dochter van ruim 3 nog niet zindelijk

27-10-2008 16:03 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 3 jaar en 4 maanden is nog helemaal niet bezig met zindelijk worden. Ze plast af en toe op de wc of het potje, maar dat is meer geluk dan wijsheid, omdat wij haar er dan op hebben gezet en boekjes lezen tot ze plast. Dan krijgt ze een sticker en zeggen we hoe trots we op haar zijn. Ze is dan zelf ook enorm trots op zichzelf, maar om nou te zeggen dat ze de volgende keer weer op het potje/wc gaat.. nee.. Na 10 stickers mag ze een klein cadeautje, maar ze heeft 3 maanden over 10 stickers gedaan.

Als ik vraag of ze op de wc moet, zegt ze nee, ze wil gewoon liever haar luier, vindt ze veel makkelijker.

Ik denk dat het niet goed is om haar te dwingen en ik weet dat niet elk kind snel zindelijk is, maar heeft iemand toch tips? Ik hoorde al een tip om haar elk uur op de wc te zetten, maar dat wil ze niet en dan ben ik bang dat als we haar dwingen, ze helemaal niet meer wil.

Ik weet ook wel dat het nog niet hoeft op deze leeftijd, maar het lijkt wel of het haar echt niet boeit en ze het wel makkelijk vindt zo..

Wie herkent dit en heeft tips of zegt: het komt vanzelf wel?
Als ze niet gaat omdat ze het in haar luier veel makkelijker vindt, zou ik er wel wat aan doen. Geen luier meer om bijv.

Als ze niet gaat omdat ze er nog niet aan toe is, is er weinig aan te doen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Mijn zoon (juli 2005) is ook nog niet zindelijk.

Deze zomer wel even gelukt tijdens de warme dagen, dat hij in z'n blote kontje rondliep en telkens op het potje poepte en plaste.

Daarna toch weer een luier en..geen interesse meer.

Ik ga het pas volgend jaar zomer proberen, omdat hij dan 4 jaar wordt en naar school moet.

Als hij eerder zelf wil ook prima. Ik zou het niet gaan afdwingen.
Ik zou de luier gewoon af doen en dan rustig een tijdje kijken wat er gebeurd. Het ene kind heeft gewoon wat langer nodig dan het andere. Misschien wil ze binnenkort wel opeens op de wc en dan is ze misschien maar zo zindelijk!
Tip voor als je wel de luier af wilt, maar niet steeds kleding wassen: een luier over de onderbroek. Als ze dan plast voelt ze wel de natte onderbroek, vies gevoel dus. Maar de luier vangt de rest op, dus geen natte broek e.d.

Bij mijn zoon had ik door dat hij het op kon houden omdat zijn luier vaak niet nat was. Toen ben ik hem af gaan doen als we thuis waren, kon hij wennen aan het idee. De eerste ongelukjes ook niet boos om geworden, maar gewoon gezegd dat het kan gebeuren en dat het niet erg is. Daarna ook op kdv geen luier om en toen als we naar buiten gingen. Hij was ruim voor zijn derde zindelijk overdag en besloot een paar weken later dat hij 's nachts ook geen luier meer wilde. Hij heeft in een jaar tijd misschien 4 keer in bed geplast en een paar keer een druppel in zijn onderbroek als hij te veel opgaat in zijn spel.
Ik denk dat je het zelf al goed zegt: Jouw dochter vindt het wel makkelijk om in de luier te plassen.

Ik zou haar in een onderbroek laten lopen, ook al zal je haar dan vaker moeten verschonen, dit vindt zij ook niet prettig. Zo leert ze dat het prettiger is om op de wc te plassen/poepen.

Ik zou haar ook op gezette tijden op de wc zetten. Bijvoorbeeld standaard voor het eten.

Ze moet het toch leren.... En met 3 jaar en 4 maanden heeft ze wel de leeftijd.
Hoi Merel,

Wat je schrijft over niet dwingen e.d ben ik het helemaal mee eens. Maar ja, je wil wel eens wat en 'dus' een beloningssysteem. Je schrijft ook dat ze een sticker krijgt, en bij 10 een cadeautje, en daar doet ze drie maanden over. Ik denk dat daarmee het effect van een beloningssysteem verdwijnt. De beloning moet direct volgen op de prestatie. Zowel de hoeveelheid van 10 stickers als die grote tijdsspanne overziet ze niet.

Een sticker kan ook al een beloning zijn. En haar dan 's ochtends bij het uit bed komen, na de lunch en na het avondeten op het potje zetten. En als ze dan drie stickers heeft, mag ze een voorleesboekje extra, tv kijken, lekker toetje etc. wat voor haar leuk is. Zo is de 'grote' beloning op dezelfde dag.

En de stickers dan plakken op een vel waarop heel duidelijk is wanneer het vol is.

Succes!
hoi merel,

3,4 jaar is iid wel de leeftijd om zindelijk te worden. Naar school gaan met nog een luier is bij de meeste scholen echt geen optie. misschien heb je iets aan de volgende tip: koop met je dochter het laatste "overdag-pak-luiers" . als het op is, is het op en komen er geen nieuwe. dan alleen nog luiers voor 's nachts. en een poos makkelijke kleding die snel naar beneden te doen is als je moet plassen. geen tuinbroek!!

succes ermee hoor!
Hoi,

Mijn zoon zei op 1 april 2007 (ja toen had ik het al kunnen weten) hij is van januari 2004, dus nu bijna 5. Dat hij geen luier meer wilde, prima heb hem ook sinds die tijd geen luiers meer gegeven, maar! hij plast nog regelmatig in zijn broek. Het gaat met periodes, gisteren en vandaag weer wel maar soms weken niet. Ook 's nachts is hij ALTIJD droog, dus het ligt niet aan 'onzindelijkheid. Ook poepen gaat goed. Ik dacht eerst dat het te maken had met 'spelen/geen tijd/geen zin' dat soort dingen. Dat is het niet, als niemand kijkt/oplet gaat hij wel. Nu wordt hij niet gepushed ofzo maar toch. Ik gebruik ook een wekker en stickersysteem maar hier werkt het niet. Dus ik wil ook graag tips. Wou dat ik je kon helpen maar geen idee, ben nog net niet wanhopig, maar ik snap het niet. Ik ben wel van mening dat een kind zinnelijk wordt als het er aan toe is, maar dat dacht ik van mijn eigen zoon ook
3 à 4 jaar is ronduit laat. En je hoort het ze wel degelijk aan te leren, dat gaat niet zomaar vanzelf. Er zijn genoeg wanhopige kleuterjuffen, die in hun klas een hoop niet-zindelijke kindjes hebben, waarbij de ouders ook gewoon zitten te wachten tot ze 'eraan toe zijn'. Ik las onlangs in de krant dat kinderen vandaag 15 maanden later zindelijk zijn dan in de jaren 50, en dat dat ligt aan het feit dat ouders minder tijd steken in zindelijkheids-training.
visje444 moet je dan de hele dag met een potje achter ze aanlopen? Dat was zo in 1950 maar nu niet meer hoor
mijn oma (1924 bouwjaar) zei dat mijn vader (bouwjaar 1948) zo snel zindelijk was, ja logisch, ze had verder weinig anders te doen. De 'gemiddelde' vrouw van nu heeft daar geen tijd en zin in (vind ik logisch)
oh en nog even een laatste, doe jij dat wel dan? WErk je?
quote:visje444 schreef op 27 oktober 2008 @ 17:21:

3 à 4 jaar is ronduit laat. En je hoort het ze wel degelijk aan te leren, dat gaat niet zomaar vanzelf. Er zijn genoeg wanhopige kleuterjuffen, die in hun klas een hoop niet-zindelijke kindjes hebben, waarbij de ouders ook gewoon zitten te wachten tot ze 'eraan toe zijn'. Ik las onlangs in de krant dat kinderen vandaag 15 maanden later zindelijk zijn dan in de jaren 50, en dat dat ligt aan het feit dat ouders minder tijd steken in zindelijkheids-training.
Mijn dochter van 2 jaar en 8 maanden is nog niet zindelijk. Ze poept wel regelmatig op de pot, maar plassen ho maar. En nee ik ga geen tijd steken in zindelijkheidstraining. Het is hier namelijk onbekend of dochter wel zindelijk kan worden. Dit wordt pas duidelijk op het moment dat zij ouder is.

Als ik even aanneem dat er zich bij jouw dochter geen medische oorzaken van het niet zindelijk worden zijn, zou ik eerst een gesprek met dochterlief aangaan. Je dochter geeft zelf aan dat ze een luier aan wil. Waarom wil ze dat? Misschien helpt het om samen onderbroekjes uit te zoeken. Ik zou haar wel voor elk eetmoment even proberen te laten plassen.
quote:Teigetje29 schreef op 27 oktober 2008 @ 17:27:

mijn oma (1924 bouwjaar) zei dat mijn vader (bouwjaar 1948) zo snel zindelijk was, ja logisch, ze had verder weinig anders te doen. De 'gemiddelde' vrouw van nu heeft daar geen tijd en zin in (vind ik logisch)

Geen zin in?????

Leuke moeder ben je dan!

Denk ook dat je niet zo goed hebt opgelet met geschiedenis, beteffende het leven van een huisvrouw anno 1950.
O ja, af en toe word ik knettergek van al die mensen, die zich met het zindelijk worden proces bemoeien. In de trant van is ze nog niet zindelijk??? Moet je niet eens beginnen?
Geen tijd is geen excuus, als je kinderen neemt hoor je toch de tijd te nemen ze op te voeden. Zindelijkheidstraining kan gebeuren in overleg met kdv. Jij oefent 's avonds, en overdag proberen zij er de nodige aandacht aan te geven. Hier in België gaan kindjes naar school vanaf 2,5 à 3 jaar, en ze worden verwacht zindelijk te zijn. En de meesten zijn dat ook, dus een onmogelijke opgave is het niet, tenzij er iets medisch aan de hand is.
@_justme_ zo bedoelde ik dat niet, ben namelijk zelf zo'n 'werkende' moeder. Wat ik bedoelde was dat vroegah, moeders meer tijd hadden om hun kids achter de kont aan te zitten en dat is nu veel minder. Is gewoon zo, maar wil niet zeggen dat we nu 'mindere' moeders zijn! Ik heb ook problemen met zoon zijn zindelijkheid, ik doe er echt wel mijn best voor!
oh en visje, ik heb geen kind genomen maar gekregen en hij was nog ongepland ook, maar das een andere discussie.
Onderbroek dragen onder de luier, zodat ze voelen dat ze nat zijn.

thuis luier af, vaste plasmomentjes-alles wat hier genoemd wordt.

Kadootjes kan. Las eens de tip om een aantal kleine grabbelkadootjes(stickervel/stuiterbal) te kopen/inpakken en deze in een vissenkom/vaas neer te zetten in het zicht. Dan is het tastbaarder dat er wat valt te verdienen.

(Zelf ben ik meer voorstander van het extra verhaaltje en prijzen)

Ook boekjes over zindelijkheid zijn leuk en soms stimulerend (je kan er een aantal inzien op bijv. bol.com)

Succes
en hier in NL wordt er op ons KDV en op school geen/nauwelijks aandacht aan besteed. Ies kultuur
Ik had niet de bedoeling je te beledigen Teigetje. Ik ken gewoon een heel goede kinderjuf die hier vaak problemen mee heeft, en ik begrijp haar ergernis. Ik vind dat zij gelijk heeft dat het hoort bij de opvoeding. Ik snap de excuses niet zo goed, je kan toch niet gewoon zeggen; ik heb het druk, dus ik steek er ook niet teveel tijd in. Ik vind persoonlijk dat je die tijd moet maken, eens je verantwoordelijk bent voor een kind. Dat mag ook niet doorgeschoven worden naar de kleuterschool.
ik snap je heel goed visje, ik ben zijn moeder maar voel me regelmatig 'beschaamd' en nee ik verwacht zeker niet dat zijn school 'mijn probleem'oplost maar ik voel me regelmatig bezwaard omdat hij 'zindelijk'is maar nog regelmatig ongelukjes heeft.
en ja ik probeer van alles om enig resultaat te krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven