Ik wil alleen op reis, maar man is het er niet mee eens.
maandag 27 oktober 2008 om 12:13
Hoi! Ik heb een tijdje gezocht tussen de andere onderwerpen, maar niets vergelijkbaars gevonden met mijn probleem, dus vandaar dat ik mijn eigen topic maar ben begonnen. Ik ben nu 4 jaar getrouwd met de man waar ik 6 jaar een relatie mee heb. We zijn gelukkig met elkaar en hebben samen een goedlopend bedrijfje. Nu heb ik al vanaf mijn 18e de wens om alleen een wereldreis maken. Door omstandigheden is het er nooit van gekomen. De laatste 2 jaar ben ik er toch weer erg mee bezig om dit eventueel alsnog te gaan doen. We hebben geen kinderen, dus het zou nu nog mooi kunnen voordat we er aan zouden beginnen, als het allemaal zou lukken natuurlijk. (ook niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig) Maar goed, mijn man is het er niet mee eens. Hij kan niet zonder mij zegt hij en zeker niet zo'n lange periode.(3 maanden tot een half jaar) We hebben er laatst zo'n ruzie over gehad: hij heeft aangegeven, dat als ik dit wil doorzetten ik maar van hem moet scheiden. Ik hou heel veel van hem en wil hem niet kwijt, maar hij pakt als het ware mijn droom af. Wat moet ik toch doen?
maandag 27 oktober 2008 om 12:16
Wat is de reden dat je het niet als optie noemt om samen met je man te gaan? Zijn dat puur praktische argumenten? Want daar is overheen te komen, voor alles is een oplossing.
Als je man zélf niet mee wil gaan, kan hij het jou moeilijk verbieden vind ik... anderzijds, als het zó belangrijk voor hem is dan zou ik wel 2x nadenken en wrs uiteindelijk toch niet gaan.
Als je man zélf niet mee wil gaan, kan hij het jou moeilijk verbieden vind ik... anderzijds, als het zó belangrijk voor hem is dan zou ik wel 2x nadenken en wrs uiteindelijk toch niet gaan.
maandag 27 oktober 2008 om 12:18
Vreemd. Hij zegt dat hij niet zonder je kan maar wil wel scheiden als jij je droom doorzet? Ik vind dat je elkaar vrij moet laten in elkaars dromen. Dit is iets van en voor jezelf. Hij zou moeten jubelelen dat je je dromen waarmaakt en in je eentje kunt genieten. Weet verder niet hoe jullie relatie is, dit is hoe ik erover denk. En dat 'ik kan niet zonder je' vind ik altijd zo dramatisch en overtrokken en lijkt op manipulatie.

maandag 27 oktober 2008 om 12:18
Tja, ik kan me de reactie van je man vreselijk goed voorstellen. Zou dit ook absoluut niet apprecieren als mijn man met dit idee op de proppen kwam. Het is niet dat hij je 'droom afpakt', maar hij heeft ook zo zijn wensen en dromen in jullie relatie, dus dat zou je net zo goed andersom kunnen zien. Je hebt een keuze gemaakt om met deze man te trouwen en hij vind het gewoon niet oke als je een half jaar weg gaat. nogmaals, kan ik me prima inleven. Je kunt nog steeds een half jaar weg hoor, als dat moet, maar dan ben je hem feitelijk gewoon kwijt. Je zult dus moeten kiezen.
In mijn relatie zou dit ook niet 'gebeuren' in ieder geval.
Daarbij, net als mijn voorgangers hierboven, waarom niet samen? Waarom moet dat zo nodig in je eentje? Wie wil je wat bewijzen daarmee? Probeer een compromis te sluiten.
Daarbij, net als mijn voorgangers hierboven, waarom niet samen? Waarom moet dat zo nodig in je eentje? Wie wil je wat bewijzen daarmee? Probeer een compromis te sluiten.
maandag 27 oktober 2008 om 12:19
Ik zou proberen samen te gaan als dat kan. Want zo'n reis heeft een bepaalde impact op je, je kan er flink door veranderen in sommige opzichten. Wanneer je samen gaat, maak je alles samen mee, je houdt oog voor die veranderingen en daarnaast is het gewoon heel mooi om die herinneringen later te delen.

maandag 27 oktober 2008 om 12:22
Gaan!
Het is altijd mijn wens gewenst, helaas door omstandigheden niet kunnen doen toen ik jong was. Ik heb hier wel spijt van, maar mijn tijd komt wel weer. Of ik dan nog voor een langere periode weg kan/wil, zullen we dan wel zien.
Mijn partner staat ook niet te springen, maar laat mij wel gaan. Dit hebben we al regelmatig besproken.
Maar toch, als je net afgestudeerd bent of nog weinig verplichtingen hebt is het veel makkelijker te organiseren.
Het is altijd mijn wens gewenst, helaas door omstandigheden niet kunnen doen toen ik jong was. Ik heb hier wel spijt van, maar mijn tijd komt wel weer. Of ik dan nog voor een langere periode weg kan/wil, zullen we dan wel zien.
Mijn partner staat ook niet te springen, maar laat mij wel gaan. Dit hebben we al regelmatig besproken.
Maar toch, als je net afgestudeerd bent of nog weinig verplichtingen hebt is het veel makkelijker te organiseren.

maandag 27 oktober 2008 om 12:23
quote:Oriane schreef op 27 oktober 2008 @ 12:18:
Tja, ik kan me de reactie van je man vreselijk goed voorstellen. Zou dit ook absoluut niet apprecieren als mijn man met dit idee op de proppen kwam. Het is niet dat hij je 'droom afpakt', maar hij heeft ook zo zijn wensen en dromen in jullie relatie, dus dat zou je net zo goed andersom kunnen zien. Je hebt een keuze gemaakt om met deze man te trouwen en hij vind het gewoon niet oke als je een half jaar weg gaat. nogmaals, kan ik me prima inleven. Je kunt nog steeds een half jaar weg hoor, als dat moet, maar dan ben je hem feitelijk gewoon kwijt. Je zult dus moeten kiezen.
Mooi gezegd Oriane!
Hier wil ik me geheel bij aansluiten
Mooi gezegd Oriane!
Hier wil ik me geheel bij aansluiten
maandag 27 oktober 2008 om 12:24
quote:Sensy12 schreef op 27 oktober 2008 @ 12:18:
Vreemd. Hij zegt dat hij niet zonder je kan maar wil wel scheiden als jij je droom doorzet? Ik vind dat je elkaar vrij moet laten in elkaars dromen. Dit is iets van en voor jezelf. Hij zou moeten jubelelen dat je je dromen waarmaakt en in je eentje kunt genieten. Weet verder niet hoe jullie relatie is, dit is hoe ik erover denk. En dat 'ik kan niet zonder je' vind ik altijd zo dramatisch en overtrokken en lijkt op manipulatie.
Helemaal mee eens.
Ik kan me wel voosrtellen dat je in je eentje wil gaan. De ondekking, de vrijheid, het alleen de wereld aankunnen... dat is allemaal zo anders als je het met zijn tweeen doet.
Natuurlijk zou ik het als partner ook even kut vinden, je moet iemand zo lang missen, maar wat is een aantal maanden op een leven en als het over wezenlijke dromen gaat? Iemand die dit echt niet zou begrijpen en meteen in de dreigementen zou schieten zou mij eerder aan het twijfelen brengen over onze band dan over mijn droom.
Helemaal mee eens.
Ik kan me wel voosrtellen dat je in je eentje wil gaan. De ondekking, de vrijheid, het alleen de wereld aankunnen... dat is allemaal zo anders als je het met zijn tweeen doet.
Natuurlijk zou ik het als partner ook even kut vinden, je moet iemand zo lang missen, maar wat is een aantal maanden op een leven en als het over wezenlijke dromen gaat? Iemand die dit echt niet zou begrijpen en meteen in de dreigementen zou schieten zou mij eerder aan het twijfelen brengen over onze band dan over mijn droom.
maandag 27 oktober 2008 om 12:25
Als je voor iemand kiest hoef je toch niet TEGEN jezelf te kiezen? Waarom zou je niet alleen op reis kunnen ook al ben je getrouwd/heb je een relatie? Is het niet juist veel mooier om ervaringen los van elkaar op te doen? Misschien sta ik hier alleen in maar als mijn partner dat zou willen dan zou ik het jammer vinden, even slikken maar zijn droom is dan toch belangrijker vind ik. Omdat ik het andersom ook fijn vind om los van een partner mijn eigen leven te leiden. Het een hoeft toch automatisch het ander niet uit te sluiten?
maandag 27 oktober 2008 om 12:26
Ik begrijp wel dat hij daar een punt van maakt, tijdens zo'n wereldreis ontmoet je ook zoveel mensen, en de afleiding is zo groot... Tijdens mijn wereldreis heb ik veel mensen ontmoet die gingen reizen terwijl de vriend/vriendin thuis zat.. Dus komt vaak voor.. Maar als je voorstelt om inderdaad samen te gaan.. Of als je alleen gaat maar 3 maanden.. In 3 maanden tijd kun je ook heel veel zien.. en denk ik meer dan genoeg toch. Als je te lang gaat dan raak je op een gegeven mometn ook gewend aan het reizen en geniet je minder.. (dat had ik tenminste).

maandag 27 oktober 2008 om 12:26
Ik zou, indien ik van 'n man hield, het liefst zien dat hij net zoveel van reizen hield als ik en met me mee zou gaan.
Indien de man niet van reizen houdt vind ik niet dat ie 't recht heeft om jouw droomwens tegen te houden. Vind zijn 'verbod' dan ook nergens op slaan.
Als je vriend niet zo lang weg kan op zijn werk, stel je reis dan 1 jaar uit en laat je vriend al zijn vakantiedagen van die 2 jaar bij elkaar opnemen zodat jullie toch gezamenlijk 'n lange reis kunnen maken.
Ook zou je kunnen overwegen om als compromis jouw wereldreis op te splitsen in elk jaar 4 weken zodat het met de vakantiedagen geen probleem hoeft te zijn.
Indien de man niet van reizen houdt vind ik niet dat ie 't recht heeft om jouw droomwens tegen te houden. Vind zijn 'verbod' dan ook nergens op slaan.
Als je vriend niet zo lang weg kan op zijn werk, stel je reis dan 1 jaar uit en laat je vriend al zijn vakantiedagen van die 2 jaar bij elkaar opnemen zodat jullie toch gezamenlijk 'n lange reis kunnen maken.
Ook zou je kunnen overwegen om als compromis jouw wereldreis op te splitsen in elk jaar 4 weken zodat het met de vakantiedagen geen probleem hoeft te zijn.
maandag 27 oktober 2008 om 12:28
quote:Oriane schreef op 27 oktober 2008 @ 12:18:
Dit snap ik dus écht oprecht niet.
kijk als je man nou een ernstige ziekte heeft, of zijn moeder ligt op sterven of zoiets dringends... dan zou ik ook zeggen: je bent samen in een relatie, je hoort er voor hem te zijn, je kunt niet een half jaar weg (niet NU in ieder geval).
Maar in een gewone, stabiele situatie snap ik echt niet wat het probleem is. Ik zou mijn partner nooit of te nimmer tegenhouden zulke belangrijke wensen (die tijdelijk zijn!) niet uit te voeren vanwege mij.. Ik vind het echt onbegrijpelijk.
kijk als je man nou een ernstige ziekte heeft, of zijn moeder ligt op sterven of zoiets dringends... dan zou ik ook zeggen: je bent samen in een relatie, je hoort er voor hem te zijn, je kunt niet een half jaar weg (niet NU in ieder geval).
Maar in een gewone, stabiele situatie snap ik echt niet wat het probleem is. Ik zou mijn partner nooit of te nimmer tegenhouden zulke belangrijke wensen (die tijdelijk zijn!) niet uit te voeren vanwege mij.. Ik vind het echt onbegrijpelijk.
maandag 27 oktober 2008 om 12:29

maandag 27 oktober 2008 om 12:30

maandag 27 oktober 2008 om 12:31
quote:Spinster schreef op 27 oktober 2008 @ 12:28:
[...]
Maar in een gewone, stabiele situatie snap ik echt niet wat het probleem is. Ik zou mijn partner nooit of te nimmer tegenhouden zulke belangrijke wensen (die tijdelijk zijn!) niet uit te voeren vanwege mij.. Ik vind het echt onbegrijpelijk.Tja, dat kan en dat mag, maar iedereen heeft daarover een eigen mening. En ik zou dat dus niet accepteren. Dat had hij maar moeten aangeven voor we samen gingen wonen of trouwden. Dat had ik daar zelf ook een keuze in gehad ipv dat het in mijn mik geschoven zou worden.
[...]
Maar in een gewone, stabiele situatie snap ik echt niet wat het probleem is. Ik zou mijn partner nooit of te nimmer tegenhouden zulke belangrijke wensen (die tijdelijk zijn!) niet uit te voeren vanwege mij.. Ik vind het echt onbegrijpelijk.Tja, dat kan en dat mag, maar iedereen heeft daarover een eigen mening. En ik zou dat dus niet accepteren. Dat had hij maar moeten aangeven voor we samen gingen wonen of trouwden. Dat had ik daar zelf ook een keuze in gehad ipv dat het in mijn mik geschoven zou worden.
maandag 27 oktober 2008 om 12:31
Ik begrijp je man wel hoor. Je zegt dat jullie ook nog samen een goedlopend bedrijf hebben. Maar als jij dus in je eentje gaat reizen, kan hij daar ook nog eens alleen voor opdraaien. Lijkt mij vrij logisch dat ie dat ook niet ziet zitten, nog even afgezien van of hij je verder wel je eigen reis zou gunnen.
Je kunt nou eenmaal niet alles hebben.
Je kunt nou eenmaal niet alles hebben.
..
maandag 27 oktober 2008 om 12:32
Ik ben 3 maanden alleen op reis gegaan tijdens mijn relatie. Het was niet zo dat ik per se alleen wilde maar mijn vriend had geen zin om mee te gaan. Zit er meer achter behalve dat hij zegt niet zonder je te kunnen (waarschijnlijk heeft hij al een groot deel van zijn leven zonder jou geleefd en ook toen is hij in leven gebleven)? Een half jaar vind ik trouwens wel erg lang. Vanwaar wil jij zo graag alleen?