dochter van ruim 3 nog niet zindelijk

27-10-2008 16:03 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 3 jaar en 4 maanden is nog helemaal niet bezig met zindelijk worden. Ze plast af en toe op de wc of het potje, maar dat is meer geluk dan wijsheid, omdat wij haar er dan op hebben gezet en boekjes lezen tot ze plast. Dan krijgt ze een sticker en zeggen we hoe trots we op haar zijn. Ze is dan zelf ook enorm trots op zichzelf, maar om nou te zeggen dat ze de volgende keer weer op het potje/wc gaat.. nee.. Na 10 stickers mag ze een klein cadeautje, maar ze heeft 3 maanden over 10 stickers gedaan.

Als ik vraag of ze op de wc moet, zegt ze nee, ze wil gewoon liever haar luier, vindt ze veel makkelijker.

Ik denk dat het niet goed is om haar te dwingen en ik weet dat niet elk kind snel zindelijk is, maar heeft iemand toch tips? Ik hoorde al een tip om haar elk uur op de wc te zetten, maar dat wil ze niet en dan ben ik bang dat als we haar dwingen, ze helemaal niet meer wil.

Ik weet ook wel dat het nog niet hoeft op deze leeftijd, maar het lijkt wel of het haar echt niet boeit en ze het wel makkelijk vindt zo..

Wie herkent dit en heeft tips of zegt: het komt vanzelf wel?
Mijn jongste is ruim 3,5 nu en ook nog niet helemaal zindelijk. Ik zeg meestal dat ik er niet zoveel aan deed totnutoe, maar eigenlijk valt dat wel mee. We hebben al best veel gedaan om te stimuleren. O.a. ook stickers en dat werkt redelijk. Hij gaat best af en toe naar de wc al heel lang, maar doet het even zo goed nog in een luier. Omdat school in zicht komt gaan we er nu wat harder aan trekken.

Inderdaad is de oplossing denk ik ook om geen luier meer aan te doen. Mijn zoontje doe ik al maanden alleen nog luierbroekjes aan, maar voor hemzelf maakt dat weinig verschil in hoe het aanvoelt natuurlijk. Als we thuis zijn krijgt hij ook regelmatig een onderbroekje aan.

Dus ik ben superblij met die tip van die oefenbroekjes! Die ga ik vandaag gelijk kopen bij Hema, MarijeMarije, dank!

Ook die tip van onderbroek onder de luier is een goeie.

Hij heeft trouwens een tijdje een 'tic' gehad van alleen helemaal naakt op de wc willen. Zodat er absoluut niets ondergeplast/gepoept kan worden denk ik. Gelukkig is dat over, hij vindt het bloot nog steeds het meest prettig maar maakt geen drama als dat niet zo is.

xx lisa.
Fluffychuzzle, wat is er mis met een beloningssysteem? Als dat stimuleert? Vroeger werd vooral gestraft bij wat niet goed was, en wat wel goed was kreeg weinig aandacht. Volgens mij levert dat onzekere en angstige mensen op. Ik denk dat het een goed idee is om dat om te draaien. Dat bevordert het zelfvertrouwen.

Nu hoeft dat niet over elke scheet te gaan natuurlijk, maar het principe lijkt mij zeker toe te juichen.

xx lisa.
Ik ben ook niet tegen een beloningssysteem, wel tegen het wazig gedoe van 'eraan toe zijn' en 'niet dwingen'. Het gaat helemaal niet over dwingen, maar over aanleren. En het lijkt me vrij logisch dat je een klein kindje vanalles en nog wat moet aanleren. Het zou maar gemakkelijk zijn als alles vanzelf kwam.

En dat ik het had over kinderen nemen, daar bedoel ik niks slechts mee, gewoon wat snel aan het typen en niet nagedacht dat dat een andere betekenis zou hebben. Ik wil gewoon zeggen dat als je kiest een kindje te krijgen, dat je ook je verantwoordelijkheid moet nemen, om dat kindje op te voeden.
Belonen op zich is niets mis mee. Met de tendens dat al het goede gedrag beloont moet worden wel denk ik. Nu krijg je een hele meute mensen die denken dat normaal gedrag iets is om beloont voor te worden. Enigszins offtopic maar toch. Het stoorde me dat mijn man af en toe denkt dat het huishouden vanzelf draait en er niet bepaald actief aan meewerkt (inmiddels wel hoor, maar dat is anders geweest). Toen kreeg ik van een aantal vriendinnen de tip om hem te belonen als hij wel iets deed in huis. Iets lekkers klaarmaken, complimentjes geven etc. Ik viel zowat van mijn stoel. Dus als ik het vuil wegbreng is dat normaal en als mijn man het doet (vuil waar hij zelf ook aan meewerkt om het te produceren) moet hij beloont worden? Volgens deze meiden (en ze zijn van mijn leeftijd, dus begin dertig) waren mannen net kinderen en die reageerden het beste op belonen. Deze vrouwen zijn dus moeders van kinderen die opgroeien met het idee dat iets dat normaal is (tenminste vroeger werd zindelijkheid als normaal gezien, tegenwoordig krijg je er bijna een diploma voor) buitengewoon beloont dient te worden.
Visje444

Misschien reageerde ik een beetje emotioneel, dat was niet de bedoeling. Ik bedoelde met de kleuterjuffen dat als het nou echt niet gaat lukken met dat zindelijk ze toch echt een luier moeten verschonen, toch? Ik neem aan dat dat bij sommige kinderen nog wel eens gebeurt. En ik wil dus ook tips omdat ik het de juf niet aan wil doen hoor.

Je moet weten dat we een dochter hebben met een hele sterke wil. En ik ben bang dat als ik haar dwing, ze het juist niet gaat doen. Maar ik zet haar elke dag eenpaar keer op de wc (als ik niet werk dan) en op de creche gaat ze mee met de wc ronde. Ze doet alleen niks dan. En een natte onderbroek deert haar niet.

Tuurlijk, iedereen mag zijn mening geven. Ik denk eerlijk gezegd dat ik me dan even aangevallen voel als moeder, omdat ik echt mijn best doe en het dus niet lukt. Niemand is perfect en ik al helemaal niet.

Ik was zelf ook zindelijk met 2 en mijn moeder heeft me ook dagelijks op de wc gezet met boekjes voorlezen etc. Eigenlijk precies zoals ik dat doe, alleen bij mijn dochter werkt dat dus niet.

En duidelijk dat je dat met kinderen nemen niet zo bedoelde, dat zegt meer over mijn verleden met miskramen etc dat ik daar altijd nog wat moeite mee heb.

Maar goed, ik ga nu proberen haar eerst onderbroek, dan luier erover te doen. En maar nog vaker op de pot/wc zetten..
.
anoniem_64612 wijzigde dit bericht op 29-10-2008 10:38
Reden: te ver offtopic denk ik...
% gewijzigd
Ik had helemaal niet de bedoeling je te beledigen, en snap dat je je dat persoonlijk aantrekt als moeder. Het kan ook gewoon zo zijn dat het bij je dochter op zich gewoon wat moeizamer gaat, hoewel je probeert.

Mijn post was ook meer algemeen bedoeld, aangezien ik pas nog gelezen heb dat het wel een tendens wordt steeds later zindelijk te worden. Ik vind het persoonlijk nogal onzin te wachten tot je kind eraan toe is. Want wat betekent dat eigenlijk? Vroeger was dat niet zo, en die kinderen werden wel sneller zindelijk. Vroeg geleerd...

En over kinderjuffen, dat is dus vaak wel hun grootste frustratie, gebrek aan respect van de ouders, die vinden dat het behoort tot hun taak om luiers te verversen, en het kind eigenlijk dingen aan te leren, die tot de taak van de ouders behoren. Maar ik begrijp uit je laatste post dat je het toch niet zo vanzelfsprekend vind. Een luier af en toe moet idd wel kunnen, het hangt er ook van af hoe de ouders zich tegen de juf opstellen.
Even een vraagje, doen jullie kindjes die beginnen met zindelijk worden bij het middagslaapje nog wel een luier om?

Zoonlief lijkt steeds beter door te hebben wanneer hij iets moet, heeft niet altijd zin om naar de wc te gaan, maar kan er prima op plassen. Ik denk er dus over om binnenkort eens te proberen hem overdag zonder luier te laten lopen.

Oja, en die oefenbroekjes van de Hema heb ik al eens geprobeerd. Die zijn veel te groot om te kunnen zorgen dat zijn broek niet nat wordt...
.
Merel, laat de wcdeur openstaan als jij plast. Zet haar op de wc, lees een verhaaltje voor ofzo, maar reageer verder niet op het wel of niet plassen. Laat de beloningssystemen gewoon even zitten en denk er zelf niet alteveel over na. Kinderen hebben radar voor dingen die ouders eigenlijk lastig vinden. Gevolg is dat ze dwars gaan liggen waardoor het ook lastig word. Ik denk dat ghoe gewoner jij doet over het naar de wc gaan, hoe makkelijker het voor haar word om te gaan. Dat doen mamma en pappa immers ook.
Zetten jullie dekinderen die laat zindelijk zijn trouwens altijd op een potje of gewoon de wc?
Fluffychuzzle,

dat doen we dus al.. Zelfs oma laat soms de wc deur openstaan, haha! Die stickers werken inderdaad voor geen meter.

Ik doe er ook normaal over hoor, als ze niet heeft geplast zeggen we gewoon: volgende keer beter. Het is meer dat ik er over zat te denken laatst en besloot het op het forum te zetten. Dus ben niet ten einde raad ofzo. Maar zou het wel fijn vinden als ze zindelijk wordt.

En wat ik dus echt niet zie is als ze moet plassen of bezig is om te plassen. Behalve als ze aan het poepen is, maar dan is het vaak al te laat..
wij doen potje en wc. Die pot kan je nl overal mee naartoe sleuren, maar ik vind dat ze ook zo snel mogelijk aan de wc moet wennen.
En onder de douche? Plast ze dan wel? Hier lieten ze het namelijk nogal eens lopen onder douche, iets met warm water ofzo denk ik, en dan wees ik ze er op. Kijk, je plast. Dan keken de heren en dan zette ik ze op de wc. Kijk, hier moet je plassen. Op een gegeven moment wezen ze zelf naar hun jongensloekes als ze plasten. En dan liepen ze naar de wc (al plassend, minder geslaagd in het begin maar goed) en plasten daar verder.
Potje wilden ze hier niet. Ze legden de link niet tussen plassen en die pot. Mamma plast immers ook niet op een potje dus dat snapten ze niet. Op de wc snapten ze weer wel. Daarbij paste de tweede niet eens op een potje met zijn dikke kont. Dan lag zijn jongensloekes op zijn beentjes en plaste hij recht vooruit. LOL
quote:fluffychuzzle schreef op 29 oktober 2008 @ 10:30:

Toen kreeg ik van een aantal vriendinnen de tip om hem te belonen als hij wel iets deed in huis. Iets lekkers klaarmaken, complimentjes geven etc. Ik viel zowat van mijn stoel. Dus als ik het vuil wegbreng is dat normaal en als mijn man het doet (vuil waar hij zelf ook aan meewerkt om het te produceren) moet hij beloont worden? Volgens deze meiden (en ze zijn van mijn leeftijd, dus begin dertig) waren mannen net kinderen en die reageerden het beste op belonen.

Oh, ik lees dit nu pas, dat is ERG zeg! Maar ik vind plassen op de wc of bijvoorbeeld leren fietsen (dat kan ze dan weer wel, haha) wel VEEL knapper dan het huishouden doen, dus daar mag ze wel een applausje voor krijgen zo nu en dan toch?

Krijgen die mannen dan ook een aai over hun bol en een sticker
quote:fluffychuzzle schreef op 29 oktober 2008 @ 10:54:

Dan lag zijn jongensloekes op zijn beentjes en plaste hij recht vooruit. LOLhahahaha! Nou, de billen van mijn dochter hangen ook al aardig over dat potje heen (want ja, al ruim drie en lekker groot kind) met als gevolg dat je de afdruk van de pot op haar billen ziet na een sessie. En onder de douche plast ze niet, maar heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Hmm.. mevrouw kan misschien al haar plas ophouden vanaf dat ze baby was..
Wij hebben het potje weinig gebruikt, de kinderen hadden er niet veel interesse voor, gaan liever op de wc. Nu zegt mijn oudste heel af en toe dat hij op het potje wil, gewoon voor de lol (hij is 5).

Branca, oh shit, zijn die broekjes groot... dan hoef ik ze niet te gaan halen, want mijn jongste heeft superkleine billetjes.

Ik was laatst al blij een stel onderbroekjes in maat 86/92 gevonden te hebben. Die zijn hem al aan de ruime kant.

xx lisa.
Nou, we hebben ons rotgeoefend de afgelopen dagen Dochter heeft maar liefst 4 keer een plasje gedaan ophet potje zaterdag. Ik had haar zonder luier laten lopen en gezegd dat zehet op de pot of wc moest doen als ze moest. Na een paar bekers water heeft ze het nog een paar uur volgehouden zonder te plassen. Dus ik vermoed dat ze het wel op kan houden. Daarna steeds kleine beetjes op de pot en toen een grote. Vervolgens luier aangedaan in bed en daar zat de volgende morgen een enorme plas in..

Toch heb ik het vermoeden dat ze niet echt doorheeft als ze moet. Tussendoor plaste ze nog een keer in haar broek, na een potsessie stond ze op en plaste op de grond. Ze vond het niet echt prettig, maar zat er verder niet zo mee geloof ik.

Ach, we zetten door!

Oh ja eerst een onderbroekje dan een luier werkt bij ons niet. Ze vind dat wel prima en had niet door dat ze had geplast.

Bedankt voor alle tips!
Ik zou me er nog niet zo vreselijk druk om maken, kinderen moeten al zoveel in deze tijd. Vroeger hadden ze lappen stof tussen hun benen als luier dan begrijp ik wel dat je kind sneller zindelijk is.

Ik heb mijn kinderen pas gestimuleerd vanaf het moment dat ze er zelf interesse in kregen. Zo stond er wel al een tijdje een potje in de wc en opeens vroegen ze ernaar. Ik geloof niet zo in dat pushen en trainen, maar dat is mijn mening.

Kinderen moeten al zo verschrikkelijk veel, ik wil ze graag in hun eigen tempo proberen dingen te leren.

Tuurlijk heb ik ze wel gestimuleerd na hun interesse, zoals een enorm applaus na een plasje.

Ik ben er niet op uit om een discussie te starten, ik wil je gewoon mijn mening geven en ik weet niet of ik daarmee "gelijk"heb, dat is mijn bedoeling ook niet. Bij ons werkte het zo en ik zou het daarnaast ook erg jammer vinden als jij en je dochter straks vreselijk gespannen met dat plassen omgaan. Ik geloof dat je je pas echt zorgen moet maken als ze 6 jaar is...succes!
Wat de aanpak van de een is, hoeft weer niet te werken voor een ander. Hier twee dochters. De oudste was zindelijk voor ze 2 jaar was, die vond een natte luier echt vies(ging dus maar van de Pampers af naar een goedkoper merk dat minder absorbeerde, wat echt hielp in haar geval, nu heb ik het wel over 16 jaar geleden, de Pampers zullen nu nog beter absorberen). Mijn jongste dochter gaf niets om natte vieze luiers, maalde er niet om. Ook een goedkoper merk had geen zin, mevrouw vond het blijkbaar wel lekker, zo'n natte broek. Op een gegeven moment ook maar rondlopen zonder luier, werkte ook niet. Wat wel werkte, was dat we op een gegeven moment met dat soort dingen ophielden en haar zelf de tijd gaven en dat lukte prima. De druk was voor haar eraf, we hadden het er niet steeds over. Mijn oudste dochter zei wel een keer tegen haar zusje dat ze een grote meid zou zijn als ze het op de wc zou doen i.p.v. in haar broek. Dat hielp fantastisch, wat pappa en mamma zeiden, nou daar trok ze zich weinig van aan, maar als grote zus het zei. Toen ze eenmaal zindelijk begon te worden, ging het ook binnen een week. Niet op het potje, maar meteen op de wc.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hier ook een dochter van ruim 3, op de klok zindelijk maar zodra ik haar niet steeds op de w.c. zet is haar luierbroekje weer nat. Ik probeer niet teveel te pushen maar merk dat ik zelf wel wat ongeduldig raak..Ze snapt het nl. wel dat ze eigenlijkt te groot is voor haar luierbroekjes.

Mijn zoontje is met 3 en half in 2 dagen tijd dag en nacht zindelijk geworden dus ik geef de moed nog niet op. Bij mijn zoon was er opeens het besef dat hij geen baby meer wilde zijn.

De tip met onderbroek onder de luier heeft niet gewerkt..madame maakt het niets uit dat het koud en nat tussen haar benen is
YES! Ze is ineens zo goed als zindelijk! Ze geeft het nog niet altijd aan en als we ergens heen gaan doen we nog wel een luier, maar thuis en op de creche niet meer. Poepen ging ook in een keer goed.

Vorige week kon ze ineens hele plassen op de wc doen ipv er ook nog eens naast. Nu het wachten op dat ze het zelf aangeeft, daar ga ik haar niet in pushen, dat zal wel snel komen denk ik.

Ben trots op haar en ik vind het ook zo schattig zo'n onderbroekje zonder luier :-)

Stickers enzo boeien haar ook niet meer na e 10 keer te hebben geplast op de wc. ZE doet het gewoon.
Merel wat knap van haar!

Ik had hier ook al eerder geschreven over jongste, die was dus al zo goed als zindelijk maar wilde per se een luier aan. We hebben haar zover dat ze zonder luier rondloopt. Tot dat ze nieuw princessenondergoed kreeg. Ze mocht dat hebben, maar dan ging die luier uit. De luier ging uit en bleef uit (alleen 's nachts is die nog aan). We zijn nu 3 weken verder en ze heeft nog geen ongelukje gehad. Dit gedrag past wel bij haar: Ze doet het goed of ze doet het niet. Was met lopen ook zo: 19 maanden, maar wel opstaan en meteen een uur lang rondjes om te tafel lopen.
Ik begrijp dat gewoon luier af en met onderbroekje laten lopen nog het beste werkt dus? Ik neem aan wel met gewone broek er overheen nog? Ik zie zo op tegen het gedweil maar dat valt wel mee begrijp ik?

Dus puur praktisch gezien, emmertje met sop voor het dweilen een een emmertje voor de natte kleren klaar zetten, schone broeken en onderbroeken binnen handbereik en dan maar gewoon kijken wat er gebeurt. En dan zelf ook nog om het uur op de wc/potje zetten?

Nou ja, we gaan het proberen dan. Dochter wordt over 2 maanden 3 dus ik vind het langzamerhand wel tijd worden. Probleem is dat ze er zelf gewoon helemaal niet mee bezig is. Ze gaat wel mee naar de wc als ik ga en als ze dan hoort dat ik plas rukt ze gelijk mijn benen uit elkaar en duikt met haar hoofd zowat in de pot om het eens goed te bekijken. Dát vind ze dan wel weer interessant. Maar als ik haar dan op het potje of de wc zet wil ze er gelijk weer vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven