Na bevalling stukje placenta achtergebleven

25-10-2008 15:53 137 berichten
Hoi,

8 september ben ik middels sectio bevallen. Keizersnee dus. Ging allemaal makkelijk, genezing ging perfect, kortom: appeltje eitje. Maar... de borstvoeding wilde niet echt goed op gang komen. Twee lactatiekundigen, een cb-arts, cb-verpleegkundige, kinderarts, huisarts, clusterkolven, na élke voeding kolven, bijvoeden, fenegriek en domperidon later, is gister gebleken dat er nog een stukje placenta in mijn baarmoeder zit, waardoor het zwangerschapshormoon nog steeds wordt afgegeven. Grote kans dat mijn melkproductie daarom zo laag is. Maandag word ik gecurreteerd.

Nu ben ik heel erg benieuwd of iemand dit ook heeft gehad en of je (ná de curretage) echt verschil merkte in de melkproductie.

fleur
Alle reacties Link kopieren
tot 6 weken vloeien is normaal, het moet alleen wel afnemen. En ik ken weer iemand die na haar eerste keer op keer een miskraam kreeg en bij wie toen (dus maanden en maanden later ) een stuk placenta ontdekt werd als oorzaak van die miskramen. Dus blijkbaar kan je wel eisprong hebben met stuk placenta.
Ik heb pco (of gehad, hoop ik), dus ik zou er niet raar van opkijken als ik zonder borstvoeding ruim een jaar niet ongesteld zou worden....

En een eisprong kan dus wel als ik het berichtje van Arwen zo lees. Ik vind het maar enge dingen hoor, stukken placenta die achter kunnen blijven zonder dat je er iets van merkt eigenlijk.
hij wordt ook niet voor niks zo uitvoerig bekeken na een bevalling, althans dat is mijn ervaring. Maar mooi dat dat dus niet altijd goed gebeurd dus, hoe kan dat? (blumpke, lees je nog mee?) je ziet toch of die compleet is lijkt me??
quote:layla1969 schreef op 25 oktober 2008 @ 22:10:

Hey Fleurtje, gefeliciteerd met je dochter! En wederom een ks, was het een geplande?

Nee, was niet gepland. De vliezen braken, werd in het ziekenhuis aan ctg gelegd, alles ok en geen weeen-activiteit en mocht weer naar huis. Op de trap van het ziekenhuis kwam de eerste wee. Na een half uur kwamen ze om de twee minuten. Twee uur wachten op schoonouders die op kwamen passen, daarna direct naar het ziekenhuis, had al 7cm ontsluiting. Meteen weer aan ctg en infuus voor pijnbestrijding werd aangelegd. Toen kwamen er allemaal mensen de verloskamer in en alles moest losgekoppeld worden: spoedkeizersnee omdat het hartje niet zo goed ging.

Uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor, dochter was dik in orde (en ik ook, trouwens).

Vond de keizersnee niet erg, wel een beetje jammer. En het is niet heel praktisch als je een peuter thuis hebt zitten.
quote:SnoopySnoopy schreef op 25 oktober 2008 @ 22:14:

Ik hoop echt dat die placenta de oorzaak is dat je productie nog niet goed op gang is gekomen!

Ik heb trouwens ook zo'n 6 weken bloedverlies gehad, op het laatst niet zo veel meer, een beetje af en aan. Ik dacht dat dat ook vrij normaal was... Bij mij kwam de borstvoeding meteen goed op gang, maar hoe zit dat dan bij moeders die meteen flesvoeding gaan geven of niet naar een lactatiekundige gaan, maar bij wie er wel een stuk placenta is blijven zitten? Die komen er dan pas heel laat achter waarschijnlijk, of ruimt je lichaam het dan vanzelf op?

Ik dank iig god op mijn blote knieen dat ik er op tijd achter gekomen ben. Lijkt me afschuwelijk als het gaat ontsteken ofzo.
quote:fleurtje schreef op 25 oktober 2008 @ 23:11:

[...]

Nee, was niet gepland. De vliezen braken, werd in het ziekenhuis aan ctg gelegd, alles ok en geen weeen-activiteit en mocht weer naar huis. Op de trap van het ziekenhuis kwam de eerste wee. Na een half uur kwamen ze om de twee minuten. Twee uur wachten op schoonouders die op kwamen passen, daarna direct naar het ziekenhuis, had al 7cm ontsluiting. Meteen weer aan ctg en infuus voor pijnbestrijding werd aangelegd. Toen kwamen er allemaal mensen de verloskamer in en alles moest losgekoppeld worden: spoedkeizersnee omdat het hartje niet zo goed ging.

Uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor, dochter was dik in orde (en ik ook, trouwens).

Vond de keizersnee niet erg, wel een beetje jammer. En het is niet heel praktisch als je een peuter thuis hebt zitten.Goh dat klinkt heftig zeg, ben blij dat alles goed is met jou en je dochter. Nu is het wel lastig natuurlijk met die wond, ik ben daar ook bang voor, als deze zwangerschap weer in een ks eindigt heb ik ook een dreumes van 1,5 rondlopen en dat is inderdaad niet handig ivm tillen enzo.
Wat ik heel moeilijk vond: je wilt de oudste niet het gevoel geven dat de nieuwe baby belangrijker is, of liever. De oudste ziet je met de baby op de arm lopen, maar háár kun je niet lekker optillen. Dat vond ik echt heel naar. Ben haar wel eerder dan die zes weken gaan tillen, ik wilde het zó graag. Ik dacht dus ook steeds dat dáárdoor het bloedverlies steeds meer werd.

Het was wel heftig, daar in de verloskamer. Maar ik denk dat het voor mijn vriend enger of heftiger was; ik was op dat moment redelijk 'weg' en kreeg het niet heel erg meer mee, hij wél... Wanneer ben jij uitgerekend...
Fleurtje, dat herken ik wel van de bevalling, dat het voor vriend heftiger was dan voor mij. Dochter bleef steken en ze hebben haar eruit moeten duwen en trekken. Zag er erg heftig uit (heb het op video), maar ik was op dat moment alleen maar bezig om met al mijn kracht te persen. Maar vriend had alles dus wel gezien. Ik moet eerlijk gezegd ook zeggen dat ik blij ben dat ik toen niet wist hoe ernstig het had kunnen zijn en hoe het eruitzag. De tranen sprongen in mijn ogen toen ik het op video zag, ben zo ontzettend blij dat het goed is afgelopen!

Heftig trouwens zo opeens een keizersnee, maar gelukkig is alles goed met jullie! Lijkt me inderdaad heel sneu als je al een kindje hebt rondlopen.

En inderdaad fijn dat ze er dan toch redelijk snel nog achter zijn gekomen, het heeft er lang genoeg gezeten nou lijkt me. En hopelijk kan je dochtertje snel vollledig borstvoeding krijgen.
Hé Fleurtje,

Gefeliciteerd met je dochter!

Een vriendin van mij heeft dit ook gehad, borstvoeding wilde maar niet goed lukken en toen bleek ook dat er een stukje placenta was achtergebleven. Ik weet niet meer na hoeveel weken ze er precies achterkwamen trouwens. Bij mijn vriendin is de borstvoeding daarna weer goed op gang gekomen. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval zal zijn.

In ieder geval sterkte morgen.
Fleurtje, gefeliciteerd!!

Ik vroeg me al een tijdje af hoe het met je gaat...wat een vervelend " staartje" van de KS.

Ik ben 2 keer gecuretteerd, welliswaar onder andere omstandigheden, en dat is me heel erg meegevallen.

Ik hoop dat het voor jou ook allemaal meevalt en dat het de oplossing is voor je BV probleem.

Sterkte met alles!
Gefeliciteerd!

Ook hier de ervaring uit de omgeving dat een stukje placenta voor heel veel problemen kan zorgen. Hier had de moeder een soort post-natale depressie, het ging helemaal niet goed, en niemand snapte waarom. BV ging ook nauwelijks.

Opeens is ze als een idioot gaan bloeden en met spoed naar het ziekenhuis gebracht, waar bleek dat er inderdaad nog iets vast zat. Dit is weggehaald, en vrijwel meteen ging alles een heel stuk beter.

Gek dat zoiets zo'n enorm verschil kan maken he? Sterkte in ieder geval!
Gefeliciteerd!!

Ook bij mij zijn er placenta resten achter gebleven,na een "normale" bevalling.Borstvoeding kwam wel op gang,maar er zat geen voeding in zeg maar.Daar hebben ze na gekeken omdat zoon wel goed dronk maar afviel.Helaas nooit aan placenta restjes gedacht..En ik maar denken dat buikpijn er bij hoort....

Toen ik hoge koorst kreeg,tja toen ging alles snel.Met spoed naar het ziekenhuis,drama alom.Ik zal de detaills besparen.

Bij de tweede was ik er alert op,en ja weer!Maar was er nu op tijd bij.Na de curretage kwam de borstvoeding prima op gang.Ik blij kindje blij!

Heel veel succes morgen,en zorg dat je de dagen erna wat extra hulp hebt.2 keer narcose in een korte tijd vergt wel wat van je lichaam!
quote:arwen173 schreef op 25 oktober 2008 @ 22:50:

hij wordt ook niet voor niks zo uitvoerig bekeken na een bevalling, althans dat is mijn ervaring. Maar mooi dat dat dus niet altijd goed gebeurd dus, hoe kan dat? (blumpke, lees je nog mee?) je ziet toch of die compleet is lijkt me??

Dat was waar ik ook het eerste aan dacht. Je ziet het vrij duidelijk en bij twijfel wordt er altijd alsnog een echo gemaakt. Bij een keizersnede wordt nota bene altijd nagetast (buik is toch al open om het maar even oneerbiedig te zeggen).

Jij lijf voert het vanzelf wel af als er een stukje achterblijft (dacht dat snoopy zich dat af vroeg?) en vaak zie je dat dan als een stolsel. Als ie wel achterblijft krijg je inderdaad buikpijn, je vloeit heftiger, krijgt koorts etc.

Maar Fleurtje, met wat jij beschrijft zou ik daar eerlijk gezegd ook niet aan denken. Vloeien tot 6 wkn is heel normaal en buikpijn als je je dochter optilt terwijl je net een keizersnede hebt gehad is natuurlijk ook niet gek.

Is het bevestigd met een echo dat er een stukje is achtergebleven? Heel veel sterkte morgen meis!

Ik duim keihard voor je dat die BV maandagavond als een tiet gaat!
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 26-10-2008 17:04
Reden: vautje
% gewijzigd
Hee Fleurtje!!

Goed je hier weer te zien, vroeg me al een tijdje af hoe het met je is.

Gefeliciteerd met je 2e meisje!

Veel succes morgen, en ik duim met je mee dat je even lekker kunt bijslapen, het is je van harte gegund.

Smollie
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb na diverse overige pogingen op advies van lactatiedeskundige twee weken lang clusterkolven gedaan en het hielp bij mij geen ene rotmoer. Helaas moet ik erachteraan zeggen. En het niet slagen van de borstvoeding had niks te maken met een achtergebleven placenta. Ik weet niet hoe de borstvoeding bij jouw eerste kind liep? Want ik kan het voor mezelf niet vergelijken met een andere wel succesvolle borstvoedingsperiode bij een eerder kind. Jij wel?

In mijn geval kan ik het achteraf gezien waarschijnlijk wijten aan weken later nog steeds sterk verminderde weerstand door enorm lage HB (rond de 4), waardoor mijn lijf eigenlijk te uitgeput was? Ten minste, ik zou geen andere reden kunnen bedenken. Is jouw HB geprikt? Voel je je verder fit genoeg?

Maar begrijp je verdriet daarover wel heel goed! Sterkte en succes met de curretage.
Intiem, ziekte en/of zwakte is inderdaad een bekende productie-killer bij de borstvoeding. Mijn lactatiekundige noemde het een oprecht wonder dat het bij mij geslaagd was, omdat de meeste chronisch zieke moeders volgens haar binnen de kortste keren droogvallen. In het ziekenhuis zag ik dat inderdaad gebeuren bij (eveneens fulltime kolvende) medemoeders die hetzij ziek, hetzij supergestresst waren. (Precies om die reden heb ik me in het begin helemaal sufgekolfd dus.)

De een zal er meer last van hebben dan de ander, maar als je lichaam verzwakt is, dan is er inderdaad een reële kans aanwezig dat dat een goede productie in de weg staat.

Fleurtje, veel sterkte plezier morgen met je boek.
Goedemorgen!

Nee, mijn conditie is goed, te vergelijken met die van na de vorige bevalling. Bij de oudste was er geen enkel probleem met de borstvoeding; tien maanden lang een prima productie gehad...

Ik wil vandaag wel mijn HB laten prikken, ik moet haast wel lichte bloedarmoede hebben. Maar om nou te zeggen dat ik heel erg moe ben... Nee.

Ik ga nu naar het ziekenhuis, morgen meer!

In ieder geval heel erg bedankt voor al jullie berichten!

x

ps. Supersmollie: ik heb mezelf weer duizend keer vervloekt tijdens die klote weeen, ik wist het ik wist het ik wist het
Oh ja, Blumke: het is inderdaad met een echo bevestigd dat er iets is achtergebleven!
Misschien dom van me maar met een keizersnee zou je denken dat ze wel zeker weten dat er niks achterblijft? maar helaas..in praktijk kan het dus anders gaan.

Heel veel sterkte in ieder geval!
Ha die Fleur!

Gefeliciteerd met je dochter!

Wat balen dat er een brokkie is achtergebleven... Ik hoop dat als je baarmoeder weer fris en fruitig is dat de bv idd als een tiet gaat.

Ik hoop dat het meevalt en dat je lekker geniet van je rust en je boek!
quote:fleurtje schreef op 25 oktober 2008 @ 21:36:

[...]

Wat ik zo gek vind: bij de oudste was bv geven geen enkel probleem, had ook altij genoeg melk. Heel vreemd.

Ben je er nooit achtergekomen waar het door kwam, Risotje...

Hoi,

Als het bij de oudste wel gelukt is, dan is het idd vrij aannemelijk het bij jou wsl door dat achtergebleven stukje placenta is gekomen. Ik weet niet waarom het bij niet gelukt is. Het aanleggen kostte bij alledrie heel veel moeite en de voeding kwam niet op gang, niet door kolven, niet door vaak aanleggen etc. Ik had als het even heel erg meezat hooguit 80 ml per keer met kolven maar meestal was het 10 / 30 ml .. dus tja met zeer hongerige kinderen was het gewoon niet vol te houden.

Succes vandaag!

Risotje

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
succes vandaag Fleurtje!
quote:fleurtje schreef op 25 oktober 2008 @ 21:04:

[...]

Dat doe ik nu ook. Maar ik ben gemakzuchtig: borstvoeding duurt een half uurtje en nu ben ik alles bij elkaar een uurtje bezig, kolven nog niet meegerekend. Gemakzuchtig dus

Het is wel te doen hoor, maar ik zou het zo fijn vinden als ik alleen bv hoefde te geven en ze daarop zou groeien.

(Met haar groei is overigens niets mis: lengte en gewicht boven de curve. 3660 bij geboorte en vorige week vrijdag 58cm en 4880kg. Heeft van truitjes al maat 62, daar heeft mijn oudste een jaar over gedaan)

Flink kind

Gefeliciteerd met je dochter! En succes vandaag.
quote:fleurtje schreef op 27 oktober 2008 @ 07:13:

Goedemorgen!

Nee, mijn conditie is goed, te vergelijken met die van na de vorige bevalling. Bij de oudste was er geen enkel probleem met de borstvoeding; tien maanden lang een prima productie gehad...

Ik wil vandaag wel mijn HB laten prikken, ik moet haast wel lichte bloedarmoede hebben. Maar om nou te zeggen dat ik heel erg moe ben... Nee.

Ik ga nu naar het ziekenhuis, morgen meer!

In ieder geval heel erg bedankt voor al jullie berichten!

x

ps. Supersmollie: ik heb mezelf weer duizend keer vervloekt tijdens die klote weeen, ik wist het ik wist het ik wist het

Tsja, je weet het vooraf, maar toch he...

Meid, ik denk aan je. Hoop voor jou aan de ene kant dat je het al achter de rug hebt en je kleine meid lekker aan de borst hebt, maar aan de andere kant hoop ik dat je nu lekker ligt te slapen. (Oh, heerlijk, een paar uur ongestoord slapen, dat zou ik ook wel willen!)
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hee Fleur, is alles goed gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven