nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
@iedereen sorry voor mijn late reactie!

Maar druk druk druk met werk en huis.

We hebben besloten om de grote uitbouw te doen! Jeej. Verder alle meer en minder werk ligt voor ons nu vast.

We hebben de offerte ontvangen. Deze klopt helemaal maar de bijgevoegde tekening klopt niet helemaal. 1 ding is verkeerd in getekend. We hebben nu terug gemaild dat we dit eerst aangepast willen hebben alvorens wij tekenen voor de offerte.

We kregen als reactie dat we voor morgenmiddag 17:00u moeten tekenen voor het casco. Iemand enig idee of dit heel precies komt?

en @sneeuwwitje wat balen zeg! Lijkt mij erg lastig met de planning.
Kaartje; NIETS tekenen voordat het goed is. Anders krijg je daar achteraf echt gedoe mee. Als zij willen dat jullie tekenen moeten ze het goed aanleveren!!!!
Kaartje, ik zou ook niets tekenen voordat alles klopt. Zij moeten er voor zorgen dat het klopt en als daardoor de deadline niet gehaald wordt is dat niet jullie schuld.

Ons huis wordt binnen 150 werkbare dagen opgeleverd, maarja er zijn altijd niet- werkbare dagen. Ik hoop alleen niet zo heel veel en dat het max 1 maandje uitloopt...
@kaartje, wij hebben ook niks getekend voordat het goed was. Zo hadden we de badkamer pas 2 maanden na de deadline rond omdat de leverancier maar de verkeerde sanitairlijst bleef sturen. Maar zeker als de tekening nu al verkeerd is...hoe moeten ze het opleveren zoals jij wilt als het niet eens correct op een tekening staat? Geloof me, er gaat al meer dan genoeg verkeerd, zelfs als de tekeningen wel op orde zijn. :p

@sneeuwwitje, echt vervelend dat ze zo dicht bij de oplevering de boel maar blijven verschuiven. Vriendin van mij had dat ook, niet vanwege het weer overigens, maar omdat er een tekort aan metselaars was. Bij ons houden ze de opleveringsdatum (bewust) vaag, maar hij is wel al min of meer 2 maanden vooruit geschoven. We verwachten nu oplevering in juni i.p.v. augustus, maar qua werkbare dagen hebben ze ong. tot november, in de bouw zitten er gemiddeld maar 200 werkbare dagen in een jaar geloof ik. Rond deze tijd is het ook lastig voorspellen vanwege het weer, hopelijk weten we eind volgende maand wat meer.
Bedankt voor jullie reacties! Eerst de tekening goed dan pas tekenen.

Het gaat trouwens over een lullig dingetje. Bij onze woning hoort een buitenberging in de tuin. (klein schuurtje). We mogen zelf aangeven waar we deze op de kavel geplaatst willen hebben. Maar op een of andere manier hebben ze hem op de tekening op een heel andere plaats gezet. Wij hebben nu zelf getekend waar wij de berging willen hebben en dit opgestuurd. Hopelijk snappen ze dan waar de berging moet en krijgen we een juiste tekening.

@kaatje bij ons staat ook 150 werkbare dagen voor het bouwen van de woning.
Nou kaartje1, dat vind ik niet een lullig dingetje...
Jeetje kaartje, dat is best een dingetje. Echt pas tekenen als goed is. Voor je weet staat die bijkeuken op verkeerde plek en dan is aanpassen een heel gedoe.

@sneeuwwitje, dat is balen zeg. Kan me voorstellen dat echt naar die datum toe leeft en dat je flink teleurgesteld bent als het toch weer bijgesteld wordt.
Het is inderdaad belangrijk dat die berging op de juiste plaats komt hoor. Maar ik snap gewoon niet waarom ze niet begrijpen waar hij moet staan. Naja we wachten maar weer af.
Zo vanmorgen hypotheek offerte ondertekend! We moesten nog 2 documenten aanleveren en dan was alles klaar..

Totdat ik te horen krijg dat ik op mijn loonstrook heb staan dat ik ziek ben geweest. Gewoon een griepje!

Helaas was ik in december ziek en in januari ook nog een paar dagen. Dus staat dit op mijn loonstrook januari en februari.

Wil de bank waarschijnlijk niet accepteren. Er zijn 2 mogelijkheden de werkgever geeft een verklaring af dat ik weer volledig werk.

Of wachten op mijn loonstrook van Maart. Mijn loonstrook in maart komt pas rond de 25e binnen. Of later..

en we moeten tekenen bij de notaris voor 22-04 i.v.m. voorlopen offerte. Hopelijk accepteert de bank verklaring van werkgever.

....

Vervelende spanning.

en nog meer pech. Kwam ik thuis van de hypotheker was de slang uit de vaatwasser gesprongen stond de hele keuken blank.
Jeetje, ik wist niet dat banken daar moeilijk over deden...iedereen is toch wel eens een paar daagjes ziek? :( Vervelend zeg! Hoop dat het toch nog goedkomt op korte termijn. En natuurlijk k*t van je vaatwasser, hoop dat het niet al te veel schade heeft aangericht.
Staat er op jouw loonstrookje dat je ziek bent geweest? Had dat dan ook gevolgen voor je salaris? Vreemd hoor.

Bij ons mocht het loonstrookje niet ouder zijn dan een x aantal maanden, misschien kun je een iets ouder loonstrookje aanleveren?

Check sowieso even met je hypotheekadviseur wat je het beste kan doen. Bij ons duurde het zeker 4 maanden voordat de hypotheek erdoor was (ook steeds iets mis met een aantal documenten). Je hypotheekadviseur kan in principe uitstel vragen bij de aannemer voor de ontbindende voorwaarden (die gelden vaak voor een bepaalde periode, daarna kunnen ze je een boete opleggen als je hypotheek niet rond komt). Ik weet natuurlijk niet hoe ver jullie in het proces zijn, als je al naar de notaris moet om de akte te laten passeren dan weet ik niet of dit kan.

Maar mijn advies is: laat je niet gek maken, zij willen ook dat jullie dit huis kopen. Er is vaak echt wel wat speling.
O en je hebt het over het verlopen (er staat voorlopen maar ik denk verlopen) van de offerte. Hoe lang is die bij jullie geldig? en weet je zeker dat je voor die tijd naar de notaris kan (dat kan vaak pas als de bouw bijna start). Wij hebben bewust een duurdere hypotheekverstrekker moeten nemen omdat daar de hypotheek 6 maanden geldig was.
@suuz en@amby bedankt voor jullie tips. Oudere loonstrook kan helaas niet december was te oud.

Wij moeten voor 1 mei langs de notaris. De bouw start half mei.

Ik heb het overlegd met mijn hypotheek adviseur. Hij heeft aangegeven gewoon alle documenten op te sturen en af te wachten wat de bank voor extra eis stelt i.v.m. ziekte. Ik schrok er gisteren van maar maak mij nu niet meer zo heel erg druk.

Iedereen is wel eens een keertje ziek. We horen het wel weer. Meer dan afwachten kan ik niet doen.
Jeej vandaag te horen gekregen dat onze hypotheek aanvraag akkoord is!

Ik had het echt niet zo snel verwacht. en niks meer gehoord over mijn loonstrook:).
Mooi! Mijn vriend en ik gaan vrijdag eindelijk naar de notaris (alhoewel, dat betekent ook dat we moeten gaan betalen, maar toch blij dat deze stap eindelijk gezet is.. we wachten er al zo'n 3 maanden op). De bouw vordert inmiddels ook gestaag: heien is klaar, fundering zo goed als gestort.
@iusco toch wel heel leuk vrijdag naar de notaris! Veel plezier.
Fijn kaartje, dat is toch een hele zorg minder!
Dank je Prik
Wat een positieve ontwikkelingen allebei! Weer een stapje dichterbij!

Wij hebben eindelijk een datum voor de vooroplevering. Ben zo benieuwd, vooral of alles een beetje klopt!
Wow, goed nieuws allemaal deze dag! Van harte iedereen!

Hier niets nieuws onder de zon eigenlijk. Hoop dat wij met een week of 3-4 weer mogen kijken.
@kaartje en iusco, jeej! Wat een goed nieuws! Fijn, zo'n mooie stap vooruit.

Hier is vandaag de makelaar geweest, hij was erg positief over de verkoopbaarheid van ons huis. Hopelijk snel verkopen dus. En hij dacht er zelfs nog wat meer voor te krijgen dan waar wij op hoopten, dus dat viel ook mee Morgen de opdracht maar definitief maken en te koop zetten.
@sneeuwwitje, dat lijkt me zo leuk, eindelijk kijken in je nieuwe huis als het af is. Hoe ver van te voren krijg je zo'n datum door?
Twee weken van te voren, en de vooroplevering is ongeveer twee weken voor de echte oplevering (daardoor weet je dus ongeveer een maand van te voren wanneer je de sleutel krijgt).

Maar volgens mij doen niet alle aannemers dat hoor, zo'n vooroplevering. Het is deels natuurlijk ook voor hunzelf, want dan hebben ze nog twee weken om dingen te fixen
Oh, is een fijn vooruitzicht dus, over zo'n 4 weken sleutel
Goed nieuws sneeuwwitje! en bij zo'n voor oplevering hoe werkt dat dan precies? / wat houd het in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven