Ik wil alleen op reis, maar man is het er niet mee eens.

27-10-2008 12:13 319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een tijdje gezocht tussen de andere onderwerpen, maar niets vergelijkbaars gevonden met mijn probleem, dus vandaar dat ik mijn eigen topic maar ben begonnen. Ik ben nu 4 jaar getrouwd met de man waar ik 6 jaar een relatie mee heb. We zijn gelukkig met elkaar en hebben samen een goedlopend bedrijfje. Nu heb ik al vanaf mijn 18e de wens om alleen een wereldreis maken. Door omstandigheden is het er nooit van gekomen. De laatste 2 jaar ben ik er toch weer erg mee bezig om dit eventueel alsnog te gaan doen. We hebben geen kinderen, dus het zou nu nog mooi kunnen voordat we er aan zouden beginnen, als het allemaal zou lukken natuurlijk. (ook niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig) Maar goed, mijn man is het er niet mee eens. Hij kan niet zonder mij zegt hij en zeker niet zo'n lange periode.(3 maanden tot een half jaar) We hebben er laatst zo'n ruzie over gehad: hij heeft aangegeven, dat als ik dit wil doorzetten ik maar van hem moet scheiden. Ik hou heel veel van hem en wil hem niet kwijt, maar hij pakt als het ware mijn droom af. Wat moet ik toch doen?
quote:Oriane schreef op 28 oktober 2008 @ 15:27:

Ik zou mezelf de vraag stellen: STEL dat ik nog 6 maanden te leven had. Wat wil ik liever doen, bij wie wil ik liever zijn? In mijn eentje ergens op wereldreis, of bij de man van wie ik hou... En natuurlijk kan iedereen zeggen 'ja.. maar' er gaat hier toch niemand dood voorlopig? Stel nou dat ze 80 wordt en die reis van een paar maanden die ze voor ogen had nooit heeft kunnen maken, omdat haar man geen paar maanden zonder haar kon?
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2008 @ 15:25:

[...]

Waarom zou je in elkaars straatje moeten lopen? Je versmelt toch niet met 'n partner? Je blijft beiden individuen met individuele wensen en dromen. Het is voor 'n relatie wel zo fijn dat je in grote lijnen wel met elkaar op de zelfde lijn zit (wel of geen kinderen bijv.) maar ik zou het ook niet in mijn hoofd halen mijn man te verbieden te gaan sporten in 't weekend ook al doe ik daar zelf niet aan mee. Nu ben ik wel op 'n leeftijd dat mijn wensen en dromen wel duidelijk voor mij zijn zodat ze ook zeker zullen worden uitgesproken als ik 'n relatie aan ga, dus als de man in kwestie geen zin heeft in 'n reislustige vrouw dan houdt het al op voor het uberhaupt kan beginnen.Sporten in het weekend of een half jaar weg... ook daar zie ik weer een wereld van verschil in. Nogmaals, zo heel reislustig is de 'to' niet hoor.
quote:yoyo2 schreef op 28 oktober 2008 @ 15:31:

[...]

Stel nou dat ze 80 wordt en die reis van een paar maanden die ze voor ogen had nooit heeft kunnen maken, omdat haar man geen paar maanden zonder haar kon?

het voorbeeld ging zoals in die reactie vermeld over 'wat is nu belangrijker'. En stel... stel. Niemand kan iets 'stellen'. Als we van te voren wisten dat we 80 zouden worden had het allemaal een stuk makkelijker geweest, helaas haalt maar 20% van ons ooit die leeftijd. Het is potdorie maar een 'reis'.

Tegenwoordig moet alles maar, willen we alles maar en mogen we iedereen en alles met het kapmes het hoofd afhakken als iemand er ook maar iets anders van vind. Ik wil dus ik doe en jij moet me laten gaan. In dit geval is het de TO die een 'manouvre' maakt dus moet zij zich dan ook maar aanpassen (net als in het verkeer). Niet de man die er mee geconfronteerd wordt. Het zou toch wat worden dat je het alleen maar even voor de goede orde hoeft mee te delen en dat je partner maar buigt op 't moment dat jou dat goeddunkt.

Iedereen 'beteugeld' zijn partner op een bepaalde manier. Ik beteugel hem ook. Niet dat ik hem dingen verbied, maar ik hang daar voor mezelf bepaalde acties aan. Net zoals 90% hier wil ik niet dat hij vreemdgaat. Doet hij dat toch, dan is het aan mij wat ik daar mee doe. Gaat hij nare kinderplaatsjes op het net verzamelen, bepaal ik ook wat ik daar mee doe.

Doe het nu niet zo overkomen alsof er hier veel mensen zijn die hun partner NIET op bepaalde manieren beteugelen. Komop zeg.
quote:yoyo2 schreef op 28 oktober 2008 @ 15:22:

Wanneer je ergens zo'n grote consequentie aan vast hangt, dan vind ik dat er vrijwel geen enkele mogelijkheid is tot het zoeken van een oplossing. Ondanks dat je het niet zo direct zegt, leg je iemand ondertussen wel aan die ketting waar jij het over hebt.

Ik heb het niet over kettingen gehad. De enigen die het over kettingen hebben gehad zijn degenen geweest die het voor TO hebben opgenomen.

Ik vind het niet onredelijk om aan te geven waar een grens ligt en dat je ergens niet mee kan leven. Is ook zelfbehoud.

Waar je naar moet kijken is: waar hangt dat hete hangijzer. Is het de duur van de trip, of is het misschien iets anders. Bijvoorbeeld het feit dat haar man niet eens welkom is. Of dat ze iets zoekt wat hij kennelijk niet geven kan (en niet eens de kans krijgt).

Misschien heeft haar man nog niet helemaal helder wat precies het probleem is. Maar dat er een probleem is, is wel helder.

De oplossing moet passen bij het probleem. Een compromis proberen te bereiken door iets te doen aan punt 1 (de duur), terwijl het probleem ligt bij punt 2 (alleen) gaat niet werken.
quote:Oriane schreef op 28 oktober 2008 @ 15:33:

[...]

het voorbeeld ging zoals in die reactie vermeld over 'wat is nu belangrijker'. En stel... stel. Niemand kan iets 'stellen'. Als we van te voren wisten dat we 80 zouden worden had het allemaal een stuk makkelijker geweest, helaas haalt maar 20% van ons ooit die leeftijd.Precies! En daarom moet je je leven ook niet on hold laten zetten voor/door 'n relatie maar de dag plukken als je dromen hebt die je waar wilt maken.
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2008 @ 15:36:

[...]

Precies! En daarom moet je je leven ook niet on hold laten zetten voor/door 'n relatie maar de dag plukken als je dromen hebt die je waar wilt maken.En daarom moeten die mensen gewoon geen relatie aangaan. In een relatie hou je BEIDEN rekening met elkaar. Het zou mooi worden als die wensen zo uit elkaar gaan lopen en beiden verwachten dat de ander wel buigt. Uiteindelijk zal er een zijn die moet gaan toegeven. In jouw geval zal dat altijd jouw partner zijn, waardoor je hem in ZIJN mening en gevoel beteugeld... Take it or leave it is je instelling, en dat is net zo erg zo niet erger. En net zo egoistisch. Ik zou echt geen partner willen die aan mijn gevoel voorbij gaat of het idee heb dat ik hem 'beteugel' als ik iets niet wil hebben. Maar gelukkig heb ik dat probleem ook niet.
Kinderen krijgen is natuurlijk een heel ander verhaal. En dat is hierbij op dit moment niet aan de orde. Feit is dat TO alleen 3 tot 6 maanden alleen op vakantie wil gaan. Het gaat er niet om of haar dat nu wel of niet gegund wordt, het gaat erom dat ze ergens aan begonnen is , samen met haar man. Het valt tegen hoeveel vrij ze heeft en nu wil ze die lang gekoesterde droom ( waar haar man jaren niets van afgeweten heeft ) nog in vervulling laten gaan. Dus als je daar jaren niet over gepraat hebt zal het wel meevallen.
quote:Oriane schreef op 28 oktober 2008 @ 15:33:

het voorbeeld ging zoals in die reactie vermeld over 'wat is nu belangrijker'. En stel... stel. Niemand kan iets 'stellen'. Als we van te voren wisten dat we 80 zouden worden had het allemaal een stuk makkelijker geweest, helaas haalt maar 20% van ons ooit die leeftijd. Het is potdorie maar een 'reis'.

En daarom vind ik juist dat je je dromen moet najagen!

Ga de dingen doen die je graag wilt doen, geniet van de momenten van je leven. Als je op je sterfbed ligt wil je toch terug kunnen kijken naar je leven met een voldaan gevoel en de dingen nageleefd hebben die je voor ogen had?

Jij vindt het overigens maar een reis.

Ik weet zeker dat als ik op mijn sterfbed lig, ik de fotoboeken van mijn reizen (in dit geval samen met lief) zeker nog eens met een heel fijn gevoel zal doorbladeren. Iets dat mijn leven zeker heeft verrijkt...
quote:Oriane schreef op 28 oktober 2008 @ 15:40:

[...]

En daarom moeten die mensen gewoon geen relatie aangaan. In een relatie hou je BEIDEN rekening met elkaar. Het zou mooi worden als die wensen zo uit elkaar gaan lopen en beiden verwachten dat de ander wel buigt. Uiteindelijk zal er een zijn die moet gaan toegeven. In jouw geval zal dat altijd jouw partner zijn, waardoor je hem in ZIJN mening en gevoel beteugeld... Take it or leave it is je instelling, en dat is net zo erg zo niet erger. En net zo egoistisch. Ik zou echt geen partner willen die aan mijn gevoel voorbij gaat of het idee heb dat ik hem 'beteugel' als ik iets niet wil hebben. Maar gelukkig heb ik dat probleem ook niet.Ik ben met je eens dat je vaak beter af bent zonder relatie omdat het moeilijk is iemand te vinden waarmee je écht op één lijn zit. Maar net zoals voor mij m'n reislust belangrijk is, neem ik aan dat 'n potentiele partner ook zo zijn persoonlijke dingen heeft. Als ik daar niet mee kan leven (roken bijv.) dan begin ik er niet aan, maar als het ook gewoon in de vrije tijd bestedingssfeer ligt, waarom zou ik hem dan willen tegen houden? Misschien zou hij voor z'n werk heel veel moeten reizen (een carriere najagen is ook een keus) en dan zou ik ook niet elke keer mee kunnen omdat ik niet zoveel vrije dagen heb. Hem ook maar belemmeren om dit dan toch te doen? Nee toch zeker?
Ik (man) snap hier nou niks van. Je hebt er toch voor gekozen om samen door het leven te gaan, waarom trouw je anders in godsnaam?!

Als mijn vrouw deze wens zou hebben (en doorzetten), zou ik er toch zwaar over nadenken om alvast maar een profiel op Lexa.nl aan te maken.

We hebben het hier niet over een weekendje weg.....
Jullie vrouwen generaliseren allemaal zo....
Dat is een veronderstelling!!! Als ,als, als, roken, kinderen of reizen voor werk is nog altijd iets anders dan de kwestie waar het hier over gaat.
Dit is iets waar je toch nooit uitkomt, omdat de helft van de posters uitgaat van:

Als je van elkaar houdt, gun je de ander zijn of haar droom (maw man moet niet zeuren);

en de andere helft gaat uit van:

je bent samen ergens aan begonnen en dan ga je niet in je eentje een aantal maanden weg (maw zet die reis maar uit je hoofd).

Het uitgangspunt is zo tegengesteld dat er geen gulden middenweg te vinden is!
quote:Burns schreef op 28 oktober 2008 @ 15:49:

Ik (man) snap hier nou niks van. Je hebt er toch voor gekozen om samen door het leven te gaan, waarom trouw je anders in godsnaam?!

Betekent toch niet dat je 24 uur op elkaars schoot moet zitten?

Ze gaat toch niet een groot deel van jullie leven de hort op?

Ze wil alleen een paar maanden van haar leven iets doen dat ze heel graag wil, daardoor houdt ze echt niet minder van je hoor.
Als ik moest kiezen tussen een wereldreis (als dat mijn droom is) of mijn vrouw, dan kies ik toch altijd nog voor mijn vrouw.

Als ik lees (nee, heb niet alles gelezen / en ja, ik heb ook een eigen bedrijf) dat het jullie zakelijk voor de wind gaat, dan is die wereldreis (samen) slechts een kwestie van tijd. Je kunt bv over een hele tijd nog altijd de zaak vd hand doen, cashen en dan alsnog je dromen verwezenlijken.

Zoiets wil je toch ook met je partner delen.....

De recalcitrante (ik kan het lekker alleen...) pubertijd heb ik ondertussen al lang en breed achter me gelaten !
quote:yoyo2 schreef op 28 oktober 2008 @ 15:56:

[...]

Betekent toch niet dat je 24 uur op elkaars schoot moet zitten?

Ze gaat toch niet een groot deel van jullie leven de hort op?

Ze wil alleen een paar maanden van haar leven iets doen dat ze heel graag wil, daardoor houdt ze echt niet minder van je hoor.Het gaat niet alleen om die maanden weg!! Ze zijn ook samen een bedrijf begonnen, wat overigens ook een droom van TO was, en nou wil ze EN 3 tot 6 maanden weg EN het bedrijf overlaten aan een vervanger. En dan ook nog reageren met "ja, hij wil met het bedrijf doorgaan ". Ja logisch toch, dat die man het er niet mee eens is!!!
.
@yoyo2 ik ben ook zeker niet van mening dat je als een siamese tweeling door het leven moet gaan. Mijn vrouw en ik hebben beide onze hobby's / interesses die soms heel verschillend kunnen zijn (ik ben sportgek bv / zij houdt van musicals) en we laten elkaar hier lekker vrij in. Maar we vinden het ook heerlijk om dingen (zeker vakanties) samen te doen.

En die kwestie van 'dat moet hij / zij je maar gunnen'.

Pffff........ als het in je straatje past ja......
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2008 @ 14:50:

[...]

Maar juist omdat ze die kinderen ooit wil, wil ze één keer lang op reis, ipv dat ze elk jaar een mooie reis van 'n paar weken maakt. Wat zijn nu die paar maanden? Ze wil als compromis ipv 6 maanden, 3 maanden gaan, maar zelfs daar valt haar man al over. Als ze daar nu aan toegeeft, dan zit ze zometeen helemaal klem en als haar wens groot genoeg is dan zal ze het haar man kwalijk gaan nemen dat hij haar in de weg stond.

Als ze het hem kwalijk gaat nemen, moet ze zeker gaan.

Alleen dan is ze haar man kwijt.

Soms moet je kiezen in het leven en kun je niet alles hebben....
quote:elleinspe schreef op 28 oktober 2008 @ 15:53:

Dat is een veronderstelling!!! Als ,als, als, roken, kinderen of reizen voor werk is nog altijd iets anders dan de kwestie waar het hier over gaat.Moeten reizen voor werk is ook 'n persoonlijke keuze. De man/vrouw kan immers ook 'n andere carriere kiezen waardoor hij/zij wel elke dag thuis bij de partner kan zijn. Als je 'n partner treft die bij de luchtmacht zit ben je 'm vaak ook maanden kwijt en dan is 't niet net zoals met 'n reis voor de lol dat je 'm halverwege een paar weken kunt gaan vergezellen.
quote:Burns schreef op 28 oktober 2008 @ 16:07:

@yoyo2 ik ben ook zeker niet van mening dat je als een siamese tweeling door het leven moet gaan. Mijn vrouw en ik hebben beide onze hobby's / interesses die soms heel verschillend kunnen zijn (ik ben sportgek bv / zij houdt van musicals) en we laten elkaar hier lekker vrij in. Maar we vinden het ook heerlijk om dingen (zeker vakanties) samen te doen.

En die kwestie van 'dat moet hij / zij je maar gunnen'.

Pffff........ als het in je straatje past ja......Wat zou jij doen als jij promotie zou kunnen maken in jouw werk waardoor je opeens veel moet reizen. Sla je die af omdat je bij je vrouw thuis wil blijven, of zou je er voor gaan?
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2008 @ 16:50:

[...]

Moeten reizen voor werk is ook 'n persoonlijke keuze. De man/vrouw kan immers ook 'n andere carriere kiezen waardoor hij/zij wel elke dag thuis bij de partner kan zijn. Als je 'n partner treft die bij de luchtmacht zit ben je 'm vaak ook maanden kwijt en dan is 't niet net zoals met 'n reis voor de lol dat je 'm halverwege een paar weken kunt gaan vergezellen.Kijk dat bedoel ik nou met dingen van te voren weten. TO wist ook waar ze aan begon toen ze samen met haar man hun bedrijf begon.
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2008 @ 16:52:

[...]

Wat zou jij doen als jij promotie zou kunnen maken in jouw werk waardoor je opeens veel moet reizen. Sla je die af omdat je bij je vrouw thuis wil blijven, of zou je er voor gaan?En daar is het verschil weer!!! Hij maakt geen promotie, maar ze hebben SAMEN een bedrijf!!!
quote:Burns schreef op 28 oktober 2008 @ 16:00:

Als ik moest kiezen tussen een wereldreis (als dat mijn droom is) of mijn vrouw, dan kies ik toch altijd nog voor mijn vrouw.

Dat snap ik helemaal, en ik zou zelf mijn relatie er ook niet voor opgeven. Ik vind wel dat dit onderwerp gewoon besproken moet kunnen worden, zonder dat er gezegd wordt: "Dan ga ik van je scheiden".

Als ik lees (nee, heb niet alles gelezen / en ja, ik heb ook een eigen bedrijf) dat het jullie zakelijk voor de wind gaat, dan is die wereldreis (samen) slechts een kwestie van tijd. Je kunt bv over een hele tijd nog altijd de zaak vd hand doen, cashen en dan alsnog je dromen verwezenlijken.

Volgens mij willen ze over niet al te lange tijd aan kinderen beginnen. Dus het is geen kwestie van jaren.

Zoiets wil je toch ook met je partner delen.....

De recalcitrante (ik kan het lekker alleen...) pubertijd heb ik ondertussen al lang en breed achter me gelaten !

Ik zou er ook niet aan moeten denken om een half jaar in mijn eentje te moeten rondtrekken hoor. Veel leuker om hier samen met mijn partner van te genieten. Maarja, das onze mening
Ze hebben samen een bedrijf, maar zij geeft aan dat zij misbaar en vervangbaar is. Daarnaast heeft ze ook nog een andere baan, dus ik neem aan dat ze niet de drijvende kracht is in het bedrijf. Als zij op een goede manier kan regelen dat haar taken worden overgenomen, dan zou dat toch geen obstakel moeten zijn?
quote:yoyo2 schreef op 28 oktober 2008 @ 17:00:

Ze hebben samen een bedrijf, maar zij geeft aan dat zij misbaar en vervangbaar is. Daarnaast heeft ze ook nog een andere baan, dus ik neem aan dat ze niet de drijvende kracht is in het bedrijf. Als zij op een goede manier kan regelen dat haar taken worden overgenomen, dan zou dat toch geen obstakel moeten zijn?

Dat zal het punt ook niet zozeer zijn vermoed ik.

Ik denk dat de man het gewoon om andere redenen niet wil (vertrouwen, eenzaamheid, buiten spel gezet, angst, grens die hij zelf heeft gesteld, etc etc)

En dat lijkt me zijn goed recht.

Net als het TO haar goed recht is om te reizen.

Alleen kan het niet binnen deze relatie bewerkstelligd worden dat beiden er achter staan. Dus dan moet je kiezen. Relatie of reis, punt. Niet meer en niet minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven