Ik wil alleen op reis, maar man is het er niet mee eens.

27-10-2008 12:13 319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een tijdje gezocht tussen de andere onderwerpen, maar niets vergelijkbaars gevonden met mijn probleem, dus vandaar dat ik mijn eigen topic maar ben begonnen. Ik ben nu 4 jaar getrouwd met de man waar ik 6 jaar een relatie mee heb. We zijn gelukkig met elkaar en hebben samen een goedlopend bedrijfje. Nu heb ik al vanaf mijn 18e de wens om alleen een wereldreis maken. Door omstandigheden is het er nooit van gekomen. De laatste 2 jaar ben ik er toch weer erg mee bezig om dit eventueel alsnog te gaan doen. We hebben geen kinderen, dus het zou nu nog mooi kunnen voordat we er aan zouden beginnen, als het allemaal zou lukken natuurlijk. (ook niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig) Maar goed, mijn man is het er niet mee eens. Hij kan niet zonder mij zegt hij en zeker niet zo'n lange periode.(3 maanden tot een half jaar) We hebben er laatst zo'n ruzie over gehad: hij heeft aangegeven, dat als ik dit wil doorzetten ik maar van hem moet scheiden. Ik hou heel veel van hem en wil hem niet kwijt, maar hij pakt als het ware mijn droom af. Wat moet ik toch doen?
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:33:

hanZie, al ons geld zit samen op een hoop in het bedrijf. Er is genoeg geld om de reis te maken, dus nee hij hoeft er niet voor te werken om mijn reis te kunnen betalen. Gelukkig niet zeg, want dan zou het voor mij ook geen optie zijn, ik wil niet financieel afhankelijk zijn van mijn man om zo'n reis te maken.Oke. Hoe zou jij het vinden als dit zijn droom was?
elleinspe&AbsoluteEinstein

Wat is er in godesnaam mis met dromen waarmaken? Mag je niet meer dan een gemiddelde van 1,2 dromen najagen in je leven, want anders ben je te egocentrisch ofzo? Overigens was het bedrijf vooral ook een droom van haar man, als ik het goed begrijp, dus ik snap de graad van kattigheid in elleinspe's post echt helemaal niet...
Ik zou mijn man vreselijk missen als hij 3-6 maanden wegging zonder mij maar als zo'n wereldreis een droom van hem zou zijn zou ik het hem wel gunnen.
Ik zou mijn man niet in de weg staan zijn dromen waar te maken, mits deze redelijk zouden zijn. Dus als hij zo'n reis zou willen maken: Natuurlijk zou ik dat goed vinden! Maar ik ben natuurlijk niet objectief. Het is niet zo en ik wil het zelf wel.
reisfan zijn en een eigen bedrijf hebben gaat over het algemeen niet zo heel goed samen.... Mijn partner heeft 2 bedrijven en zit in een periode dat ze met moeite 1 a 2 weken aaneengesloten er tussenuit kan. Druk druk druk.... En eerlijk gezegd zou het daarom al niet in me opkomen om 3 tot 6 maanden weg te gaan. Als stel klaar je je klussen gezamenlijk, vind ik. Dus hoewel ik je wens begrijp en de bezwaren van je man niet, snap ik niet zo goed waarom je uitgerekend nu die wereldreis wilt maken. Het bedrijf loopt goed, da's mooi. Maar je man kan er niet gemist worden. Dat betekent waarschijnlijk practisch gezien dat hij het er druk mee heeft, maar ook dat er veel verantwoordelijkheid op zijn schouders rust. Hij kan dat nu met je delen, je zegt zelf dat je goed samenwerkt in de zaak. Dat is hij dan 3 tot 6 maanden kwijt. Dat kan best pittig zijn.

Zijn er geen compromissen mogelijk? Een kortere periode weg in je uppie? De wereldreis een paar jaar uitstellen zodat jullie er naar toe kunnen werken?
Ja dat kan loomii, maar waarschijnlijk, als het lukt, hebben we dan kindjes en is het waarschijnlijk geen optie meer. Ik denk niet dat ik als moeder mijn kinderen een tijd achter zou laten.
Wanneer willen jullie dan aan kinderen beginnen? Hebben jullie daar wel consensus over?
Als het aan mijn man zou liggen zo snel mogelijk. Maar ik wil nog even wachten, omdat ik ze nog niet wil en omdat ik eigenlijk eerst die droom wil waarmaken.
Zo te lezen hebben jullie meer issues om het eens over te worden.
Nee hoor, want ik wil ze alleen nóg niet. Maar over een jaartje of 2 wel als dat zou lukken.
Mijn vriend wilde na het beëindigen van zijn studie nog heel graag een keer weg om in het buitenland te werken.

dat was altijd zijn droom nog. dat wist ik en vorige week heb ik hem weggebracht naar het vliegveld. Voor beiden niet makkelijk en we hadden heel mooi gepast in "hello goodbye".

maar goed, volgende maand kom ik over voor een maand en gaan we zelfs kijken of we er langer kunnen blijven (met de kleine natuurlijk)

Hij zit op het ogenblik in Thailand, maar Skype werkt prima!

Hij wilde eigenlijk niet meer vanwege mij, ik heb hem gezegd: ik loop niet weg en ik wil niet dat je er later spijt van krijgt. Bevalt het helemaal niet daar, kun je altijd nog terugkomen.
Tsja. Moeilijke situatie en ik kan me wel inleven in beide kanten.

Aan de ene kant: je moet op een gegeven moment wél voor jezelf kiezen. Hoe belangrijk is dit voor je? Als je echt niet zonder kan, dan moet je gaan. Als je man dan zegt dat hij met je wil scheiden...in hoeverre is hij dan wel de juiste man voor jou?

Aan de andere kant: je bent getrouwd met deze man, hij had geen flauw idee dat jij ooit zo'n reis wilde maken, wat dat betreft kan ik me voorstellen dat hij schrikt. Als je getrouwd bent vind ik dat je compromissen moet sluiten waar jullie allebei mee kunnen leven. Ik kan me zijn angst enigszins voorstellen dat jij niet terugkomt of dat je helemaal verandert waardoor hij jou kwijtraakt. Reizen doet iets met je, je ziet en leert zoveel nieuwe dingen, komt andere mensen tegen....in hoeverre kun je hem garanderen dat je na die 3-6 maanden terugkomt en er weer 100% voor gaat samen?

Als je er absoluut niet uitkomt met je man, dan zou ik me gaan afvragen of ik wel bij de goede man zit.

Persoonlijk zou ik 6 maanden zelf ook te lang vinden, 3 maanden moet kunnen (in onze relatie, iedereen is natuurlijk anders)
Dat je man roept:" dan ga je maar van me scheiden" is natuurlijk niks anders dan angst om je kwijt te raken. Daar zou ik door heen prikken. Hij vindt het blijkbaar echt heel vervelend om je te moeten missen, dat mag toch ook? Kijk of je geen compromis kunt sluiten, misschien 3 maanden of zelfs "maar" 6 weken? Hij pakt je je droom niet af, jij moet je droom een beetje bijstellen. Sterkte ermee.
Plevier, 3 maanden ok. Zelfs met 6 weken zou ik wel kunnen leven, hoewel dat toch wel het absolute minimum is dan. Maar ook dat zijn geen opties voor hem. Hij staat niet open voor discussie hierover of in ieder geval een goed gesprek en wordt iedere keer boos als ik er over begin.
Wij hebben zelf ook een bedrijf en het lijkt me dat je over bepaalde dingen praat voordat je er veel geld in gaat stoppen. Ik zou ook wel graag een keer of 2 a 3 op vakantie willen, maar dat zit er bij ons ook niet in. Vriend ( bijna man ) is ook onmisbaar als het er op aan komt. Dus ik schik mij er ook in dat wij maar 10 dagen per jaar weg kunnen. Ik sta mijn vriend terzijde met moeilijke beslissingen en moeilijke berekeningen, niet dat ik dat voor hem kan beslissen, maar dat ik er ben zegt voor hem heel veel. Ik ben vervangbaar, ik doe "maar" de boekhouding en de andere financien, de rest doet hij. Maar om het bedrijf goed te doen draaien hebben wij elkaar nodig.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:15:

Heb jij een relatie Moondancer? Zo ja, wat vindt hij ervan? En ik wil hem best tegenmoet komen met 3 maanden, maar ook dit is niet bespreekbaar.Ik heb een hele prille relatie en mijn tickets waren al geboekt voordat wij wat met elkaar kregen. Hij vind het wel spannend en een beetje eng dat ik in mijn eentje weg ga (daarom geeft hij me nu 'knokles' haha). En hij zegt me ook te gaan missen waarschijnlijk. Maar hij vind wel dat ik moet gaan omdat het belangrijk voor me is. Dus dat is wel erg fijn. Zou hij me erin gaan tegenwerken dan zou ik het uitmaken. Maar ja, ik ben niet met hem getrouwd zoals jij.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 14:15:

Plevier, 3 maanden ok. Zelfs met 6 weken zou ik wel kunnen leven, hoewel dat toch wel het absolute minimum is dan. Maar ook dat zijn geen opties voor hem. Hij staat niet open voor discussie hierover of in ieder geval een goed gesprek en wordt iedere keer boos als ik er over begin.

Wat doet dit met jou dan? Ik zou me onzichtbaar voelen, alsof ik verder niks te willen of te zeggen heb en dat notabene over iets wat mij erg dierbaar is. Hij sluit zich af en verder mag jij met je gevoelens...wat? Wegstoppen? Op een kussen rammen? Zonder hem toch vertrekken en maar zien wat er van de rest van je relatie terechtkomt?

Ik weet niet wie het zei maar het lijkt erop alsof jullie veel meer issues hebben dan jouw wens om die reis te maken......
Ik sluit me helemaal aan bij Sensy12 hierboven.
Ja dat is dus het stomme. Wij hebben verder echt wel een leuke relatie. Alleen als er gesproken wordt over die reis wordt hij heel boos. Maar jullie hebben wel gelijk Sensi12 en Moondancer, want ik heb het er wel moeilijk mee.
quote:reisfan schreef op 27 oktober 2008 @ 13:22:

Nee elninjoo, ik heb dit ook niet duidelijk gemaakt. Dit omdat het inderdaad zoals Sensy12 zegt het een tijdje door mij is weggestopt en nu sinds 2 jaar weer terug is. Ik was toen inderdaad bezig met ons bedrijf, onze bruiloft, huis etc. We kunnen per jaar maximaal 2 weken op vakantie met ons tweeën en hebben ook mooie vakanties gehad, wat het gevoel van: "ik wil reizen" voor mij alleen maar sterker heeft gemaakt door de mooie plekken waar we geweest zijn. Ik snap de voorstanders van mijn man ook absoluut. Waarom is dat niet genoeg? Je hebt een lieve man, een goedlopend bedrijf, wat wil je nog meer? Nou: die reis maken. Ik ben bang dat ik er altijd spijt van zal hebben als ik het niet doe, maar ik wil mijn man ook niet kwijt. En-En is geen optie dus ja, ik weet het ook niet meer. Droom maar vergeten en altiijd spijt hebben? Gaan en mijn man kwijtraken? Zucht...Poehee, maar 2 weken per jaar weg kunnen? Dat zou voor mij de dealbreaker zijn geweest om uberhaupt die zaak te willen beginnen. Is er geen compromis mogelijk waarbij je 4 weken aaneengesloten met elkaar op reis kunt? Misschien kan het personeelslid wat jou nu moet vervangen dan de taak van je man overnemen en een uitzendkracht jouw werk doen als jullie samen weg zijn. Dan heeft je man ook niet zo 't idee dat ie het helemaal in z'n eentje moet doen als jij er 3 maanden alleen tussen uit zou gaan. Als het om alleenreis/zijn ervaring gaat, waarom ga je dan niet af en toe gewoon 'n weekje op citytrip in je uppie? (Uiteraard náást je verre reisplan) Dan ervaar je het alleen zijn ook prima.
Je zult je af moeten vragen hoe belangrijk deze droom voor jou is. Voelt niet op reis te gaan voor jou als net zo'n opoffering als de opoffering die je van je man vraagt als je wel op reis gaat? Hij kan het blijkbaar niet verteren als jij een paar maanden weg bent. Wil je nog steeds weg ondanks zijn bezwaren en denk je dat je er altijd spijt van zult houden als je thuisblijft, dan zou ik namelijk toch een manier verzinnen waarop het wel mogenlijk is om te gaan nu het kan. Voorbeelden te over van mensen die lang gekoesterde dromen uiteindelijk niet waar hebben kunnen maken omdat het leven soms wendingen neemt, die je niet kan voorzien.
Hij wil niet op je wachten? Nog niet eens 6 weken? En als je toch wilt gaan moet je maar van hem scheiden? Klinkt mij als pure angst in de oren. Angst om je kwijt te raken in welke vorm dan ook.

Dat hij niet staat te juichen als je met zo'n plan komt, kan ik me voorstellen. Gewoon, omdat ie van je houdt en liever met dan zonder je is. Maar er simpelweg niet meer over willen praten en telkens boos worden als jij erover begint? Dat is wel erg 'makkelijk' om het onderwerp maar ver weg te houden.

Ik denk dat je het tóch nog een keer bespreekbaar moet maken, of hij nu boos wordt of niet. Je hebt samen een relatie en een onderwerp vermijden is geen optie. Alsof het dan niet meer zou bestaan, doeidoei. Dan maar even doorbijten en hem bij de les proberen te houden. Heb goed oor voor zijn bezwaren (of je die nu redelijk vindt of niet) en probeer er met een compromis uit te komen. Zoals meer mensen hier zeggen.

Ik vind het niet redelijk, tenzij ik informatie mis nu, dat hij jou dit plan ontzegt. En hij moet niet aankomen met 'dan gaan we maar scheiden', da's natuurlijk je reinste onzin en manipulatie. Het zou van jou niet redelijk zijn om zonder meer 6 maanden te willen gaan, zonder rekening te houden met zijn gevoelens. Maar zo te lezen ben je alleszins bereid tot een compromis.

Dus waarom niet koersen op 3 maanden waarbij hij de laatste 2 weken overkomt om je 'op te halen'? Wat is dat in hemelsnaam voor bedrijf dat hij onvervangbaar is? Ik bedoel, wat gebeurt er als hij een keer 6 weken opgenomen moet worden in het ziekenhuis met weetikwat voor beroerde ziekte? Ik noem maar even wat. Niemand is onvervangbaar. Het kan lastig zijn, maar niet onmogelijk. Als hij je niet op wíl halen of naar je toe wil komen, oké. Maar dan vind ik nog steeds dat hij jou die droom niet mag ontzeggen, op basis van wat je nu vertelt (dat je e.e.a. zelf financiert, dat je bereid bent tot een compromis, dat jouw taken in het bedrijf worden overgenomen, etc.).

Succes met je beslissing!
Ten eerste wil ik even benadrukken dat mijn opmerkingen niet kattig bedoeld zijn, ik geef gewoon mijn mening. Wat ik ook al eerder schreef, je begint natuurlijk niet zomaar een bedrijf ( ik spreek uit ervaring! ) en dan overweeg je normaal gesproken toch wel even de voor- en nadelen. En een eigen bedrijf waar iemand slecht vervangbaar is zitten nu eenmaal meer nadelen aan.Maar waarom niet over een x aantal jaren die reis maken? En dan misschien wel samen.
Dank je wel Snoek, hele fijne reactie.
vraagje

Hoe zou jij het vinden als je man een half jaar zonder jou weg zou gaan

de mijne is nu voor 14 dagen naar amerika voor zijn werk en ik mis hem heel erg

ik zou er niet aan moeten denken als hij een half jaar weg zou gaan

Gr Lia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven