dilemma
dinsdag 23 februari 2016 om 23:33
Ik weet nu ongeveer een half jaar dat ik sinds mijn verhuizing twee jaar terug blijkbaar niet meer betaald heb voor het ophalen van het restafval. Vast recht betaal ik wel - dit loopt via de gemeente. De ophaling loopt via andere organisatie.
Eerst niet zo op gelet, maar nu heb ik een en ander nagekeken en ben ik me er bewust van. In het begin had ik nog de visie "ze moeten hun shit maar beter regelen". Nu begint er wel een klein schuldgevoel te knagen.
De bak wordt gewoon altijd opgehaald, dus in de praktijk niks aan de hand.
Het gaat niet over mega bedragen, maar over principes dus. Zouden jullie zo eerlijk zijn om dit zelf te gaan melden ?
Eerst niet zo op gelet, maar nu heb ik een en ander nagekeken en ben ik me er bewust van. In het begin had ik nog de visie "ze moeten hun shit maar beter regelen". Nu begint er wel een klein schuldgevoel te knagen.
De bak wordt gewoon altijd opgehaald, dus in de praktijk niks aan de hand.
Het gaat niet over mega bedragen, maar over principes dus. Zouden jullie zo eerlijk zijn om dit zelf te gaan melden ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 23 februari 2016 om 23:44
zou het ook melden, denk ik. zodra (niet als) ze er achter komen, riskeer je vast een boete. Door zelf initiatief te nemen en het aan te geven, lijkt me dat die (eventuele) boete sowieso wordt kwijtgescholden, en sta je vanaf dat moment gewoon netjes in de administratie. Plus: jouw karma krijgt een extra glansje
woensdag 24 februari 2016 om 00:48
Bespaar je de poll. Iedereen zal zeggen dat ze zelf wel zouden betalen, maar in werkelijkheid zal 90% dat niet doen.
En ik baseer dat op mijn eigen ervaring. Af en toe verleen ik weleens een dienst aan particulieren. Iedereen weet dat dat niet gratis is, maar als je vergeet een factuurtje mee te sturen blijft het letterlijk bij 90% van de mensen niet meer reageert. Dat terwijl op een forum iedereen aangeeft natuurlijk zelf even contact op te nemen om dat recht te zetten. Nou, vergeet het maar. De mens is zo oneerlijk als het maar kan
Afhankelijk van het bedrijf, zou ik het zelf ook niet doen. Wel bij een kleine webwinkel, maar als een bedrijf als bol.com ofzo geen rekening meestuurt, weet ik het niet. Dan denk ik: miljoenenbedrijf, die mag best zn zaakjes op orde hebben?
Als er dan alsnog een rekening komt, ga ik uiteraard niet moeilijk doen.
En ik baseer dat op mijn eigen ervaring. Af en toe verleen ik weleens een dienst aan particulieren. Iedereen weet dat dat niet gratis is, maar als je vergeet een factuurtje mee te sturen blijft het letterlijk bij 90% van de mensen niet meer reageert. Dat terwijl op een forum iedereen aangeeft natuurlijk zelf even contact op te nemen om dat recht te zetten. Nou, vergeet het maar. De mens is zo oneerlijk als het maar kan
Afhankelijk van het bedrijf, zou ik het zelf ook niet doen. Wel bij een kleine webwinkel, maar als een bedrijf als bol.com ofzo geen rekening meestuurt, weet ik het niet. Dan denk ik: miljoenenbedrijf, die mag best zn zaakjes op orde hebben?
Als er dan alsnog een rekening komt, ga ik uiteraard niet moeilijk doen.
woensdag 24 februari 2016 om 02:14
Mijn geweten knaagt natuurlijk niet voor niks, dus waarschijnlijk zal ik het uiteindelijk wel gaan melden. Niet uit angst voor een boete trouwens, want mij valt toch niets te verwijten? Zodra ze een rekening zouden sturen, ga ik die heus wel betalen.
Bij een jonge caissière die een foutje maakt, zal ik ook de eerste zijn die dat meldt. Dit gaat over een groot bedrijf inderdaad waarvan je verwacht dat de zaken goed geregeld zijn.
Maar ook daar werken mensen, dus er zal wel een of ander computervinkje niet aangezet zijn of zo. Kan het anders niet verklaren.
Ik doe niks illegaals; heb me netjes aangemeld bij de gemeente en krijg ook jaarlijks de vaste afrekening. Daarnaast moet dus die andere rekening komen op basis van het aantal keren dat je de bak ook echt aan de straat zet. Die komt van een externe afvalverwerker.
Ik heb ook een afvalpas op mijn adres voor de milieuparken, dus ze weten me heus wel te wonen
Bij een jonge caissière die een foutje maakt, zal ik ook de eerste zijn die dat meldt. Dit gaat over een groot bedrijf inderdaad waarvan je verwacht dat de zaken goed geregeld zijn.
Maar ook daar werken mensen, dus er zal wel een of ander computervinkje niet aangezet zijn of zo. Kan het anders niet verklaren.
Ik doe niks illegaals; heb me netjes aangemeld bij de gemeente en krijg ook jaarlijks de vaste afrekening. Daarnaast moet dus die andere rekening komen op basis van het aantal keren dat je de bak ook echt aan de straat zet. Die komt van een externe afvalverwerker.
Ik heb ook een afvalpas op mijn adres voor de milieuparken, dus ze weten me heus wel te wonen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 24 februari 2016 om 04:48
Weet je wel zeker dat er nog een bedrag per lediging moet komen?
In sommige gemeentes betaal je namelijk alléén een vast bedrag per jaar, verder niks. In andere gemeentes is het vaste bedrag een stuk lager maar betaal je daarnaast ook nog per lediging of per kilo.
In dat laatste geval betaal je de ledigingen of kilo's meestal ook via de gemeente, niet direct aan het afvalbedrijf. Dus check even goed hoe het bij jouw gemeente zit en speur eens in je bankafschriften wat je precies betaalt. Als je de reguliere gemeenteheffing via automatische incasso betaalt, kan het best zijn dat ze de rest ook automatisch afschrijven. Je zou dan wel eens per jaar (of eens per kwartaal ofzo) een overzicht moeten krijgen van het aantal ledigingen of kilo's dat ze van het afvalbedrijf hebben doorgekregen.
In sommige gemeentes betaal je namelijk alléén een vast bedrag per jaar, verder niks. In andere gemeentes is het vaste bedrag een stuk lager maar betaal je daarnaast ook nog per lediging of per kilo.
In dat laatste geval betaal je de ledigingen of kilo's meestal ook via de gemeente, niet direct aan het afvalbedrijf. Dus check even goed hoe het bij jouw gemeente zit en speur eens in je bankafschriften wat je precies betaalt. Als je de reguliere gemeenteheffing via automatische incasso betaalt, kan het best zijn dat ze de rest ook automatisch afschrijven. Je zou dan wel eens per jaar (of eens per kwartaal ofzo) een overzicht moeten krijgen van het aantal ledigingen of kilo's dat ze van het afvalbedrijf hebben doorgekregen.
woensdag 24 februari 2016 om 06:52
quote:Boomheide schreef op 24 februari 2016 @ 00:48:
Bespaar je de poll. Iedereen zal zeggen dat ze zelf wel zouden betalen, maar in werkelijkheid zal 90% dat niet doen.
En ik baseer dat op mijn eigen ervaring. Af en toe verleen ik weleens een dienst aan particulieren. Iedereen weet dat dat niet gratis is, maar als je vergeet een factuurtje mee te sturen blijft het letterlijk bij 90% van de mensen niet meer reageert. Dat terwijl op een forum iedereen aangeeft natuurlijk zelf even contact op te nemen om dat recht te zetten. Nou, vergeet het maar. De mens is zo oneerlijk als het maar kan
Hier gelijkaardige ervaringen.
Man is ZZP'er en zelfs bij diensten met een abonnement (dus maandelijks vast bedrag) moet hij vooral niet vergeten een factuur op te sturen, want anders wordt het gewoon niet betaald, zelfs niet door mensen die al jaren dat abonnement hebben lopen
Bespaar je de poll. Iedereen zal zeggen dat ze zelf wel zouden betalen, maar in werkelijkheid zal 90% dat niet doen.
En ik baseer dat op mijn eigen ervaring. Af en toe verleen ik weleens een dienst aan particulieren. Iedereen weet dat dat niet gratis is, maar als je vergeet een factuurtje mee te sturen blijft het letterlijk bij 90% van de mensen niet meer reageert. Dat terwijl op een forum iedereen aangeeft natuurlijk zelf even contact op te nemen om dat recht te zetten. Nou, vergeet het maar. De mens is zo oneerlijk als het maar kan
Hier gelijkaardige ervaringen.
Man is ZZP'er en zelfs bij diensten met een abonnement (dus maandelijks vast bedrag) moet hij vooral niet vergeten een factuur op te sturen, want anders wordt het gewoon niet betaald, zelfs niet door mensen die al jaren dat abonnement hebben lopen
woensdag 24 februari 2016 om 07:35
quote:appeltjesgroen schreef op 24 februari 2016 @ 04:48:
Weet je wel zeker dat er nog een bedrag per lediging moet komen?
In sommige gemeentes betaal je namelijk alléén een vast bedrag per jaar, verder niks. In andere gemeentes is het vaste bedrag een stuk lager maar betaal je daarnaast ook nog per lediging of per kilo.Klopt, hebben wij ook. Wij betalen aan de gemeente en er komt een bedrijf om het afval op te halen. Betalen gewoon een vast bedrag per jaar. Maar in de gemeente in de buurt waar Diftar is hier in de buurt betaal je ook alles aan de gemeente. Daar betaal je ook een vast bedrag per jaar + een bedrag per kilo. Dit wordt dan 1 keer per kwartaal afgerekend. De gemeente betaald het bedrijf die het afval ophaalt.
Weet je wel zeker dat er nog een bedrag per lediging moet komen?
In sommige gemeentes betaal je namelijk alléén een vast bedrag per jaar, verder niks. In andere gemeentes is het vaste bedrag een stuk lager maar betaal je daarnaast ook nog per lediging of per kilo.Klopt, hebben wij ook. Wij betalen aan de gemeente en er komt een bedrijf om het afval op te halen. Betalen gewoon een vast bedrag per jaar. Maar in de gemeente in de buurt waar Diftar is hier in de buurt betaal je ook alles aan de gemeente. Daar betaal je ook een vast bedrag per jaar + een bedrag per kilo. Dit wordt dan 1 keer per kwartaal afgerekend. De gemeente betaald het bedrijf die het afval ophaalt.
woensdag 24 februari 2016 om 09:06
Blijf erbij dat mij niets te verwijten valt ... ik hoef toch niet als particulier de administratie van elk bedrijf te gaan bijhouden ? Kijken of de Vodafone, de Essent, de CZ, ... elke week wel een rekening stuurt en deze afschrijft ? Ik vind dat de verantwoordelijkheid van de betreffende firma. Wettelijk lijkt me niets aan de hand - blijft alleen dat het moreel misschien niet helemaal koosjer is. Dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om het te melden.
Het geld heb ik gewoon, dat is niet het probleem. Maar stel ik zou het niet hebben: dan nog zijn ze volgens mij gebonden aan enige coulance inzake betalingsregeling (zij zijn namelijk in mijn mening nalatig). Ik ben natuurlijk geen jurist, dus ik weet niet of dit hout snijdt, maar zo zie ik het wel.
Het geld heb ik gewoon, dat is niet het probleem. Maar stel ik zou het niet hebben: dan nog zijn ze volgens mij gebonden aan enige coulance inzake betalingsregeling (zij zijn namelijk in mijn mening nalatig). Ik ben natuurlijk geen jurist, dus ik weet niet of dit hout snijdt, maar zo zie ik het wel.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 24 februari 2016 om 09:26
quote:belgali schreef op 24 februari 2016 @ 09:06:
Blijf erbij dat mij niets te verwijten valt ... ik hoef toch niet als particulier de administratie van elk bedrijf te gaan bijhouden ? Kijken of de Vodafone, de Essent, de CZ, ... elke week wel een rekening stuurt en deze afschrijft ?.
Misschien ben ik raar maar ik doe dat wel. Heb gewoon mn persoonlijke administratie en daar staan alle vaste lasten in, en zodra die afgeboekt zijn gaat er een vinkje achter voor die maand, zodat ik goed zicht heb op wat nog moet komen.
Maar zou het niet kunnen dat door je verhuizing je nu onder een andere regeling valt en maar 1 bedrag moet betalen?
Blijf erbij dat mij niets te verwijten valt ... ik hoef toch niet als particulier de administratie van elk bedrijf te gaan bijhouden ? Kijken of de Vodafone, de Essent, de CZ, ... elke week wel een rekening stuurt en deze afschrijft ?.
Misschien ben ik raar maar ik doe dat wel. Heb gewoon mn persoonlijke administratie en daar staan alle vaste lasten in, en zodra die afgeboekt zijn gaat er een vinkje achter voor die maand, zodat ik goed zicht heb op wat nog moet komen.
Maar zou het niet kunnen dat door je verhuizing je nu onder een andere regeling valt en maar 1 bedrag moet betalen?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
woensdag 24 februari 2016 om 09:29
quote:belgali schreef op 24 februari 2016 @ 09:06:
Blijf erbij dat mij niets te verwijten valt ... ik hoef toch niet als particulier de administratie van elk bedrijf te gaan bijhouden ? Kijken of de Vodafone, de Essent, de CZ, ... elke week wel een rekening stuurt en deze afschrijft ? Ik vind dat de verantwoordelijkheid van de betreffende firma. Wettelijk lijkt me niets aan de hand - blijft alleen dat het moreel misschien niet helemaal koosjer is. Dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om het te melden.
Het geld heb ik gewoon, dat is niet het probleem. Maar stel ik zou het niet hebben: dan nog zijn ze volgens mij gebonden aan enige coulance inzake betalingsregeling (zij zijn namelijk in mijn mening nalatig). Ik ben natuurlijk geen jurist, dus ik weet niet of dit hout snijdt, maar zo zie ik het wel.Nou niet te verwijten zegt volgens mij niemand hier. De diensten zijn gelevert en dienen betaald te worden ( bij ons zitten die gewoon in de jaarlijkse gemeentebelastingen, nog nooit gehoord dat je die ook apart aan een derde moest betalen, maar goed) maar ze kunnen je niet meteen een boete geven als toch willen innen.
Blijf erbij dat mij niets te verwijten valt ... ik hoef toch niet als particulier de administratie van elk bedrijf te gaan bijhouden ? Kijken of de Vodafone, de Essent, de CZ, ... elke week wel een rekening stuurt en deze afschrijft ? Ik vind dat de verantwoordelijkheid van de betreffende firma. Wettelijk lijkt me niets aan de hand - blijft alleen dat het moreel misschien niet helemaal koosjer is. Dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om het te melden.
Het geld heb ik gewoon, dat is niet het probleem. Maar stel ik zou het niet hebben: dan nog zijn ze volgens mij gebonden aan enige coulance inzake betalingsregeling (zij zijn namelijk in mijn mening nalatig). Ik ben natuurlijk geen jurist, dus ik weet niet of dit hout snijdt, maar zo zie ik het wel.Nou niet te verwijten zegt volgens mij niemand hier. De diensten zijn gelevert en dienen betaald te worden ( bij ons zitten die gewoon in de jaarlijkse gemeentebelastingen, nog nooit gehoord dat je die ook apart aan een derde moest betalen, maar goed) maar ze kunnen je niet meteen een boete geven als toch willen innen.
woensdag 24 februari 2016 om 09:31
quote:Penelope_ schreef op 24 februari 2016 @ 07:34:
Ik zou wel aan de bel trekken. Niet zozeer omdat ik vind dat het heurt, maar omdat ik bang zou zijn voor een enorme naheffing straks.
heel eerlijk, dat zou ook mijn enige reden zijn
als ik zeker wist, dat ik ermee weg kwam... zou ik me stil houden
Ik zou wel aan de bel trekken. Niet zozeer omdat ik vind dat het heurt, maar omdat ik bang zou zijn voor een enorme naheffing straks.
heel eerlijk, dat zou ook mijn enige reden zijn
als ik zeker wist, dat ik ermee weg kwam... zou ik me stil houden
woensdag 24 februari 2016 om 12:06
woensdag 24 februari 2016 om 15:08
quote:gelderka schreef op 24 februari 2016 @ 10:41:
Bekijk het eens zo:
Betalen voor restafval is niet zomaar een kostenkwestie maar ook sturing van de burgers. De gemeente wil een drempel opwerpen tegen het ongebreideld restafval storten.
Je afval is al gestort, je gedrag hoeft dus niet meer gestuurd te worden.
Ok, je geeft me nu een overtuigend argument om het toch maar eens te gaan uitzoeken en melden... ik merk inderdaad dat ik de laatste tijd wat makkelijker/luier wordt met sorteren. Dan liever de stok achter de deur.
Heb ondertussen de buren gevraagd of ze wel betalen, maar die lijken het ook niet allemaal zo helder te weten. Of ze willen het me niet vertellen
Bekijk het eens zo:
Betalen voor restafval is niet zomaar een kostenkwestie maar ook sturing van de burgers. De gemeente wil een drempel opwerpen tegen het ongebreideld restafval storten.
Je afval is al gestort, je gedrag hoeft dus niet meer gestuurd te worden.
Ok, je geeft me nu een overtuigend argument om het toch maar eens te gaan uitzoeken en melden... ik merk inderdaad dat ik de laatste tijd wat makkelijker/luier wordt met sorteren. Dan liever de stok achter de deur.
Heb ondertussen de buren gevraagd of ze wel betalen, maar die lijken het ook niet allemaal zo helder te weten. Of ze willen het me niet vertellen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€