat hoeft echt niet perse hoor, binnen onze VVE was dat nl helemaal niet het geval.
quote:spectral schreef op 16 februari 2016 @ 11:29:

[...]

Dat hoeft echt niet perse hoor, binnen onze VVE was dat nl helemaal niet het geval.Dan is degene die die verzekering afgesloten heeft een grote sukkel. Die clausule is er juist voor bedoeld dat de ene eigenaar geen problemen krijgt als een andere eigenaar nalatig is. Als je je appartement wilt verkopen is er grote kans dat de koper afhaakt als dit soort zaken niet goed geregeld is.
Ik hoop voor je dat de opstal via de VVE is geregeld. Anders ben je er mooi klaar mee. Gordijnen is eigen inboedel, maar natte muren en plafonds is vast opstal. Maar logisch dat je eigen verzekering zegt dat je bij de VVE moet zijn. Dat is weer mooi iets afgeschoven. Maar niet opgeven hoor, als je daar geen voet aan de grond krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven