Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:08:

[...]

Bijzonder.

Zoals ik al schreef: de afhankelijkheid is een probleem. Verder kan je bedenken dat automatisering een dure FTE gaat besparen. Je onderschat hoe makkelijk overbodige mensen ontslagen kunnen worden.

Niets korte termijn en nog minder nutteloos

In mijn ervaring blijven deze mensen eeuwig hangen. Dus die fte verdwijnt pas echt als de man uit beeld is als in met pensioen.

Tot die tijd adviseursfunctie oid.

De meeste werkgevers zijn best soft namelijk, helemaal als ze zo close met iemand hebben gewerkt.

Tegen die tijd zijn er al tig andere en betere systemen.

Daarnaast is mijn ervaring ook dat die geautomatiseerde producten vooral de eerste jaren gewoon niet werken. Ik heb er zelf als midden management mee mogen werken en gevleugelde uitdrukkingen worden dan: Dat was nooit gebeurd als pietje hier nog was...

Eerst een paar jaar kinderziektes, en dan komt er een fusie of een andere financiering of wetgeving oid en kun je weer opnieuw beginnen met een nieuw systeem.

Gekleurd en volledig subjectief, en omdat ik verschillende types ken die zo op niks af de vernieling in zijn geholpen, geef ik dus mijn mening.

Bij jouw casus kan het anders zijn maar dat is mijn ervaring.
quote:WD-40 schreef op 26 februari 2016 @ 09:29:

[...]

Nou, het gaat niet alleen om zakelijk, maar ook het gezin van die man krijgt er mee te maken. ( mocht hij die hebben) Denk aan hypotheek etc.Als je daar altijd rekening mee houdt kan je je bedrijf wel opdoeken.
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:27:

[...]

Als Jolly er zó van overtuigd is dat niemand anders het proces kan automatiseren, zal het best ingewikkeld zijn........... dat, maar wij hebben ook een voorsprong die niemand anders heeft. Het is echt volledig uitgesloten dat iemand ons idee kan nabouwen
quote:clemance schreef op 26 februari 2016 @ 09:28:

TO, misschien wil de beste man al jaren met vervroegd pensioen maar doet ie dat niet omdat ie niet durft. En is jullie systeem hem een geschenk uit de hemel.

Je kunt niet voor een ander denken en invullen.Dat zou inderdaad kunnen. Die had ik nog niet bedacht
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:29:

[...]

Aan de andere kant: als die loyale, aardige, hardwerkende medewerker vanmiddag tegen een boom rijdt of de vlekkenschurft krijgt waardoor 'ie zes maanden in het ziekenhuis belandt, heeft je klant wel een probleem......sterker, dan vrees ik dat hij door zijn hoeven gaat
Alle reacties Link kopieren
Een deel van mijn werk is het automatiseren van processen waarvan mijn collegas denken dat het niet te automatiseren valt. Ik overleg altijd wat ik van plan ben, maar ik stuit vaak op onbegrip of ongeloof. Als ik een kant en klare oplossing zou kunnen presenteren zou ik dat dus zeker doen.

Het is uiteindelijk aan jullie klant of ze jullie oplossing willen kopen of niet en wat ze dan vervolgens met hun werknemer doen.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:32:

[...]

Geeft niet. Ik heb de feiten van de casus gegeven, als je de feiten aanpast is het niet langer de casus waarover ik advies zoekIk pas niks aan, ik stel je een vraag.
quote:WD-40 schreef op 26 februari 2016 @ 09:29:

[...]

Nou, het gaat niet alleen om zakelijk, maar ook het gezin van die man krijgt er mee te maken. ( mocht hij die hebben) Denk aan hypotheek etc.Dat is inderdaad deel van het dilemma
Als je een probleem oplost, ik denk dat de werknemer niet de jongste meer is? Dan zou ik met het ontslag kunnen leven, hij moet ooit sowieso vervangen worden en jullie bieden hier een goedkopere optie voor. Doen jullie dat niet dan heeft het bedrijf een probleem als hij ineens uitvalt.

Lullig, ja, maar jullie én het bedrijf van klant zijn commerciële ondernemingen.
quote:Star schreef op 26 februari 2016 @ 09:38:

[...]

Ik pas niks aan, ik stel je een vraag.Dat sloeg op "ik geloof hier niet zo in"
quote:chloe_lb schreef op 26 februari 2016 @ 09:30:

Ik zou het zakelijk bekijken, je bent geen liefdadigheidsinstelling.

Die man is niets van je en jij bent niet verantwoordelijk voor hem en eventuele gevolgen voor hem.

Zijn werkgever zal ter zijner tijd moeten beslissen wat er met hem gebeurd.

Ben je er 100% zeker van dat ze de door jou/jullie geboden oplossing gaan gebruiken?

Ja, het probleem van de afhankelijkheid is enorm.

Los daarvan is onze oplossing veel goedkoper en levert het een beter proces op
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:37:

[...]

sterker, dan vrees ik dat hij door zijn hoeven gaat

Hoe kan jouw klant het zo ver hebben laten komen? Gaat deze man nooit met vakantie? Heeft je klant nooit bedacht dat hij ook ziek kan worden/tegen een boom aan kan rijden/de 30 miljoen kan winnen etc.?

Ik begrijp die bedrijven die dit soort eilandjes laten ontstaan eigenlijk niet.........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:39:

[...]

Dat sloeg op "ik geloof hier niet zo in"

Ik heb inmiddels je aanvullende posts gelezen; je hebt me overtuigd.

Als jullie het zouden gaan doen, zou het voor de klant zijn of voor jezelf? Je schrijft dat niemand ontevreden is verder, dus zie je dit niet meer als een mooi project/uitdaging voor jouw bedrijf?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:38:

[...]

Dat is inderdaad deel van het dilemma

Maar even heel hard: is dat jouw probleem?

Dit is hoe jij je brood verdient en je hypotheek betaalt.. Moet jij je bezig houden met de gevolgen die jouw werk teweegbrengen?
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 26 februari 2016 @ 09:31:

[...]

Tuurlijk, maar als jij als zelfstandig ondernemer je kansen niet neemt dan snij je jezelf in de vingers. En dan denk je aan die ander, maar moet je toch gaan voor je eigen zaak. Er is een grens, zoals ik al schreef bijv. als er honderden onslagen zouden vallen. Waar je die grens legt moet jij voor jezelf bepalen. (en ik vind het goed dat je je categorisch imperatief niet helemaal overboord hebt gezet!) Maar leg je die grens te laag / te snel dan ben je niet geschikt om zelfstandige te worden.

lief van je.

Maar twee dingen: ik verdien alweer een jaar of tien een prima boterham als ondernemer, dus die zorg is niet nodig. En: ik heb de contacten en mogelijkheden om heel veel geld te verdienen met vrouwenhandel. Toch overweeg ik dat nog geen seconde. Ook als ondernemer ben je mens he
Ik denk dat je het toch gewoon zakelijk moet beschouwen. Jullie verdienen je brood met dit soort systemen, het levert jullie geld op om je bedrijf in stand te houden. Op andere plekken bouw je een systeem waardoor 5 mensen weg moeten en dat weet je dan misschien niet eens. Nu is het transparanter maar niet jullie verantwoordelijkheid. Dat is die van de baas van de betreffende werknemer.
In dat geval zie ik het probleem niet echt.

Wanneer je het niet zou ontwikkelen zou het bijna sneu zijn voor de werkgever

quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:40:

[...]

Ja, het probleem van de afhankelijkheid is enorm.

Los daarvan is onze oplossing veel goedkoper en levert het een beter proces op
.
quote:nerdopviva schreef op 26 februari 2016 @ 09:33:

[...]

Dan vind ik het wel een risico dat je neemt. Je weet niet of deze klant dit interessant vindt. Je steekt er een hoop tijd in terwijl je niet weet of het wat oplevert. Ik vraag me af of dat zakelijk wel zo handig is. Waarom bespreek je het niet met dat bedrijf?Ik ben er 100% zeker van dat ze het interessant zullen vinden. Bizar genoeg zijn de ontwikkelkosten extreem laag. Dus nee, ik denk niet dat we een serieus risico lopen
En ja, sneu blijft het wel.
Mijn eerste reactie bij jouw op was "wat heeft die man jou misdaan?"

Maar zaken zijn zaken

Jij kent de man overigens wel persoonlijk? Dat blijkt tenminste uit je posts
Frankly my dear, I don"t give a damn
De bezwaren hebben we wel helder. Wat zijn de voordelen?

Jullie kunnen het idee niet verder verkopen.

Wat dan wel? Levert het een smak geld op? Is het van groot belang voor je reputatie? Is je relatie met de klant slecht en behoeft die verbetering? Ben je bang dat de klant in de problemen komt als de medewerker morgen een rolberroerte krijgt zodat jullie diensten ook onder druk komen te staan?

Hebben jullie zelf meer mensen in dienst dan waar je werk voor hebt?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Hm nou oke gewoon doorgaan dus. Als er bij wijze van spreken 100 mensen plezier van hebben en 1 niet, is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Laat de beste man het wel even optijd weten, dat je tegenwerking gaat krijgen van hem moet je dan maar voorlief nemen. Niemand verdient het om zomaar plotseling op straat gezet te worden. En die tegenwerking is ook heel logisch als iemand zijn baan dreigt te verliezen, dat moet je dan even slikken als je iets achter zijn rug om wil doen. Bedoel ik trouwens niets mee, maar dat is natuurlijk wel een feit. Dat het achter zijn rug om gebeurt.
quote:Het-groepje schreef op 26 februari 2016 @ 09:35:

[...]

In mijn ervaring blijven deze mensen eeuwig hangen. Dus die fte verdwijnt pas echt als de man uit beeld is als in met pensioen.

Tot die tijd adviseursfunctie oid.

De meeste werkgevers zijn best soft namelijk, helemaal als ze zo close met iemand hebben gewerkt.

Tegen die tijd zijn er al tig andere en betere systemen.

Daarnaast is mijn ervaring ook dat die geautomatiseerde producten vooral de eerste jaren gewoon niet werken. Ik heb er zelf als midden management mee mogen werken en gevleugelde uitdrukkingen worden dan: Dat was nooit gebeurd als pietje hier nog was...

Eerst een paar jaar kinderziektes, en dan komt er een fusie of een andere financiering of wetgeving oid en kun je weer opnieuw beginnen met een nieuw systeem.

Gekleurd en volledig subjectief, en omdat ik verschillende types ken die zo op niks af de vernieling in zijn geholpen, geef ik dus mijn mening.

Bij jouw casus kan het anders zijn maar dat is mijn ervaring.Relevant voor mij: werk je in de private sector, bij een kleinere organisatie?
Bizar dat zoveel mensen dit niet vinden kunnen.

Als iedereen zo dacht zouden we nog niet eens een stoommachine hebben.

Als je hem persoonlijk kent zou ik hem wel voor de presentatie apart nemen en alvast vertellen wat je gaat laten zien. Lijkt me pijnlijk als iedereen in de kamer naar hem kijkt als het wordt uitgelegd.

Tenzij de presentatie alleen voor het management is, dan is het hun taak om het daarna over te brengen op deze man.
quote:hoppala schreef op 26 februari 2016 @ 09:37:

Een deel van mijn werk is het automatiseren van processen waarvan mijn collegas denken dat het niet te automatiseren valt. Ik overleg altijd wat ik van plan ben, maar ik stuit vaak op onbegrip of ongeloof. Als ik een kant en klare oplossing zou kunnen presenteren zou ik dat dus zeker doen.

Het is uiteindelijk aan jullie klant of ze jullie oplossing willen kopen of niet en wat ze dan vervolgens met hun werknemer doen. dan begrijp je waar ik voor sta

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven