Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:45:

[...]

Ik ben er 100% zeker van dat ze het interessant zullen vinden. Bizar genoeg zijn de ontwikkelkosten extreem laag. Dus nee, ik denk niet dat we een serieus risico lopenIk word wel steeds nieuwsgieriger. Hoe kan iemand zulk complex werk doen waarvan een organisatie zo ongelooflijk afhankelijk is, terwijl het makkelijk te automatiseren is? Ik kan me er écht niks bij voorstellen en dat kan ik niet uitstaan!
Oh dear, how sad, never mind.
Levert jullie oplossing trouwens alleen maar besparing van FTe's bij de klant op?

Meestal behoeven automatische processen ook onderhoud en begeleiding.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Waarom kan niet nu al verteld worden dat jullie dit product willen gaan maken?
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 09:48:

Levert jullie oplossing trouwens alleen maar besparing van FTe's bij de klant op?

Meestal behoeven automatische processen ook onderhoud en begeleiding.Continuïteit. Dat is nog veel belangrijker........
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:40:

[...]

Hoe kan jouw klant het zo ver hebben laten komen? Gaat deze man nooit met vakantie? Heeft je klant nooit bedacht dat hij ook ziek kan worden/tegen een boom aan kan rijden/de 30 miljoen kan winnen etc.?

Ik begrijp die bedrijven die dit soort eilandjes laten ontstaan eigenlijk niet.........Bizar he? En nog gekker: dit is meer regel dan uitzondering. Ik zou je verhalen kunnen vertellen.
quote:Star schreef op 26 februari 2016 @ 09:42:

[...]

Ik heb inmiddels je aanvullende posts gelezen; je hebt me overtuigd.

Als jullie het zouden gaan doen, zou het voor de klant zijn of voor jezelf? Je schrijft dat niemand ontevreden is verder, dus zie je dit niet meer als een mooi project/uitdaging voor jouw bedrijf?

Niet echt. Voor ons is het bijvangst, het behoort niet eens tot onze core business.

We zien wel al jaren een enorm risico voor deze klant, dat maar niet opgelost wordt
Ik vind het ongelooflijk dat er mensen zijn die JollyJ hier de harteloze klootzak vinden. Als hij een commerciële ondernemer zonder hart was, zou hij niet dit dilemma hebben, zou hij er totaal geen probleem mee hebben om deze man op straat te zetten, omdat het beter is voor zijn klant. Want dat dit product een vooruitgang is voor de klant is wel duidelijk.

JollyJ is niet zo harteloos, hij vindt het wel degelijk vervelend dat deze mijnheer opzij gezet wordt door zijn product.

Ik denk dat ik toch zou proberen te zoeken naar een oplossing voor deze werknemer, omscholing, een andere functie, of een zeer goeie afkoopregeling (maar daar wordt hij vast niet gelukkiger mee). Voor het bedrijf is het gewoon noodzaak om zich minder afhankelijk van deze ene werknemer te maken.

Het is ook nog eens een stuk voordeliger voor de klant he? Dan moet die het geld wat hij overhoudt toch maar in deze werknemer zien te investeren.
TO, het is toch niet je schoonvader he?
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 09:48:

Meestal behoeven automatische processen ook onderhoud en begeleiding.Wat Jolly's bedrijf dan wellicht weer kan leveren en zij er dus wel bij varen?
quote:ayraa schreef op 26 februari 2016 @ 09:43:

[...]

Maar even heel hard: is dat jouw probleem?

Dit is hoe jij je brood verdient en je hypotheek betaalt.. Moet jij je bezig houden met de gevolgen die jouw werk teweegbrengen?

Ja. Noem me gek, maar ik doe alles wat ik doe om drie redenen:

1 omdat ik het leuk vind

2 om de wereld een pietsie mooier te maken

3 om mijn gezin te onderhouden
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:49:

[...]

Bizar he? En nog gekker: dit is meer regel dan uitzondering. Ik zou je verhalen kunnen vertellen.Oh die verhalen ken ik ook. Misschien niet zo krankzinnig als in dit geval (bedrijf overleeft het mogelijk niet als medewerker wat overkomt), maar wel genoeg gezien dat er niks overdraagbaar was gemaakt. Zelf meegemaakt op IT-gebied, één systeembeheerder en geen achtervang. Toen deze meneer op niet zo leuke wijze vertrok, moesten sommige systemen echt gehackt worden en het ontrafelen van hoe alles aan elkaar hing, duurde toch zeker een half jaar.....
quote:clemance schreef op 26 februari 2016 @ 09:52:

TO, het is toch niet je schoonvader he?
Is de beste man ergens eind 50? Of beter ergens richting 63? Dan zou ik geen enkel dilemma zien maar alleen kansen: systeem voor klant en man met vervroegd pensioen of adviseursrol.

(Die man is zeker niet iets voor jouw bedrijf? Dat hij jullie tzt van advies kan voorzien voor andere projecten en dat je m dus wel halverwege ontwikkeling heads up geeft, vraagt mee te werken en een baanaanbod doet? Zo is iemand bij een van mijn oude werkgevers weggegaan, overgenomen door de grote verbeteraar/ontwikkelaar). *edit: o wacht je bent zzp'er, laat maar*
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:24:

[...]

En waar baseer je dit niet te weerspreken inzicht op?Omdat zoals Calvijn1 zegt je die man blijkbaar persoonlijk kent. Met verder lezen zie ik dat je totaal niets tegen die persoon hebt.
quote:linjmh schreef op 26 februari 2016 @ 09:53:

*edit: o wacht je bent zzp'er, laat maar*Ook zzp-ers kunnen mensen in dienst nemen
quote:calvijn1 schreef op 26 februari 2016 @ 09:45:

Mijn eerste reactie bij jouw op was "wat heeft die man jou misdaan?"

Maar zaken zijn zaken

Jij kent de man overigens wel persoonlijk? Dat blijkt tenminste uit je posts

Die eerste reactie zie ik veel in dit topic, en vind ik onbegrijpelijk. Hoe kan je dat er in lezen?

Ja ik ken die man, en ik vind het sneu voor hem. Zelfs de topictitel zou je toch een hint mirten geven
quote:Marana_ schreef op 26 februari 2016 @ 09:51:

Ik vind het ongelooflijk dat er mensen zijn die JollyJ hier de harteloze klootzak vinden. Als hij een commerciële ondernemer zonder hart was, zou hij niet dit dilemma hebben, zou hij er totaal geen probleem mee hebben om deze man op straat te zetten, omdat het beter is voor zijn klant. Want dat dit product een vooruitgang is voor de klant is wel duidelijk.

JollyJ is niet zo harteloos, hij vindt het wel degelijk vervelend dat deze mijnheer opzij gezet wordt door zijn product.

Ik denk dat ik toch zou proberen te zoeken naar een oplossing voor deze werknemer, omscholing, een andere functie, of een zeer goeie afkoopregeling (maar daar wordt hij vast niet gelukkiger mee). Voor het bedrijf is het gewoon noodzaak om zich minder afhankelijk van deze ene werknemer te maken.

Het is ook nog eens een stuk voordeliger voor de klant he? Dan moet die het geld wat hij overhoudt toch maar in deze werknemer zien te investeren.Als werkgever ja. Jolly is niet de werkgever, rot voor die man, maar niet zijn verantwoordelijkheid. Wat er verder met die man binnen het bedrijf gebeurt weet je niet, misschien is een andere functie wel mogelijk.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:50:

[...]

Niet echt. Voor ons is het bijvangst, het behoort niet eens tot onze core business.

We zien wel al jaren een enorm risico voor deze klant, dat maar niet opgelost wordtZijn er veel mensen werkzaam? Ik snap dat je het lullig vindt voor deze ene persoon, maar wat als jullie doemscenario uitkomt en het hele bedrijf heeft er last van?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:52:

[...]

Ja. Noem me gek, maar ik doe alles wat ik doe om drie redenen:

1 omdat ik het leuk vind

2 om de wereld een pietsie mooier te maken

3 om mijn gezin te onderhouden

Ook in die volgorde?

Nee even zonder gekkigheid; heel nobel dat je hier bij stilstaat. Alleen jij/jullie kennen de echte situatie en weten in hoeverre je dit kan doen of niet. Heel lastig, ik zou het niet weten
quote:Star schreef op 26 februari 2016 @ 09:29:

[...]

Jij werkt zeker ergens in een softe sector?In een mannensector.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:46:

[...]

Relevant voor mij: werk je in de private sector, bij een kleinere organisatie?Publiek. Deze ervaring opgedaan bij net gefuseerde organisaties.
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 09:45:

De bezwaren hebben we wel helder. Wat zijn de voordelen?

Jullie kunnen het idee niet verder verkopen.

Wat dan wel? Levert het een smak geld op? Is het van groot belang voor je reputatie? Is je relatie met de klant slecht en behoeft die verbetering? Ben je bang dat de klant in de problemen komt als de medewerker morgen een rolberroerte krijgt zodat jullie diensten ook onder druk komen te staan?

Hebben jullie zelf meer mensen in dienst dan waar je werk voor hebt?De afhankelijkheid voor de werkgever van zijn medewerker had je gelezen? Zo ja, snap ik je vraag niet
quote:reisa1978 schreef op 26 februari 2016 @ 09:55:

[...]

Als werkgever ja. Jolly is niet de werkgever, rot voor die man, maar niet zijn verantwoordelijkheid. Wat er verder met die man binnen het bedrijf gebeurt weet je niet, misschien is een andere functie wel mogelijk.Het lastige is dat Jolly de werkgever niet op de hoogte stelt voordat zijn product klaar is, dus de werkgever kan er niet op voorhand over nadenken hoe hij dit oplost. Ik begrijp waarom Jolly daarvoor kiest, maar dat maakt het voor de klant wel lastiger wat betreft deze werknemer.
quote:AnAppleADay schreef op 26 februari 2016 @ 09:47:

Bizar dat zoveel mensen dit niet vinden kunnen.

Als iedereen zo dacht zouden we nog niet eens een stoommachine hebben.

Als je hem persoonlijk kent zou ik hem wel voor de presentatie apart nemen en alvast vertellen wat je gaat laten zien. Lijkt me pijnlijk als iedereen in de kamer naar hem kijkt als het wordt uitgelegd.

Tenzij de presentatie alleen voor het management is, dan is het hun taak om het daarna over te brengen op deze man.Google eens op "luddieten"
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:48:

[...]

Ik word wel steeds nieuwsgieriger. Hoe kan iemand zulk complex werk doen waarvan een organisatie zo ongelooflijk afhankelijk is, terwijl het makkelijk te automatiseren is? Ik kan me er écht niks bij voorstellen en dat kan ik niet uitstaan! ik kan het je vertellen, maar dan moet ik je vermoorden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven