Feedback geven collega
maandag 22 februari 2016 om 08:55
Vorige week ontstond de volgende situatie. Ik had mijn leidinggevende gevraagd om toestemming om een kantoorartikel te bestellen. Die toestemming heb ik ook gekregen. Omdat ik sinds kort autorisatie heb om bestellingen te doen vroeg ik de hulp van een directe collega om mij wegwijs te maken in het systeem waarbij ik aangaf welk artikel ik mocht bestellen. Die collega reageerde op een manier die ik niet verwacht had. Ze was het er niet mee eens ik dat artikel mocht bestellen en ze ging er een stokje voor steken, dit alles op een best hoogdravende toon. Zij had het artikel ook eerder willen bestellen maar had geen toestemming gekregen waardoor ze het artikel zelf heeft gekocht. Ik ben er niet op ingegaan maar heb wel aangegeven dat ik toestemming had en ik heb dat artikel dus, met hulp van een andere collega, gewoon besteld. Twee zaken vond ik niet leuk, dat mijn collega zo tekeer ging in het bijzijn van een ander (in dit geval een stagiaire) en dat ik niet begreep uit welke positie zij er een stokje voor ging steken omdat zij een directe collega is met dezelfde functie. Ik voel me er niet prettig bij hoe ze gedaan heeft en ik wil dat aan haar teruggeven. Omdat genoemde collega iemand is die snel op de kast zit en erg pittig in haar manier van spreken wil ik graag advies hoe ik dit aan kan pakken zonder dat ik me laat overschreeuwen. Heeft iemand advies hoe dit aan te pakken?
dinsdag 23 februari 2016 om 10:28
Mijn LG is, net als ik, nieuw in de organisatie dus hij wist niet dat dit artikel niet op kosten van organisatie besteld mocht worden. Hij had dat natuurlijk ook eerst na moeten vragen voordat hij toestemming gaf want ik wist het ten tijde van het vragen ook niet. De bestelling is inmiddels gedaan maar ik mag het artikel niet gebruiken En dat mijn LG het niet wist en vervolgens terug wil komen op zijn beslissing daar heb ik totaal geen problemen mee. Maar dan wil ik dat van hem horen met een geldige reden en niet via een directe collega met een grote mond die denkt dat zij spreekbuis is voor mijn leidinggevende.
dinsdag 23 februari 2016 om 10:32
quote:ainne schreef op 22 februari 2016 @ 16:41:
"want ik wist heus wel dat het niet mocht." Hoe bedoel je?
Toen mijn collega dat had gezegd. Maar ik vond de reden waarom onvoldoende namelijk omdat zij dat ook niet mocht.
En als dan iemand gaat zeggen ik ga er een stokje voor steken terwijl ze niet in die positie is dan is het mij voldoende om dat volledig naast me neer te leggen.
"want ik wist heus wel dat het niet mocht." Hoe bedoel je?
Toen mijn collega dat had gezegd. Maar ik vond de reden waarom onvoldoende namelijk omdat zij dat ook niet mocht.
En als dan iemand gaat zeggen ik ga er een stokje voor steken terwijl ze niet in die positie is dan is het mij voldoende om dat volledig naast me neer te leggen.
dinsdag 23 februari 2016 om 10:33
dinsdag 23 februari 2016 om 10:35
quote:nlies schreef op 22 februari 2016 @ 16:58:
Rare situatie ja, collega mag niet bestellen, jij wel, en dan eigenlijk toch weer niet. Je weet wel waar je aan toe bent op die manier. .Ik denk dat het een leermoment is geweest voor alle betrokkenen en dat het even nodig was om de lucht te klaren. Vandaag werk ik hier voor het eerst echt prettig want nu is de nare sfeer weg. De verhoudingen zijn nu helder zeg maar.
Rare situatie ja, collega mag niet bestellen, jij wel, en dan eigenlijk toch weer niet. Je weet wel waar je aan toe bent op die manier. .Ik denk dat het een leermoment is geweest voor alle betrokkenen en dat het even nodig was om de lucht te klaren. Vandaag werk ik hier voor het eerst echt prettig want nu is de nare sfeer weg. De verhoudingen zijn nu helder zeg maar.
dinsdag 23 februari 2016 om 10:37
quote:borboletas schreef op 23 februari 2016 @ 10:33:
Dus nu blijft dat artikel ongebruikt in de kast staan? Of is het nu voor algemeen gebruik?
Ik vind het nog steeds een rare situatie. Van zowel je leidinggevende (komt nogal zwak over) als je collega.
Mijn LG is bang dat de situatie ontstaat dat anderen dat artikel vervolgens ook willen gaan bestellen
En natuurlijk blijft het raar, als ik die LG was geweest had ik het ook anders aangepakt maar ja.
Dus nu blijft dat artikel ongebruikt in de kast staan? Of is het nu voor algemeen gebruik?
Ik vind het nog steeds een rare situatie. Van zowel je leidinggevende (komt nogal zwak over) als je collega.
Mijn LG is bang dat de situatie ontstaat dat anderen dat artikel vervolgens ook willen gaan bestellen
En natuurlijk blijft het raar, als ik die LG was geweest had ik het ook anders aangepakt maar ja.
dinsdag 23 februari 2016 om 10:53
Is het niet vooral zo dat jouw collega zwaar gepikeerd was dat jij wel dat artikel mocht bestellen en zij niet?
Overigens, het klinkt alsof er meer speelt. Kan het zijn da zij eigenlijk de functie van LG wou hebben? En dat zij daar nu heel gefrustreerd over is, waardoor ze dit soort gedrag vertoont?
Overigens, het klinkt alsof er meer speelt. Kan het zijn da zij eigenlijk de functie van LG wou hebben? En dat zij daar nu heel gefrustreerd over is, waardoor ze dit soort gedrag vertoont?
zondag 28 februari 2016 om 20:50
Ik denk dat deze collega een te groot podium heeft gekregen m.b.t. bepaalde gedragingen en taken. Buiten ons tweeën zijn er nog drie uitzendkrachten en de genoemde stagiaire. Vier personen die allemaal graag willen blijven. Hoewel ik nieuw ben is zij qua functie mijn gelijke en heb ik een vast contract dus ik heb van haar niets nodig. Kortom, ik ben van haar niet afhankelijk. In het begin heb ik me natuurlijk opgesteld als een nieuwe collega maar nu heb ik zoiets ja daag, wie ben jij om mij wat te verbieden? Als iemand mij iets kan verbieden is het mijn LG, zij niet.